Het grote Normen en Waarden topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door L.A., 8 mei 2004.

1. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Ons geliefd bebrilt premiertje begon er mee; normen en waarden.
    Er is net weer een rap topic, door mij gestart maar dat doet er niet toe, gesloten wegens grof taalgebruik. Dat meningen daarover verschillen mag duidelijk zijn, maar hoe zit het eigenlijk met de hedendaagse Nederlandse normen en waarden.

Laat hier je mening en vooral ervaringen horen. Heb je goede of slechte ervaringen met mensen die wel of juist niet de 'normen en waarden'in acht nemen.. en wat zijn eigenlijk normen en waarden. Wat kan wel en wat kan niet..??

Laatst bewerkt: 8 mei 2004
  2. McRed

McRed PSPZone.nl

Leuk Bevonden:
    18
    Wat niet kan zijn bejaarden, daar kan ik me mateloos aan irriteren, hou ik me niet aan de normen en waarden die hen stellen. Stelletje oude rukkers, altijd opzoek naar die ene cent waarom de kassabediende vraagt, te langzaam, irritant en dus erg vervelend... Maar ik hou me aan onze "normen en waarden" en respecteer de medemens zo ook Bejaarden...

Okee, even to the point! Normen en Waarden zijn over het algemeen wel vrij simpel maar zullen toch overal heel anders zijn, in principe hou ik me koel en hou ik me aan die normen en waarden maar soms..!

3. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    >> Move: ASEL <<

4. Xmaster

Xmaster XBW ELITE LID

Leuk Bevonden:
    9
    Iedereen vindt normen & waarden heel gewoon maar ze zien zichzelf wel in een uitzonderingspositie boven die normen & waarden verheven.

5. styliciouz

styliciouz grasshoppert

Leuk Bevonden:
    0
    Normen en waarden vervagen. Vooral door al die buitenlanders (niet slecht bedoeld, ben zelf ook half buitenlands). Elke cultuur neemt zn eigen normen en waarden weer mee en gaat er dan ook vanuit dat die nageleeft word.

6. haantje

haantje Valentino Rossi!!#46

Leuk Bevonden:
    1
    ik vind het zeer belangrijk dat we die goed gebruiken gewoon netjes/aardig voor elkaar zijn. hier bij het station heb je altijd van die groepe met antilianen (hele gevaarlijke..:mad:) en die schelden iedereen maar uit zonder reden mn zus moest er een tidj lang met de trein nou ze liep er nog maar langs en het was al kom hier kut hoer enz enz.

7. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    Bijten ze? :p

Enfin, ik heb schijt aan andermans normen en waarden. Ik heb er gewoon geen zin om op te letten, om te kijken of er eventueel iemand niet van oi! houdt als ik mijn discman aanzet, om op te staan in een trein voor anderen en ga zo maar door. Ja, op dit punt ben ik erg egoistisch, maar ik heb gewoon een hekel aan dat hypocriete gezeik van mijn medemens. Lekker klagen over anderen, om vervolgens luidkeels in een mobiel lulijzer te tetteren. |:-

8. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    De meeste normen en waarden vind ik eigenlijk vrij vanzelfsprekend dat je, je daar aan houdt. Zo zal ik bijvoorbeeld ouderen altijd met U aanspreken. Maar er zijn uiteraard ook normen of waarden waar ik totaal lak aan heb, of die je onbewust verbreekt. Bijvoorbeeld de norm 'je mag niet vloeken'.

9. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Normen en waardn zijn dus vooral je eigen normen en waarden.
    Regels moeten er zijn, maar mogen normen en waarden dan wel opgelegd worden?

En hoe zit het met de ervaringen, waar storen jullie je het meest aan in het dagelijks leven?

10. ToanToan

ToanToan nicceee

Leuk Bevonden:
    1
    ik weet dat je respect voor bejaarden moet hebben maar sommige %$#@ bejaarden denken omdat ze oud zijn alles kunnen doen. van die chagereinige bejaarden. die gewoon voordringen en doen net alsof omdat ze oud zijn dat ze dat mogen. of andere die naast je staan en naar je kijken totdat jezelf opstaat zodat ze mogen zitten.

11. haantje

haantje Valentino Rossi!!#46

Leuk Bevonden:
    1

Neej ze steken.............of schieten :mad: :mad: |:-

12. DiaL

DiaL XBW Senior

Leuk Bevonden:
    21
    Heb wel respect voor m'n medemens, maar op sommige momenten is het echt moeilijk om niet te gaan veralgemenen. Stond laatst in een winkelrij te wachten aan de kassa. Ik had 1, JA JUIST 1, ding vast en achter me komt een oude man met een hele kar vol.. Ineens hoor ik hem vragen "mag ik voor" Ik dacht echt van die vraagt dat aan iemand anders, ik kijk om, en hij kijkt recht naar mij?! Ik lach even en zeg "euhm neen?!"
    Roept die kerel op z'n vrouw die nog even in de rekken stond te kijken van 'jongere van tegenwoordig, en van gehaast'?!!
    Ik kan je verzekeren dat je op zulk moment je kalmte maar amper kan bewaren! En ook je vooroordelen...

Laatst bewerkt: 9 mei 2004
  13. gerjan

gerjan Guest

Normen en Waarden, nieuwe term van deze tijd, echt bestond al altijd.

Balkenende, hielenlikker, bush wannabe. Geef mij Kok maar weer...

14. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    blijkbaar zijn de oudjes de normen en waarden ook vergeten. dan zou ik ook wel boos worden; slaat nergens op.

15. Heavenraiser

Heavenraiser The raiser of heaven

Leuk Bevonden:
    25
    jah en dan niet eens restreeks,, echt als een roddel en dan extra hard zodat jij het kunt horen
    "jongeren van tegenwoordig Hint Hint"

16. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Dat is idd een beetje misselijk. Was het nou andersom en had hij 1 ding en jij een kar vol was het misschien iets anders geweest.

Normen en waarden kunnen over het algemeen in mijn ogen niet opgelegd worden. Tenminste, dat werkt niet.
    Ze worden mee gegeven tijdens de opvoeding van kinderen. En ze verschillen ook nog eens van persoon tot persoon en tussen de verschillende culturen.
    Maar dat gezegd zijn er wel een paar basis normen waar iedereen zich aan kan houden. b.v. respect voor je medemens.
    Simpele norm lijkt mij die toch met grote regelmaat wordt overschreden.
    Moet wel eerlijk hierbij zeggen dat dat respect voor een medemens bij mij ophoudt op het moment dat een ander dat ook niet toont.

Maar voor de rest verschilt het van persoon tot persoon. Als ik b.v. in een volle bus zit en er komt een bejaarde binnen of een zwangere vrouw dan sta ik mijn plaats af. Vind dat zelf wel zo netjes om te doen, maar ik vind wel dat dat ieders eigen keus is.

1 persoon vindt dit leuk.
  17. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Waar ik persoonlijke een gloeiende hekel aan heb is als mensen te laat komen. Je maakt een afspraak en vervolgens komen ze rustig een half uur of soms een uur te laat en doen dan alsof er niks aan de hand is. Als ik afspraak maak, dan zorg ik altijd dat ik precies op tijd ben om de ander niet te laten wachten..waarom komen toch sommige mensen gewoon echt veel te laat. Vin dik beetje respectloos..

18. Heavenraiser

Heavenraiser The raiser of heaven

Leuk Bevonden:
    25
    Als er een bejaarde of zwangere langskomt sta ik ook wel op, ben ik zelf ook weer gelukkig en heb ik mijn goede daad ook weer gedaan, k ben eigenlijk wel blij dat ik dat kan doen

wat zouden we zonder moeten...?

19. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    normen en waarden leer je in je opvoerding,
    het ligt dus aan je opvoedig als je aso bent of juist heel netjes......
    mijn normen en waarden houd ik wel in de gaten......
    net wat nemesis zegt, als een vrouw (bejaard en/of zwanger) sta ik mijn plek af
    hetzelfde als oudere mensen helpen met b.v. boodschappen ofzoiets
    normen en waarden kun je niet opleggen want iedereen heeft zijn eigen normen en waarden.....het is aan jouw of die aan de aardige/nette kant liggen of aan de aso kant liggen

20. -Red-

-Red- Tcolor of Communism

Leuk Bevonden:
    2
    By the way, JPtje heeft het over nommen en waden (wegens spraakgebrek)
    Iemand die ik ken maakt er soms wel wormen en maden van.

Maar ff back to topic

Heb stijl en fatsoen --> probeer daar je motto van te maken

Deel Deze Pagina