Misschien kijk jij wel te veel naar films waar de held er in slaagt om vanop een respectabele afstand er in slaagt om de boef waarop hij jacht maakt uitschakeld met een schot in de schouder of in het been , of erger nog hem uitschakeld met een schot precies tussen de ogen.
Wij weten zo ook wel dat games niet realistisch zijn , maar om nu zoals in halo ce met een handvuurwapen een grotere precisie en doeltreffendheid te hebben tegenover een machinegeweer dat het hier altijd moet afleggen ondanks zijn grotere vuurkracht is er voor mij wel heel erg ver over.
Iedereen die ooit in het leger is geweest of die met handwapens vertrouwd is wéét dat een handvuurwapen een heel beperkt bereik heeft en dat je op een afstand van dertig meter al héél veel geluk moet hebben om nog iets te raken , laat staan een precisieschot op een beperkt doelwit zoals een hoofd te plaatsen .
Zelfs het corps mariniers die toch een van de betere handvuurwapens hebben met de .45 automatic zeggen zelf altijd dat die pistolen alleen maar voor de show en de parade dienen en dat als de vijand binnen het bereik van een pistool komt het hoog tijd is om de benen te nemen , snel inpakken en wegwezen dus.
In games vliegt een kogel altijd recht op zijn doel af zonder baanafwijking en tref jij exact de plaats waar je op gericht hebt , en in de werkelijkheid vliegt een kogel al roterend om zijn as op zijn doel af en hoe verder hij vliegt hoe groter de rotatiecirkel wordt en jij dan méér kans hebt om te missen dan je kans hebt om te raken en daarbij komt ook dat de lengte van de loop en het feit of hij getrokken is het effectieve vuurbereik bepalen .
Als een geweer een effectief bereik van 1500 meter heeft wil die zeggen dat hij in de eerste vijfhonderd meter bijzonder efficient is gezien de beperkte afwijking in rotatie ,op 1000 meter heb je dan al minder dan 50% kans op een treffer , en op zijn maximale bereik hou je er hoogstens een blauwe plek aan over , voor zover hij niet voor je voeten op de grond valt.
Laatst bewerkt: 27 jan 2006