gaspistool incident, frederiksplein

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Peter OtH, 12 aug 2004.

1. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Ik denk dat de meeste bovenstaand verhaal ondertussen wel gelezen, gehoord of gezien hebben.
    Persoonlijk vind ik dat de betreffende agenten terecht gehandeld hebben.

Maar 1 ding vind ik wel verontrustend. Vanochtend was op het nieuws dat van de zo'n 20 schoten er maar 4 raak waren.
    Dat is dus maar 20% van de afgeschoten kogels die doel treffen. Dat betekent dat als alle 7 de agenten geschoten hebben er minimaal 3 compleet gemist hebben.

Ik persoonlijk vind dat beschamend laag. Als deze schietpartij had plaatsgevonden in een straat b.v. hadden er dus onschuldige burgerslachtoffers kunnen vallen door misgeschoten politiekogels.
    Ik vind dat we kunnen verwachten van de politie dat ze veel trefzekerder zijn met hun wapen. Tuurlijk kan niet alles raak geschoten worden, maar maar 20%?

Ik ben dan ook van mening dat er bij de politie te weinig geoefend wordt met het schieten. Waarschijnlijk is dat weer terug te leiden aan het feit dat er simpelweg te weinig politie is waardoor ze geen tijd krijgen om te oefenen.
    Maar nog wordt hiermee een potentieele gevaarlijke situatie gecreeerd. Niet alleen voor de politie zelf, maar ook voor burgers.

Ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.

2. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben het met je eens, volgens mij leek het meer op een actiefilm.

Je weet wel, zo`n actiefilm waar ze magazijnen leegschieten en niks raken, het zou me niets verbazen als die agenten gewoon i
    n paniek hebben geschoten.

Maar het mag niet gebeuren!

3. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Idd, het lijkt meer op een aflevering van the A-Team.
    Die schieten ook tientallen kogels een raken nooit.

Maar dit is idd erg triest.
    Netzo als Nemesis al zei, wat als er veel mensen hadden gelopen?

4. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Waarschijnlijk is het inderdaad paniek geweest, ze verwachtte tenslotte niet dat die duitser zou gaan schieten.
    Maar dat maakt het eigenlijk alleen maar nog ernstiger want ik vind dat een agent zeer zeker niet uit paniek mag gaan schieten.
    In zo'n situatie moet een agent rationeel denken en niet in het wilde weg terug gaan schieten. Denk dat dit toch een teken van een tekort aan training is.

5. Sushi

Sushi Niet eetbaar

Leuk Bevonden:
    0
    Politie ziet jongen met pistool gaan meteen in het wilde weg schieten maar raken niks... Wat is dit? Idd, volgens mij moeten die gasten het vorrbeeld zijn maar om nou als een wilde gast rond te schieten om de A-Team na te doen zowat... LAME!!!

6. Ruben III

Ruben III Rando

Leuk Bevonden:
    23
    Je moet andersom redeneren, denk ik. Áls er mensen hadden gelopen, hadden ze nooit zo vaak geschoten.

Nog iets: onder stress schieten. Vergelijkbaar met penalties nemen, er valt weinig op te trainen. Daar komt bij dat de Nederlandse politie ook niet erg getraind wordt op schietsituaties (in vergelijking met Amerika, waar anders geoefend wordt).

Van wat ik gehoord heb, waren het 7 agenten. Deze zouden dus ongeveer 3x geschoten hebben allemaal. Als je 3 schoten kort na elkaar lost, is de kans op raken ook niet erg groot.

Dat neemt niet weg dat 20% erg laag is.

Wat ik eerder gek vond, is dat ze 4x raak hebben geschoten. Ik bedoel, als je hem na 2 rake schoten niet uitschakelt, dan doe je toch iets fout? Daar zouden agenten op getraind moeten worden, uitschakelen ipv doden.

Nog iets, ik hoorde ook dat het een soort zelfmoordactie is geweest (een brief in zijn auto). Dat lijkt een rage geworden die uit Amerika is overgewaaid, nogal ziek imo.

7. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dit is echt verontrustend mischien dat er zeg maar meer geoefend moet worden op de schietbaan.
    Moeten ze het aantal trainingsuren maar omhoog gaan schroeven.

8. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Ruben III, idd daar heb je gelijk in, onder stress schieten is anders. Maar des te meer moet er getraind worden op schieten. Dat als een agent onder stress zit ie in ieder geval als basis een goede wapen beheersing heeft.
    2e en 3e schot is als je kort achter elkaar schiet lastig. dat is waar, maar dat betekent nog steeds dat 3 agenten op hun eerste schot dus er volledig naast zaten.

Dat agenten dus niet iemand uit kunnen schakelen met 1 a 2 schoten zonder hem te doden is in mijn ogen een gebrek aan training.

Nogmaals ik vind dat die agenten juist gehandeld hebben, en ik verwijt ze ook zeker niets maar het feit dat ze zoveel schoten nodig hadden om iemand uit te schakelen is imo een zwaar gebrek aan wapentraining.
    Nu was het iemand met een gaspistool, maar wat gebeurt er als ze tegenover iemand staan met een wapen die wel weet hoe ie hem moet gebruiken.

Het is wel een hufterige manier om zelfmoord te plegen, indien dat het geval is, kan zelf ook geen andere reden bedenken om met een gaspistool op agenten te gaan schieten.

9. Endorim

Endorim The Homertrix

Leuk Bevonden:
    1
    misschien moet je ook nog de schoten die als waarschuwing diende eraf halen. K ga er tenminste wel vanuit dat men eerst bij zijn voeten 2 of 3 kogels schiet, zodat hij zich toch nog overgeeft..maarja dan nog zijn er teveel kogels in het wilde weggeschoten...Dan maar de amerikaanse legertraining, maak van die mensen automaten die gwoon gelijk gericht schieten als er iets gebeurt in hun buurt. (owkee amerikanen schieten ook vaak mis, maar hun reactie in dit soort situaties is " beter"...relatief kalm het vuur terug openen...)

10. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Je moet ook niet vergeten dat de meeste agenten in nederland nooit met dit soort schietincidenten te maken zal krijgen. Tegenover Amerika waar dit bijna aan de orde van de dag is.

11. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    De politie heeft gewoon te weinig schietervaring.
    Mijn buurman zit al 30 jaar bij de politie en hij heeft geloof ik maar 4 keer zijn pistool getrokken en geschoten. Oefenen doen ze ook niet zo vaak, omdat ze er geen tijd voor hebben omdat er te weinig agenten zijn.

12. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    denk niet dat de walter PK van de politie een accuratie van een sniper heeft, dus ze richten niet op het hoofd maar op het hart, ik zeg niet dat ze er niets aan kunnen doen dat ze zo veel mis hebben geschoten want als je met 7 man bent moet je gewoon 1 schot lossen meer niet, dat ze 3 keer geschoten hebben kan door paniek zijn, kan ook door een reflex, we weten het niet. maar om nu die agenten af te kraken omdat ze enorm mis hebben geschoten? nee, zoals andere al zeggen ze maken dit niet elke dag mee en zijn er minder op getraind dan bijv. het arrestatie team die de nadruk van de training ook op de wapens legt, die nadruk is er niet bij de normale agenten

13. Gurbe

Gurbe Hi everybody

Leuk Bevonden:
    0
    Zitten bij die 20 schoten niet ook de (nep)schoten die die duitser heeft afgevuurd. Zo een gaspistool maakt toch dezelfde knal als een gewoon pistool?
    Sick trouwens als je op zo een manier zelfmoord pleegt, heb dan gewoon het lef om van het amstelhotel af te springen.

14. Socks

Socks a.k.a sokken

Leuk Bevonden:
    0
    moeten ze in zon situatie niet in de knie schieten ofzo, i.i.g niet op een dodelijke plek?

15. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Nee de "pistoolschoten" van die duitser zijn niet bij die 20 meegerekend. Het is puur het aantal schoten wat de politie afgelost heb op die duitser.

idd een walter pk is niet bepaald een sniper, echter een walter staat bekent erom dat het een vrij accuraat vuurwapen is.
    Maar ondanks het feit dat een normale agent dit (gelukkig) niet elke dag meemaakt wil dat niet zeggen dat het afvuren van 20 kogels om 1 iemand neer te krijgen geen gebrek aan training is.
    Ik kraak ook verder die agenten niet af, maar ik zet wel mijn kanttekeningen bij het systeem waar ze in zitten en de training die ze krijgen.
    Door een gebrek aan training kan een normale agent dus niet goed genoeg reageren als het zover komt dat ie een vuurwapen moet trekken.
    Dat is niet alleen gevaarlijk voor zo'n agent maar ook voor eventuele burgers.

16. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    @ socks: als je wordt beschoten?
    je moet in 1 sec reageren, het gaspistool zag er hetzelfde uit als een echt pistool dus wat doe je? je richt en schiet meteen, volgens mij ook 1 van de redenen dat er zoveel gemist zijn

@ nemesis: politie heeft de aangepaste versie van de walter in gebruik dit alleen om hem lichter te maken |:- hij is meteen minder accuraat
    ben wel met je eens dat het systeem faalt

Laatst bewerkt: 12 aug 2004
  17. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    In alle eerlijkheid wist ik dat niet, dacht dat ze een normale walter hadden.
    Vind dat ook erg dom. accuratesse is niet iets wat je in moet leveren ten opzichte van een iets lichter wapen. een accuraat wapen kan je leven redden een lichter wapen niet perse.

Het systeem faalt zeker imo. Ik vind dit persoonlijk een voorbeeld dat de agenten hier niet genoeg training, ondersteuning krijgen.
    Ik vind ook dat het feit dat dit soort situaties hier nauwelijks gebeurt geen reden moet zijn om agenten dan daar maar niet op te trainen.
    Zeker als die agenten idd in paniek zijn geraakt vind ik dat toch kwalijk.
    En dat neem ik die agenten niet kwalijk, maar wel het systeem en trainings methodes.
    Wat was er gebeurt als in dezelfde situatie die duitser wel een echt wapen had gehad en b.v wist hoe ie hem moest gebruiken.
    Hoeveel schoten heeft die duitser kunnen lossen voordat ie neergeschoten werd en hoeveel daarvan zouden raak geweest zijn.

18. High 5

High 5 _/_/_/

Leuk Bevonden:
    1
    Dat is nog maar de vraag.
    Even simpel gesteld: Hoeveel kogels schieten wij meteen raak bij een game als Wolfenstein? :D
    En dan is dat nog maar een spelletje met bovendien volautomatische wapens.
    En als je wel eens paintball speelt weet je waarschijnlijk ook wel dat er 98% van je balletjes in de struiken verdwijnt. :'-(
    (ok, die balletjes zijn onnauwkeuriger dan een vuurwapen maar toch)

Ik wil maar aangeven dat het gericht vuren in een stress-situatie voor niemand meevalt, voor politie dus ook niet.

En verder weet je dat als je met een vuurwapen of iets dat daar op lijkt gaat lopen zwaaien, je de kans loopt om een schietschijf te worden.
    De man heeft een ingewikkelde manier bedacht om zichzelf van het leven te beroven.

19. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Vind de vergelijking met wolfenstein niet helemaal opgaan, maar goed, ik zit met fps'en altijd op een schot percentage ruim boven de 20%
    Paintball heb ik wel eens gedaan en ik heb geen idee wat mijn percentage daarbij was.
    Maar er is 1 belangrijk verschil. In mijn werkbeschrijving staat nergens dat ik een wapen moet dragen en dat ik ook in staat moet zijn om die te gebruiken.

Politie kan in levensbedreigende situaties komen en ik vind dat ik als burger dan kan verwachten dat de politie ook goed kan omgaan met dat wapen. En een schotpercentage van 20% vind ik niet overtuigen. Stress situatie of niet.
    En nogmaals, ik neem dat die agenten niet kwalijk, maar wel het in mijn ogen gebrek aan training wat ze hebben gehad.
    Hoeveel daadwerkelijke schieturen/training hebben ze b.v. gehad voordat een nieuwe agent de straat op wordt gestuurd?

20. sargeant swift

sargeant swift geen titel

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb wel is met zo'n politieding geschoten toen ik op stage was (zo'n 60 schoten), toen zat ik elke keer aardig in de middelste cirkel (op 12 meter), ook bij zeg maar 8 schoten achter elkaar, maar in zo'n situatie als deze weet je niet of die duitser een echt wapen had, dus ga je niet ff rustig zitten mikken...
    al isn 20 % wel erg laag... |:-

Deel Deze Pagina