Gamers hebben een 2e "identiteit"?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Dominic, 8 feb 2008.

1. Dominic

Dominic Fariko Dominic

Leuk Bevonden:
    0
    Wat vinden jullie van de stelling dat gamers en mensen op het internet een 2e identiteit hebben? daarmee bedoel ik dus dat je je anders voordoet dat je eigenlijk bent. Maar ook dat je er door veranderd? Ik doe hier onderzoek naar voor een project. Zou graag willen weten wat jullie mening hierover is en waarom? Zet er ook graag bij als je zelf ook een 2e "identiteit" gebruikt.

Alvast bedankt !

2. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    niet zozeer een 2e identiteit, maar ik weet wel zeker dat iedereen zich anders gedraagt. Omdat je veilig achter je computertje zit gaan sommige mensen stoerder doen, of mensen worden opener en minder verlegen. Je kan dingen vertellen die je tegen iemand in het "echt" niet zo snel zou vertellen.

3. Ashavan

Ashavan Guest

2? Tel maar verder tot een stuk of 30. Tja het is nogal druk in me hoofd soms :p

Mensen doen zich anders voor via internet dan real life. Zo kom ik best druk over volgens sommige terwijl in het dagelijks leven juist erg rustig en relaxt over kom. Hmm...dan is me vraag doen mensen zich anders voor of is de perceptie van de ander hier van invloed? Dus dat iemand een bepaald beeld vormt en dat als je in real life ontmoet dat beeld niet klopt en de conclusie wordt getrokken dat je anders doet via internet.

Mensen praten wel sneller over persoonlijke zaken tegen vreemden ongeacht of dit internet is of op straat.

4. Iris

Iris psn: Irisistible

Leuk Bevonden:
    56
    Leuk onderzoek! Ik ben van mening dat mensen via internet idd een andere karaktertrek tonen dan hun ware karakter. Maar identiteit? Ik probeer mijn eigen personages altijd op mij te laten lijken :+ Dat is echter neit altijd mogelijk waardoor je personage er toch uit komt te zien met onwijs grote borsten en perfect figuur. Dus in dat geval idd een andere identiteit.

5. Ashavan

Ashavan Guest

Is die karakter trek anders? Denk eerder dat bepaalde eigenschappen "overdreven" worden en bij bepaalde mensen zover doorslaat dat ze gaan over compenseren. Zoals de "uitzonderingen" van mensen die zich onzeker voelen en constant moet vloeken en dergelijke zoals xboxlive en andere game chats.

6. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Zo zien mijn characters er ook altijd uit \o/

Ik gedraag me online wel wat vrijer dan in real-life, omdat online niemand me iets kan maken (ongeveer...). Ik ben online denk ik hetzelfde als dat ik thuis, of bij goede vrienden ben, terwijl ik juist online eigenlijk niemand echt ken.

7. sammie

sammie Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    een 2e identiteit? dat vind ik iets te ver gaan.

ik doe me niet anders voor als gamer maar ben denk ik wel wat opener ben
    en dan bedoel ik dat ik makkelijker praat niet dat ik over dingen ga hebben die ik anders nooit met iemand zou bespreken...

Laatst bewerkt: 8 feb 2008
  8. Fiasco

Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5.869
    Sinds ik op forums zit ben ik wel ook veranderd. Als ik nu op MSN ben en ik typ wat dan typ ik het netjes met punten enzovoorts. Als ik niet op forums zat, had ik misschien nu nog zo op MSN gepraat 'HeY, AlLeS GoED!'

Ben ook veel seriuzer geworden, maar of dat door forums komt of dat ik gewoon oud word weet ik niet. Al ben ik nog wel heel erg stil hoor, als ik bijvoorbeeld met veel mensen online een game zit te spelen hoor jij mij echt bijna nooit praten, zo ben ik gewoon.

Een 2e identiteit ? Kan best, op dit forum ben ik niet heel erg open. Terwijl ik op een ander forum iedereen me gewoon kent en we dikke lol hebben. :thumbs:

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    even naar ASEL verplaatst :)

edit: ik ben het hier compleet mee eens. Raar genoeg ben ik op het internet vele malen rustiger. In real life ben ik knetterdruk, behoorlijk gestoord, met de raarste trekjes, vreemde combo's van hobbys en idem dito gewoontes.

Alleen totaal geen zin in om dat overal op het internet te spuiten.

en nee dit is geen grapje :)

10. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is waar ja, maar dat is opzich natuurlijk ook niet zo gek als we gewoon even naar de omstandigheden kijken.

Games
    Laten we ten eerste al vaststellen dat games een bepaalde setting (lees: een verhaal, een omgeving, een spelwereld, hoe je het ook wilt noemen) hebben, die, nou laten we zeggen in 99,9% van de gevallen... Nee, ik denk zelfs 100% van de gevallen, dus ALLE spellen, zijn onrealistisch of bevatten in ieder geval elementen die onrealistisch zijn en dus onrealistische/onmogelijke situaties creeeren.

In elke game ben je een held of iemand met uiterzonderlijke talenten afhankelijk van wat er van je verwacht wordt in de game. Dit gaat sowieso al nooit op in het echte leven, dus je kan ook nooit realistisch reageren.
    Dit is sowieso logisch aangezien je handelingen in een game beperkt zijn. Je kan niet alles wat je in het echt kan, ook in een game doen.

Hierdoor creeer je dus al (het zij onbewust) een 2e karakter, dat zich vertolkt in de wel bekende avatars. Zij zijn immers de vormgeving, het omhulsel van je 2e persoon en jij "bepaald" hoe je je gedraagt in de game, ook al is dat vaak maar beperkt en zal je verplicht een bepaalde verhaallijn moeten volgen.

Het feit dat je bij veel games of in ieder geval shooters een flinke blaffer (lees: gun :)) in je handen geduwd krijgt suggereerd al dat je dingen gaat doen, die je (over het algemeen) niet in de werkelijkheid zal gaan doen. Hoop ik...
    En dan kom je naar het aspect toe van de Role Playing Games ofwel het rollenspel. Ga je de goede of de slechte kant op. Ga je mega evil spelen en alles en iedereen het zwijgen opleggen of ga je de held uithangen en voor iedereen goed zijn.
    In principe zou je dan kunnen handelen zoals je denkt in het echt ook te gaan doen, alleen zijn de situaties gewoon onrealistisch.

Echter kan je niet zeker zeggen dat je, STEL dat de game werkelijkheid zou zijn, je je huidige persoonlijkheid kan handhaven, aangezien je een game opnieuw kan spelen en als je in het echt het loodje legt, dan is het definitief game over.
    Dus je morele afweging zijn bij een game al volledig uit balans.

Bovendien denk ik ook dat een game je gevoelens kan versterken, je zal eerder door het lintgaan (in de game) met een gun, vol de vuurlinie in rennen, vol agressie computer vijanden slachten, etc.

Immers, het is toch allemaal nep, niemand gaat het je kwalijk nemen, dus what the hell? Waarom niet?

Zoiets dus qua games :)

Internet
    Ja, ook daar denk ik wel dat mensen een andere identiteit hebben.

Kijk alleen maar naar bijvoorbeeld MSN. Ik denk dat iedereen wel ervaring heeft met MSN en ik denk dat iedereen wel vastgesteld heeft of misschien nu ik dat zo zeg, dat de drempel om over dingen te praten, wat je in het echt misschien net niet zou doen, je dat op MSN wel zegt.

Vrouwen hebben dat, althans dat valt mij erg op, helemaal erg. Daar trek je via MSN echt een hoop informatie uit. Als ze eenmaal op hun gemak in de chatsessie zitten, dan doen ze niet zo moeilijk meer. Ook al ken je ze eigenlijk niet eens, of niet goed.

Dit heeft denk ik gewoon met een bepaalde... onpersoonlijkheid die er is tijdens zo'n chatsessie. Je praat met tekst, misschien een webcam, maar het feit dat die webcam aanstaat en je je laat bekijken zegt al iets over een bepaalde mate van openheid.
    Vaak is het ook makkelijk om over problemen te praten met iemand die je niet kent, omdat die er buiten staat.
    Waarschijnlijk creeert internet ook zo'n gevoel van afstand, alsof er een schild is, je voelt je immers veilig thuis achter je pc en je bent niet in een "gevaarlijke" omgeving.

Ik weet de term er niet van, maar er is een fysieke/concrete "privacy ring" die je onbewust om je heen hebt. In een cirkel van bijvoorbeeld 50 cm om je heen, is je privacy ring. Alleen vrienden mogen dichterbij dan die 50 cm komen en alleen geliefden dichterbij dan 20cm.
    Die afstanden zijn verzinsels, maar het bestaat wel en klopt ook wel.
    Bij internet is dat helemaal niet van toepassing omdat de ander waarschijnlijk niet eens in de buurt is.

Qua online games zal dat het ook wel zijn, je zit veilig achter je pc, niemand die je kan slaan ofzo, of in het echt kan beledigen of meer van dat soort ideeen.
    Mensen gaan thuis ook met bijvoorbeeld online pokeren (voor echt geld) ook snel te ver omdat er thuis geen rem op zit. Je voelt je veilig thuis en denkt, ik speel wel voor nog die 5 euro extra.

---- Einde BullShit ----

Zo! Dominic ik hoop dat je wat aan dit gezeur hebt gehad :) Het is natuurlijk niks feitelijks, 't zijn alleen mijn bevindingen en ideeen.

Waarschijnlijk gaan mensen hier op reageren en wie weet komen we na discussie, wel tot een interessante conclusie!

PS. Zo haha, ik had heel dat verhaal getikt, druk ik op reactie verzenden zegt dat kreng dat ik opnieuw moet inloggen. Ik dacht echt "Shiiiiiiiiit, kan ik alles weer opnieuw gaan tikken!", maar gelukkig had hij het onthouden! :D

11. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Wijze les: lange posts altijd eerst ctrl-c-en. Volgende keer gaat misschien wel fout ;)

12. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ha, inderdaad :) Gelukkig heb ik het niet op de hard-handige manier moeten leren :D

Maar goed, Back on topic!

13. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Bij mij is het WYSIWYG.
    What You See Is What You get.

Zoals ik me hier gedraag ben ik in real life ook. Ik zie geen reden waarom ik me online anders zou moeten gedragen dan offline. 8)

14. Shizzel

Shizzel Guest

Ik heb op zich geen 2de identiteit, gebruik als geboortejaar wel meestal 1980, maar dat is meer omdat ik geen problemen wil hebben dat ik ergens niet in kan door mijn leeftijd. Ben sinds gister namelijk 15 jaar oud :D.
    Voor de rest gebruik ik een andere naam, Marco, is wat handiger uit te spreken internationaal.

15. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Zonde dat je 1980 zet, kan behoorlijk misleidend zijn. Waar zou je dan niet in kunnen? Ik zelf ben wat opener op het internet, alhoewel soms ook het tegenovergestelde.

16. Dominic

Dominic Fariko Dominic

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb hier inderdaad al best veel aan \o/

Ben eigenlijk nog meer reacties en meningen hier over :)

Zo dat ik straks een grafiek en conclusie van kan maken.

De reden van dit onderzoek is dit onderwerp is de laatste tijd volop in het nieuws gewest. Vooral de negatieve kant dat mensen dingen doen die ze "normaal" niet zouden doen en het gamen + internet krijgt er vaak de schuld van. Zelf vind ik het een prachtig iets voor iedereen. Je krijgt de mogelijk om alles te uiten tot hoeverre je het zelf wilt niemand die je kan dwingen, en je kan "eigenlijk" zijn wie je wilt zijn en doen wat je zelf wilt.
    Het is over het algemeen goede ontspanning en er komt ook steeds meer sociaal contact bij.

17. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    oh ja hoor, heb meerdere "identiteiten". niet zozeer omdat ik onzeker voel over wie ik ben. maar het is gewoon grappig je soms in bepaalde rollen te stoppen.

in serieuse discussies ben ik wel altijd 100% mezelf.

18. niels123

niels123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    jezelf dominic op live noemen terwijl je erwin heet?:+

19. Iris

Iris psn: Irisistible

Leuk Bevonden:
    56
    Zoiets als bij Jambers dus? "Vandaag volgen we Rudi, Rudi is 58 jaar en woonachtig in het pittoreske dorpje Stene. Overdag is Rudi een doodgewone man. Maar 's avonds is hij een Blood Elf Paladin".

Ach, zolang je maar blijft zien wat werkelijkheid is en wat niet is er niks mis mee denk ik.

20. Nightbringer

Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    556
    Of die karaktertrekjes komen meer naar voren, mensen durven soms ook meer hun eigen aard online te tonen. (als ze bv, normaal verlegen zijn)

Deel Deze Pagina