1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Games en religie?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Nosh, 1 dec 2003.

1. BFalcon

BFalcon Cupra power

Leuk Bevonden:
    4
    Nou, in dat geval had ik vast en zeker wel eens een sigaretje geprobeerd ofzo (waarschijnlijk puur en alleen uit nieuwsgierigheid)... Maar heb al het geluk dat ik in mijn natuur me al niet echt getrokken voel tot het roken...

Edit: nu ik jouw post zie snap ik eigenlijk pas goed wat je bedoelde. Ookal stond niet (indirect) in de bijbel dat je je van roken dient te onthouden, dan had ik het zoals ik al eerder zei waarschijnlijk ook niet gedaan. Hoogstens ooit eens uit nieuwsgierigheid.

Maar nu het ook nog eens uit de bijbel opgemaakt kan worden, dan is het helemaal simpel voor mij... :)

Laatst bewerkt: 10 dec 2003
  2. Badkiller

Badkiller Hardcore xbwer!

Leuk Bevonden:
    19
    dan vind ik het wel jammer dat je je lichaam bewust beschermd van schadelijke middelen, omdat dat verboden is,
    tegenwoording vind ik niemand die écht tegen dat soort crap is...

dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik je nu haar ofsow :cool:

maar ik was nieuwsgierig..
    bedankt

edit: ik wou net editten dat je het uit nieuwsgierig heid zou kunnen doen 8)

3. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    @BFalcon

Dit is uit het NT.. hoe was daat dan in de tijd van het OT?

Heeft dit ook iets met gamen te maken... het veronreinigen van de geest met slechte gedachten of emoties...

Is dat de link roken... gamen? En dan bedoel ik natuurlijk de "slechte" games.

4. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Dat ik de bijbel niet tot in den treure ken heb ik reeds gepost, makkelijke constatering dan...

Uhm, was je popi dan? Doet verder ook niet echt terzake, hoef zelf ook niet echt geliefd te zijn wat dat aangaat. Ken jullie niet.

Dat jij denkt dat de bijbel een leidraad zou zijn hoe een maatschappij zou moeten zijn ingericht begrijp ik niet. In het boek staan leuke en minder fascinerende verhalen, maar geen duidelijke beschrijving hoe te leven. Die boodschap zegt elke stroming binnen het Christendom (die eerder gepronoceerde G was niet handig van mij om een inhoudelijke discussie te kunnen voeren, daar heeft w@Rr!0r mij reeds op gewezen, wat ik ook accepteer) te hebben gevonden. Dit is dus niet een absolute waarheid, een ieder vindt er zo zijn eigen boodschap in (of niet uiteraard).

Daarbij is christendom niet de grootste religie in de wereld, verwerp je dan direkt alle andere vormen van samenleveningen, die niet uit het christendom zijn gecultiveerd? Ook is de door mij aangehaalde scheiding van staat en religie in de westerse wereld niet meer dan normaal. Waar religie en staat wel 1 geheel vormen zie ik ook direkt scherpe kanten aan een samenleving zitten (grote delen van het midden oosten waar vrouwen leven als in de middeleeuwen bv), en niet ik alleen.

Daarbij zie ik in naam van God nog steeds wereldwijd de meest waanzinnige misdaden worden gepleegd, waarbij elke strijdende partij denkt dat God zijn zijde heeft gekozen. Ook dogma's (zal een katholieke aanhalen, betekent niet dat ik denk dat iemand specifiek ;) @w@Rr!0r op dit forum dat gedachtengoed volgt) zoals een standpunt tegen voorbehoedsmiddelen in bijv Afrika (condoom) omdat je monogaam dient te blijven. Dit mag theoretisch volgens de bijbel zo zijn, cultureel is dit in Afrika niet zo en dan denk ik dat je met dit soort waanzinnige uitspraken over bevolkingen in landen waar de AIDS ramp echt uit aan het uitbarsten is meedoet aan volkerenmoord. Voorbeeld verder uitwerkend zou je een vergelijking kunnen trekken met passiviteit bij een levensbedreigende situatie in Nederland, waarbij jij (mocht je volwassen zijn) als je iemand te water ziet gaan hulp MOET bieden, anders bega je een overtreding/misdaad. Passiviteit, of zelfs erger afwijzen van oplossingen is imho typisch iets voor religies in georganiseerde verbanden.

Maar puntje bij paaltje, niemand hoeft mij te proberen het licht te laten zien, daar heeft (wederom) w@Rr!0r een goede opmerking over gemaakt. DAAR GAAT DEZE DISCUSSIE NIET OVER.

Het punt hier is 'waarom zou jij om jouw geloofsovertuiging een game afwijzen?', weet dat ik ook niet zuiver in deze leer (geintje of kan dit niet?) ben geweest, maar een paar postjes terug had je al kunnen zien dat ik bakzeil heb gehaald wat dat aangaat.

Wel nog een opmerking tav w@Rr!0r himself. Nee ik beschouw jou wel als een individu, met mijn stukje over misdaden in naam van god wordt gegeneraliseerd omdat ik niet voor jou kan spreken. Helaas heb je verder niet inhoudelijk gereageerd op mijn opmerking dat de selectie bij games (andere onderwerpen als muziek of literatuur liggen meer complex mi) onbewust wordt gedaan. Zo groot is het aanbod geenszins en games gaan mi ook niet zo diep dat je er allerlei boodschappen in kan lezen. Blijft toch altijd vrij plat, druk naar links druk naar rechts actieknop blauw actieknop geel etc.

5. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    @Cole Trickle

Het is juist de oorspronkelijke opzet van de bijbel om aan te geven hoe te leven. Medt name het Oude Testament is een weerslag van de geldende leefregels. En verder komen de 10 geboden ook voor in de Bijbel...

Kortom het is juist wel een boek met "leefregels". Deze zijn toepasbaar op je leven, ook als gamer.

6. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @Cole Trickle:
    In de bijbel staat wel degelijk een uitgebreide en duidelijke omschrijving hoe te leven. Echter op het moment van schrijven van de bijbel was bijvoorbeeld een issue als gamen niet aan de orde van de dag. Dat zijn dan de ook de issues waarin sprake is van dat dynamische voortdurende beoordelingsproces waar ik het over had.

De bijbel zegt dat ik de overheid moet dienen, tenzij die overheid mij tot zaken verplicht die tegen de bijbel ingaan. Ik verwerp dus niet per definitie allerlei regeringsvormen. Al helemaal niet als je ze niet nader specificeert ;) Dat ik een persoonlijke voorkeur heb voor een maatschappij die op de bijbel en God gestoeld is, spreekt voor zich :)

Elke maatschappij vertoont scherpe kanten als ze door onvolmaakte personen wordt geregeerd. Ook het systeem waarin kerk en staat gescheiden zijn, ontkomt daar niet aan. Of ben je van mening dat westerse maatschappijen geen scherpe kantjes kennen?

Wat je zegt over passiviteit en het afwijzen van oplossingen vind ik slechts ten dele waar. Ten eerste, omdat ik hetgeen jij als een oplossing ervaart, kan ervaren als 'bestrijding van de symptomen'. Een ieder is verantwoordelijk voor de eigen gedachten, uitspraken en daden. Dat maakt mij per definitie niet schuldig als ik slechts een standpunt inneem tegen voorbehoedsmiddelen of monogamie. De zaak verandert als ik anderen belemmer daarin hun eigen keuzes te maken. Zoals jezelf al heel goed doorhad, doe je een aanname als je zegt dat christenen per definitie tegen voorbehoedsmiddelen zijn om wille van monogamie. Ik ben monogaam, maar niet per definitie tegen (alle) voorbehoedsmiddelen. Stoppen daarmee dus, ook als je je ervan bewust bent ;) Bovendien ervaar ik bij jou een paradox: volgens jouw benadering, is een overheid die roken verbiedt vanwege de volksgezondheid goed bezig. Ze zouden zelfs schuldig zijn als ze er niets aan deden ;)

Tot slot, spelkeuze is voor jou een onbewust proces. Bij mij spelen onbewuste aspecten ongetwijfeld ook een rol, maar ook een aantal bewuste overwegingen ;)

7. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bovendien blijft de discussie vaag als we 't over moslims, christenen en heidenen in het algemeen blijven hebben. Niemand van ons vertegenwoordigt zo'n grote groep mensen. Dus laten we het over w@rR!0r, de christen, en Cole Trickle, de heiden (hoe noem je jezelf? ;)) en dergelijke hebben. Dan wagen we ons in ieder geval ook niet aan uitspraken voor anderen, ok?

8. BFalcon

BFalcon Cupra power

Leuk Bevonden:
    4
    Ik zeg dus alleen dat als iedereen zich aan de geboden en raad die in de bijbel staat zou houden, de maatschappij er idd beter uit zou zien. Volgens mij is het toch echt zo dat de bijbel problemen die er nu overal zijn bij de wortel aanpakt. Maar goed ik respecteer jouw mening, dat dien je dus eigenlijk ook voor die van mij te doen... :)

Ik verwerp geen 1 religie/mens en/of ras en samenleving laat dat ff duidelijk zijn! Ik vind het woord verwerpen zowieso een erg groot woord. De bijbel zegt zelfs dat je je aan de regeringen dient te onderwerpen MITS deze regeringen niet indruisen tegen de maatstaven van de bijbel.

Kijk dit vind ik nou altijd een grappig punt. Het is inderdaad zo dat mensen om religie elkaar uitmoorden. En het feit dat dit gebeurd is gewoon uiterst triest! Alleen ligt dit dan aan de bijbel (sorry dat ik het steeds alleen over de bijbel heb) of aan de mensen die de boodschap eruit verkeerd/niet opvatten? Het gebod: 'heb uw naaste lief als uwzelf' lijkt mij toch best duidelijk. Ik zal in ieder geval niet mezelf graag vol lood gaan pompen... :)

Met deze vergelijking ben ik het ook niet helemaal eens. Jij noemt bijv. condooms DE oplossing voor de AIDS epedemie (wat uiteraard zeer ernstig is en zeker niet te licht over gedacht mag worden). Maar zijn condooms wel DE oplossing voor AIDS? Naar mijn mening is het dan beter om het probleem bij de wortel aan te pakken. De bijbel zegt idd dat je monogaam dient te zijn en dat sex voor het huwelijk idd niet kan. Daarentegen ben ik dus niet per definitie tegen voorbehoedsmiddelen, integendeel!

Die gedachte kunnen jullie wel oudbollig vinden, maar nogmaals naar mijn mening als iedereen zich hieraan zou hebben gehouden, de AIDS epedemie nooit zover gekomen zou zijn. Sterker nog, het zou (waarschijnlijk) nooit uitgebroken zijn. Maar goed, het is dus wel uitgebroken, en dat is dus al erg genoeg. Naar mijn inziens moet er daar (nog) meer gedaan worden aan sexuele voorlichting e.d om zo het probleem beter aan te kunnen pakken.

Hallo gozer! Lees mijn 2 posts nou eens goed en kijk waar ik mee besluit. Het topic ging erover hoe jou religie je keuze van games beinvloed. Kijk dat het niet continu over games gaat, dat lijkt me nou ook niet zo heel erg anngezien ik jullie dat ook niet de hele tijd zie doen. De opmerking van Warrior was alleen dat er in de bijbel bepaalde dingen niet specifiek besproken worden, en ik probeer een verklaring te geven. Dat jij dit meteen ziet als een poging tot bekering of zoiets vind ik weer vreemd. Als je namelijk door zo'n klein praatje bekeerd zou kunnen worden, wat stelt het geloof dan voor. Dan komt er morgen iemand met een iets langer en mooier praatje en dan.... :eek: Juist, you get my point...

Oftewel relax een beetje, en zie niet alles als een persoonlijke aanval :)

9. BFalcon

BFalcon Cupra power

Leuk Bevonden:
    4
    Ok, hier ben ik het dus helemaal mee eens :)
    Maar goed, laten we het maar weer over games gaan hebben ;)

Laatst bewerkt: 13 dec 2003
  10. Zao

Zao Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi dudes

Ik ben nieuw op di forum en eveneens een christen. Interessante topic dus voor mij. Heb nu al de berichten gelezen en ik moet zeggen dat ik het cool vind dat er zo normaal en open over wordt gesproken. Ben het meestal met jouw eens w@Rr!or

Deel Deze Pagina