[gezondheid] Slapen of Bikkelen?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 6 mrt 2003.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Nu ik weer eens een nachtje aan het bikkelen ben vraag ik me af hoe jullie denken over het bikkelen.

Mijn moeder zeurt nog wel eens dat het ongezond zou zijn en dat ik me regelmaat moet hebben met slaapuren.

Ikzelf vind dat als je je goed voelt dat er dan niks aan de hand is. Ik ga slapen wanneer ik moe ben en ik weet echt wel als ik vroeg moet opstaan dat ik eerder naar bed moet.

Nu komen er steeds vaker onderzoeken waarin wordt gezegd dat het niet uitmaakt wanneer je slaapt en dat verschillende mensen verschillende slaap patronen hebben.

Kortom ik ben een duidelijke bikkel die gewoon zijn lichaam volgt en slaapt als hij moe is. Heb jij meer regelmaat? of ben je ook iemand die savonds liever wakker is. En denk je dat dit soort gedrag ongezond is?

2. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    ik lees hier trouwens ook dat te lang slapen slecht voor je is. Wat willen ze nou? :) dat je kort of lang slaapt?. Ach ja als je je maar fit voelt toch?

3. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ik ben bikkel in hart en nieren 8)

Bikkelen is mijn lust en mijn leven!!!

Ik heb op zich ook een best vreemd ritme, ik ben regelmatig tot diep in de nacht wakker, en dat compenseer ik dan door heerlijk uit te slapen de volgende dag :9

Het is denk ik niet echt ongezond, als je maar aan je aantal uren slaap per nacht komt. De een kan met minder slaap omgaan, terwijl de ander echt z'n slaap hard nodig heeft. Ik slaap soms dagen achter elkaar niet meer dan 6 uur per nacht, en dan kan ik wel merken dat het je op begint te breken, maar het is niet zo dat ik na een nacht slecht slapen compleet van de wereld ben.

Maar echt waar, bikkelen is echt een kunst op zich, het is ook een heerlijk gevoel om midden in de nacht met mede XBW-nachtbrakers te bikkelen :9

4. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    hehe ik ben kortslaper, langbikkelaar :cool:

5. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ja het geeft je een beetje dat club gevoel :).

Maar idd ik voel me na een nacht bikkelen ook gewoon uitgerust de volgende dag. Kijk als je je dan vet ziek voelt ofzo dan zou ik het ook niet gaan doen. Ik weet best wat ik kan hebben en als ik moe ben dan ga ik slapen.

Ik moet zeggen dat het wel raar is als je om 16:00 je bed uitkomt en dan bijna aan je avond eten gaat zitten ;).

Als je het eigenlijk bekijkt zijn bikkelaars overdag mietjes omdat ze dan slapen. Normale mensen zijn dan overdag bikkels omdat ze wakker kunnen zijn :). Iedereen toch een beetje bikkel op zijn eigen manier. Ach het is maar net je ritme :)

6. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Van dalen mag btw zijn woordenboek wel eens updaten. Ik neem aan dat bikkelen nu toch wel bekend genoeg is om in het woordenboek te komen?

´bik·kel (de ~ (m.))

1 kootbeentje uit de hiel van een schapenpoot waarmee vroeger kinderen speelden
    ´bik·ke·len (onov.ww.)

1 met bikkels spelen
    2 [sp.] zich keihard inzetten

Ook wel eens leuk om te kijken waar komt bikkelen vandaan? het woord slaat eigenlijk op het stoer zijn dat je wakker bent :)

7. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Idd. Ik had laatst een periode van bijna 3 weken waarin ik bijna dagelijks om 3 uur 's nachts in de bikkeltopic te vinden was. Maar toen dacht ik op een gegeven moment van: waar ben ik in godsnaam mee bezig??? Dus ben nu enigszins aan het minderen, al is het moeilijk, zo verslavend is het :)

Want of het nou gezond is of niet, als je elke middag pas na tweeën uit je nest komt, is dat natuurlijk niet echt bevordelijk voor je sociale leven en zo.

Dus mijn motto is: geniet, maar bikkel met mate(n)!! :D

8. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Bikkelen

De Romeinen gebruikten hiervoor de voetbotjes van een schaap. Als er een schaap geslacht werd, werden de pootjes van het schaap gekookt zo dat het vlees en de huid er af vielen. Die botjes werden dan aan de kinderen gegeven om mee te ‘bikkelen’.

Bikkelende meisjes; Willem van Mieris (Leiden 1662-Leiden 1747),

9. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    tja alsje eenmaal begint dan is het ook moeilijk om te stoppen. Je zit namelijk en voor je gevoel is 00:00 nog vet vroeg, dan ga je nog even leuke dingen doen dan wordt het 2:00 en dan ben je al langzamer hand toch aan het bikkelen. Tenminsten zo gaat het bij mij. Als ik ff zit en het is 00:00 dan denk ik tja tis nog vroeg ik kan nog wel ff broodjes eten, gamen, posten, chatten etc. en later als het 2:00 denk ik " nou kan ik net zo goed ff bikkelen"

10. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Zo gaat het bij mij net zo :)

Net zo als vannacht, hehe :cool:

11. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ben benieuws wat de normale mensen hiervan vinden. Ik denk dat als ik geen bikkels was dat ik het dan onverstandig zou vinden en slecht voor de gezondheid. Ach ja we zullen zien morgen wat de reacties zijn :)

12. yony_the_gamer

yony_the_gamer A.K.A -YonY-

Leuk Bevonden:
    0
    ik bikkel echt nooit, omdat ik daar het nut niet van in zie. Ik heb ook een leven buiten xboxworld<---geen komentaar daarop geven

(maar nu zit ik wel om half 8 smorgens op xbw...|:- :D)

Laatst bewerkt: 6 mrt 2003
  13. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    BWAHAHAHAH een netjes ritme is goed voor je???
    Vroeger...
    Die goeje ouwe tijd...
    Toen bikkelde ik elke dag!!! :cool:

Nu werk ik en heb ik een netjes ritme, en ik voel me verdomde ziek!! :'-(

14. shd

shd Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een periode van 7 jaar alleen nachtdienst gedraait, op donderdag vrijdag moet ik snel omschakelen naar een vrije dag.
    Dat ging altijd goed en op een gegeven moment voel je je steeds beter tijdens die diensten.
    Je merkt wel dat als je een vakantie had of iets dergelijks dat je lichaam weer bij komt, je hebt meer energie overdag als je een normaal dag nacht ritme hebt.
    Bovendien werd ik na de nachtdienst bijna altijd wakker met een zwaar hoofd en had ik tijd nodig om bij te komen.
    Mijn huidskleur werd heel bleek door de lange periode nacht.
    Ik moest af en toe echt een zonnebankje pakken om weer een beetje kleur te krijgen.
    Nu draai ik niet zoveel nacht meer en ik ben een stuk fitter.
    Na afloop van de nachtcyclus heb ik aanzienlijk meer tijd nodig om bij te komen van die diensten.
    Ik kan er minder goed tegen nu.
    Je kunt je ritme heel makkelijk omgooien maar die slaapuren in de periode van 02:00 uur t/m 06:00 uur zijn toch wel erg belangrijk voor je.
    Als ik na mijn laatste nachtdienst het weer eens verrekte om naar bed te gaan en dan gezellig met het gezin een dagje uit fietsen ging was ik niet te genieten.
    Logisch want je bent zo suf als een konijn en voelt jezelf gewoon klote.
    Dan dacht de vrouw ook ik wou dat die gozer gewoon lekker naar bed was gegaan zeg.
    :D

15. Witkees

Witkees Dutch Ghost for LIVE

Leuk Bevonden:
    1
    Bikkel of niet, ik heb gelukkig maar max. 5 uur slaap per dag nodig. Ben een zogeheten "kortslaper".

Op dokters advies blijf ik regelmatig langer liggen, omdat het schijnt dat je oogpupil wel de rust moet hebben, ook al kun je het Fysiek wel aan.

Probeer nu gewoon om 23.30-24.00 naar bed te gaan en kom er dan pas om 06.00 weer uit.

Ben wel net lekker op dreef met Splinter Cell (laatste level), dus dat wordt nog wel eens moeilijk. Niet als het aan mijn vriendin ligt, want die vindt die Xbox geen zak aan.

16. Koen14

Koen14 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het schijnt ook dat hoe ouder je wordt, hoe minder slaap je nodig hebt. Hoe oud zijn jullie eigenlijk?

17. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ik ben 18 en net wakker :+
    Maar waar heb je dat gelezen dan?

Nachtdienst draaien lijkt me echt redelijk relax, mag je dan tvtje of computertje en dan beetje forummen of niet?

18. Witkees

Witkees Dutch Ghost for LIVE

Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben 32 (ja,ja .. oud) en dat korte slapen heb ik al mijn hele leven gehad, dus dat gaat bij mij niet op.

19. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Ben 19, en ben een langslaper... Ik slaap met een gemiddelde van 9 uur per nacht. Zo kom ik elke dag te laat op school, omdat ik savonds echt niet voor een uur of 12 me nest in duik, ik heb ook een sociaal leven waar ik me aan moet houden.
    Als ik smorgens wakker word en heb nog niet genoeg geslapen dan ben ik niet me bed uit te krijgen. Of je moet met water oid aankomen, dan loop ik naar beneden en gaa daar wel op de bank verder pitten.
    Ik zou willen dat ik niet zo lang hoefde te slapen, maar zelfs na weken trainen lukt het me gewoon niet... :+ :mad:

20. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Woei, ik ben 19 en net wakker :+

Kijk daar zit hem ook het verschil: je hebt ochtendmensen en je hebt avondmensen. Ochtendmensen genieten zoveel mogelijk van de ochtend, zijn er dus vaak al om 7 uur of zo uit, genieten er ook niet van om uit te slapen, maar aan de andere kant liggen ze er 's avonds wel weer op tijd in. Bij avondmensen is het net andersom: zij prefereren langer uit te slapen, en gaan 's avonds later slapen.

Ik ben overduidelijk een avondmens, misschien zelfs een stapje verder, een nachtmens: ik sla gewoon de hele ochtend over! 8)

Deel Deze Pagina