neen, zoals al eerder gemeld dus: vanuit Engeland (binnen de EU) versturen komen er geen extra belasting/invoerrechten bij,
de regels voor daarbuiten (bijv. videgamesplus.ca, gamehubs.com, play-asia.com, yesasia.com, amazon.com):
Kopen via internet of postorder buiten de Europese Unie (vanaf 1 december 2008 )
Koopt u goederen via internet of bij een postorderbedrijf buiten de Europese Unie? En is de waarde van de goederen € 22 of minder (exclusief vervoers- en handelingskosten)? Dan hoeft u geen douanerechten en geen omzetbelasting te betalen.
Is de waarde van de goederen € 22 of meer, maar niet meer dan € 150 (exclusief vervoers- en handelingskosten)? Dan hoeft u bij invoer geen douanerechten, maar wel omzetbelasting te betalen.
Is de waarde meer dan € 150 (exclusief vervoers- en handelingskosten) dan moet u douanerechten en omzetbelasting betalen.
Tot en met 30 november 2008 hoeft u geen belastingen bij invoer te betalen als de waarde van de goederen niet meer is dan € 22).
Goederen ontvangen van particulieren buiten de Europese Unie
Ontvangt u in Nederland goederen verzonden door een particulier buiten de Europese Unie. Dan hoeft geen belastingen bij invoer te betalen als de waarde niet meer is dan € 45. Deze vrijstelling van belastingen is niet gewijzigd.
---
aangezien gamehubs.com bijvoorbeeld hun Registered Mail (dus niet via UPS!!!) pakketjes verstuurt als een gift, geldt nog wel eens de E45,- regel van particulieren (vandaar dat ik die alinea ook even heb toegevoegd)
men gaat er door deze nieuwe regelgeving gemakshalve vanuit dat pakketjes tot E150,- niet meer worden onderschept door de douane (oftewel 3 games bij gamehubs in 1 order laten verzenden via UPS), dat is dus niet het geval... douane hanteert nog steeds hun steekproeven-methode, dus als je pech hebt moet je nog steeds omzetbelasting (19%) betalen... alleen van invoerrechten/douanekosten ben je gevrijwaard...
afhankelijk van de voorraad (dat je niet op de site kunt checken vantevoren, voor zover ik weet) stuurt yesasia.com nog wel eens hun pakketten vanuit Duitsland, in dat geval heb je dus sowieso geen last van douane-interventie... ik lees hier veel verschillende berichten over, bij de een komt alles vanuit Duitsland en dus ook heel snel, bij een ander zijn de wachttijden weer heel lang met het risico van de douane...
zelf bestel ik veelal bij gamehubs via Registered Mail (heb max 7 werkdagen gewacht op alle orders)... via play-asia is er bij mij 1x sprake geweest van douane-tussenkomst, en heeft de levering bijna een maand geduurd...
Laatst bewerkt: 15 dec 2008