Ik denk vooral dat het aan het type speler ligt. De een speelt graag "pro" en de ander wil gewoon plezier hebben en maakt zich niet druk over kills.
De tijden van de "pro" games zijn over. Shooters met een stijle leer curve zijn niet meer zo populair (denk aan counter strike en quake). Dit is bij alle genres wel het geval denk ik. Ik zeg niet dat ze er niet meer zijn, maar ze worden minder gespeeld dan games met een lagere instapdrempel.
Voor de "pro" speler kan ik me voorstellen dat Halo 4 erg frustrerend is omdat men vooral terugdenkt aan de dagen van Halo 2 en 3. Halo zal nooit meer zo simpel worden als het ooit was. Een spel als Halo 2 zal nooit genoeg geld binnenhalen in deze tijden. Pro's hebben de markt in de beginjaren van online shooters volledig in handen gehad. De casuals van nu speelden toen gewoon niet omdat computers erg duur waren en internet nog niet zo gewoon was als nu.
Dit heeft als gevolg dat het aandeel "pro" spelers relatief gezien af aan het nemen is tegenover de casuals. Daarom geven uitgevers steeds minder om deze pro's omdat het aandeel van hun daalt.
En dat is goed kut voor de pro's. Helaas gaat het hier toch naartoe in de toekomst. Spellen als Cod en BF zijn echt niet meer zo goed als ze in de begindagen waren (voor de pro's dan).
Halo 4 is geen slechte game, het is gewoon niet wat Halo ooit was. Net zoals Cod niet meer is wat het was.
Voor de casuals als ik is Halo 4 geweldig. In eerdere delen werdt ik genadeloos ingemaakt en was er voor mij de lol snel af. Nu heb ik soms hele lekkere potjes en soms zit het tegen. Gelukkig biedt Halo genoeg afwisseling om je te vermaken als het tegen zit. Je kunt lekker gaan splatteren in een Ghost, je kunt een gunner rond gaan rijden in een Warthog, je kunt proberen zoveel mogelijk vehicles van de tegenstander te slopen, je kunt ervoor kiezen om lekker met de AR te gaan rapen of grenades te gaan spawnen. Dit mis ik in games zoals COD of BF waar er geen lol uit te halen valt als je verliest.
Als ik zo een avond speel zit ik meerdere keren hardop te lachen. 27 wheelmans op Exile, triple kill met een sticky, splatters met de ghost, kutten met de hologram, ik vindt het heerlijk. Helaas lijdt mijn K/D hier wel onder maargoed, zolang ik plezier hebt maakt mij dat niks uit.
En inderdaad, als je alleen maar speelt voor de kills, dan inderdaad. Dan heb je een hekel aan die splatters, boltshotters, camoers en sticky nades.
Ik zou wel eens willen weten van de mensen die Halo 4 zo afkraken (wat mag, meningen mogen er zijn) wat zij een ECHT goede shooter vinden voor de Xbox. Het type shooter waar iedereen van kan genieten, casual of pro.
Laatst bewerkt: 28 nov 2012