Review: Project gotham racing 3 + 4
Developer:Bizarre creations
Genre:Arcade/Sim racer
Project gotham racing was de eerste en is nog steeds de populairste X Box racing game tot op heden.Met titels als Need for speed en Juiced op de hielen wist deze game zich altijd zeer goed staande te houden,ondanks zijn eenvoudige opzet en zijn manier van presentatie.In deze review behandel ik deel 3 en 4 voor de X Box 360,beide games zijn een enorme wereld van verschil waar mijn persoonlijke voorkeur op deel 3 blijft.Met deel 2 voor de gewone X Box als de 'heilige graal',die gewoon ronduit de klassieker is geworden onder de PGR gamers.Voordat ik begin aan de review,gaan we even terug in de tijd.En dat was de periode toen ik de eerste X Box kocht,met daarop deze allereerste racegame voor deze console.
In den beginnen was er Project gotham racing
We zijn beland in het jaar 2001,het jaar dat de eerste PGR het licht zag als een van de eerste games op de X Box.Deze variant van 'Metropolis streetracer' van Sega ging verder in een nieuwe stijl,voor zover als je die vergelijking kan maken want er moesten nog steeds Kudo's gehaald worden in steden.De naam Gotham is dan ook een benaming voor stad,denk maar aan Gotham city vanuit de Batman films.De setting was dat je laag begon met een Mini Cooper en je zo op moest gaan werken tot een grote jongen of meid,en je uiteindelijk plaats kon nemen in die ozo gewilde Ferrari F-50 die in het bochtenwerk gewoon niet te houden was.Dat was ook het gelijke minpunt van de game,de besturing was gewoon te licht en vooral bij de snelle japen was dat erg vervelend.De Graphics waren voor die tijd geweldig en de steden zagen er ongelooflijk goed uit met veel detail,punt van kritiek was dat de steden wat te levenloos waren neergezet en dat haalde de charme van het spel helaas naar beneden.Ondanks de gebreken werd het spel een enorm succes,en zelfs opgehemeld als mooiste racing game in die periode.
PGR 2: The classic sequel
PGR 2 is ongetwijfeld de beste racegame die ik ooit gespeeld heb,de enorme vooruitgang en de gebreken die de eerste PGR had werden hier in een klap verbeterd.Het wagenpark was inmens groot,besturing die echt zo perfect luisterden en de Graphics nu nog mooier waardoor de steden nu eindelijk eens wat warmer aanvoelden.Prachtige licht en schaduw effecten,en de regen was een lust voor het oog om te zien en in te rijden waardoor de physics van de wagens ook echt veranderden.En je dan ook veel vroeger op de rem moest trappen,bij het naderen van een bocht.De steden waren deze keer echt uniek,met Stockholm,Florence en Sidney als mijn favorieten en de racebaan de Nurburgring zijn intrede maakte in het spel.En dan die auto garage,man wat een vinding waar je iedere auto kon testen op een daarvoor gemaakte test track voordat je deze kocht.Deze game word nog steeds door de fans genoemd als de beste uit de hele PGR serie,en race geschiedenis op de console waaronder ik een van die fans ben.Nog nooit eerder heeft een race titel sinds Need for speed 2 me zo enorm geboeit,respect aan Bizarre creations!
PGR 3,de eerste next gen versie
En dan nu de volledige review van de laatste 2 delen op de X Box 360,zijn deze net zo waardig of begint de charme al wat van de serie af te druppelen?
Laat ik als eerst beginnen om de grootste teleurstelling maar naar buiten te brengen,maar de klassieke status van PGR 2 worden in deze next gen titels beiden niet gehaald.Dat betekent niet dat ze slechter zijn,want dan zou ik de serie echt veraden maar je kunt beter deel 2 dan ook vergeten als je deze titels speelt.Voor degeen die de 2 voorgaande games niet kennen is dat natuurlijk niet van toepassing en zullen ze deze geweldig kunnen gaan vinden.
Deel 3 gaat weer een beetje terug naar de roots van het eerste deel,maar dan natuurlijk sfeervoller waar de steden nu ook met realtime publiek in beeld is gebracht en die zelfs wijkt als je te dicht op de vangrail komt of schampt.Met zijn Graphics is dit het mooiste racespel die ik tot nu toe gezien heb,de kleur spat ervan af en de schaduw texturen zijn erg cool.Er zijn gamers die klachten hadden dat het spel soms in de schaduw erg donker overkomt,persoonlijk vond ik dat wel cool en geeft het een kick als je opeens van donker naar licht knalt.Omdat de het licht ook echt van het wegdek af word gekaatst,waardoor je bijna een zonnenbril op mag zetten.En vooral op de Brooklyn bridge in NewYork weet je niet wat je meemaakt als je dat voor het eerst ziet,maar deze stad is ongetwijfeld de meest indrukwekkende ooit gemaakt in een racespel en laat de kracht van de 360 al gelijk schaamteloos aan je zien.Dan is er nog de absurde snelheid die hier gehaald word,en dat allemaal zonder de minste vertragingen of framedrops in beeld.De Photomode doet hier zijn intrede waar je echt prachtige plaatjes mee kunt schieten in zowel tijdens de race en de replay mode.De replay heeft er nog niet eerder zo spektaculair uitgezien als in dit spel waar snelheids cameras hier en daar op parcouren staan geplaatst wat gewoon echt een kickend beeld geeft.Geluid is echt van wereldse klasse,erg bruut om aan te horen alhoewel het niet altijd natuurgetrouw klopt.
Aan de gameplay is niet veel veranderd,haal Kudo's en doe evenementen om verder te komen in de career.De wagens bestaan eigenlijk alleen uit snelle asfaltvreters,persoonlijk vond ik dat wel prettig hoewel de kritischie hier niet zo blij mee was.Ook de regen zul je hier moeten missen,dat misschien te maken heeft gehad met het tijdgebrek van de ontwikkeling.De game moest op tijd af zijn als release game,als de X Box 360 uit zou komen.Best een beetje zonde hoewel je kunt racen in de bewolkte sfeer,maar zeker niet het eind van de wereld waar je genoeg plezier hebt aan het eeuwige zonnetje die je gewoon eye candy bezorgen zal.Wel zijn de nachtelijken proeven weer terug,die er net zo mooi uitzien met vooral het licht in Las Vegas en dat moet je natuurlijk alleen in de avondsfeer meemaken.Er zit ook een Garage in,waar je je aangekochte wagens kunt plaatsen/bewonderen en kunt fotograferen.De incar view is leuk gemaakt,maar totaal onpraktisch om te gebruiken en je niet echt het gevoel hebt dat je in een auto zit.De besturing is heel erg goed hoewel ik sommige wagens net iets te gevoelig vind in de bochten,maar er is zeker mee te leven.
Kortom weer een fantastisch deel,die je heel veel plezier zal brengen door zijn snelle oppak en speel wijze.
+ Gameplay
+ Snelle wagens
+ Mooi track design,hoogstaande graphics
+ Snelheid,en goed geluid
- Geen regen,alleen bewolkt-mistig
- Incar view niet optimaal,en onprettig
Cijfer:9
PGR 4,waardig vervolg of juist niet?
Tja,en dan komen we aan bij mijn mindere PGR game.Deze game bevat alles vanuit deel 3 en is zelfs nog verbetert in het feit dat er nu weersomstandigheden zijn van regen tot sneeuw,storm,ijzel en mist.Ook is er nu een heuze Career mode waarin je een vrouwelijke of mannelijke coureur kiest,en kunt stylen kwa race uniform en leren pak voor op de motor...jawel u leest het goed.Maar de career is echt veel te saai,wat erg zonde is omdat er veel unieke proeven in aanwezig zijn. Waaronder je in een Lamborghini prototype je op een ijsbaan begeeft,en zoveel mogelijk pionnen moet zien te raken.Maar over het algemeen vond ik de proeven echt erg slecht uitgebalanceerd en te onoverzichtelijk in beeld gebracht.Je speelt de career mode via een race kalander,waar je dan vervolgens een keus kunt maken met welke wagen of motor je wilt gaan rijden.De motoren zijn eigenlijk voor mij de trekpleister geweest die me het hele spel in nieuwschierigheid bracht.De motoren eenmaal gereden te hebben zijn ze naar mijn mening een ware teleurstelling geworden,de besturing is te abrupt en ook de snelheden zijn veel te langzaam in verhouding met de snelle wagens.Ook vind ik de motoren niet geheel kloppen en passen in de sfeer van de game,je kunt met een motor gewoon niet racen in de sneeuw of heftige regenval.Al eens gezien hoe langzaam het gaat in de Moto GP,als het regent word er haast stapvoets gereden met zo'n tweewieler.Nu snap ik dat het maar arcade is,maar deze natuur regel moet aan gehouden worden.
Wat ik minder vind is de matige zon,de kleur uit PGR 3 is ver te zoeken wat de doodse sfeer vanuit deel 1 soms opmerkelijk terugbrengt.Zoals London in het zonnetje rijden is echt een kille boel,de contrasten kloppen niet en je ziet dat de makers gewoon een gebrek moesten opstellen om het allemaal op een DVD te stampen.Probleem is dat je voor elk weers effect iedere stad opnieuw moet aanpassen,en zo zijn er ook avond proeven weggelaten wat ik geen goede zaak vind.
Ja de wagens worden vuil,regendruppels dat nu echt zichtbaar worden tijdens de regen en sneeuw evenementen.Maar de gameplay word hierdoor allemaal niet beter op,ook de replay en Photomode zijn erop achteruit gegaan.Er zijn in de replay meer camera's maar ze springen te snel op wat ik gewoon erg irritant vind.De steden dezelfde als in PGR 3 met als ST Petersburg,Macaou,Quebec,en Shanghai als nieuwkomers wat ik echt te weinig vind aan vernieuwing.De Nordschleife is weer terug en het Michellin Test track die daar nog bij is gekomen.
Nee,PGR 4 vind ik een zeer matige game geworden.Technisch is hij de beste maar de funfactor van deel 3 heeft het voor mij niet,kortom ik vind het een teleurstelling.De photomode heeft me wat plezier gebracht zoals hier te zien op het forum,maar de gameplay was ik al snel klaar mee.De game is meer bedoelt voor degeen die de weers effecten miste,maar ik kan het geen waardevol deel noemen en ik vind de uitwerking ook erg matig met veel te weinig vernieuwing.
+ Enorme hoeveelheid weerseffecten
+ Bolides worden zichtbaar vuil
+ Leuk geanimeerd menu
+ Mooie wagens en motoren
- Saaie Career mode
- Te weinig nieuwe steden
- Motoren komen totaal niet tot hun recht
- Grafisch saaie contrasten,zon en schaduw effecten kloppen niet
Cijfer:6
Laatst bewerkt: 11 mrt 2009