DIABLO 1 OST blowout! Golden oldie, maar nog steeds erg goed. Qua OST de beste van de drie games IMHO. Ik was zelfs een beetje bang om deze game te spelen en dat kwam mede door deze spannende OST. Het begint allemaal erg hoopgevend in Tristam. Genietend in de laatste nazomerse zonnestralen. Maar Tristam heeft een duister geheim...
Diablo 1 - Dungeon music HD
Ontzettend duistere track zodra je ondergronds ging... In dit stadium biedt de held nog verzet. Ach, een paar zombies. Zo erg kan het toch niet zijn? De entree dungeon, één van de users op YT zei: "I love how the drums are perverted into an out of sync beat, mimicking an irregular movement of approaching zombies. Epic." Had het niet mooier kunnen zeggen. De muziek, samen met de gameplay, maakte deze game helemaal af.
Diablo 1 - Catacombs music HD
De held duikt dieper de catacomben in. Metersdikke, eeuwenoude muren houden inmiddels al urenlang de laatste restjes zonlicht tegen. Gegil en gekrijs weerkaatst in de gangen. In de duisternis ligt de waanzin op de loer (+3:45 min), net zoals de lijkvreters in de ooghoeken van de held. Wachtend op een kans. Niet lang meer nu...
Diablo 1 - Caves music HD
Caves? Eerder de hel zul je bedoelen! Kolkende lava, duivelsgebroed in de vorm van geitmensen, onzichtbare... monsters. Dit was misschien wel het akeligste level. Die onzichtbare nachtmerrie monsters sloegen je held met weinig moeite naar het hiernamaals. Je hoorde ze wel... en voor je het wist was je omsingeld en binnen een paar tellen dood. Dit was in de tijd voordat "balancing" een hot topic was. Scary shit hier, maar een ontzettend stoere soundtrack. Opnieuw strijdvaardig, maar dat maakt het alleen maar erger. Het kwaad *wil* bevochten worden. Een sprankje hoop, dat als een priem door het hart dient. Ontsnapping is namelijk onmogelijk, iets wat de held snel zal leren. Zijn wilskracht hangt nu aan een zijden draad. Hij is eindelijk klaar voor...
Diablo 1 - Hell music HD
Proper hell nu... met een mooi passend duister einde. De held denkt de wereld te redden door de zielensteen, die kracht geeft aan Diablo, door zijn eigen lichaam te rammen. De held als een pion. Was dit altijd al het plan van Diablo? We weten allemaal waar dat uiteindelijk toe leidt in de latere delen... Vrolijke marsmuziek in combinatie met huilende baby's. De maker van deze track had het niet beter kunnen afronden.
Dat duistere sfeertje, ik hou er wel van in games. Een vleugje waanzin en angst. De confrontatie met onze schaduwzijde, die we allemaal zo hard proberen te verbergen voor onszelf en elkaar. Ik vind het niet erg om voor even ondergedompeld te worden. Wel weet ik één ding zeker: het was Diablo I en vooral de bijpassende OST die mij hiervoor heeft opengesteld.
Laatst bewerkt: 17 feb 2015