Het Algemene Reistopic [Verhalen, plannen en tips]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mtthz, 3 okt 2010.

1. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38

[aname=""][gb]Het Algemene Reistopic[/gb][/aname]

Welkom in het Algemene reistopic van XBW. Hier kan je terecht voor alles wat met reizen, stedentrips en backpacken te maken heeft. Kortom: een plek voor de echte (toekomstige) reisfreaks. Dit topic is bedoelt om je reisverhalen kwijt te kunnen, aanbevelingen te doen, praktische tips te geven en je toekomstige plannen hier voor te leggen.

Dit topic is momenteel nog onder constructie, maar dat is uiteraard geen reden om het nog niet te laten beginnen. Mooie verhalen en foto's komen in de startpost terecht bij de XBW Reisgids. Tevens volgt nog praktische informatie, wat informatie over backpacken, stedentrips en vrijwilligerswerk (of ontwikkelingswerk). Daarnaast links naar blogs van members.

[aname=""][gb]De XBW Reisgids[/gb][/aname]

Hier komen links naar posts van members met mooie reisverhalen en tips.

[aname=""][gb]Backpacken[/gb][/aname]
    info volgt

[aname=""][gb]Stedentrips[/gb][/aname]
    info volgt

[aname=""][gb]Vrijwilligerswerk[/gb][/aname]
    info volgt

[aname=""][gb]Reisadviezen[/gb][/aname]

Ben je van plan om op reis te gaan, is het handig om de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken na te kijken. Voor bijna elk land op de wereld geeft het ministerie reisadviezen uit. Dit zijn uiteraard geen lijsten met fraaie bezienswaardigheden, maar praktische informatie. Dit heeft voornamelijk betrekking op jouw eigen veiligheid. Is het land waar je heen wilt veilig? Waar moet je op letten en wat zijn de gezondheidsrisico’s? De reisadviezen worden geclassificeerd op de schaal van 1 tot 6. Een reisadvies met de classificatie 1 heeft geen noemenswaardige risico’s, met 6 worden alle reizen ontraden. Reisadviezen per land kan je hier bekijken.

[aname=""][gb]Inentingen en ziektes[/gb][/aname]

Het allerlaatste wat je wilt is ziek worden tijdens je reis. Daarom is het in veel gevallen aan te bevelen om je voor vertrek in te laten enten. De website http://www.gezondopreis.nl/ geeft uitgebreide informatie over de aanbevolen inentingen per land. De inentingen kan je laten doen bij een GGZ bij jou in de buurt of soms bij je huisarts. De adviseur van de GGZ geeft je, naast je inentingen, ook extra informatie.

Hieronder staan een aantal ziektes waarvoor veel gewaarschuwd wordt door de GGZ en waar reizigers zich voor kunnen laten inenten of waarvoor ze heel voorzichtig

Hepatitis A Hepatitis A is een veel voorkomende leverinfectie, dat gepaard gaat met hoge koorts en misselijkheid. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld het eten van besmet voedsel en het gebruiken van onhygiënisch sanitair. Voor Hepatitis A kan je ingeënt worden, en dat is in de meeste gevallen aan te raden dit ook te laten doen.
    Hepatitis B Hepatitis B is een zeer besmettelijke leverinfectie en wordt vooroorzaakt door besmet bloed en kan tevens door seksueel contact veroorzaakt worden. Vaccinatie is mogelijk.
    Gele Koorts Gele Koorts is een zeer ernstige infectieziekte, te vergelijken met malaria, dat veroorzaakt wordt door besmette ziekte. Dit is een ziekte waarvoor je ingeënt dient te worden als je naar een tropisch land gaat. In sommige landen is het verplicht ingeënt te zijn tegen gele koorts. Gele Koorts veroorzaakt zware griep en misselijkheid. In dertig procent van de gevallen kan dit een dodelijke afloop hebben.
    HIV/AIDS Deze ziekte spreekt natuurlijk voor zich. HIV/AIDS komt overal ter wereld voor. Daarvoor dien je altijd voor op je hoede te zijn. In landen met een hoog percentage besmettingen dien je extra waakzaam te zijn. Niet alleen altijd een condoom gebruiken wat betreft seksueel contact, ook dien je op te letten bij medische behandelingen.
    Malaria Malaria is een zeer ernstige infectieziekte, dat veroorzaakt wordt door muggen. De ziekte komt in bijna alle subtropische gebieden voor. In een week na de beet kan je zeer zware griepverschijnselen krijgen, en onbehandeld is de ziekte vaak dodelijk. Voor deze ziekte kan je niet ingeënt worden, maar er zijn wel medicijnen beschikbaar die preventief werken zoals Malarone. Deze geven echter geen honderd procent veiligheidsgarantie, maar zijn wel zeker aan te raden. Mocht je onverhoopt toch malaria krijgen, is snelle behandeling noodzakelijk.
    Dengue/Knokkelkoorts Ook Knokkelkoorts of Dengue wordt overgedragen door een muggenbeet. Hiertegen is geen vaccinatie mogelijk. Wel kan het voorkomen worden door ook overdag (dengue-muggen vliegen niet 's nachts) muggenspray (DEET) te gebruiken en zoveel mogelijk stilstaand water te vermijden.
    Rabiës Rabiës, of hondsdolheid, is een zeer ernstige infectieziekte, die veroorzaakt wordt door de beet door een besmet dier of een lik in een wond. Voornamelijk honden, vleermuizen, apen, vossen en katten kunnen drager zijn van de ziekte. Bij lang verblijf is het ten zeerste aan te raden je laten in te enten. Ben je gebeten dan is snelle en adequate behandeling binnen 24 uur essentieel. Mocht je namelijk het virus hebben opgelopen, dan staat je een langzame en pijnlijke dood te wachten.
    Cholera Cholera, in de volksmond kolere genoemd, is een infectieziekte die ernstige diarree en uitdroging veroorzaakt. Mits snel behandeld is de overlevingskans groot. Het is niet nodig om je van te voren in te laten enten. Wel heb je vaak een verklaring nodig van de GGD dat je uit cholera-vrij land komt. In veel landen in Afrika kom je namelijk het land niet binnen zonder deze verklaring.

Uiteraard klinken deze ziektes stuk voor stuk heel eng, maar laat je vooral niet afschrikken om die mooie reizen te maken. Goed opletten en de aan te raden vaccinaties nemen, en dan zou alles goed moeten komen.

[aname=""][gb]Blogs[/gb][/aname]
    Reisblogs van members:

Mtthz
    Nirtam

2. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
  3. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    Vaccinaties haal je bij de GGD, GGZ is voor de afwijkingen in de bovenkamer.

Ik zou heel graag naar Canada willen..vooral voor de echte ruige natuur. British Colombia lijkt mij echt prachtig. Ook wil ik mijn steentje bijdragen aan een betere wereld, een half jaar vrijwilligers/ontwikkelingswerk als verpleegkundige lijkt mij echt een mooie ervaring. Maar dat moet nog even een paar jaar wachten!

4. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik ben wel van de stedentrips. Er is niks zo mooi als de sfeer van een wereldstad. Dat hoeft dan geen stad ter grootte New York te zijn, alles is al groter dan wat we in Nederland gewend zijn.

Eind februari 3 weken Japan op de planning. \o/ Tokyo, Nagoya, Kyoto, Nara en Osaka staan op het programma. :) Ik ben nog op zoek naar de niet standaard toeristische tips. :)

5. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Japan lijkt mij ook echt fantastisch. Over een paar jaartjes, als ik iets ouder ben, ga ik daar ook naartoe. Ongeveer dezelfde plekken als waar jij heen gaat waarschijnlijk. 3 weken is trouwens ook een goed idee, niet te kort niet te lang.

Verder wil ik sowieso naar de states, ben toch wel echt benieuwd naar the U.S.A.
    En Rusland lijkt me ook tof om eens te zien.

Ik wil echt veel gaan reizen in m'n leven.

Laatst bewerkt: 3 okt 2010
  6. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ben deze zomervakantie 2 weken naar Japan geweest. In Tokyo aangekomen, hotel bij de metro en je kan overal heen in Tokyo. Daarna in een traditioneel hotel geslapen met een paar baden buiten met water uit een van de vulkanische bronnen in de buurt, dat is toch wel echt een aanrader.
    Daarna via Takayama en een ander dorpje uiteindelijk naar Kyoto gegaan. Toen ook nog een dagtrip gemaakt naar Nara. Ongeveer dezelfde route en ik kan je zeggen dat het toch wel heel erg tof is!
    En sowieso dat je na 3 weken een 'expert' bent met stokjes :+

7. Maluku-Ak

Maluku-Ak Active Member

Leuk Bevonden:
    35
    Ben je bekend met de JR-pass? Zou ik sowieso even wat info over opzoeken voordat je naar Japan gaat.
    Ik ben er zelf een aantal maanden terug ook geweest maar wist dus niets over die JR-pass, vroeg nog wel naar zulke dingen bij het reisbureau maar die wisten natuurlijk van niets. Daardoor was het voor mij totaal onbetaalbaar om meerdere steden naast Tokyo te bezoeken.
    Heel veel plezier in ieder geval. Ik vond het geweldig en wil heel graag nog eens terug.

Mijn reisblog staat ook nog steeds online zag ik net. Geweldig om weer eens terug te lezen. Link staat in mijn sig.

8. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Zeker zijn we (=organisatie studiereis) bekend met een JR-pass. Het is enkel nog de vraag of het voor ons rendabel is gezien ons schema. Overigens kent niemand in Japan kent de pas, omdat je die enkel als toerist via het internet kan bestellen.
    We overwegen nog een dagtrip naar Hiroshima met de Shinkansen. In dat geval is de JR-pass natuurlijk wel voordelig, want dat is een flinke reis!

Ik heb even gauw door je blog gescrolled, dat ziet er wel tof uit. Ik ga het straks goed lezen.

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Grappig ik probeer de steden in vakanties (niet bij weekendjes weg) juist altijd te mijden.

Heb er zelf nu twee grote reizen op zitten:

1 maand Zuid-Afrika
    1 maand Thailand

gewoon zonder planning die kant op gegaan waar we in ZA een auto voor onszelf hadden. Damn wat heb ik genoten. Tips mogen altijd gevraagd worden.

Dit jaar nog een week in Marrakech geweest. Ook erg vet

In januari wil ik weer een maand weg en weer backpacken: probleem is het budget. Door de verhuizing echt minimaal. Iemand nog ideeën?

10. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Simpel, meer vertaalopdrachten binnenhalen :D

Wat versta je onder backpacken ? Binnen europa lijkt mij niet zoveel keus ?

11. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Mensen die bekend zijn met Amerika? Ik ga eind december lekker 2 weken naar Amerika. Het plan is om in Los Angeles een auto te huren en een aantal dingen te bekijken: Hollywood, Las Vegas, Grand Canyon, San Francisco, Yosemite Park, door Death Valley rijden.
    Zijn er nog meer dingen in die hoek die je echt gezien moet hebben? Ik wil in ieder geval oud en nieuw in Las Vegas vieren.

12. mikecitybike

mikecitybike Future Donut

Leuk Bevonden:
    0
    Jahoor een Ajax topic mocht niet, maar Reis scoort gister 2x en krijgt gelijk een topic =(

13. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zion national park is ook nog erg mooi. En in San Francisco kan ik een fietstocht over de golden gate bridge ook aanraden.
    In Yosemite is het trouwens ook erg vet om met een bustocht boven aan de vallei te staan, super mooi uitzicht van de half dome.

Laatst bewerkt: 4 okt 2010
  14. Kiss of Fire

Kiss of Fire Kiss of Fire

Leuk Bevonden:
    40
    Ik ben ook wel van de grote reizen (en mijn ouders gelukkig ook). Ben in mijn 18 jaar op deze aarde al 7 weken in Australië geweest (Northern Territory en Queensland), 4 weken in Amerika, 7-8 weken Thailand en toen ik nog klein was in o.a. Venezuela, Ecuador en een groot deel van Europa. Deze zomer staat een 4 weken durende reis naar Vietnam op de planning en dat lijkt me heel gaaf. Zelf wil ik graag nog een keer naar Zuid-Amerika voor de maya en inca cultuur. Leuk topic, ik houd 'm in de gaten en iedereen die vragen heeft, shoot!

15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    rugtas op en gewoon die kant op en wel zien waar het schip strandt.

bedoeling is in januari en een eis is lekker weer.

Ik lees hier onder Vietnam...hmmm

16. AnubisNefer

Leuk Bevonden:
    3.138
    Gewoon gaan en vanzelf uitzoeken. Hoe lang wil je in Vegas blijven ?

Tenzij je van gokken houdt, snap ik niet waarom iemand daar langer dan een week zou willen verblijven. Tuurlijk is Vegas meer dan gokken, maar toch.

Heb het een week vol gehouden in Caesar's Palace. Trouwens die waitresses daar hebben een heerlijke outfit aan. :D

17. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    Sowieso is Azie een beter idee om te gaan backpacken met een beperkt budget dan bijvoorbeeld Australie of Nieuw-Zeeland. Zelf ben ik niet in Azie geweest, maar 2 vrienden zijn er 2 maanden geweest en samen hebben ze in totaal aan eten,slapen en trips/activiteiten 1600 euro uitgegeven.

18. AnubisNefer

Leuk Bevonden:
    3.138
    Dit kan ik beamen, Indonesie, Thailand, Maleisie. allemaal goedkoop qua primaire behoeftes.

19. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Het heeft allebei wel wat, maar dan wel uitersten. Als ik het binnenland in wil trekken, dan wil ik dat ook in echt interessante landen doen (echt de bewoonde wereld verlaten).
    Mijn liefde voor steden komt uit het feit dat ze 24 uur per dag leven en het is het gevoel dat je deel uitmaakt van iets groots. Dat mis ik in Nederland.
    Maar het hangt er natuurlijk ook mee samen dat ik als 21-jarige nog niet het vermogen heb om dergelijke grote reizen door onbekende landen te ondernemen. ;) Dan eindig je op het platteland in landen als Italië en dat is het toch net niet voor mij.

20. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    Ik vond Sea World in San Diego eigenlijk wel een toppunt. Denk aan Dolfenarium on Steroids, maar dan nog 100 keer groter.

Ben zelf mede dankzij m'n ouders ook een grote reiziger geworden.
    Heb elke grote standaard bekende stad in Europa minstens een keer gezien, en de verre reizen heb ik gelukkig ook mogen meemaken:

Zuid Afrika (Complete Garden Route, start in Kaapstad, langs de oostkust omhoog door Krueger, eindigen in Pretoria/Joburg.)
    Californië USA (eigenlijk hetzelfde als Mr. Bubbles nu gaat doen)
    New York
    Thailand
    Chili/Peru
    Weekje Rusland
    Nieuw Zeeland

En nog een paar die ik zo snel even niet kan noemen.
    Gelukkig weet ik ook dat ik erg geluk heb met mijn ouders :+

Deel Deze Pagina