Bedankt voor de rectificatie die hard nodig was. Nogmaals, qua games heeft de keuze vooral met je eigen preferentie te maken. Beide kasten hebben goede exclusieve games maar ook erg verschillende. Wat bij mij de doorslag gaf was de mogelijkheid om de Xbox als multimediacentrum te gebruiken. Met muziek, films en games zit je gebakken in de home entertainment sector. Vooral belangrijk als ik over een half jaar op kamers ga.
------
Uitgebreide online play op de GameCube vind ik een erg boude uitspraak. Zeker, PSO is mogelijk via het net, maar dat is dan ook meteen het enige spel wat tot nu toe aangekondigd is. De Xbox heeft nú al een allesomvattend online plan klaarliggen met bij de launch 7 titels die online-fähig zijn en 50 titels die al aangekondigd zijn alshebbende online capaciteiten. Dit in totaal contrast met Nintendo's strategie van de kat uit de boom kijken. Waar Nintendo het vooral op probeert te gooien is het verwerven van support van de jonge, coole en nostalgische gamers. De PS2 domineert met high profile games en de Xbox het moet hebben van de grote, goede massa van volwassen. Helaas voor 'the big N' schakel je jezelf door zo'n businessplan uit in een heleboel arena's van de concurrentiestrijd. Het lijkt voor Nintendo nu vooral een gevecht tegen zichzelf. Kopen ouders voor Sinterklaas of de Kerst een GameCube of een Gameboy Advance voor hun kleine grut? Loopt de hippe jeugd rond met een paarse doos of met een mobiel gamingplatform. Kiezen de oudere gamers voor de nostalgie van hun oude favorieten op datzelfde mobiele platform of voor games nieuwe stijl die 2 maal zo duur zijn. Ik vind het er op lijken dat Nintendo vooral tegen zichzelf vecht in de markt die ze targetten en dat terwijl de 'consolewar' gewoon doorgaat. De strijd in Amerika lijkt verloren, Europa wordt langzaam maar zeker veroverd en in Japan moeten ze tegen de gigantische userbase van Sony en de slechte economische situatie vechten. Het klinkt misschien erg negatief en ik bedoel dit niet als doemdenkerij maar echt geweldig loopt het niet met Nintendo. Terwijl ze wél goede games hebben.
Laatst bewerkt: 26 nov 2002