Het euthanaseren van pasgeborenen met een ernstige afwijking

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Barbatruuk, 27 jan 2005.

1. Barbatruuk

Barbatruuk huub huub huub

Leuk Bevonden:
    2
    Wellicht herinneren sommigen van jullie deze thread nog wel. Deze ging niet specifiek over dit onderwerp, maar het filmpje geeft wel wat informatie.

Ik moet binnenkort een betoog voor het vak Nederlands houden, het cijfer telt voor 40% mee aan mijn eindexamencijfer. Best belangrijk dus.

Daarom wilde ik ook om jullie mening vragen. Wat vinden jullie van het euthanaseren van pasgeborenen met een ernstige afwijking?

Kijk voor meer info hier bij punt 3, "Het Groningen Protocol"

Graag je antwoord van voldoende argumentatie voorzien, daar heb ik (en anderen) tenminste wat aan.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt: 27 jan 2005
  2. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Ik zou het filmpje niet gebruiken in je betoog. Fox-news is geen zender van kwaliteit en het filmpje gaat ook nergens over. Ze beginnen zelfs over nazi's (als ik het me goed herinner).

Ik vind het goed. Een baby met een ernstige afwijking zal nooit een geheel gelukkig leven leiden. Als je bijv. tot je nek verlamd bent of een dusdanige afwijking hebt waardoor je niet zonder begeleiding kan is het geen prettig leven. Je weet niet beter, maar als je anderen van alles ziet doen, terwijl je zelf niets zelfstandigs kan is het toch een onprettig gevoel. Tevens is het een erg zware last, omdat ze nu vrijwel alle tijd aan hun kind moeten besteden. Je houdt van je kind en je helpt hem graag, maar toch vergt het veel energie en had je liever een gezond kind.
    Als baby-zijnde, (of nog embryo-zijnde), besef je niet wat leven is en vind ik dat het mogelijk moet zijn om te besluiten voor euthanasie. Tuurlijk ben je niet blij dat je eigen kind doodgaat, maar het is voor sommigen wel het beste.

3. jeroen kroes

jeroen kroes hertog jan ownage

Leuk Bevonden:
    0
    hmm en dat op een xboxsite maja ik zou er niet mee eens zijn ik vind het zielig

4. Barbatruuk

Leuk Bevonden:
    2
    Ik ga het filmpje ook niet gebruiken hoor:)

Maar het is en blijft een vorm van moord. Het kind zelf kan niet kiezen, de ouders doen dat. En een van de beweegredenen van de ouders is dat het veel energie van hun kant zou vergen. Dat zou natuurlijk geen reden mogen zijn.

Maar stel nou dat de ouders er toch voor kiezen het kind te laten leven. Vraag ze na 12 jaar nog maar eens of ze het nou wel of niet zouden hebben gedaan. Dan ben je al 12 jaar lang gehecht aan dat kind. Je staat voor een dilemma. Misschien heeft het kind wel een pijnlijk leven, maar om hem nou de keuze te ontnemen, dat is erg onethisch.

Lijkt het niet beter om de natuur zijn gang te laten gaan, en de ouders en het kind zoveel mogelijk te helpen? Denk aan hulp van verplegers, geld van de overheid.

Dit soort gevallen kunnen natuurlijk ook voorkomen worden. Bijvoorbeeld door de embryo te bekijken vóór de geboorte. Met de technologie van tegenwoordig kunnen (ernstige) ziektes vroegtijdig worden ontdekt. Dan kan je kiezen voor een abortie, en dat is al minder erg dan euthanasie. Dit betekend wel dat élke embryo moet worden getest, en dat betekend flink wat centjes.

5. X-power

X-power Nah

Leuk Bevonden:
    0
    Dat heeft offtopic-fora ;).

Ontopic: Ik ben het wel eens met [2k], denk dat zo'n kind er niet gelukkig van wordt als hij later bijna niks kan en anderen wel alles ziet kunnen. Natuurlijk is het wel altijd sneu om een kind zo te 'zien' sterven, het blijft een lastig onderwerp: het is toch echt een mens.

/Edit @ Barbatruuk: Maar het is natuurlijk ook zo dat de ouders er voor hebben gekozen het kind te 'scheppen', om maar in dergelijke taal te blijven. Zonder de ouders had het kind niet bestaan, dus ik denk dat het dan terecht is dat de ouders mogen beslissen over hun kind.

Laatst bewerkt: 27 jan 2005
  6. Ross

Ross The Father

Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat het soms beter is om de baby te "doden" het leeft anders in een hel of eht gaat binne kort tog dood (klink hard zo bedoel ik het niet). en het is echt geen makkelijke beslissing hoor er komen 2 doctoren die het geval bestuderen en als zij allebij zeggen dat het "kan" en de ouders stemmen er mee in dan doen ze het. En denk niet dat die ouders dan niet van het kind houden, die moeder heeft het kind al 9maanden gedragen er ontstaat dan een soort band met die 2. En als het beter is voor het kind.. ik zou het doen

7. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Abortus is minder erg, maar als je het doet omdat het kind een afwijking heeft komt het op het zelfde neer (als het voor de geboorte laten sterven).
    Als ze het kind 12 jaar hebben, dan weten ze niet beter en zullen ze ongetwijfeld nee zeggen. Het komt dan aan alsof je niet blij met het kind bent. Het komt vele malen harder aan dat tijdens de zwangerschapsperiode.
    Het is moord. Maar het is zwaar. De zus van een vriend was gehandicapt en kon niets zelf en dat valt als ouders echt niet mee (en broers/zussen/andere familieleen). Het verbouwen van een huis, het plaatsen van bijv. een traplift en de dagelijkse begeleiders worden echt niet compleet vergoed, je gaat wel degelijk financieel achteruig, en daarbij komt dat je niet of minder kan werken, waardoor de inkomens ook lager zijn.
    En ja, een kind kan op zo een leeftijd geen beslissing nemen. Het geheugen is amper ontwikkeld. Wie weet er nu nog wat van toen hij of zij een baby/peuter was?
    Als zo een persoon een bepaalde leeftijd is, bijv. 12 jaar, hoef je hem niet te vragen of hij dood wilt. Hij weet niet beter.
    Ik ben en blijf voor.
    Prettig is het voor niemand, maar uiteindelijk wel het beste.

8. Barbatruuk

Leuk Bevonden:
    2
    Maar wat vind je van het idee dat embryo's worden onderzocht vóór de bevalling door middel van bijvoorbeeld preïmplantatiediagnostiek? Het voorkomt heel wat leed.

9. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
  10. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    vind het "zielig" maar dikke "bull" .Het kind kan niet aangeven of ie pijn heeft.MAar heeft het dan zin om dit kind te laten leiden.Het gaat hier om babys die in zeer zeldzame gevallen euthanasie toegepast krijgen.Dit houd in dat de gevallen waar in het gebeurt het gaat om zeer extreme en zeldzame afwijkingen.Hiervan ondervind de baby aleen maar extreme pijn en jij vind het zielig dat deze baby euthanasie toegepast krijgt.Het Groningse protocol kent vijf criteria: de pasgeborene moet zo ernstig en ondraaglijk lijden dat zijn toekomst uitzichtloos is. Het lijden is bovendien niet te genezen of te verhelpen met geneesmiddelen of operaties. De ouders moeten altijd eenduidig akkoord zijn. Een second opinion van een onafhankelijke derde is een voorwaarde .Kortom het gaat hier om babys met geen toekomst geen enkele reding whatsoever.En die moeten volgens jou dus leiden ?.Het lijkt er wel een beetje op of men in deze sameleving leven als een plicht ziet inplaats van een recht.Een mens mag onder geen beding zo leiden.En al helemaal geen baby`s waarvan bekend is dat er geen mogelijkheid op herstel is en het een leven tegemoet gaat (wat niet eens lang zal zijn) met extreem veel pijn

11. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Met name de opmerking van Rush nl is erg sterk:

12. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    You're my man! :)

13. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wel mee eens.. maar ze moeten dan, als ze toch besluit het kind niet verder te laten leven (komt miss hard over), laat het dan zo snel mogelijk euthenaseren.. en niet na 5, 6 jaar _0/ Zou denk k best wel beroerd zijn als je als kind op 6-jarige leeftijd zo'n lot zou ondergaan.

14. X-power

X-power Nah

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk ook niet dat de meeste ouders hun kind zouden willen laten euthanaseren op zo'n leeftijd :).

15. Barbatruuk

Leuk Bevonden:
    2
    Je laat het klinken alsof het kind in het bezit is van de ouders. We zijn er al heel lang geleden over eens geworden dat niemand iemand anders bezit. Maar toch, omdat het de ouders zijn vind ik dat zij met idee mogen komen en toestemming mogen geven. Maar ik vind daarentegen wel dat de doktoren moeten beslissen of euthanasie wel mag worden toegepast. De ouders mogen dan zeggen of ze het wel of niet willen doen, ze mogen niet zomaar hun kind laten euthaniseren.

16. Gerben_S

Gerben_S Alias gerben

Leuk Bevonden:
    0
    wow lekker serieus op een xbox site....maar goed is wel heel erg lastig om hier wat over te zeggen. Het kind heeft zelf geen last van pesterijen enz. Maar in feite zou dat kind denk k ook niet zeggen: laat mij maar vermoord worden want in feite is het dit. Zelf zou ik het in ieder geval NIET doen.

17. X-power

X-power Nah

Leuk Bevonden:
    0
    Klinken misschien, maar je bent het toch hopelijk wel met me eens dat het kind is 'ontstaan' uit de ouders. Die is er tenslotte niet ineens gekomen. Ouders moeten altijd het laatste woord hebben in dit soort zaken omdat zij het dichtst bij het kind staan: simpel.

/Edit @ Gerben S: Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle ;).

18. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    dan moet jij een van je linkjes nog is goed door lezen.Het groningen protocol dus.Staat ook in mijn post. :{

19. joche

joche XBW diehard

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het een zeeer moeilijk onderwerp. Je zit een beetje in een twee strijd: aan de ene kant denk: he dit is toch ook gewoon een mens die mag je niet zomaar laten sterven omdat hij een moeilijk leven voor de boeg heeft.
    En aan de andere kant is het zoiets van: Het gaat je hele leven beinvloeden je zult er de hele dag mee bezig zijn.
    Ik denk dat ik in hele erge gevallen (totaal verlamd) wel tot euthanaseren zou overgaan. Maar als er maar een kleine kans is dat het enigzins normaal kan leven, hetzij met een geestelijke handicap, dan zou ik het laten leven. Er zijn tegenwoordig genoeg instellingen en hulp centra's voor dit soort problemen.

20. Barbatruuk

Leuk Bevonden:
    2
    Dus? Dat maakt het nog niet juist? Er zijn regels voor gemaakt, maar die hoeven niet altijd ethisch-verantwoord te zijn. Ik vraag om meningen, niet om feiten.

Deel Deze Pagina