1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Games Top 5 [2022]

Discussie in 'Games' gestart door Killamonkey, 24 dec 2022.

  1. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.457
    Leuk Bevonden:
    3.421
    Tweeëntwintig titels in 2022 uitgespeeld, inclusief diverse coop games. Ik heb nog even gewacht met de lijst omdat ik nieuwsgierig was waar Tyranny zou eindigen. Ondanks dat ik bij Tyranny pas vanavond de aftiteling voorbij zag rollen, tel ik deze gemakshalve ook nog mee. Maarrr... er zijn titels hoger in mijn lijstje geëindigd. :)

    Mijn top 3 in 2022: (willekeurig, 85% score)

    1) Streets of Rage 4, incl. Mr. X Nightmare DLC. Gewoon lekker rammen in deze brawler. Gave graphics, nog betere muziek. En verrassend veel diepgang wanneer je goed de combo's / juggles instudeert. De DLC geeft toegang tot meer karakters en een survival modus waarbij je na elk overwonnen ronde jouw karakter sterker maakt met een upgrade. Maar: jouw tegenstanders worden ook na elke ronde sterker! De nieuwe Turtles brawler is hopelijk net zo goed?

    2) Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition. Gewoon een heel sterke blockbuster titel. Extreem vermakelijk en de graphics zijn om van te smullen. In tegenstelling tot deel 2 waren de puzzles in sommige tombes ook best pittig, al heb ik altijd relatief weinig geduld met dat soort dingen. Speelt soepel, speelt lekker (zeker de gunplay). Veel verticaliteit in de levels. Gewoon een bovengemiddeld goede triple-A game en ook niet te lang.

    3 ) Deus Ex: Human Revolution Director's Cut. Opgevoerd met een "raytracing mod" voor betere schaduwen en reflecties. Ik begrijp nu veel beter waarom zoveel gamers dit een sterke RPG vinden. HR is zelfs zoveel jaren na release een sterke RPG, al zijn de technische beperkingen wel veel duidelijker zichtbaar natuurlijk. De levels zijn klein, maar compact ingericht. Geen fluff quests, waardoor je altijd het gevoel hebt met iets nuttigs bezig te zijn. Sterke Bladerunner vibe, waarbij je tijdens quests vaak als een Sherlock Holmes rondsnuffelt en diverse bewijzen verzamelt. Ik heb deze game stealthy / no kills gespeeld en dat was prima te doen. Maar guns blazing gaat net zo goed. Er zijn veel manieren om rond te kruipen, over daken, door luchtsluizen etc. Of gewoon door de voordeur met een bazooka. Dat geldt trouwens ook voor het politiebureau, a la The Terminator. ;) Er viel ook veel te hacken en die rol vind ik altijd leuk om te spelen in games. Het gaafste was misschien nog wel het einde. Of misschien moet ik zeggen dat je de keuzes hebt uit meerdere eindes. Allemaal best filosofische interpretaties over het toelaten van meer of minder regulatie vanuit overheidsinstanties enerzijds, anderzijds het omarmen van meer of minder technologie in ons lichaam. Kernvraagstuk: in hoeverre zijn we nog mens wanneer we praktisch ons hele lichaam als androïde laten ombouwen en verbeteren? In mijn Steam review noemde ik HR een "thinking man's RPG". Hopelijk is het vervolg net zo goed. Die ga ik zeker nog een keer oppakken.

    Twee games nog met een 80% score. De lijst titels in deze categorie was vorig jaar lang. Gewoon goed, maar net niet helemaal aan de top. Dat had diverse redenen.

    4) Nioh 2. Coop gespeeld. Elf maanden over gedaan / 160 uur. Deze game had bij mij hoger kunnen scoren als het iets minder de "kitchensink approach" was geweest. De grote hoeveelheid loot, de levels, spirits, moves en stances. Veel daarvan vond ik heel goed. Met name die stances en wat voor effect het heeft op de aanvallen van jouw karakter. En de monsters waren ook gaaf om te bevechten. En dit alles is prima speelbaar in coop, wat je niet zo vaak ziet in een Souls game. Maar op een gegeven moment ben je dus ook je blacksmith aan het levelen, zijn er clanwars, je kunt theesetjes verzamelen voor nog meer bonussen, op de hogere moeilijkheidsgraad ook nog schilderijen. Etc etc. GOEDE game, maar ik hou van iets meer focus. Minder vet om het bot. Maar voor wie het zoekt: bakken content en dit was nog maar mijn playthrough (base game + alle DLC dat wel) op de normale moeilijkheidsgraad. Dit spel is een investering wanneer je dat toelaat.

    5) Tyranny - Gold Edition. Deze RPG had de potentie om in mijn top 10 van beste RPGs te eindigen. Maar helaas, het is een Obsidian game en dan krijg je er een bak aan bugs bij. Een level up die niet alle bonus stats toekent, passive abilities die niet blijken te werken, een quest die je kunt breken door de goede dingen te doen in de verkeerde volgorde (het spel laat dit wel toe). Daar staat dan tegenover: heel veel keuzevrijheid en absolute choice & consequence vanaf de inleidende chapter. Je ziet door diverse keuzes nog niet eens alle locaties in het spel, waarbij andere locaties juist totaal worden omgevormd zoals de stad Halfgate waarbij een krater de stad doormidden heeft gekliefd (niet het geval bij een andere keuze). Boeiende party members, met soms een eigen agenda. Een complementair loyalty en fear invloedsysteem voor facties en party members (en deze twee axis hoeven elkaar dus niet te bijten!). Volwassen geschreven (wel veel leeswerk). Interessant universum, waarbij jij de rechterhand & spitsrechter speelt van een tiran. Een innovatief magie systeem waarbij je de meest OP varianten op een baseline spreuk kunt plakken zolang je genoeg lore (magie) skill hebt. Skill ups door te doen, a la Skyrim (persoonlijk favoriet). En zo kan ik nog wel meer opnoemen. Maar ja, die bugs hè. Heb zelfs één keer een cheat console geactiveerd om een skill script opnieuw te activeren, maar helaas werkte dat geintje maar één kaart lang. Toen dacht ik: rot toch op, waar ben ik nu mee bezig?! Daarna de bugs maar geaccepteerd en van de game genoten. Maar desondanks zijn al deze bugs zes jaar na release nog steeds niet gerepareerd, dus Tyranny blijft steken op een score van 80%. Kom op Obisidian, het talent is er wel en jullie floreren duidelijk in deze diepgang. Nu nog de afwerking of een strakkere scope.

    Dat was het voor nu! :)
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2023
    janter, Tim, ArtificialFaith en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.062
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Deus Ex - Mankind Divided ga je nog leuker vinden omdat het wat pittiger en moeilijker is naar mijn idee dan HR. Het mooiste aan MD is de grafische Praag en praal. Trust me, dat kan nog prima mee met deze tijd. Besturing instellen kan op veel manieren, waardoor je de game eventueel casual kunt spelen of classic. Maar goed: Denk dat ik HR toch iets beter vond, ondanks wat jijzelf al een beetje aangeeft over iets in de game, spoilers over het wel of niet open einde van het einde in de games:
    Het einde van HR is niet echt open dacht ik, bij MD wel naar mijn herinnering.
     
    Zifnap vindt dit leuk.
  3. WorkingTitle

    WorkingTitle ..

    Berichten:
    2.220
    Leuk Bevonden:
    2.820
    Ik snap dat het jeukt om een top5 te delen @janter , maar we gooien hier geen slotje op. Dan kan je in 2048 alsnog je top 5 delen van games uit 2022.
     
    Zifnap, Tyrant en Reckuuza vinden dit leuk.
  4. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.441
    Leuk Bevonden:
    17.546
    een top x lijst maken van media over t jaar wat allemaal niet in dat jaar is uitgebracht. ja zo kan ik t ook
     
  5. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Ja die 2 Deus Ex games waren echt pareltjes toen. Hopelijk komt nu snel eindelijk deel 3 van de trilogie nu de studio niet meer bij Square enix zit.:thumbs:
     
    Zifnap vindt dit leuk.
  6. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.687
    Leuk Bevonden:
    569
    Denk dat eerder jij elke keer deze topic opent om mijn top 5 te zien hahaha. Over jeuken gesproken.
     
    Zifnap vindt dit leuk.
  7. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.687
    Leuk Bevonden:
    569
    Bij deze ook mijn top 5:

    5. Doom 3: Resurrection of Evil; tja gewoon lekker Doom 3, zoals we kennen, maar dan meer. Snap niet waarom de makers geen nieuwe Doom maken met die creepy vibes uit dit deel en Doom 3. Grafisch kan die zeker nog mee, ongeacht dat die toch al een tijd uit is. Overigens gespeeld op de Switch, dus zeker een aanrader mocht je op zoek zijn naar een goede Switch-shooter. Verder heb ik maar weinig gedaan met de ‘Gravity Gun’.

    4. Halo 3: ODST; het gevoel dat je op zoek gaat naar je teammaten vond ik zelf erg tof uitgewerkt, inclusief de geweldige en treurige soundtrack. Daarbij eens wat anders dan wat we al kennen uit de andere delen van Halo. Sterke game.

    3. Gears of War 4; knallen, knallen en nog eens knallen. Verveelt nooit! Super mee vermaakt. Qua characteurkeuze heb ik zo mijn twijfels… Daarbij had ik ook niks met de COG. Vijanden die daarna kwamen waren dan wel weer tof!

    2. Mafia Definitive Edition; keer een hele andere setting, deed me goed. Verhaal zat ook zeer sterk in elkaar. Characters waren tof en er zat toch ook de nodige afwisseling in de game (zoals het race-level en een wandelingetje met je vriendinnetje). Eigenlijk niks/weinig op aan te merken.

    1. Dead Rising 3; nooit eerder gespeeld, dus voor mij was het allemaal nieuw. Goede characters, lekker hakken van zombies en al met al gewoon erg veel fun. Grafisch gedateerd, maargoed… het draait niet alleen om dat stuk. Op en top mee vermaakt.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2023
    Daz, Killamonkey, Reckuuza en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.457
    Leuk Bevonden:
    3.421
    @janter: Mafia Def Ed laatst ook bekeken. Sprak mij ook aan, simpelweg door de andere setting. Goed om te horen dat ie je goed is gevallen.
     
  9. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.441
    Leuk Bevonden:
    17.546
    eindelijk die langverwachte top 5 van 2010
     
    ArtificialFaith en Hoosie vinden dit leuk.
  10. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.687
    Leuk Bevonden:
    569
    Echt een leuk maar vooral ook goed spel. Nooit het gevoel gehad van ‘laat deze missie/game maar over zijn’. Blijft boeiend tot het slotstuk. Maar dat komt denk ik mede door de afwisseling in de game, want dat zit er zeker in. Met de eerste missie wordt je ook lekker meteen de game in ‘getrapt’. Probeer ‘m eens uit zal ik zeggen.
     
    Zifnap vindt dit leuk.
  11. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.477
    Leuk Bevonden:
    8.472
    Het enige minpunt aan de game vond ik het schieten op hard. Het voelde gewoon niet goed. Ik kon zelfs een bepaald deel in de game niet eens voorbij komen zonder wat zaken in de opties aan te passen. Dus speel op normal en zet het verkeer op realistisch of speel op hard en ga wat knutselen met de auto-aim opties. Dan is het opeens een stuk meer speelbaar.
     
    janter vindt dit leuk.
  12. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.687
    Leuk Bevonden:
    569
    Dat is waar overigens! Deze game leent zich niet voor om ‘lekker te knallen’. Daardoor werden bepaalde stukken echt pittig. Ik zat nog te denken: had deze game nou healthpacks of automatic health?

    Wat ik dan wel een toffe uitvinding vond waren de verkeersborden die de route uitstippelden. Hierdoor hoefde je niet hele tijd naar je mini map te kijken of je in de goede richting reed. Mogen ze ook wel in een nieuwe GTA gooien.
     
  13. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.618
    Leuk Bevonden:
    8.736
    Ik navigeer irl voornamelijk op navigatie dus zit er in games die zich in deze tijd afspelen niet echt op te wachten
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  14. NuclearGoat

    NuclearGoat PSN: Acrillic

    Berichten:
    3.820
    Leuk Bevonden:
    843
    1. Elden Ring - Dark Souls alleen dan beter (kan springen)
    2. Pokémon Violet - Ondanks dat de performance en graphics echt tering slecht zijn wel heel goed mee vermaakt.
    3. Horizon Forbidden West - Ondanks dat de performance en graphics echt tering goed zijn matig mee vermaakt.
     
    Killamonkey, Cyndris, Yellow 13 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. FinalBob

    FinalBob Active Member

    Berichten:
    1.455
    Leuk Bevonden:
    858
    1. Chained Echoes. Beste classic jrpg in jaren. Pareltje. Na DQXI de leukste rpg die ik in de afgelopen tien jaar heb gespeeld.

    2. Vampire Survivors. Leuke verslavend game voor even tussendoor.
     
    Killamonkey vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina