Goede autoboxen gezocht

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door deNeut, 2 aug 2004.

1. deNeut

deNeut Narf !

Leuk Bevonden:
    3
    Ik wil deze kopen AUTORADIO. Maar in onze auto zitten 2 gare boxen. Ik wil dus het lieft 4 boxen hebben (en eventueel een subwoofer). Wie weet een leuk setje autoboxen die niet al te duur zijn.

Bedankt

Laatst bewerkt: 2 aug 2004
  2. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Weet niet al te veel van autoboxen, maar er zijn wel een aantal goede merken voor een leuke prijs bij Halvords en dergelijke (auto-)winkels te krijgen. Zo eens langs gaan en kijken wat ze hebben.

3. deNeut

deNeut Narf !

Leuk Bevonden:
    3
    Op halfords hebben ze idd leuke speakersetjes. Maar je hebt bijv bij de boxen staan:
    Speakerset met max. vermogen 180 Watt , maar bij dezelfde speakers staat ook: nominaal vermogen 30 Watt. Dus 4x 45 watt versterker op je autoradio gaat dus eigenlijk over de nominaal vermogen ?

4. JAW-001

JAW-001 nOOb?!

Leuk Bevonden:
    0
    Kijkshop! zware speakers voor weinig!

5. deNeut

deNeut Narf !

Leuk Bevonden:
    3
  6. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Vaak bestaat een setje boxen uit 2 boxen.

7. VinZ

VinZ Guest

Tip 1: Koop een versterker. De radio is 4 x 45 watt. Dat is maximaal vermogen. Wil je goed geluid, koop dan een versterker. Uit de radio kan je redelijk geluid halen, maar diepe, harde bassen etc krijg je niet.

Tip 2: Ga niet naar Halfords, maar naar de Mediamarkt. Dezelfde spullen, lagere prijs. Daarbij heeft Mediamarkt 3 keer zeveel keus, en vaak acties.

Tip 3: Ga al helemaal niet naar de Kijkshop, alleen als je Sjang Wong troep wil (Supertech, Marquant etc... Gewoon goedkope rommel, je rijdt rond met een constante ruis etc...)

Tip 4: Staar je niet blind op maximaal vermogen. Het gaat om het rms (nominale/constante) vermogen. Een versterker die 4 x 50 watt rms kan leveren is voldoende. Ga er van uit dat als er geen RMS vermogen bijstaat, het niet veel soeps is. Merken als Marquant pronken met versterkers van 1000 watt, maar dat is gewoon maximaal piekvermogen, terwijl ze maar 4 x 25 watt rms leveren ofzo. Maar dat staat er niet bij.

Qua normale auto-audio zijn Pioneer, JBL etc. wel goede merken. (Zolang het geen Lenco, Marquant, Supertech etc is)

-----------------------------------------------------------------------------------

Wil je een leuk geluid in je auto voor niet teveel geld, koop dan bijvoorbeeld:

(van goedkoop naar duur)

Set 1:

Autoradio
    Hoedenplank speakers (ovale 6x9)
    Actieve Subwoofer (dus met ingebouwde versterker)
    (evt speakers voor in de deur)

De hoedenplank speakers sluit je aan op de radio, net als de speakers in de deur. De actieve subwoofer sluit je via de ingebouwde versterker op via de tulpstekkers aan op de radio.

Resultaat: Een lekkere bas en verder redelijk geluid. (in ieder geval beter dan standaard geluid)

Set 2:

Autoradio
    4 Kanaals Versterker
    Hoedenplank Speakers
    Subwoofer

De hoedenplank speakers sluit je aan op de versterker (kanaal 1 en 2) en de subwoofer sluit je aan op kanaal 3 en 4 (gebrugd)
    Je hebt bijvoorbeeld een versterker van 4 x 50 watt rms (4 x 150 watt max)
    Dan gebruik je de kanaal 1 en 2 (2 x 50 watt) voor de hoedenplank speakers en kanaal 3 en 4 brug je zodat dat 1 kanaal wordt van ongeveer 100 watt rms.
    De speakers in de deur sluit je gewoon aan op de radio.

Resultaat: dikke bas en betere sound. Geluid komt wel meer van achteren nu.

Set 3:

Autoradio
    5 kanaals versterker
    Subwoofer
    Hoedenplank Speakers
    Speakers voor in de deur

Zelfde als vorige, behalve dat je nu een apart kanaal hebt voor je sub, en dus met kanaal 3 en 4 de deurspeakers kan aansturen. (kan dus niet met de originele speakers, die zijn te zwak)

Resultaat: Gelijk aan vorige set, maar dan met meer geluid aan de voorkant, dus het geluid komt niet alleen van achteren ----> klinkt gewoon beter

Set 4:

Autoradio
    Compo Set voor in de deur
    Subwoofer
    4 kanaals versterker

Een compo set in de deur monteren is het beste, omdat je dan geen gaten in je hoedenplank hoeft te zagen en omdat het geluid niet van achteren komt, maar van voren. Deze setjes zijn vaak wel wat duurder. Bestaan meestal uit 2 speakers. Een voor de lage/middentonen (gaat in de deur) en een tweetertje voor de hoge tonen (in/op dashboard) De compo set sluit je aan op de versterker (kanaal 1 en 2), en de subwoofer brug je weer op kanaal 3 en 4.

Resultaat: Ook lekker dreunend geluid, alleen komt het geluid dus niet meer van achteren, dus klinkt het een stuk beter. Dit is wel meestal het duurste. Een kwalitatief compo setje kost je gauw het driedubbele van een setje hoedenplank speakers.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is voor je. Is iemand het er niet mee eens, dan hoor ik het graag. Weet ook niet alles. Ben geen echte audiofiel. ;)

Edit

By the way, ik zelf heb setje 2 en het klinkt goed hoor. Alleen het geluid komt best van achteren, maar ja, het stoort me niet echt. Kostte me inclusief de radio ongeveer 450 euro.

Een autoradio kan je in een aanbieding wel krijgen voor 80 - 100 euro. Heb zelf 130 betaald voor een Sony die in de aanbieding was, en een week later lag ie bij de Mediamarkt voor 99. Goed spul trouwens.

Een versterker van 4 x 50 watt rms heb je vanaf 120 euro ongeveer. Heb zelf een Crunch. Geen topmerk, maar goed en zuiver geluid. Kostte 140 euro ofzo.

Hoedenplank speakers kosten vanaf 50 euro ongeveer. Heb zelf JBL speakers van 69 euro. Heb je een versterker van 4 x 50 watt rms, dan hoeven de speakers dus niet veel meer rms vermogen te hebben. Dus dure speakers van 120 watt rms zijn weggegooid geld. Mijn JBL's zijn 70 watt rms geloof ik = ruim genoeg.

Een Subwoofer (in kist trouwens!!!) kost je rond de 100 euro. Een actieve iets meer. Zorg dat de sub iets meer dan 100 watt rms heeft (bij een 4 x 50 watt versterker dan he ;) Gewoon even kijken wat de versterker gebrugd voor een vermogen levert.)

Edit 2

Denk eraan dat wanneer je een versterker gaat kopen, je ook bedrading moet kopen en door je auto moet gaan leggen. Een kabelsetje kost rond de 30 - 50 euro. Er moet 1 kabel (pluskabel +) vanaf de accu naar achteren in de versterker (kofferbak, ik neem aan dat daar de versterker komt).

Er moet 1 korte kabel (massa kabel ofwel de -) van de versterker direct op het chassis (onder de achterbank ofzo. Bijvoorbeel waar de gordels vastzitten op het chassis. Daar gewoon tussen duwen. Zorg dat hij wel goed contact maakt, anders heb je nog geen goed geluid. Ruis etc...

Er moet een kabel met tulpstekkers van je radio naar achteren in de versterker. Als je de Pluskabel bijvoorbeeld aan de linkerkant van de auto hebt lopen, leg dan deze kabels rechts. Anders heb je ook kans op ruis, storingen etc. Verder komen er nog wat speakerkabels her en der. (ligt aan je set-up natuurlijk)

Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2004
  8. VinZ

VinZ Guest

9. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    /edit laat maar :), stond ipv een plaatje van de boxxen een zonnebril bij :{

Laatst bewerkt: 3 aug 2004
  10. Philles

Philles ex X*W.nl Crew™

Leuk Bevonden:
    0
    Een set Kenwood speakers voor een eurootje of 60 en een Subwoofer van Kenwood voor 80 € incl. omkasting

11. deNeut

deNeut Narf !

Leuk Bevonden:
    3
    Wow bedankt iedereen. Ik vind setje 1 wel het beste voor mij:

Autoradio
    Hoedenplank speakers (ovale 6x9)
    Actieve Subwoofer (dus met ingebouwde versterker)

Maar ik heb al een autoradio op het oog (zie eerste post). Maar wat jij bedoelt met dit setje heb je dus alle speakers op de Hoedenplank zitten (sub en 2 normale), toch ?

12. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    een vriendin van mij heeft een tijdje terug pioneerboxen (PIONEER TS-A6910) bij halfords gekocht...klinken al erg goed, ook de bassen...zonder sub.
    Ik zou voor zoiets gaan en dan voor ook nieuwe voor in de deur.(of als ze nog goed zijn laten zitten). Zo heb je een vol geluid helemaal om je heen en niet alleen van achteren. Je zult merken dat je radio veel sneller een zuiver volume produceert.
    Als je toch een sub er bij wil....veel nieuwe radio's hebben een aparte sub uitgang...deze is mono en als deze eropzit moet je die gebruiken...
    Als je je kanalen gaat linken (een brug maken) moet je met een paar dingen rekening houden:
    Je veranderd de weerstand, let op of de woofer het aankan....bijv output radio= 2x8 ohm (brug)...woofer is 8 ohm..geluid is dan slecht en niet goed voor de speaker.
    Ook heeft een sub een gefilterd kanaal nodig...hoge tonen en de bovenste middentonen worden weggefilterd...dit kan de speaker niet weer geven en geven een lelijk geluid over de speaker...

Ik zou dus, als je een subwoofer wilt, opletten of de radio die je koopt er een uitgang voor heeft. en voor de rest je zelf inbouwen in boxen, je moet je radio dan wel goed afstellen met front/rear en tonen, maar dat is juist het leukste....hoe hard kannie???

Laatst bewerkt: 3 aug 2004
  13. Offtrack

Offtrack ForzaGT :)

Leuk Bevonden:
    6
    Dit is volgens mij niet helemaal waar...
    Een actieve sub filtert zelf, en gebruikt alleen de frequenties die hij kan weergeven. De hoge tonen geven dus ook geen lelijk geluid, OMDAT hij ze niet kan weergeven.
    Tenminste dat lijkt mij...

14. VinZ

VinZ Guest

Dat klopt. Een actieve Sub heeft een ingebouwde versterker die de hoge tonen er al uit filtert.

En Xbox Neut:

Je hebt bij setje 1 niet alle speakers in de hoedenplank zitten. Alleen de 2 ovale hoedenplank speakers zitten in je hoedenplank. (denk eraan dat je gaten moet zagen.) De Sub zit in een kist. Deze leg je achterin je kofferbak. De speakers die in je deur zitten sluit je ook gewoon aan op de radio. Dus je hebt van voren ook nog geluid. (Meestal zijn de standaard speakers in de deur niet zo geweldig, dus die zou je nog evt kunnen vervangen. Hoeven niet duur te zijn, maar let wel op het formaat, en nog belangrijker: de inbouwdiepte.)

Succes ermee!

15. deNeut

deNeut Narf !

Leuk Bevonden:
    3
    Ok, ik krijg hem deze week binnen. Ik ga denk ik voor 4 redelijke boxen (dus geen sub), dus 2 voor en 2 achter (standaard boxen plek). Nu nog 4 redelijke en niet te dure boxen vinden

EDIT: komt nog best veel bij kijken:

inbouwdiepte/diameter?
    Snoeren ?
    Welke nominaal vermogen als je 4x45 watt radio hebt

Laatst bewerkt: 26 sep 2004
  16. VinZ

VinZ Guest

Snoeren: Hoe dikker de kabels, hoe minder weerstand, hoe beter de geluidskwaliteit.

Inbouwdiepte en diameter zal je zelf ff moeten opmeten.

Vermogen, tja, als je geen versterker aansluit, hoeft het niet zo heel veel te zijn. Maar misschien wel je later wel nog een versterker enbij, dus dan kan je beter al goede boxen hebben. Een RMS vermogen van minimaal 50 watt lijkt me prima. En een max vermogen van rond de 200. Meer kan altijd he ;)

Check voor aanbiedingen...

Pioneer, Sony XPlod, Caliber, Kenwood, JBL, dat zijn toch wel de redelijke merken die ook low budget wel wat leuks hebben.

17. deNeut

deNeut Narf !

Leuk Bevonden:
    3
    Maar als je radio 4x25 watt heeft, kan je dan wel:

Een RMS vermogen van minimaal 50 watt lijkt me prima. En een max vermogen van rond de 200

deze erop aan sluiten ? (zonder dat het schadelijk is)

Laatst bewerkt: 27 sep 2004
  18. deNeut

deNeut Narf !

Leuk Bevonden:
    3
  19. VinZ

VinZ Guest

Dat zijn setprijzen ja, dus 2 speakers... Deze kan je zonder problemen aansluiten op je radio. Je radio levert minder vermogen dan de speakers aankunnen, dus ze werken gewoon nooit op hun maximum. Maar schadelijk is het dus niet...

Ga er alleen niet vanuit dat je nu hard kan blazen, want je radio is 4x25 watt. Dat zal inhouden dat ze 4x10 watt rms zijn ongeveer. Niet zoveel dus... Een versterkertje is dus een betere optie denk ik. ff sparen dus ;)

Deel Deze Pagina