Hervormingen in China...

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Argus, 5 aug 2004.

1. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    China word kapitalistischer. Mega projecten (zie bijvoorbeeld: voorpagina FD van 4 Augustus) voor westerse bedrijven en investeringen die niet gering zijn worden gestopt in China. De prijs van staal is zelfs gestegen door de grote vraag uit China. Toch houdt Bejing de touwtjes strak in handen.

Toch houdt China zich niet helemaal aan de regels. Copyright rechten worden bijvoorbeeld geschonden.

Hoe kijken we aan tegen deze ontwikkelingen? Maak er eens een serieuze discussie van :) .

2. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    China is simpelweg in potentie het grootste land van de wereld. Hoewel Amerika als wereldleider niet alles is, vraag ik me af wat de opkomst van China (als ook militair grootmacht) met de huidige 'balans' (voor zover je dat zo kan noemen) doet.

3. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Ik ben zeer geinteresseerd in de opkomst van China uit het staatsgebonden verleden, dat zeker. Maar wat bedoel je precies met Copyright schenden?

4. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Bijvoorbeeld de Coca-Cola uit China die word nagemaakt en de Chinese regering die er niks tegen doet.

5. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    In china kan je erg veel gecopieerde muziek vinden, en de regering treedt er niet tegen op. China is inderdaad een supermacht in aantocht. China bemoeit zich in tegenstelling tot Amerika, zich niet zo met de wereldpolitiek, of ze laat het tenminste niet blijken en kan daardoor rustig z'n gang gaan.

Alleen zal de communistische partij de touwtjes in handen houden, alleen voor hoe lang nog? Toch moet ik zeggen dat de gelijdelijke omwisseling beter werkt dan bijvoorbeeld een revolutie (zoals Rusland na het communisme).

Laatst bewerkt: 5 aug 2004
  6. SILVER_bullit

SILVER_bullit Nieuwe gadget: K750i

Leuk Bevonden:
    6
    Net als in Rusland (glasnost en perestrojka) zal ook het communisme vroeg of laat in China vallen. Waardoor de communistische dreiging in de wereld ineens met 1 miljard communisten afneemt. Ik denk dat China zo sterk zal gaan worden als de Verenigde Staten. Echter is hierbij ook de vraag of het nog lang op zich zal laten wachten...

7. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik hoop eigenlijk dat er geen wereldmacht meer zal zijn. Als China Amerika voorbij gaat, hoop ik dat ze zichzelf blijven en zich niet overal mee gaan bemoeien, zoals de Amerikanen doen.
    Als China groeit, dan heeft de wereldeconomie een miljard klanten erbij. En dat is toch alleen maar gunstig.

8. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    China is nooit een echte dreiging geweest voor het moderne Westen, en zeker nu is er helemaal niet meer te spreken van een dreiging...

Het is zeker waar dat China ontzettend veel draagkracht heeft om uit te groeien tot een economische positie die de VS voorbijstreeft...

Maar het is interessanter wat er op politiek vlak zal gebeuren, zoals WouteR als aangeeft. Laten de VS (en Europa) dit zomaar toe??

Ik denk het eigenlijk niet.. Het heeft veel positieve effecten voor de Westerse economieen, maar uiteraard vertrekken veel bedrijven nu al naar China, omdat ze daar ontzettend goedkope arbeidskrachten kunnen krijgen.

Ik denk dat China niet zal profiteren van machtsmisbruik... Extreem Communisme (Marxisme, Stalinisme) en anti-Westerse gevoelens zijn daar vrijwel niet meer aanwezig, volgens mij...

Wat dat betreft ben ik banger wat de VS gaat doen...

9. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    als China de VS voorbijstreeft, brengt dat automatisch macht met zich mee, en zullen ze dus overal een spreekwoordelijke vinger in de pap willen hebben...

en dus ook tegenstanders kweken...

Ik hoop wel dat hun aanpak beter zal zijn dan de Amerikaanse...

10. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Pfff, China wordt niet zo'n wereldmacht als de VS, althans.. niet de komende 50 jaar, waarschijnlijk nooit trouwens. Het land zal sowieso in een echte democratie uiteenvallen in verschillende staten en de Chinezen voelen zich lang niet overal 1 volk.
    Ten tweede loopt het land nog zoooo ver achter met alles, ze moeten nog 50 jaar infrastructuur inhalen.

11. aggie

aggie Overloper

Leuk Bevonden:
    1
    Over 5 jaar lach je jezelf zo hard uit...

Niet alleen China maar alle "tijgerlanden". Het kan alleen maar een goed teken zijn.

12. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    En we hebben een over ijverige 3de klasser die het woord tijgerlanden kent. Gast die tijgerlanden van jou hebben op dit moment ook niet meer de groei van 4 jaar geleden omdat de economie is ingestort op 9/11. Westerse bedrijven investeren niet meer dus minder fabrieken worden er geopend.

13. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Ja vanaf de moment dat de vs zijn positie van nu door china als economische bedreigd wordt , valt het moeilijk te voorspellen wat de amerikanen zullen doen , maar naar het verleden van amerika kijkende
    ben ik er echt niet helemaal gerust in.

14. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

als china groeit ,dan gaat de slimme ondernemer daar fabrieken openen om dat miljard klanten daar en de rest van de wereld veel goedkoper kwa produktiekosten te bevoorraden en dan gaan de mensen van het nu zogenaamde rijke westen harde tijden tegemoet.

15. SILVER_bullit

SILVER_bullit Nieuwe gadget: K750i

Leuk Bevonden:
    6
    Cold War II :mad:

16. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Daar sluit ik me geheel bij aan. De verdeeldheid onder het volk is enorm (zo heb je 2 Chinese talen, die zelf weer onderverdeeld zijn in honderden dialecten die totaal niet op elkaar lijken).. Zo is het binnenland van China praktisch een derde wereld land. Er heerst massale armoede overal in China. Het zal dus nooit een wereldmacht worden.

17. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    Er zijn inderdaad nog veel obstakels die overwonnen moeten worden, maar als je eens kijkt naar het Europa van de jaren '40...
    en vergelijk dat eens met de economische positie die ze nu inneemt...

China kan echter veel sneller opklimmen als economie, omdat EN Europa EN de VS zogezegd 'ondersteuning' bieden voor de economie, waar de wederopbouw van Europa (in China is het ook een beetje een wederopbouw, omdat alles ontzettend verouderd is) alleen kon rusten op de economische steun van de VS...

En dat was ook steun die voortkwam uit de angst dat communisme Europa zou overnemen, dus ook maar mondjesmaat...

Er zijn dus zeker wel hindernissen, maar ik zie toch in zo'n 20/30 jaar China wel als economische supermacht binnen de wereldeconomie...

18. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Absoluut! China samen met India gaan de komende eeuw het gezicht aan deze planeet geven.

Natuurlijk zijn in beide landen de plattelandsstreken erg achtergesteld en moet je vanaf die zijde het oprukken van deze landen niet verwachten. Misschien zal zelfs maar een deel van de bevolking zich ontwikkelen tot gelijk niveau als in Europa of de VS. Maar als maar een derde van beide landen meedoet aan deze ontwikkeling, hebben we het nog altijd over respectievelijk een 400 miljoen en 300 miljoen mensen.

Beide landen zullen dan ook grotere economische kracht worden dan het huidige Europa of de VS.

19. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    India heeft inderdaad een snelle groei. Europa en Amerika kunnen hun positie alleen behouden als we beter beleid voeren ten opzichte van kennisinzichten en verspreiding. Denk ik... :)

20. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Als de industrie , zoals ze nu al doet ginder, volop blijft fabrieken bouwen , en volop chinese arbeiders aan het werk stelt;
    Weliswaar veel minder betaald dan hier , dank zij onze torenhoge sociale lasten, dan hebben die arbeiders daar een vast inkomen , en wie een vast inkomen heeft kan kopen.
    En wie kan kopen ,die stimuleert op zijn beurt zijn eigen economie , meer kopen is meer produceren.
    En goedkoper produceren zoals ginder gebeurd en de uitvoer naar landen zoals de onze vernietigt hier een groot deel van onze economie op langere termijn.

Deel Deze Pagina