Totdat je die ene paladin tegenkomt met equality concecrate
Wat ik altijd doe is kijken of mn board sterk genoeg is om de volgende beurt te overleven.
Voorbeeldje: Turn 5, ik heb 7 damage op mn board, tegenstander board is leeg. Ik kan kiezen tussen carddraw of extra minions spelen. Ik kies dan voor carddraw. Aangezien de beste play voor mn tegenstander met 6 mana een boulderfist Ogre is, een 7 health minion, is mijn board sterk genoeg om er mee te dealen. Als ik ervoor heb gekozen om naast 7 damage, nog meer damage op mn board te gooien, loop ik de kans om alles te verliezen. Een risico die ik nooit had hoeven nemen aangezien mn board toch al goed genoeg was.
In Arena weet je niet wat je kan verwachten, maar je hebt wel risicomanagement. Soms kies ik er ook voor om 2 minions te traden met een Orge en mijn polymorph te bewaren omdat mn tegenstander maybe een Ironbark Protector kan spelen bijvoorbeeld. Als ik kan inschatten dat ik makkelijk 2 minions kan missen op dat moment, dan is het bewaren van de polymorph de juiste play. De obvious play is vaak veel minder duidelijk in Arena, het is allemaal maar een beetje gokken. Dat maakt het voor mij zo lastig. Hoe mijn gedachtegang werkt in arena is:
- stap 1, Get ahead! Outtempo je tegenstander met betere trades en door iedere beurt je mana zo goed mogelijk te benutten.
- stap 2, Beoordeel je positie
- Sterk board, low health: Alles traden, jij staat voor, je tegenstander wint dit alleen nog maar door met een verassing veel damage te doen. Op langer termijn win je. Speel zo safe mogelijk! Probeer ook zoveel mogelijk druk op je tegenstander te zetten.
- Sterk board, low cards: Je tegenstander is in het voordeel als je de game niet snel beslist. Uiteindelijk is je hand uitgeput en maak je geen kans meer. Beter probeer je nu te winnen door bijna niet te traden. Zeker niet de trades te maken die je tegenstander ook zou maken. Probeer genoeg damage te doen om snel te winnen voordat je tegenstander terug komt.
- Zwak board, High health, low on cards: Probeer greedy te zijn met je kaarten. Gebruik je healthpool als resource om tijd te kopen en gebruik je kaarten voor de best mogelijke trades.
- Zwak board, low health, high on cards: Dit is een rare situatie, waarschijnlijk heb je een te langzaam deck gedraft. Ondanks dat je er nu slecht voorstaat heb je wel een sterkere lategame. Doel is overleven en stallen. Hopen dat je tegenstander niet snel genoeg is en daarna kom je terug de game in. Wees niet greedy met je trades, maak trades om zoveel mogelijk damage te voorkomen. 1 op 1 trades is genoeg. 2 for 1 trades zijn niet slim aangezien je dan te veel damage krijgt. Stel, je tegenstander heeft een 6/6 en een 2/2. Jij hebt zelf ook een 6/6. Trade je eigen 6/6 met zijn 6/6 en niet met de 2/2. Die 4 extra damage die je voorkomt is belangrijker op dat moment.
-
Zwak board, low health, low cards: Time to Concede!!! Klik om te vergroten...