Harddisk geeft te weinig capaciteit weer

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Diz4r, 5 mrt 2005.

1. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    ik heb precies hetzelfde probleem als Conquistador... alleen ik heb een hdd van 160 gig.. en ik heb die extra gigabyte's op dit moment heel hard nodig.. kan iemand mij helpen??

2. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
  3. Conquistador

Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5
    Het is me inmiddels al gelukt met partition magic :)

Edit:
    Toch niet godver, heb hem gerebooth en ja hoor weer 127 schemiele gigjes :'-(

Laatst bewerkt: 21 apr 2005
  4. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Waarom wil je in godesnaam geen SP2 installen? Je vind het een @#$@# programma? :confused:. Je computer wordt er alleen maar veiliger, beter en sneller van. Maar goed, zelf weten.

Je kunt ook nog proberen om in Windows XP systeemherstel uit te zetten, dat gebruik ook al gauw 5-10 gigabyte van een grote schijf.

5. Conquistador

Leuk Bevonden:
    5
    Nee, ik heb sp2 geinstalleerd en systeem herstel staat uit, het ligt er echt aan dat windows mijn hdd ziet als een 127 gig schijfje terwijl hij toch echt 250 gig is (235 ongeveer)

6. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Welk merk/ type hdd gaat het om? Met de big drive enabler, bedoel je daar deze registersleutel mee: EnableBigLba? Wordt de HDD wel volledig in je bios herkent?

7. Conquistador

Leuk Bevonden:
    5
    Het is een Maxtor DP 10, de hdd word naar mijn weten wel volledig in de bios herkent.

8. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ok, het heeft denk ik te maken met 48bit LBA addressing. Dit is standaard niet ingeschakeld door Windows XP, maar wel in SP1 en SP2. SP2 heb je al geinstalleerd, dus daar ligt het niet aan. Je bios moet ook 48bit LBA ondersteunen, en blijkbaar doet het dat, want het herkent wel de HDD goed.

Je zou even via de functie zoeken in XP naar het bestand Atapi.sys moeten zoeken. Als deze niet gevonden kan worden, moet je even zorgen dat ie ook zoekt naar verborgen bestanden. Als je hem hebt gevonden, moet je even kijken wat de versie is van het bestand. Dit zou de juiste versie moeten zijn: 5.1.2600.1135. Iets anders is niet goed, en zou het probleem kunnen veroorzaken.

9. Conquistador

Leuk Bevonden:
    5
    Ja het is me inmiddels gelukt:) Dankjewel mensen

10. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    En wat was de oplossing :cool:?

11. Conquistador