NeonnovA's korte (nouja korte?) Halo Reach Beta Review
Om te beginnen...
Aangezien ik een van de 13 Halo Reach Beta codes had gewonnen kon ik vandaag al aan de slag met deze game. Xboxworld, nogmaals hartelijk bedankt hiervoor. Spel gedownload en hopla spelen maar!
Je spartan beheren
Als eerst moet je een spartan creëren. Joepie! Kleurtjes kiezen en een leuke helm. Mooi. Servicetag maken van maximaal 4 tekens (alle tekens mogen worden gebruiken) en een leuk logo creëren. Later kan je voor credits, die je verdiend door te winnen en medals te halen, ook nog andere shoulderblades en chestplates kopen als je daar behoefte aan hebt. Je aantal credits geven je ook een rank. Koop je dus veel blades, duurt het langer voordat je een level stijgt. Let op! Je kunt niet een Elite creëren!
Menu's
De menu's zien er allemaal weer strak uit! Je kan het vergelijken met Halo ODST. Je start met de 2 opties: "Matchmaking" en "Theater". Als je matchmaking aanklikt kom je meteen in een party terecht. Je kan hier meteen zien of je vrienden online zijn in Halo Reach en wat ze doen. Je kunt ze meteen een invite sturen en zodra ze gejoined zijn direct starten. Is je vriend even weg? Geen probleem! Je vriend kan je party ook joinen als jij met een match bezig bent. Zodra de match is afgelopen join hij automatisch!
Verder kan je in je party instellen of je wilt zoeken naar matches met een goede connectie, je taal of je skills. Je vind dit onder het knopje "Connection Options".
Maar er is meer! Je kan ook Social Settings instellen! Je kan hier uitkiezen of je met mensen wilt gamen die: veel praten, een winnende of chille houdingen hebben, van teamwork houden of juist in hun eentje alles willen opknappen en als laatste de mogelijkheid om te zoeken naar mensen die veel slap ouwe hoeren of zich juist focussen op de game! Geweldig!
Gametypes
Er zijn nog niet heel veel modes beschikbaar maar gelukkig genoeg om af te wisselen. Bij de playlist heb je de mogelijkheid om Grab Bag of Free For All te doen. Met Grab Bag heb je de keuze uit 6 verschillende gametypes. Team Slayer, Covenant Slayer, 1 Flag, Crazy King, Oddball en Three Plots.
- Team Slayer (moet ik dat nog uitleggen?) is gewoon zoals altijd 2 teams die tegen elkaar strijden om als eerst de 50 kills te behalen.
- Covenant Slayer. Dit is Team Slayer maar dan met Elites. Deze gametype is gekomen omdat (zoals eerder vermeld) je niet meer de mogelijkheid hebt om zelf de elite te kiezen!
- 1 Flag. Het zegt het eigenlijk al een beetje. Een team heeft een flag en moet deze beschermen. De tegenpartij moet deze flag zien te pakken en deze naar hun basis brengen. Ieder team moet 2x aanvallen en 2x verdedigen.
- Crazy King. Twee teams en een hill. Het is de bedoeling om zo lang mogelijk in de hill te staan. Maar let op! De hill veranderd wel om de 30 of 60 seconden van plaats.
- Oddball. Een ball en twee teams. Zorg ervoor dat jou team het langst de oddball (schedel) vast heeft.
- Team Swat. Team swat is het zelfde als team slayer alleen met team swat kan je iemand met een kogel killen door hem door het hoofd heen te schieten.
- Tree Plots. In de map zijn 3 hills die je moet beheren. Hoe meer hills je beheerd hoe meer punten je krijgt.
- Stockpile. Vergat ik Stockpile toch bijna! Dit is een nieuwe gametype waar het de bedoeling is zoveel mogelijk nuteral flags naar je basis te brengen. De vlaggen moeten in een hill worden geplaatst die om de minuut de vlaggen telt die er op dat moment instaan. Je moet de vlaggen die in de hill staan blijven beschermen tot de minuut voorbij is. Een tegenstander heeft namelijk de mogelijkheid de vlaggen uit je hill te pakken.
Dan heb je nog Free For All. Ieder voor zich! Ook hier hebben ze een aantal gametypes voor waaronder een hele nieuwe!
- Slayer. Niet moeilijk doen, gewoon iedereen die je tegenkomt met de grond gelijk maken!
- Oddball. Een skull en 8 man die erachteraan moeten gaan rennen. Pak die skull en rennen maar! Wie het langst de skull vast kan houden heeft gewonnen!
- Headhunters. De nieuwe gametype die wat uitleg nodig heeft! Voor elke kill die je maakt valt er een skull in het spel. Deze valt uit de persoon die je heb gekilled. Raap deze skull op en breng naar een gebied dat staat aangemerkt om punten te scoren. Je kunt zo veel skulls oppakken als je maar wilt. Maar pas op! Wanneer je dood gaat vallen alle skulls die je heb verzameld op de grond + een extra skull en kan er iemand anders mee aan de haal gaan! Zorg er dus voor dat je op tijd en zo onopvallend mogelijk naar het aangegeven gebied gaat om deze in te leveren. Om het nog een tikkie moeilijker te maken krijg je na het oppakken van een skull een pijltje op je hoofd met daarboven het aantal skulls dat je bezit. Of je gefrustreerd kunt raken van deze gametype? JA! Ik raad hem daarom ten zeerste af!
Klasses
Je kan een klasse instellen als je begint en als je opnieuw spawnt. Je heb de opties: Scout, Guard, Airborne en Stalker. Met Scout heb je de mogelijkheid om sneller te rennen. Kies je Guard kan je jezelf in een schild plaatsen waardoor je niet geraakt kan worden. Met Airborn heb je de mogelijkheid om met een jetpack te vliegen en als Stalker zijnde kan je onzichtbaar worden. Ik kies zelf vaak voor Scout aangezien je in nood zo af en toe kan wegrennen. Je kan je klasse gebruiken door op LB te klikken (als je de standaard besturing houd). Bij alle klasses geld dat je het maar even kunt gebruiken. Al heb je deze verbruikt moet je ongeveer 10 seconden wachten wil je hem weer gebruiken.
Grafisch en de besturing
Grafisch ziet het er allemaal goed uit en na mijn mening iets beter als Halo 3. Het is niet het mooiste wat je ooit heb gezien maar daar gaat het met deze game ook niet echt om. Framerate is hetzelfde gebleven als in Halo 3 en hangt op zo'n 30fps. In het begin liep ik aardig te rotzooien met de besturing maar al gouw begon het te wennen. Het enige wat ik een nadeel vind van de nieuwe besturing is de B knop om granaten te wisselen. Vind hem daar persoonlijk niet lekker zitten en gebruik hem eigenlijk amper wat toch eigenlijk wel weer jammer is.
Audio
Het geluid. Een woord: Fantastisch.
De muziek, het geluid van de wapens en de explosies zijn echt tof. Alle wapens klinken net even wat zwaarder en klinkt net wat realistischer voor je gevoel. Als er een granaat naast je voeten valt hoor je ook even niks meer wat je soms het leven kan kosten. En de muziek in het menu is gewoon weer perfect!
Wapens
Er zitten weer aardig wat nieuwe wapens in het spel en ook weer een oude bekende. De pistol. God wat heb ik die gemist! Hij is niet zo sterk als eerst maar voldoet prima. 5 schoten raak = prijs! Maar mis niet te veel want zoveel kogels heb je niet! Ook de Assault Rifle is teruggekeerd in Reach. Deze zit in een nieuw jasje en ik vind hem er ook een stuk toffer uitzien. Voor de rest is er weinig veranderd aan dit wapen. Bij de meeste gamemodes is dit wapen je startwapen met uitzondering van Conv Slayer.
Dan de nieuwe wapens. Om te beginnen de DMR. Ziet er leuk uit, klikt lekker en moet als vervangen dienen voor de Battle Rifle. Of dat gelukt is... Ik weet het niet. Ze zeggen dat je iemand binnen 5 schoten dood kan hebben maar mij is het nog niet gelukt. (misschien omdat ik gewoon erg slecht ben. ) Zelf zit ik volgens mij meer aan de 7 kogels voor ze het lootje leggen. Daarbij vind ik hem ook niet echt lekker aimen en laat ik dit wapen ook meestal links liggen en ga ik opzoek naar de Needle Rifle. Wat een wapen is dat! Schiet lekker, voelt lekker! Althans dat is mijn mening. 5 a 6 treffers zijn voldoende om je tegenstander neer te halen. Een van mijn favorieten wapens!
Nog een stukje over de Focus Rifle. Dit is de nieuwe sniper van de covenants. Dit wapen vervangt de oude Beam Rifle en doet je denken aan de Sentinel Beam. Dit wapen is zéér krachtig en je kan er iemand mee klillen binnen 2 seconden. Oppassen dus! En als laatste... ben je gek van de Rocket Launcher? Misschien dat de nieuwe Grenade Launcher je dan ook wel bevalt. 2 schoten en je tegenstander vliegt letterlijk naar de zevende hemel! Heerlijk! De Plasma Repeater en Launcher heb ik nog niet echt gebruikt en daar kan ik helaas nog geen mening over geven.
Voor de rest heb je weer de Gravity Hamer, de Needler, Plasma Pistol, Rocket Launcher, Sniper Rifle (ziet er nu overigens een stuk vetter uit), Rocket Launcher, Spartan Laser en de Shotgun!
Afsluiting en voorlopig conclusie
Pjief, wat een lap tekst. Dat dat allemaal uit mijn vingers kan komen. Het zal niet de beste review zijn die er bestaat maar hier zal je het toch echt mee moeten doen. Het spel bevalt mij goed op de headhunters gamemode na. Daar raak ik wat gefrustreerd van. Grafisch vind ik alles prima in orde alleen de statusbar van de verbinding klopt niet altijd (volgens mij) en is niet erg duidelijk af te lezen.
Disclaimer: Deze review is o.a. gebaseerd op de mening van de poster. Hieraan mogen geen rechten worden ontleend. (thx dulle )
Laatst bewerkt: 1 mei 2010