Ik kan niet voor jou bepalen wat goed of niet goed is, maar jij kan ook niet bepalen of gamen tegen een bepaalde overtuiging in gaat, dat is toch iets persoonlijks? Alsof elke overtuiging dezelfde is en alsof jij ze allemaal tot in de kern doorgrondt om te kunnen beoordelen of iets er mee in overeenstemming is of niet. Daar geloof ik niet in (doordenker) Ik geloof echter zeker in de combi van de twee, dat gamen/entertainment en geloof samen gaan. Ik drum tenslotte niet voor niets in een band (crossover van reggea, ska, punk, hardcore en metal ) We hebben wel iets andere lyrics als Slipknot
Maar warrior, jij speelt dus geen games die jouw geloof belcahelijk maken, wat natuurlijk heel logisch is. Maar hoe zit het dan met ultra gewelddadige games? Dus niet in de zin van uberveel vloeken, en satatnistische propagenda, maar games waarbij het als kunst beschouwd wordt om een headshot te maken? Heb jij daar ethische bezwaren bij, of vindt je dat nog wel kunnen?
Cool, dat je echt geïnteresseerd bent. Ik vind het maken van een headshot bij een gerenderd figuur geen moord Dat heeft wat mij betreft meer met spelvaardigheid te maken. Vergelijk het maar met het neerschieten van kleiduiven, daar zou geen enkele dierenliefhebber een bezwaar tegen hebben, dunkt me. Waarschijnlijk zijn er christenen die er anders over denken en dat is hun goed recht. Misschien ga ik er ook ooit wel anders over denken, dit is geen 'eeuwig besluit' of zoiets Ik vind bepaalde games gevoelsmatig wel té gory en heb het liefst dat de actie het verhaal ondersteunt. Duidelijk zo?
Ben ik het niet mee eens. Als je in het spel zonder veel moeten over homo's kan kotsen of plassen, poepen, in de brand steken .. weet ik veel! Dat spel is gewoon ziek. Carmageddon is ook niet alles nee, maar spellen als GTA, SOF en HL zijn echt verreweg niet hetzelfde als Postal 2. Mooi gezegd Dat vind ik persoonlijk niet echt een probleem en ik speel zulk soort games regelmatig. Het blijft natuurlijk een spelletje, maar als je het als realiteit gaat zien gaat er toch iets mis volgens mij.
hoe vaak moet ik het nog zeggen op dit forum???:{ De islam moedigt niemand aan om geweld te gebruiken.. zoals je zelf al zegt... het gaat om het persoon zelf... wat kan de islam eraan doen als de persoon zelf al in haat leeft? en dat weer overbrengt, en dat weer word overgebracht enz enz... ik ken ook een paar sukkels die zomaar denken dat ze iedereen moeten slaan enz. maar om nou te zeggen dat het door hun geloof komt :{
Hoe komen de aanhangers van het islam dan op de heilige oorlog? Ik dacht dat dit ook door Mohammed gezegd was: Als je in de heilige oorlog sterft dan ga je naar de hemel. Vat dit niet op als aanval maar ik vraag me alleen af hoe dit in de wereld komt. Bovendien is het volgens mij algemeen bekend dat er een afscheiding bestaat tussen fanatieke moslims en de normale zeg maar. Waarbij de ene groep wel gebruik maakt van geweld en de ander niet.
Persoonlijk heeft mijn geloof nou niet echt invloed op mijn gamekeuze. Althans, niet bewust! Geweld in games vind ik echt geen probleem, leuk zelfs. Evenals gore. In het echte leven ben ik er echter pertinent op tegen! Het heeft net zo min invloed op mijn filmkijkgedrag. Vanavond ga ik naar Kill Bill (waar de ledematen in het rond vliegen) en Se7en vond ik ook een topfilm. Ik hou er gewoon van of ik hou er niet van. Wat hiervoor bepalend is, kan een combinatie van factoren zijn en geloof kan daar 1 van zijn. Maar juist door deze combinatie van factoren zal ik me daar in ieder geval niet bewust van zijn. Voor mij is de grens tussen werkelijkheid en fictie ook te duidelijk om me er op die manier aan te storen. En ik geloof ook niet dat God dat doet.
luister: geweld word afgekeurd in de islam, dat staat in de koran je moet respect voor elk ander geloof hebben heilige oorlog? jij bent zelf zo stom om erin te geloven dus waarom zouden nietswetende mensen in het oosten dat dan niet geloven.. jij wílt het zo graag geloven.. tuurlijk dan is alles ook makkelijker he? áls er iets over oorlog staat in de koran staat, dan is dit het wel: Je mag, als je vaderland word aangevallen, niet vluchten! Je moet dan meevechten! (vaderland is dan natuurlijk wel een moslimland) maar dat is dus alleen als je vaderland word aangevallen... en niet uitlokken, of zelf aanvallen natuurlijk...... :{
Ik denk dat God het inderdaad niet uitmaakt of Hij bijvoorbeeld door een figurant in een film (dus fictief) of door een reëel persoon belachelijk gemaakt wordt. Ik zou me in ieder geval door beide gekwest kunnen voelen. Of iemand mij nou belachelijk maakt in een documentaire of in een komedie, beide zou ik niet helemaal jofel vinden En wat is fictiviteit? Kunst (vallen games wat mij betreft ook onder) is in meer of mindere mate een uitingsvorm van dingen die concreet in een mens leven. Iedereen moet ergens bewust of onbewust een bepaalde grens aanbrengen voor wat 'té ver' is, toch?
Specificeer even welke draad je 'off topic' vindt: die over Moslims of die ene waar ik een enthousiaste bijdrage aan lever
Agree@warrior, als iemand een schilderij van een persoon die sterk lijkt op Hitler zou maken, met daaronder iets als white power ofzo, zal ik behoorlijk pissed zijn, of het nou fictie is of niet. Edit: warrior, jij bent zo on topic als het maar kan
Ik denk dat welke games je koopt niet echt met je geloof te make hebbe Het is gewoon wat je leuk vind Als je gelovig bent kan je tog ook gewoon shooters kope omdat je die leuk vind?
omdat bastiaan weer ontopic ging maar goed. Plezier hebben in een virtueel iemand doodschieten is dat een zonde? Vind ik een moeilijk punt in elk geval.
Maar is het niet zo dat (omdat een geloofsovertuiging iets heel persoonlijks is) dat de uitspraak die bastiaan doet niet relevant is. Met andere woorden, ik kan een definitie van mijn geloof geven en de invloed beschrijven die mijn geloof op mijn spelkeuze heeft. Het zou me echter niets verbazen als iemand anders die er een andere (of geen) definitie op na houdt, tot geheel andere keuzes daarin komt. Er zijn mijn inziens geen uitspraken te doen in de trant van: "Als je een bepaalde specifieke overtuiging hebt, om het even welke, heeft dat per definitie geen invloed op jouw spelkeuze." Je kunt wel uitspraken doen in de trant van: "Omdat ik van X overtuigd ben, zal ik een spel als Y nooit kopen of spelen." "Omdat ik er geen duidelijke overtuiging op na houd, zal ik bij het kopen of spelen van games er ook geen rekening mee houden."