1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Harde Schijf formateren?

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Darkon 83, 16 jan 2007.

  1. Darkon 83

    Darkon 83 Active Member

    Berichten:
    1.662
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

    Ten eerste, JA ik heb gegoogled, dus dit hoef je niet meer te zeggen.

    Nu tot the point. Ik heb mijn vaders oude laptop gekregen en wilde deze helemaal leeg hebben, dus de C schijf formatteren. Het is een NTFS bestands-indeling, want had gelezen dat deze informatie nodig is. Ik heb een Windows XP cd-rom, die boot bij het opstarten als deze erin zit, dus dan kan ik die gewoon installeren als de harde schijf leeg is. Op de cd-rom staat niet hoe je de harde schijf kan formatteren. Dus nu is mijn vraag, is een simpel en vertrouwd programma die de harde schijf kan legen (helemaal) zodat ik windows XP erop kan zetten.

    PS. De cd is origineel voor die laptop en moet werken, omdat die het na een harde schijf crash, waarna er een nieuwe harde schijf in geplaatst werd (zonder windows XP erop), ook werkte. Vandaar dat ik de harde schijf weer leeg wil hebben.

    Alvast bedankt :)
     
  2. TweaK

    TweaK Active Member

    Berichten:
    955
    Leuk Bevonden:
    0
    Windows XP CD derin gooien, booten, gewoon op Enter drukken om XP te installeren, de terms accepteren, dan vraagt ie op welke schijf je hem wilt installeren, doe je de C:\ schijf, vraagt ie wat je ermee wilt doen - Formatteren als NTFS. Hoppakee, formatteert 'ie en installeert 'ie meteen Windows XP ;)
     
  3. Toyota Yaris

    Toyota Yaris Superstar member

    Berichten:
    741
    Leuk Bevonden:
    0
  4. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Steek de cd in en ga naar de bios. Daar de cd-rom op first boot device zetten (of boot priority of... zoiets in de aard). Nadat je dat hebt veranderd en de aanpassingen hebt bewaard zal de pc opnieuw opstarten en zal er worden gevraagd om op een toets te drukken als je de cd wilt opstarten. Druk op een toets en de Windows cd start op.

    Als die helemaal opgestart is moet je daar kiezen om Windows te installeren. Je zal de partie(s) zien. Verwijder de partitie waar Windows op staat (C: dus), dan maak je die partitie terug aan en installeer je daar Windows op.

    Alles staat daar wel goed uitgelegd, je moet gewoon alles goed lezen (buiten dat akkoord :+). Ook zal je ergens de keuze moeten maken tussen snel-formatteren en (gewoon) formatteren. Kies voor snel-formatteren ;).
     
  5. Darkon 83

    Darkon 83 Active Member

    Berichten:
    1.662
    Leuk Bevonden:
    0
    Super bedankt voor de snelle replies!! Zal het zeker weten even gaan testen, bedankt!

    @ Toyota Yaris: Spam?? :+
     
  6. xboxgangsta

    xboxgangsta Reƫel

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik ben 't helemaal met je eens, maar ik geef de voorkeur voor de optie "gewoon formatteren". Ik heb nl. na de installatie het gevoel dat de bestanden minder gefragmenteerd zijn dan wanneer er gekozen is voor "snel-formatteren".
     
  7. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Voor een gewone herinstallatie van Windows is snel-formatteren goed genoeg en defragmenteren is sowieso toch aangeraden naar het installeren van Windows (en alle drivers). Gewoon formatteren duurt gewoon te lang, zeker nu met die grote HDD's.
     
  8. Darkon 83

    Darkon 83 Active Member

    Berichten:
    1.662
    Leuk Bevonden:
    0
    Mag ik 80 gig groot noemen?
     
  9. berendhaan

    berendhaan Forum sjonnie

    Berichten:
    406
    Leuk Bevonden:
    0
    neej wat denk je wel niet, kwajong:mad: :+
     
  10. Darkon 83

    Darkon 83 Active Member

    Berichten:
    1.662
    Leuk Bevonden:
    0
    Uuuhm, watte??? |:-

    Als het grappig bedoeld was: Haha

    EDIT: Het is gelukt, bedankt nogmaals.

    [​IMG]
    ??????​
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2007

Deel Deze Pagina