Lobby, Matchmaking-searching, menu’s
Dit is dus het eerste wat je natuurlijk tegenkomt wanneer je Reach opstart. Het ziet er allemaal erg tof uit + redelijk uitgebreid. Je hebt ook de mogelijkheid om je Spartan te customizen. Niet heel erg boeiend maar wel leuk. Er zijn verschillende opties om matchmaking nog meer te verfijnen. Zo kan je neerzetten of je een speler bent die voor de lol speelt, of voor het winnen gaat.
Verder gaat een game zoeken razend snel. De netcode die bij Halo Reach gebruikt wordt werkt ook erg goed. Het nieuwe veto systeem is ook nog beter dan die van Halo 3.
Enige echte minpunt zou kunnen zijn: Het is verwarrend op het begin, al die opties.
Gameplay
Er is redelijk wat verandert. Geen elite vs spartan meer. Maar hiervoor zijn dus nu speciale gametypes wat ik een goede change vind. Verder is health en fall damage terug dit is nog even wennen. Om nog even wat uitgebreider door te gaan op sommige gameplay mechanics, hieronder meer.
Gametypes
Buiten de oude vertrouwde gametypes zijn er een aantal gametypes / veranderingen:
- Headhunter, een zeer toffe nieuwe, chaotische FFA gametype. Vind het tof bedacht.
- Stockpile, een variant op CTF. En zeker leuk.
- De gene die een oddball heeft heeft geen radar. Vind dit een toffe change
- Covy Slayer, leuk bedacht vooral met de evade van elite’s.
Classes
Je kan dus nu verschillende classes met Armor Abilities kiezen (AA). Vind het een leuke/toffe change. Ik denk dat AA erg toffe kills kunnen veroorzaken, of juist zieke overkills kunnen verneuken. Vind alleen dat armor lock afentoe een tikkeltje te sterk kan zijn. Voor de rest is het erg balanced.
Wapens
De nieuwe wapens zijn tof. Veel oude wapens zijn eruit gehaald en ook is dual wield eruit. Moet zeggen dat ik het nog niet heel erg heb kunnen missen.
De DMR is even wennen maar speelt opzich wel aardig. Waarschijnlijk gaat hij wel iets meer skill vergen dan de Battle Rifle.
De Pistol speelt overigens heerlijk weg en is een nette secondary om mee te beginnen.
Maps
Tot nu toe zijn er 2 maps te bespelen.
Powerhouse is een map met vooral veel outdoor gebieden, er zijn ook een aantal huisjes waarbij je naar binnen kan gaan. De map doet me nogal denken aan High Ground. Op het begin vond ik het een rot map. Na een aantal uurtjes spelen is hij wel aardig. Ik vind hem absoluut niet bijzonder maar hij is wel okee.
Als tweede is er nog Sword Base. Sorry dat ik het zeg, maar wat een rot map. De map bestaat vooral uit veel gangen, met in het midden een groot open gebied met een aantal bruggen. Ik vond het een ontzettende saaie, niet creatieve map. Stérker nog, ik vind het zobeetje de slechste map uit alle Halo's die ik heb gespeelt. Jammer
Ben verder nog erg benieuwd naar Boneyard. Deze map ziet er voor Invasion super leuk uit. Overlook weet ik nog niet zo.
Technisch
De game is iets mooier. Puur vanwege dat er net wat meer detail in zit dan Halo 3. Is het een groot verschil? Nee abosluut niet. Maar ik vond Halo 3 er ook goed genoeg uitzien.
Er zit overigens ook een soort van Motion Blur op de game (ghosting http://www.sims99.com/wiki/images/2/22/Ghosting.jpg ). Waar ik nog niet heel erg blij mee ben.. Vind het een beetje irritant.
Het geluid is ook zo hier en daar wat anders. Zo dempt het geluid wanneer er een nade naast je ontploft (denk aan Battlefield) wat wel tof is. Naar mijn mening klinken sommige wapens opzich te dof. Maar voor de rest is het allemaal prima.
Conclusie
Ik vond het de eerste dag muah. Het was zeker wel leuk. Maar ik kon niet zeggen of ik het slechter vond of beter vond dan Halo 3. Het was simpelweg anders.
Na een tweede avond diehard spelen met een vriend op splitscreen, kan ik de conlusie trekken dat Halo Reach ontzettend vet is en steeds vetter wordt.
Laatst bewerkt: 2 mei 2010