Ik heb hem ook vorige week uitgespeeld op legendary solo en het eerste dat me opviel was dat het gewoon veel makkelijker was als andere Halo-games. Er waren eigenlijk maar een paar momenten waarbij je een beetje trial and error moest toepassen maar ik na een keer of 4 opnieuw proberen lukte het wel.
Het verhaal vind ik persoonlijk ook heel goed uitgewerkt. Beter als in vorige delen. Echter, heb ik wel wat opmerkingen over de algemene presentatie van de campaign.
De omgevingen, vergeleken met andere Halo-games waren gewoon erg repetitief. Het voelde voor mij dat we qua omgevingen terug waren bij Halo 1. In de eerste levels was het wel mooi enzo, maar na het derde level begon het al vrij snel in de herhaling te vallen met dezelfde forerunner architectuur overal.
Het kwam vooral door het feit dat de gehele game zich afspeelt op dezelfde planeet. Als je kijkt naar Halo 2, dan had je veel meer locaties die je bezocht: de aarde, gasmijn op die gasreus van de eerste Halo, 2de Halo, containment zone, High Charity. In Halo 3 had je dan ook weer de aarde maar dan niet in de stad maar de woestijn eromheen, flood geïnfecteerde gebieden en de ark. Iedere omgeving met zijn eigen stijl en sfeer.
Dat miste ik allemaal in Halo 4. We maakte even een uitstapje richting een menselijk ruimtestation maar daarna keerde we alweer snel terug naar een forerunner schip met weer dezelfde "look and feel".
Ook over de prometheans heb ik wat op en aanmerkingen. Ik vind dat ze qua stijl goed ontworpen zijn, maar...
Ik miste diepgang. In de vorige Halo-games had je soms 3 of 4 way battles tussen enemies. En soms wisselde het zelfs. De prometheans werden goed geïntroduceerd. Totdat het bleek dat ze in hetzelfde schuitje als de covenant zaten. Ik miste de plottwists die ik gewend was van andere Halo-games.