Hier kan ik niet zoveel mee, nusti. Ik ben een gelovige, ik speel geen rol. Hoe kan ik dat afleggen? Een diep overtuigde veganist kun je toch ook niet opdragen, dat ie eens 'objectief' (als dat al bestaat...) moet leren kijken naar het eten van vlees?
Stone, zodra het van allerlei contextaspecten moet gaan afhangen of iets als belediging opgevat dient te worden of niet, vind ik het al triviaal. Helaas wordt 'leedvermaak' vaak humor genoemd
Onze visie op 'fictiviteit' komt volledig overeen, dus volgens mij heb je mij op dat punt verkeerd begrepen 
Outlander, heb jij de Bijbel wel eens gelezen? Het staat bol van geschiedenissen waarin het kwaad een rol speelt. Er is een verschil tussen geweld als entertainment of geweld als onderdeel van een verhaal met een (positieve) boodschap, interactief of niet. Soms kun je het goede beter benadrukken door het te laten contrasteren met het kwade of heeft het beschrijven van het kwade als functie om van fouten in het verleden te kunnen leren of om te weten waartegen we moeten strijden.
Tot slot @X Believer:
Sinds wanneer gaat iemand in de realiteit dood als ik in een game een groepje pixels manipuleer? Ik vind dat we nu het doden van een karakter in een computergame wel een beetje te veel 1-op-1 gaan koppelen met het doden van een reëel persoon.
Laatst bewerkt: 8 dec 2003