1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Grand Theft Auto: San Andreas [Deel 2]

Discussie in 'Algemeen' gestart door Metal_Wolf, 2 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MMaRsu

    MMaRsu Guest

    Yeah, wat ik zei O-)
     
  2. iOcat

    iOcat ;=- POW!

    Berichten:
    2.968
    Leuk Bevonden:
    7
    Dat klopt dat was een grote minpunt bij de ps2. en vooral dat kleding passen. Bij elk kleding stuk moest je ongeveer 7-10 seconden wachten. Zelfs voor kettingen en horloges en dat soort shit. :cool:
     
  3. rikkel

    rikkel Umm Kulthum

    Berichten:
    2.699
    Leuk Bevonden:
    1
    En moet je weer als een bedelaar langs al je huizen om je geld te conlleceren of wordt eht deze keer 'gestort' op de rekening?
     
  4. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    je moet nog steeds erlangs, maar zoals gezegd, et zijn er minder...

    en die kleding sjit, dat is echt irri... maja, ze moeten wel een heel poppetje restylen, op een console als de PS2, die tog een stukje mist tov de Xbox..
     
  5. mars15

    mars15 Guest

    hehe bedankt het was echt tof in vice dat je bedrijven had nu ook met gta zoals je zegt in deze vorm ben benieuwd
     
  6. MMaRsu

    MMaRsu Guest

    Ach hij is toch best wel leuk, maar in de Xbox versies van Gta3 en Vice City zitten wat meer eye candy effects. De "rims" zijn niet 3d bijvoorbeeld in Gtasa :).

    [​IMG]
     
  7. goalkiller

    goalkiller kazza

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    0
    GTA SA is naar mijn mening via play.com niet te verkrijgen voor €43. Je betaalt in Engelse ponden en omgerekend met verzendkosten ben je hooguit 1 à 2 Euro goedkoper uit dan bij XBW pre order.
     
  8. mars15

    mars15 Guest

    Grand Theft Auto: San Andreas - alle feiten
    Geschreven door Daan van Schaik - dinsdag 07 juni 2005 (22:20)
    Ontwikkelaar
    Rockstar Games

    Uitgever
    Take 2

    Releasedatum
    10-06-2005 Omdat de release van Grand Theft Auto: San Andreas nu wel héél erg dichtbij komt, zetten we zo vlak voor de release nog even alle feiten op een rijtje in een allesomvattende vooruitblik.

    Waar de lettercombinatie GTA bij veel ouders spontaan voor een onprettig gevoel in de maag zorgt, is de term voor gamers, zeker sinds de serie in 2001 in 3D verscheen, gelijk aan de stad Mekka geworden: heilig. De free-roaming, doe-waar-je-zin-in-hebt gameplay spreekt veel gamers aan en is door Rockstar ook nog eens op sublieme wijze uitgewerkt.





    Inmiddels werkt de befaamde ontwikkelaar aan het derde 3D deel in de serie, dat traditiegetrouw de naam van een stad uit het originele Grand Theft Auto heeft gekregen: San Andreas. Hoewel we nog niet alle puzzelstukjes in elkaar kunnen zetten, krijgen we door de hoekpunten neer te leggen, al een aardig beeld van het volledige plaatje.

    Boys in da hood
    Na Liberty City van GTA3 uit 2001 en Vice City van GTA: Vice City uit 1986, heeft Rockstar er voor gekozen om San Andreas precies tussen deze games af te laten spelen. Het begin van de jaren ’90 biedt dus de achtergrond en voedingsbodem, welke ons ook met een nieuwe hoofdpersoon kennis laat maken: Carl Johnson. CJ is in het verleden lid geweest van de Orange Grove Families (een van de gangs uit zijn geboorteplaats Los Santos), een gang waar je in de game veelvuldig mee in in aanraking zult komen.

    Wat is namelijk het geval: CJ was ooit lid van de OGF (Orange Grove Family), maar is na de ietwat mysterieuze dood van zijn broer uit de gang gestapt en gevlucht naar een veiliger oord. Maar wanneer zijn moeder in Los Santos vermoord wordt zit er voor CJ niets anders op dan terug te keren naar de stad waar veel van zijn donkere jeugdherinneringen vandaan komen en de moord aan een stevig onderzoek te onderwerpen.





    In Los Santos aangekomen wordt de moord op zijn moeder echter door twee corrupte agenten in zijn schoenen geschoven en moet hij niet alleen voor de verschillende gangs oppassen, maar ook de blauwen van Los Santos niet uit het oog verliezen. Genoeg onrust om een fikse game op te baseren dus.

    Getransformeerde steden
    In de vorige alinea schoof de term Los Santos al een keer ongemerkt voorbij. Met een beetje inzicht had je al kunnen raden dat het hier om een van de steden uit San Andreas gaat. In totaal zijn er drie steden terug te vinden, die ieder gebaseerd zijn op één van de grote steden van de Amerikaanse westkust (San Andreas is een fictieve naam voor het Californië van de jaren ’90).

    - Allereerst is er dus Los Santos, gebaseerd op Los Angeles. Bekend is dat het eerste deel van de game zich hier af zal spelen en de stad een broeinest van conflicten is. Dit komt niet alleen door de gangs die er huishouden, maar ook door alle sterren die er woonachtig zijn en met hun riante huizen, mooie auto’s en natuurlijk vette salarissen. De naam Hollywood is vervangen door het fictieve Vinewood, maar de inhoud en glamour van de termen zijn gelijk gebleven.

    - Na een tijdje in Los Santos vertoefd te hebben, verschuift het décor naar San Fierro, natuurlijk geïnspireerd door San Fransisco, the City by the Bay. San Fierro is nauwer opgezet dan Los Santos, waardoor je wat ‘compactere’ gameplay kunt verwachten, wat in de praktijk meer reactiesnelheidgevoelige achtervolgingen betekent.





    - Ten slotte is er dan Las Venturas, wat op het knipperlichtende Las Vegas gebaseerd is. In deze stad heb je als speler onder andere de mogelijkheid om je eigen casino te openen en zo, als het geluk aan je zijde is, wat extra cash te vergaren. Daarnaast is het ook mogelijk random een casino binnen te waggelen en een gokje te wagen.

    Countryside en grootte
    Tussen de verschillende steden zal een uitgestrekte countryside te vinden zijn, waarin zich onder andere een gigantische berg (Mount Chilliad genoemd) bevindt. Deze berg toont ook gelijk de grootte van San Andreas aan: je doet er met een helikopter meer dan een minuut over om van de grond tot de top van de berg te komen. Ook biedt deze reusachtige rotsformatie natuurlijk legio nieuwe gameplay mogelijkheden, zoals een extreem snelle afdaalachtervolging of een op slakkengang gaande klimrace.

    Terugkomend op de grootte van GTA: San Andreas, producer Dan Houser heeft in statements laten weten dat de game zo’n vier tot zes keer groter is dan Vice City en het spel om deze reden ook op een dual-layer DVD uitgegeven zal worden. Dit is ook niet verwonderlijk als je bedenkt dat de countryside ook nog gevuld zal zijn met kleinere plaatsjes en het aantal binnenlocaties ook aanzienlijk uitgebreid is.

    Voertuigen
    Met zo’n grote speelruimte tot je beschikking zou het natuurlijk van de zotte zijn om CJ alleen te voet te kunnen besturen. Gelukkig hoef je je hier in de GTA games geen seconde zorgen over te maken, aangezien de voertuigen tot nu toe altijd picco bello in orde waren. In San Andreas biedt Rockstar naast het al niet bescheiden arsenaal aan transportmiddelen ook enkele nieuwe voertuigen, die naadloos aansluiten bij de ‘thugging’ sfeer van de game.





    Na de toevoeging van de motor in Vice City wordt in San Andreas de tweede tweewieler geïntroduceerd: de BMX. Voor ieder die niet bekend is met de 'sport': de BMX is een soort verlaagde, kleine fiets waarmee de gekste trucs uitgehaald kunnen worden en vooral onder hiphoppend Amerika populair is. De BMX wordt in San Andreas aangedreven door veelvuldig op de x-knop te drukken. Des te sneller je drukt, des te sneller gaat CJ. Het is nog niet bekend of je tijdens het fietsen ook je geweer kunt gebruiken maar stunten zal wel tot de mogelijkheden behoren.

    Naast de BMX is er vervolgens de quad. Ja inderdaad, zo’n heel klein, maar dodelijk opgevoerd autootje dat ze wel eens als een gevaar op de weg langs ziet razen. In SA komt de quad vooral op de countryside van pas, aangezien hier modderige gebieden en heuvelachtige wegen getrotseerd moeten worden. Twee transportmiddelen die je vooral buiten de stad nog tegen zult komen zijn de camper en de tractor. De functies die deze voertuigen gaan vervullen zijn echter nog niet helemaal duidelijk. Verder zullen de vrachtwagens in de game vernieuwd worden en kunnen nu deze ook trailers koppelen en ontkoppelen.

    Het laatste nieuwe ‘transportmiddel’ zijn je armen en benen. Armen en benen? Ja, je kunt namelijk voor het eerst in de GTA serie zwemmen! Een groot deel van de gameplay zal de feature niet opslokken, maar er zijn toch een aantal nieuwe nifty moves die je uit kunt proberen. Zo kun je van de politie ontkomen door het water in te springen en met je hoofd onder water te gaan. Je kunt ook stukken onder water zwemmen, al zul je natuurlijk wel rekening moeten houden met de beperkte hap adem die CJ kan nemen. Boven water staan er een tweetal zwemslagen tot je beschikking: een langzame variant met de linker analoge stick en een wat rappere zwembeweging met de x-knop. Ook van zwemmen boven water word je moe, de snelheid waarmee je moe wordt is afhankelijk van de move die je gebruikt, dus eeuwenlange water achtervolgingen zitten er niet in. Slimmer is dan om een boot te kapen, wat zowel met varende als stilstaande boten kan. Varende boten vereisen wel een flinke precisie om gekaapt te worden, makkelijker is het om een stilliggend schip te enteren.





    Ook nieuw is het skillsysteem van de game. Afhankelijk van hoe vaak je een bepaalde actie uit voert, zul je daar beter in worden. Schiet je bijvoorbeeld veel met een shotgun, dan zal je bedrevener worden met dit wapen maar iets in moeten leveren op je schietvaardigheid met bepaalde andere wapens. Ook bij het besturen van bepaalde transportmiddelen zal dit terugkomen net als het rennen en springen. Op deze manier begint het spel steeds meer op een RPG te lijken, zonder dat het echter te zwaarlijvig wordt. Laatste nieuwe toevoeging aan je overlevingsarsenaal is het dual-wielden van wapens waardoor je nu dus twee wapens tegelijk kan hanteren. De combinaties bepaal je hierbij zelf.

    Karakterontwikkeling
    De GTA reeks werd, zeker sinds de 3D versie, altijd al geroemd om diens vrijheid. Zin om een klusje op te knappen? Okay, ga je gang. De auto van iemand jatten? Geen punt. Gewoon een beetje rondhangen? Doe wat je niet laten kunt. Dit soort gameplay is uiteraard ook in SA aanwezig en wordt nu zelfs gekoppeld aan een uitgebreid actie-reactie systeem. Zo dien je in SA ook echt op te letten wat je eet, wil je geen immobiele vetzak worden. Dit kan door niet altijd een gemakkelijk pizzaatje te scoren, maar ook eens wat tijd vrij te maken om een uitgebreide, gezonde maaltijd te nuttigen. Andersom kun je er natuurlijk ook voor kiezen om wat dikker te worden, om zo wat hardere klappen uit te kunnen delen of op te vangen. De balans tussen dik en dun, moe en fit etc wordt door middel van een staminameter weergegeven, al kun je ook gewoon aan de bouw van je character zien in wat voor status hij verkeert.

    Een andere visualisatie optie is het naar de kapper gaan. Vergeet je om de zoveel tijd je haar te laten knippen, dan kan het zo zijn dat bepaalde personen niet meer met je om willen gaan, omdat je er verwaarloosd uit ziet. Net als bij je gewicht kan dit ook weer andersom werken en zul je voor sommige opdrachten je als een langharige junk moeten profileren. Het zetten van tatoo's zal ook tot de mogelijkheden behoren evenals het kiezen van andere klederdracht. Overigens zal dit later in de game extra belangrijk worden wanneer je je eigen gang opricht met zijn eigen kledingstijl, wapenkeuze en transportmiddel.

    Algemene vrijheid
    Wat betreft de algemene vrijheid; deze is nog even groot, zo niet groter, dan in Vice City en GTA3. Zo kun je in SA ook huizen overvallen, al geeft Rockstar wel gelijk toe dat dit niet zo eenvoudig is als het klinkt en je een goede voorbereiding nodig hebt wil je op deze manier wat extra cash vergaren. Tijdens een inval in een huis zal het meerdere malen tot een schietpartij komen, iets wat in SA versimpeld is ten opzichte van Vice City. Je tegenstanders laten nu door middel van een bepaalde kleur zien hoe ver ze van de poort van Johannes verdwijnt zijn, wat handig is bij het uitvogelen van de volgorde waarin je ze neer wilt schieten. Een andere nieuwe, coole feature is de ‘drive-by shooting’. Je kent ze uit alle populaire gangster flicks: een x aantal mannen rijdt gewapend langs een doelwit en schieten dit al sjezend tot pulp.





    Audiovisueel
    Een ding is zeker: San Andreas deed de Playstation 2 op z’n billen zweten. We verwachten dat de Xbox versie nog nét een tikkie mooier zal zijn.
    Niet alleen is de game veel groter dan Vice City (zoals gezegd vier tot zes keer groter), ook visueel doet Rockstar er nog een schepje bovenop. Het aantal polygonen van de characters is met 30 tot 50 procent omhoog gegooid en pop-up (het uit het niets ontstaan van gebouwen en andere omgevingselementen) zal haast niet meer voorkomen door het sterk verbeterde render systeem waardoor grote vergezichten mogelijk worden. Een slimmigheidje van dit systeem is bijvoorbeeld dat bomen, indien ver weg, als groep gerenderd worden en deze naarmate je dichterbij komt uit meer detail zullen bestaan. Dit uit zich ook in de laadtijden van de game: enkel voordat je gaat spelen, en kort voordat je een gebouw in gaat, krijg je een laadscherm voor ogen, waarna je uren zo’n beetje onafgebroken kunt spelen.

    De volgende verbetering zit hem in het reflectie- en schaduwsysteem. Auto’s glinsteren prachtig en schaduwen zijn á la Splinter Cell ook speltechnisch te gebruiken. Voertuigen kunnen ook bevuild worden door stof en modder en kunnen over tijd zelfs roestplekken gaan vertonen. Textures zijn ook aardig verbeterd ten opzichte van het vorige deel, er zullen nu meer grafische effecten in het spel voorkomen en bij nacht zullen omgevingen er nu een stuk sfeervoller uit zien. Als laatste kent SA ook nog ragdoll physics, wat inhoud dat de thugs die je neerknalt realistisch in elkaar zullen zakken en ook andere interactieve elementen in de spelwereld zich enigszins aan de natuurkundige wetten zullen houden.

    “But hey, forget all that bullshit, gimme some music!” Juist ja, muziek, dat willen we horen! De free-roaming gameplay van GTA wordt namelijk al voor dag en dauw ondersteund door de zeer diverse soundtrack die de game rijk is. Vooral fijn is dat je in GTA je eigen muziek bepaald. Iedereen die één van de games al wel eens gespeeld heeft, is bekend met de fameuze radiozenders. Deze radiozenders zijn ook in SA weer van de partij en beloven in lengte bijna drie(!) keer zo lang als die van Vice City te zijn, wat neerkomt op zo’n dertig uur muziek.





    Tussen de radiozenders kun je de typische jaren ’90 house en garage vinden, evenals de nodige rock en popmuziek, al zal ook de muziek die past bij het thema van de game nadrukkelijk aanwezig zijn: ‘thugging’ gangster rap dus. Verdere verbeteringen op muzikaal en soundtechnisch gebied zijn te vinden bij de NPC’s, die maar liefst zes keer meer tekst als in Vice City zullen hebben. Ook de AI van omstanders en de politie is aanzienlijk opgekrikt en realistischer gemaakt. Agenten kunnen zich nu zelfs vastklampen aan je auto of zichzelf voorop de motorkap gooien. Diezelfde lui hebben nu zelfs politiemotoren tot hun beschikking. Laatste smeuïge detail is dat Don Salvatore Leone uit Vice City ook in SA zijn opwachting zal maken. Het hoe en wat is momenteel nog niet bekend.

    Voorlopige conclusie
    Wanneer je de facts van Grand Theft Auto: San Andreas doorloopt kun je niet tot een andere conclusie komen: de game wordt de bom, een hemel voor gamers, of hoe je het ook wil noemen. Rockstar heeft alle kleine minpuntjes aan Vice City verbeterd, de content in de vermenigvuldigingsmachine gestopt en een hele hoop geheel nieuwe dingen toegevoegd, zodat ons nu een oase aan gameplay staat te wachten, ondersteund door nog mooiere graphics en nog meer muziek. En nu dus ook op de Xbox.
     
  9. MMaRsu

    MMaRsu Guest

    Ik heb niet alles gelezen hoor, dit viel mij ff op, ik heb die maar in een paar missies zien gebeuren, als je niet in een missie zit gebeurt dit niet :).

    *en van de ragdoll physics is ook niks te merken ;) *
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2005
  10. mars15

    mars15 Guest

    Hoop niet dat je teveel driv3r effect krijgt dat het te druk op scherm word
     
  11. MMaRsu

    MMaRsu Guest

    Dit is ook zo cool! Ik dacht al dat ik zijn stem herkende, ik heb nog gelijk ook :D

    The Game .... Mark 'B-Dup' Wayne (voice)

    van Imdb :D
     
  12. Greate Pier

    Greate Pier euuhm

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    0
    Is er nou al iemand die em gekocht heeft, en zo ja, vertel plz fftjes in welke winkel :)
     
  13. Vegeta

    Vegeta capo di tutti i capi

    Berichten:
    4.197
    Leuk Bevonden:
    18
    7-10 seconden hahah das echt overdreven weet niet wat er met jouw ps2 aan de hand is maar duurde maximaal 3 seconden ofzo. zal bij de xbox waarschijnlijk 2 zijn ofz

    wat ik zelf ook cool ovnd aan GTA was dat Samuel L Jackson zijn stem er voor had geleend

    en dat met agenten aan de motor kap komt maar een keer voor ofzo in een missie de andere keren vlogen ze over me moterkap naar de achterkant van me auto
     
  14. Azumi

    Azumi *

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    25
    teveel driv3r kan nooit goed zijn, dan word het een baggergame ;)
    maar ik denk dat ze hier tog veel van maken (of eigenlijk, gemaakt hebben)
    hij lijkt me egt cool, heeft iemand m al gekocht? zo ja, waar dan? :+
     
  15. Mika Kimi

    Mika Kimi McLaren Mercedes

    Berichten:
    1.507
    Leuk Bevonden:
    0
    Reviews van Gamespot:

    PC (Maar wie boeit dat nou? :9 )

    Xbox (Dat moeten we hebben *) )

    Die van IGN zullen er ongetwijfeld ook al zijn maar ik ga nu eerst even deze doorlezen. O-)
     
  16. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Thanks _O_
    Vet relaxed!!
    Ik ga nu ook ff doorlezen!!
     
  17. mars15

    mars15 Guest

    Ook nieuwe screens bij de review
     
  18. iOcat

    iOcat ;=- POW!

    Berichten:
    2.968
    Leuk Bevonden:
    7
    Vraagje.. zijn de pop ups erger dan bij de Ps2???? :'-( :'-(

    Nou lekkere video review bij gamespot. Alles wat ze zeggen over de xbox versie is negatief :mad: :mad: :mad:

    /Edit

    Xbox Review IGN

    /Edit 2 :mad: WTF doen ze nou helemaal bij Gamespot.

    GTA:confused:A (xbox) 9,2
    GTA:confused:A (pc) 9
    GTA:confused:A (ps2) 9,6 !!!!!!!!! :mad: :mad:

    Waarom krijgt de pc versie een lager cijfer! In die video review slachter ze de xbox versie af en de pc versie vind i geweldig. |:- |:-

    En hoe kan de ps2 versie nou een hoger cijfer hebben :confused: :confused:

    /Edit 3

    PC

    Gameplay - 9
    Graphics - 8
    Sound - 7
    Value - 9
    Tilt - 10

    Xbox

    Gameplay - 9
    Graphics - 8
    Sound - 9
    Value - 9
    Tilt - 10


    Ps2

    Gameplay - 10
    Graphics - 8
    Sound - 9
    Value - 10
    Tilt - 10


    PS2 gameplay een 10 en bij de xbox en de pc versie een 9 :confused: :mad:
    De graphics blijken blijkbaar even goed te zijn overal een 8
    De sound is gelijk behalfe bij de pc maar dat werdt verteld in de video review
    Waarom is de value nou minder bij de xbox en pc :confused: |:-
    En de tilt is wel alledrie een 10.

    Maar hoe kan het nou lager zijn?? Het is een directe poort met opgepoetste graphics en wat kleine extras! |:- |:- |:-
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2005
  19. patsem

    patsem zie hierboven

    Berichten:
    468
    Leuk Bevonden:
    2
    Ze zullen er wel wat meer van verwacht hebben (xbox versie). De xbox zou in principe meer moeten kunnen dan de ps2.
     
  20. iOcat

    iOcat ;=- POW!

    Berichten:
    2.968
    Leuk Bevonden:
    7
    Ja maar de gameplay kan nooit anders zijn. Ze zullen wat meer van de graphics verwacht hebben. Maar de gameplay zou niet anders kunnen zijn.

    /Edit en de value ook niet |:-
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina