Omdat dat soort deuntjes vooral een emotionele waarde hebben voor de betreffende poster... zij hebben dat gehoord op een bepaald moment in hun leven en waren het betreffende spel met een bepaald gevoel aan het spelen en dat heeft impact gemaakt.
We posten hier wel als gekken tunes, maar de meesten van ons (inclusief mezelf) vergeten een verhaaltje erbij te vertellen. Dus laat ook je verhalen horen, dat is minstens net zo belangrijk als het liedje dat je post!
Voor mij heeft het spel Diablo 1 heel veel geschiedenis. Het was het eerste spel dat ik LAN met een vriend speelde... en het was een van de weinige games die blijvend indruk op me heeft gemaakt in gameplay, grafhics en muziek. Die perfecte gothische sfeer... Diablo 2 was een groter commercieel succes, maar Diablo 1 zal altijd mijn lieveling blijven.
De gameplay in Diablo 1. Je hebt een dorpje Tristam, waar je al je equipment kunt kopen en contacten kunt leggen (quests). Verder zijn er alleen de (random) dungeons onder de stad, met om de vier levels een andere omgeving. Diablo zelf wacht helemaal onderaan in de hel, verdieping 16.
De muziek is gecomposeerd door Matt Uelmen. Ook de muziek van Diablo 2 is van hem, maar dat valt IMHO in het niet met zijn eerste werk. Ik vind zijn muziek impressies in deel 1 zo goed passen in de stijl en sfeer van het spel... het lijkt wel of Matt zelf een gesticht heeft opgezocht of wie weet een echte hel tijdens het maken van de muziek van Diablo 1, om inspiratie op te doen. De verschillende dungeon muziek impressies stralen allemaal een bepaalde waanzin en duisternis uit, die je het gevoel geven dat niemand (ook niet de held) aan dit kwaad en de waanzin kan ontsnappen.
Het zou een understatement zijn om de muziek in Tristam als sereen te omschrijven. Tristam bestaat alleen door zijn muziek, Tristam is zijn muziek. Het straalt perfect uit hoe belangrijk Tristam is, want Tristam is in meerdere opzichten een safe haven voor de held. In letterlijke zin omdat de demonen nog niet zijn doorgedrongen tot het dorpje en in figuurlijke zin dat het de laatste plek is waar alles nog "normaal" lijkt. Het kwaad tast langzaam maar zeker met lange denkbeeldige klauwen de geestelijke gezondheid en menselijkheid aan van de held in de dungeons onder Tristam.
Tristam is een nietig dorpje, maar het is zijn laatste overgebleven toevluchtsoord.
[yt]wU9TN4CTAJ0&feature=related[/yt]
Toegang van Tristam tot de dungeons vind je via de kerk... de demonen en duivels hebben de meest heilige plek in de stad gebruikt als portaal om contact met deze wereld te leggen. Zodra je de eerste stap in de hallen zet, waar nog maar dof licht door stoffige ramen valt, komt de volgende muziek je tegemoet:
De held is nog behoorlijk onvoorbereid (en nat achter zijn oren!) op dit moment, maar gelukkig is de tegenstand nog niet groot. De eerste levels zitten vol met skeletten, zombies, ghouls en lijkenpikkers. Dat neemt niet weg dat er al behoorlijk geknokt moet worden om te overleven... na menig deur zul je besprongen worden door een horde beesten die niets liever doen dan je lichaam in stukken te rijten, om de lappen vlees later rustig in een hoekje te verorberen.
De AI in Diablo 1 is geweldig. Zombies lopen "zomaar" wat rond, totdat ze een iemand met een hartslag zien. Daarna zijn ze niet meer te stuiten. Lijkenpikkers vallen niet aan, maar wachten hun kans af en cirkelen om de gloed van je toorts heen. Zodra er eentje toch voldoende moed krijgt en het loodje legt... gooit de helft van de groep zich op het dode vlees om daarvan te smullen. Een slimme held maakt hier gebruik van door deze beesten tijdens hun (laatste) avondmaal alsnog een kopje kleiner te maken.
En dan had je The Butcher... een semi-boss in level 1 (of was het level 2?). De wanden in zijn kamer hangen vol met de lijken van heiligen die hij hier te pakken heeft gekregen (priesters, altaar jongens, nonnen etc), de kleur is rood doordrenkt. Je glijdt bijna uit door de glibberigheid van al dat bloed onder je laarzen. The Butcher zal je het hele level achtervolgen. Maak je zijn kamer open, dan is er maar één mogelijkheid: jij of hij sterft. Het is de eerste horde die je held zal moeten overwinnen om Diablo te bereiken in de diepste catacomben van de Hel.
EDIT: aanpassingen en toevoegingen.
Laatst bewerkt: 17 apr 2010