Tip 1: Koop een versterker. De radio is 4 x 45 watt. Dat is maximaal vermogen. Wil je goed geluid, koop dan een versterker. Uit de radio kan je redelijk geluid halen, maar diepe, harde bassen etc krijg je niet.
Tip 2: Ga niet naar Halfords, maar naar de Mediamarkt. Dezelfde spullen, lagere prijs. Daarbij heeft Mediamarkt 3 keer zeveel keus, en vaak acties.
Tip 3: Ga al helemaal niet naar de Kijkshop, alleen als je Sjang Wong troep wil (Supertech, Marquant etc... Gewoon goedkope rommel, je rijdt rond met een constante ruis etc...)
Tip 4: Staar je niet blind op maximaal vermogen. Het gaat om het rms (nominale/constante) vermogen. Een versterker die 4 x 50 watt rms kan leveren is voldoende. Ga er van uit dat als er geen RMS vermogen bijstaat, het niet veel soeps is. Merken als Marquant pronken met versterkers van 1000 watt, maar dat is gewoon maximaal piekvermogen, terwijl ze maar 4 x 25 watt rms leveren ofzo. Maar dat staat er niet bij.
Qua normale auto-audio zijn Pioneer, JBL etc. wel goede merken. (Zolang het geen Lenco, Marquant, Supertech etc is)
-----------------------------------------------------------------------------------
Wil je een leuk geluid in je auto voor niet teveel geld, koop dan bijvoorbeeld:
(van goedkoop naar duur)
Set 1:
Autoradio
Hoedenplank speakers (ovale 6x9)
Actieve Subwoofer (dus met ingebouwde versterker)
(evt speakers voor in de deur)
De hoedenplank speakers sluit je aan op de radio, net als de speakers in de deur. De actieve subwoofer sluit je via de ingebouwde versterker op via de tulpstekkers aan op de radio.
Resultaat: Een lekkere bas en verder redelijk geluid. (in ieder geval beter dan standaard geluid)
Set 2:
Autoradio
4 Kanaals Versterker
Hoedenplank Speakers
Subwoofer
(evt speakers voor in de deur)
De hoedenplank speakers sluit je aan op de versterker (kanaal 1 en 2) en de subwoofer sluit je aan op kanaal 3 en 4 (gebrugd)
Je hebt bijvoorbeeld een versterker van 4 x 50 watt rms (4 x 150 watt max)
Dan gebruik je de kanaal 1 en 2 (2 x 50 watt) voor de hoedenplank speakers en kanaal 3 en 4 brug je zodat dat 1 kanaal wordt van ongeveer 100 watt rms.
De speakers in de deur sluit je gewoon aan op de radio.
Resultaat: dikke bas en betere sound. Geluid komt wel meer van achteren nu.
Set 3:
Autoradio
5 kanaals versterker
Subwoofer
Hoedenplank Speakers
Speakers voor in de deur
Zelfde als vorige, behalve dat je nu een apart kanaal hebt voor je sub, en dus met kanaal 3 en 4 de deurspeakers kan aansturen. (kan dus niet met de originele speakers, die zijn te zwak)
Resultaat: Gelijk aan vorige set, maar dan met meer geluid aan de voorkant, dus het geluid komt niet alleen van achteren ----> klinkt gewoon beter
Set 4:
Autoradio
Compo Set voor in de deur
Subwoofer
4 kanaals versterker
Een compo set in de deur monteren is het beste, omdat je dan geen gaten in je hoedenplank hoeft te zagen en omdat het geluid niet van achteren komt, maar van voren. Deze setjes zijn vaak wel wat duurder. Bestaan meestal uit 2 speakers. Een voor de lage/middentonen (gaat in de deur) en een tweetertje voor de hoge tonen (in/op dashboard) De compo set sluit je aan op de versterker (kanaal 1 en 2), en de subwoofer brug je weer op kanaal 3 en 4.
Resultaat: Ook lekker dreunend geluid, alleen komt het geluid dus niet meer van achteren, dus klinkt het een stuk beter. Dit is wel meestal het duurste. Een kwalitatief compo setje kost je gauw het driedubbele van een setje hoedenplank speakers.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is voor je. Is iemand het er niet mee eens, dan hoor ik het graag. Weet ook niet alles. Ben geen echte audiofiel.
Edit
By the way, ik zelf heb setje 2 en het klinkt goed hoor. Alleen het geluid komt best van achteren, maar ja, het stoort me niet echt. Kostte me inclusief de radio ongeveer 450 euro.
Een autoradio kan je in een aanbieding wel krijgen voor 80 - 100 euro. Heb zelf 130 betaald voor een Sony die in de aanbieding was, en een week later lag ie bij de Mediamarkt voor 99. Goed spul trouwens.
Een versterker van 4 x 50 watt rms heb je vanaf 120 euro ongeveer. Heb zelf een Crunch. Geen topmerk, maar goed en zuiver geluid. Kostte 140 euro ofzo.
Hoedenplank speakers kosten vanaf 50 euro ongeveer. Heb zelf JBL speakers van 69 euro. Heb je een versterker van 4 x 50 watt rms, dan hoeven de speakers dus niet veel meer rms vermogen te hebben. Dus dure speakers van 120 watt rms zijn weggegooid geld. Mijn JBL's zijn 70 watt rms geloof ik = ruim genoeg.
Een Subwoofer (in kist trouwens!!!) kost je rond de 100 euro. Een actieve iets meer. Zorg dat de sub iets meer dan 100 watt rms heeft (bij een 4 x 50 watt versterker dan he Gewoon even kijken wat de versterker gebrugd voor een vermogen levert.)
Edit 2
Denk eraan dat wanneer je een versterker gaat kopen, je ook bedrading moet kopen en door je auto moet gaan leggen. Een kabelsetje kost rond de 30 - 50 euro. Er moet 1 kabel (pluskabel +) vanaf de accu naar achteren in de versterker (kofferbak, ik neem aan dat daar de versterker komt).
Er moet 1 korte kabel (massa kabel ofwel de -) van de versterker direct op het chassis (onder de achterbank ofzo. Bijvoorbeel waar de gordels vastzitten op het chassis. Daar gewoon tussen duwen. Zorg dat hij wel goed contact maakt, anders heb je nog geen goed geluid. Ruis etc...
Er moet een kabel met tulpstekkers van je radio naar achteren in de versterker. Als je de Pluskabel bijvoorbeeld aan de linkerkant van de auto hebt lopen, leg dan deze kabels rechts. Anders heb je ook kans op ruis, storingen etc. Verder komen er nog wat speakerkabels her en der. (ligt aan je set-up natuurlijk)
Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2004