De grootste online bankroof uit de geschiedenis...
EVE Online is een MMORPG die draait om ruimtevaart en handelen. De player vs player (pvp) actie is dusdanig ontworpen dat de speler op geen enkele manier gehinderd wordt in zijn doen en laten. Spelers kunnen met elkaar handelen, vechten, communiceren, samenzweren en samenwerken. In tegenstelling tot World of Warcraft spelen alle 170.000 spelers op één server. Al deze spelers verdienen geld en drijven handel en samen houden ze de economie van EVE Online draaiende.
De economie van EVE Online kent een munteenheid die ISK heet. De ISK is gekoppeld aan de waarde van de Amerikaanse dollar en is in principe niet buiten de game verhandelbaar. Ik zeg in principe want ondanks het feit dat CCP, de developer van EVE, het openbaar verhandelen van de ISK niet toestaat is het technisch gezien natuurlijk wel mogelijk. Spelers moeten weken zo niet maanden online werken voordat ze genoeg ISK hebben om een bepaalde upgrade voor een ruimteschip te kopen, dus het spreekt voor zich dat er spelers zijn die een kortere weg zoeken. ISK’s worden verkocht via ebay maar er zijn ook andere wegen.
Spelers hebben geleerd dat samenwerken essentieel is om in EVE Online te overleven. Het maakt het leven bovendien een stuk eenvoudiger. Er worden corporations gestart. Nieuwe leden krijgen geld om een ruimteschip te upgraden in ruil voor hulp bij het uitvoeren van opdrachten en het opzetten van nieuwe zakelijke avonturen. Het leven in Eve is complex en de corporations spelen een centrale rol. Macht en geld zijn onafscheidelijk en zodoende is EVE Online een fascinerende kopie van de werkelijkheid geworden, zij het met ruimteschepen en spacebattles.
De EVE Intergalactic Bank (EIB) is door een speler, Cally genaamd, opgezet om Corparations en individuen te voorzien van de broodnodige cashflow bij het opzetten van ondernemingen. Spelers zetten hun ISK’s op de rekening van de EIB bank en ontvangen in ruil daarvoor een aantrekkelijke rente. Gezien de inflatie die de ISK doormaakt is zo’n bank geen slecht idee. Cally kreeg de hulp van enkele vooraanstaande spelers die openlijk steun betuigden aan het idee en zodoende wist de EIB in enkele maanden tijd maarliefst 800 miljard ISK bij elkaar te rapen. Een bedrag dat gezien de koppeling van de ISK aan de Amerikaanse Dollar staat voor ongeveer 132.000 Euro.
En toen ging Cally er met het geld vandoor. Paniek natuurlijk onder de spelers, de
fora stonden roodgloeiend. Wat was er aan de hand? Het gerucht werd verspreid dat Cally in werkelijkheid was overleden. Was het geld wel echt weg? De pijnlijke waarheid kwam aan het licht toen Cally een video maakte en daarop verklaarde dat de EIB een scam was. Niets meer dan een ordinair piramide spel waar heel veel spelers zojuist heel erg veel geld mee hadden verloren.
De regels van EVE Online laten spelers vrij om te doen en laten wat ze willen. Ze mogen moorden, bedriegen en fraude plegen zoveel ze willen. Maar developer CCP is zo naïef geweest om de ISK te koppelen aan de dollar en daarmee krijgt het gestolen bedrag een equivalent in een werkelijk bestaande geldeenheid. Duizenden spelers zijn het slachtoffer van een online fraude zaak die zijn weerga niet kent en nu zijn ze ook nog aantoonbaar gedupeerd. Bovendien zijn ze fukking pissed en zou het zomaar kunnen gebeuren dat één van deze spelers aangifte doet en/of naar de rechter stapt en als dat gebeurd, zullen we getuige zijn van de aller eerste rechtzaak over een misdaad die in een game heeft plaatsgevonden.
James Grimmelman, onderzoeker aan de Yale Law School en gespecialiseerd in Recht en Computer Science, merkt in zijn artikel When virtual banks fail op dat de EIB heel dicht tegen een spectaculaire fraude zaak aanzit. De clou zit hem erin dat CCP aan de ene kant benadrukt dat het geen enkele invloed heeft op de gebeurtenissen die in de game plaatsvinden maar aan de andere kant de nadruk legt op de waarde van virtueel bezit. Een tegenstrijdigheid die zoveel onduidelijkheid schept voor de speler dat er misschien wel sprake is van misleiding met in dit geval desastreuze gevolgen. Grimmelman merkt ook op dat developer CCP nou niet bepaald vrij uit gaat in dit verhaal want per slot van rekening hebben zij de voorwaarden gecreëerd waarin dit allemaal kon gebeuren.
Developer CCP was zich van het begin af aan niet alleen bewust van de enorme puinhoop die na de diefstal was ontstaan maar ook van haar eigen aansprakelijkheid gezien de link met de dollar. In een persconferentie melde CCP dat het er alles aan zal doen om ervoor zorg te dragen dat het gestolen geld niet tegen echt geld verhandeld zal worden en eventueel gerechtelijke stappen zal nemen tegen Cally en zijn handlangers mocht dit toch gebeuren. Verder probeert het bedrijf de gestolen ISK’s te achterhalen maar dit blijkt lastig want gezien de open structuur van de game is Cally erin geslaagd om het geld via meerdere accounts weg te sluizen.
Het verhaal van EVE Online en de EIB roof is fascinerend omdat algemeen wordt aangenomen dat het implementeren van echte economieën in online games zoals EVE en World of Warcraft de volgende stap is in dit genre van RPG’s die door miljoenen mensen tegelijkertijd online gespeeld worden. In de nabije toekomst zul je online naar je werk gaan en het geld dat je hebt verdiend wordt aan het eind van de dag op je credit card bijgeschreven. Andersom wordt het geld dat je verliest automatisch afgeschreven. We zullen gaan zien dat online gebeurtenissen steeds vaker gevolgen hebben in het “echte” leven en dat betekent dat er regels bedacht zullen worden voor online samenlevingen en deze regels zullen gehandhaafd worden. Het is de vraag of dit niet ten koste gaat van het spelplezier want is dat nou niet juist de reden dat je games speelt? Dat je leeft in een wereld waarin alles kan?
Klik om te vergroten...