1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Review en Preview Topic

Discussie in 'Algemeen' gestart door Cookie, 30 dec 2007.

  1. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.740
    Leuk Bevonden:
    4.959
    Doe dat vooral. Ben benieuwd naar het resultaat :D Het probleem is vaak dat gamerecensenten games spelen voordat ze uitkomen, en dus de online-modi niet optimaal kunnen checken. Mocht een game een noemenswaardige multiplayer hebben dan komt men met een rectificatie.

    Ik snap je punt, en ik ben het met je eens dat men er meer aandacht aan moet besteden. Makkelijker is het om gewoon fora (eventueel amerikaans omdat games daar nou eenmaal eerder uitkomen :D) te checken wat betreft multiplayeropties en kwaliteit.
     
  2. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Binnenkort komt een review van me over Project gotham racing 3,maar een vraag aan jullie.Persoonlijk vind ik deel 3 dus beter en leuker dan 4,en mijn vraag is of jullie willen dat ik een vergelijking review schrijf over 3 en 4 tesamen ala mijn Most wanted en Undercover review.Of puur en alleen op deel 3 laten,en daarna een aparte review over deel 4?
     
  3. Orange

    Orange One of a kind.

    Berichten:
    2.138
    Leuk Bevonden:
    0
    Aangezien jij deel 3 leuker vind dan deel 4, is het misschien wel zo leuk dat je verteld waarom. :)
     
  4. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.740
    Leuk Bevonden:
    4.959
    Over het algemeen haal je in sequel reviews juist de vorige game aan. Wat is er verbeterd, hetzelfde etc... Lijkt me leuk om een review over 2 spellen te lezen, dus kom maar op :D
     
  5. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Thanx,oke dan schrijf ik ze samen uit en zal ik ook uit leggen waarom ik deel 3 leuker vind.Bij 4 ga ik dan ook in wat verbetert is en dat soort,en ik behandel dan ook de geschiedenis van Project gotham wat misschien ook wel leuk is voor degeen die 1 en 2 niet kennen.
     
  6. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    [​IMG]

    Review: Project gotham racing 3 + 4

    Developer:Bizarre creations
    Genre:Arcade/Sim racer

    Project gotham racing was de eerste en is nog steeds de populairste X Box racing game tot op heden.Met titels als Need for speed en Juiced op de hielen wist deze game zich altijd zeer goed staande te houden,ondanks zijn eenvoudige opzet en zijn manier van presentatie.In deze review behandel ik deel 3 en 4 voor de X Box 360,beide games zijn een enorme wereld van verschil waar mijn persoonlijke voorkeur op deel 3 blijft.Met deel 2 voor de gewone X Box als de 'heilige graal',die gewoon ronduit de klassieker is geworden onder de PGR gamers.Voordat ik begin aan de review,gaan we even terug in de tijd.En dat was de periode toen ik de eerste X Box kocht,met daarop deze allereerste racegame voor deze console.

    In den beginnen was er Project gotham racing

    We zijn beland in het jaar 2001,het jaar dat de eerste PGR het licht zag als een van de eerste games op de X Box.Deze variant van 'Metropolis streetracer' van Sega ging verder in een nieuwe stijl,voor zover als je die vergelijking kan maken want er moesten nog steeds Kudo's gehaald worden in steden.De naam Gotham is dan ook een benaming voor stad,denk maar aan Gotham city vanuit de Batman films.De setting was dat je laag begon met een Mini Cooper en je zo op moest gaan werken tot een grote jongen of meid,en je uiteindelijk plaats kon nemen in die ozo gewilde Ferrari F-50 die in het bochtenwerk gewoon niet te houden was.Dat was ook het gelijke minpunt van de game,de besturing was gewoon te licht en vooral bij de snelle japen was dat erg vervelend.De Graphics waren voor die tijd geweldig en de steden zagen er ongelooflijk goed uit met veel detail,punt van kritiek was dat de steden wat te levenloos waren neergezet en dat haalde de charme van het spel helaas naar beneden.Ondanks de gebreken werd het spel een enorm succes,en zelfs opgehemeld als mooiste racing game in die periode.

    PGR 2: The classic sequel

    PGR 2 is ongetwijfeld de beste racegame die ik ooit gespeeld heb,de enorme vooruitgang en de gebreken die de eerste PGR had werden hier in een klap verbeterd.Het wagenpark was inmens groot,besturing die echt zo perfect luisterden en de Graphics nu nog mooier waardoor de steden nu eindelijk eens wat warmer aanvoelden.Prachtige licht en schaduw effecten,en de regen was een lust voor het oog om te zien en in te rijden waardoor de physics van de wagens ook echt veranderden.En je dan ook veel vroeger op de rem moest trappen,bij het naderen van een bocht.De steden waren deze keer echt uniek,met Stockholm,Florence en Sidney als mijn favorieten en de racebaan de Nurburgring zijn intrede maakte in het spel.En dan die auto garage,man wat een vinding waar je iedere auto kon testen op een daarvoor gemaakte test track voordat je deze kocht.Deze game word nog steeds door de fans genoemd als de beste uit de hele PGR serie,en race geschiedenis op de console waaronder ik een van die fans ben.Nog nooit eerder heeft een race titel sinds Need for speed 2 me zo enorm geboeit,respect aan Bizarre creations!

    PGR 3,de eerste next gen versie

    En dan nu de volledige review van de laatste 2 delen op de X Box 360,zijn deze net zo waardig of begint de charme al wat van de serie af te druppelen?

    Laat ik als eerst beginnen om de grootste teleurstelling maar naar buiten te brengen,maar de klassieke status van PGR 2 worden in deze next gen titels beiden niet gehaald.Dat betekent niet dat ze slechter zijn,want dan zou ik de serie echt veraden maar je kunt beter deel 2 dan ook vergeten als je deze titels speelt.Voor degeen die de 2 voorgaande games niet kennen is dat natuurlijk niet van toepassing en zullen ze deze geweldig kunnen gaan vinden.



    Deel 3 gaat weer een beetje terug naar de roots van het eerste deel,maar dan natuurlijk sfeervoller waar de steden nu ook met realtime publiek in beeld is gebracht en die zelfs wijkt als je te dicht op de vangrail komt of schampt.Met zijn Graphics is dit het mooiste racespel die ik tot nu toe gezien heb,de kleur spat ervan af en de schaduw texturen zijn erg cool.Er zijn gamers die klachten hadden dat het spel soms in de schaduw erg donker overkomt,persoonlijk vond ik dat wel cool en geeft het een kick als je opeens van donker naar licht knalt.Omdat de het licht ook echt van het wegdek af word gekaatst,waardoor je bijna een zonnenbril op mag zetten.En vooral op de Brooklyn bridge in NewYork weet je niet wat je meemaakt als je dat voor het eerst ziet,maar deze stad is ongetwijfeld de meest indrukwekkende ooit gemaakt in een racespel en laat de kracht van de 360 al gelijk schaamteloos aan je zien.Dan is er nog de absurde snelheid die hier gehaald word,en dat allemaal zonder de minste vertragingen of framedrops in beeld.De Photomode doet hier zijn intrede waar je echt prachtige plaatjes mee kunt schieten in zowel tijdens de race en de replay mode.De replay heeft er nog niet eerder zo spektaculair uitgezien als in dit spel waar snelheids cameras hier en daar op parcouren staan geplaatst wat gewoon echt een kickend beeld geeft.Geluid is echt van wereldse klasse,erg bruut om aan te horen alhoewel het niet altijd natuurgetrouw klopt.

    Aan de gameplay is niet veel veranderd,haal Kudo's en doe evenementen om verder te komen in de career.De wagens bestaan eigenlijk alleen uit snelle asfaltvreters,persoonlijk vond ik dat wel prettig hoewel de kritischie hier niet zo blij mee was.Ook de regen zul je hier moeten missen,dat misschien te maken heeft gehad met het tijdgebrek van de ontwikkeling.De game moest op tijd af zijn als release game,als de X Box 360 uit zou komen.Best een beetje zonde hoewel je kunt racen in de bewolkte sfeer,maar zeker niet het eind van de wereld waar je genoeg plezier hebt aan het eeuwige zonnetje die je gewoon eye candy bezorgen zal.Wel zijn de nachtelijken proeven weer terug,die er net zo mooi uitzien met vooral het licht in Las Vegas en dat moet je natuurlijk alleen in de avondsfeer meemaken.Er zit ook een Garage in,waar je je aangekochte wagens kunt plaatsen/bewonderen en kunt fotograferen.De incar view is leuk gemaakt,maar totaal onpraktisch om te gebruiken en je niet echt het gevoel hebt dat je in een auto zit.De besturing is heel erg goed hoewel ik sommige wagens net iets te gevoelig vind in de bochten,maar er is zeker mee te leven.

    Kortom weer een fantastisch deel,die je heel veel plezier zal brengen door zijn snelle oppak en speel wijze.

    + Gameplay
    + Snelle wagens
    + Mooi track design,hoogstaande graphics
    + Snelheid,en goed geluid

    - Geen regen,alleen bewolkt-mistig
    - Incar view niet optimaal,en onprettig

    Cijfer:9

    PGR 4,waardig vervolg of juist niet?

    Tja,en dan komen we aan bij mijn mindere PGR game.Deze game bevat alles vanuit deel 3 en is zelfs nog verbetert in het feit dat er nu weersomstandigheden zijn van regen tot sneeuw,storm,ijzel en mist.Ook is er nu een heuze Career mode waarin je een vrouwelijke of mannelijke coureur kiest,en kunt stylen kwa race uniform en leren pak voor op de motor...jawel u leest het goed.Maar de career is echt veel te saai,wat erg zonde is omdat er veel unieke proeven in aanwezig zijn. Waaronder je in een Lamborghini prototype je op een ijsbaan begeeft,en zoveel mogelijk pionnen moet zien te raken.Maar over het algemeen vond ik de proeven echt erg slecht uitgebalanceerd en te onoverzichtelijk in beeld gebracht.Je speelt de career mode via een race kalander,waar je dan vervolgens een keus kunt maken met welke wagen of motor je wilt gaan rijden.De motoren zijn eigenlijk voor mij de trekpleister geweest die me het hele spel in nieuwschierigheid bracht.De motoren eenmaal gereden te hebben zijn ze naar mijn mening een ware teleurstelling geworden,de besturing is te abrupt en ook de snelheden zijn veel te langzaam in verhouding met de snelle wagens.Ook vind ik de motoren niet geheel kloppen en passen in de sfeer van de game,je kunt met een motor gewoon niet racen in de sneeuw of heftige regenval.Al eens gezien hoe langzaam het gaat in de Moto GP,als het regent word er haast stapvoets gereden met zo'n tweewieler.Nu snap ik dat het maar arcade is,maar deze natuur regel moet aan gehouden worden.

    Wat ik minder vind is de matige zon,de kleur uit PGR 3 is ver te zoeken wat de doodse sfeer vanuit deel 1 soms opmerkelijk terugbrengt.Zoals London in het zonnetje rijden is echt een kille boel,de contrasten kloppen niet en je ziet dat de makers gewoon een gebrek moesten opstellen om het allemaal op een DVD te stampen.Probleem is dat je voor elk weers effect iedere stad opnieuw moet aanpassen,en zo zijn er ook avond proeven weggelaten wat ik geen goede zaak vind.

    Ja de wagens worden vuil,regendruppels dat nu echt zichtbaar worden tijdens de regen en sneeuw evenementen.Maar de gameplay word hierdoor allemaal niet beter op,ook de replay en Photomode zijn erop achteruit gegaan.Er zijn in de replay meer camera's maar ze springen te snel op wat ik gewoon erg irritant vind.De steden dezelfde als in PGR 3 met als ST Petersburg,Macaou,Quebec,en Shanghai als nieuwkomers wat ik echt te weinig vind aan vernieuwing.De Nordschleife is weer terug en het Michellin Test track die daar nog bij is gekomen.

    Nee,PGR 4 vind ik een zeer matige game geworden.Technisch is hij de beste maar de funfactor van deel 3 heeft het voor mij niet,kortom ik vind het een teleurstelling.De photomode heeft me wat plezier gebracht zoals hier te zien op het forum,maar de gameplay was ik al snel klaar mee.De game is meer bedoelt voor degeen die de weers effecten miste,maar ik kan het geen waardevol deel noemen en ik vind de uitwerking ook erg matig met veel te weinig vernieuwing.

    + Enorme hoeveelheid weerseffecten
    + Bolides worden zichtbaar vuil
    + Leuk geanimeerd menu
    + Mooie wagens en motoren

    - Saaie Career mode
    - Te weinig nieuwe steden
    - Motoren komen totaal niet tot hun recht
    - Grafisch saaie contrasten,zon en schaduw effecten kloppen niet

    Cijfer:6
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2009
  7. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.740
    Leuk Bevonden:
    4.959
    Inhoudelijk leuk om te lezen. Helaas zit de review zit vol met spelfouten, foute zinsconstructies en noem maar op. Schoonheidsfoutjes dus :D Ik zou de review even gladstrijken en dan reposten. Ik merk zelf dat het een review ten goede komt om hem na het schrijven even te laten rusten (net als een goede wijn, die moet ook altijd even ademen) en later nog eens door te lezen.
     
  8. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Bedankt,ja ik vroeg me al of of het woord 'Racer' wel eigenlijk kon in een review.Dat van die anderen fouten zie ik nu ook met het lezen,zal mijn nederlands leraar eens gaan bellen.Nee grapje,maar ik zal het even doornemen en mijn best gaan doen.
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.040
    Leuk Bevonden:
    9.594
    Leuke review, al leest het niet echt heel lekker weg. Veel fouten, die eigenlijk onnodig zijn. Dus misschien nog even nalezen. En het cijfer van PGR4 valt hoog uit vind ik, als ik naar je argumenten kijk.

    Ik zal deze week eens de ondergesneeuwde arcade racer Midnight Club:Los Angeles reviewen, toch echt ondergewaardeerd en een hele vermakelijke racer!
     
  10. Bertje sim

    Bertje sim Active Member

    Berichten:
    939
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga het zeker eens een keer doen. Maar mijn geldstromen zijn momenteel zo, dat ik dus niet zomaar even een game ga halen om te reviewen. Ik haal momenteel alleen games die 100% werken (volgens de users), en uiteraard moet ik ze leuk vinden.

    Eens even kijken, welke games vallen daar onder het afgelopen jaar? nul komma nul games. Of ze interesseren me niet. Of er is van alles mis mee. Controls die me niet aan staan, bugs lag glitches matchmaking etc etc. Zulke games haal ik gewoon niet meer, hoe vet ze ook zijn. Ik wil een vette game die (lekker en goed) werkt, niet een vette game waar van alles mis mee is.


    Het argument dat online slecht besproken wordt omdat ten tijde van de review er nog amper of niet online gespeelt kan worden, is gewoon bull shit. Als er nog niet online gespeeld wordt, dan behoort een review nog helemaal niet uitgebracht te worden.

    En beetje in de trent van: ja het is allemaal heel vet, en online gaat ook vet worden waarschijnlijk.

    maw, je weet het niet, spoort gamers aan de game te halen terwijl je dus helemaal niks weet over hoe goed online allemaal zou werken.

    Per definitie een slechte game review als niet alles is gechecked en beoordeeld. Ongeacht de reden.

    Wachten met je review dus. OF zeer duidelijk vermelden dat online niet is beoordeeld.



    Nog wat punten die ik ook zou invoeren was ik game reviewer.

    - verschillende punten voor single player en online player. Voorbeeld pes 2009, single player een 5, multi player een 1. vb2, bad compagny single player een 3, multi player een 7.

    - veel meer aandacht voor allerlei bugs die een game minder aantrekkelijk maken.

    - veel meer info over de gamemakers. Wie zijn ze, wat hebben ze gemaakt? Boeken ze vooruitgang? Zijn oude problemen opgelost? Luisteren ze naar de community, waaruit blijkt dat? (heel erg belangrijk)
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2009
  11. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Bedankt,en zoals de tip van de vorige reactie zal ik de review even laten rusten en later nog onder handen nemen.Eindcijfer van PGR4 valt inderdaad wat hoog uit met de minpunten die ik gaf.De game werd destijds ondergesneeuwd,nu zie ik ook wel waarom.;)PGR4 is een goede game vind ik zelf,maar misschien een deel die niet aan mij besteed is en zat ik dus zodoende met dat eindcijfer te twijfelen omdat het spel verder echt goed inelkaar zit.Alleen de saaiheid druipt ervan af voor mij,terwijl een ander juist plezier kan hebben aan deze titel en deel 3 misschien niets vind.:b:

    Als ik mijn Fable 2 review lees dan heb ik wat spijt van bepaalde argumenten die ik aangaf,en mijn mening over Fable 2 is ten positieve veranderd wat me normaal niet zo gauw gebeurt.De game blijft voor mij leuk om te spelen en bied veel unieke mogelijkheden,ondanks zijn matige verhaal.Bij Mass effect vond ik het spelen van een 2de game al gelijk saaier,wat je toch aan het denken zet omdat het kwa verhaal zoveel beter is gedaan.;)
     
  12. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.040
    Leuk Bevonden:
    9.594
    Over saaiheid kom ik zeker nog terug in Midnight Club LA review. Want bij die game zit je constant op het puntje van je stoel! :D
     
  13. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    De PGR 3 + 4 review heb ik verbeterd,er zijn echter nog kleine dingetjes maar ik laat het even zo.Met de tijd zal ik het nog over lezen,en verbeteren als ik iets tegenkom.De eindcijfers heb ik nu in het geheel afgerond,met name bij deel 4 dus mijn persoonlijke cijfer.:)
     
  14. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Als je als recensent wacht met het beoordelen van een game voor de online modus dan is je review later en dat kost je deerlijk op de viewcount, wat bij grote sites als IGN erg belangrijk is voor hun reclamedeals. Het is dus eigenlijk een kwestie van geld. Als je de online modus beoordeeld wil zien kun je dus beter naar een wat minder commerciële site gaan.
     
  15. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Binnenkort kunnen jullie een nieuwe review van me verwachte,de game in kwestie word Forza Motorsport voor de gewone X box die mijn persoonlijke klassieker werd.
     
  16. KEN_123

    KEN_123 HipHop is not HipHop no more

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    52
    Toch maar nu de review :cool:


    Mass Effect

    Natuurlijk stond ik weer in de winkel met 2 spellen in mijn hand, terwijl ik twijfelde welke ik moest kiezen. De keuze ging tussen Bioshock, die al sterk afgeprijsd was, en Mass Effect voor de volle mep. Mass Effect werd de keuze, was dit een goede zet?

    Geen normale shooter
    Mass Effect was niet naar mijn verwachtingen. Ik dacht dat het een vette shooter was in space. Dat het een recht toe recht aan spel was, waar er al genoeg van zijn. Een game die je binnen de 15 uur volledig hebt uitgespeeld, zonder multiplayer.
    Maar dit is niet. Sterker nog, bij veel van deze dingen is het juist het tegenovergestelde. De tijdsduur bijvoorbeeld, het kan je misschien lukken om het spel binnen 15 uur uit te spelen, maar dan heb je nog niet eens de helft van het spel gezien. Dit is zonde, aangezien het spel zoveel meer te bieden heeft. Voor dit moet je de tijd nemen en alles volledig over je heen laten komen. Dan ervaar je de kracht van Mass Effect.

    Aliëns
    Zoals al gezegd, je zit in de ruimte, maar je zit er niet alleen. Je leeft hier samen met andere rassen aliëns. Er zijn een stuk of 8 soorten, die verschillen tot mechanische Geth tot organische Asari. Elk ras heeft zijn specialiteiten en karakters. Dit merk je, als je bijvoorbeeld een Krogan laat kiezen of zijn mening vraagt, zal het bijna altijd uitlopen tot vechten. Dit terwijl de Asari meer voor onderhandeling en overleg is.
    Kort gezegd, de aliëns zijn erg tof gemaakt en hier verdient Bioware en waar applaus voor!

    Mensenras
    De mens is net nieuw in de ruimte, en word daardoor zwaar naar onder geduwd door andere rassen. Jij, als commander Shepard, moet hier verandering in brengen. Ik ga het verhaal niet verklappen, behalve dit: Het begin is gemaakt, wanneer jij Spectre wordt. Dit is een Elite die elke bevoegdheid heeft waar dan ook. Hier krijg je dan ook genoeg kans om het mensenras trots te maken. Dit merk je, wanneer je mensen na een missie dingen gaat vragen. Ze beginnen je te aanbidden.

    Sub missies
    Natuurlijk is er niet alleen de hoofdmissies die je aandacht verdienen. Er zijn ook sub missies. Deze verschillen zo goed dat op sommige punten het niet saai wordt, maar juist interessant. Om te beginnen heb je een 30 tal sub missies op de Citadel (soort thuisbasis), deze verschillen tot gewoon praatwerk, maar ook klaplopers afknallen. Er zit hier een aardig afwisseling in, die elke missie je weer aantrekt om die zo goed mogelijk te doen.
    Zo moest je bijvoorbeeld de dokter helpen. Deze had een niet al te goede voorgeschiedenis en werd hierdoor gefraudeerd. Jou taak was om die aan te spreken en de medische supplies te geven, of die een lesje te leren door kogels te vangen.
    De keuze is helemaal aan jou.

    Planeten
    Maar niet alleen op de citadel zijn missie te vinden, ook op andere planeten. Deze krijg je het merendeel via radio kontact binnen. Er zijn een heleboel planeten te vinden, maar op een geselecteerd aantal kan je maar landen. Deze zijn redelijk kaal en alleen waardig te bezoeken als je een missie te doen hebt.
    De afwisseling hier is wat minder. Meestal is het in gebouw, iedereen afknallen, doel onderzoeken en weer melden aan de rest.
    De afwisseling is wat minder, maar zeker de moeite waard.

    RPG elementen
    De reden waarom Mass Effect geen normale shooter is, omdat het spel zwaar beïnvloed word door RPG elementen.
    Om te beginnen, je komt ondertussen je missies allemaal gear tegen. Dit kan bijvoorbeeld armor, wapens, of upgrades zijn. Deze hebben allemaal waardes die Shepard sterker maken.
    Zo is er bijvoorbeeld een upgrade die vijanden 10 extra vergiftiging schade geeft. Dit werk nog ff door waardoor de vijand tijdens cover nog steeds schade loopt.
    Ook behaal je bij elke kill of missie experience punten. Bij genoeg punten groeit je Shepard met een level. Bij elke level dat je stijgt, krijg je punten die je kan toevoegen tot je specialiteiten. Dit hangt af van het soort Shepard je gemaakt hebt. Heb je voor soldier gekozen, dan kan je de punten toevoegen aan bijvoorbeeld shotgun of sniperrifle. Heb je biotic gekozen, is dat weer bij Throw , Lift etc.

    Zwaartekracht?
    Zoals hierboven beschreven staat, heb je dus specialiteiten. Vooral de technician en de biotic zijn erg vet om mee te spelen. Deze beïnvloeden de gameplay er goed en geeft je erg veel keuzes om iets aan te pakken. Met Lift bijvoorbeeld, gooi je de vijanden de lucht in en zijn die voor een paar seconde niet in staat om iets te doen. Ondertussen kan je ze helemaal kapot knallen.
    Ook de technician is erg leuk om mee te spelen. Je hebt hier bijvoorbeeld Saboteur. Die laat alle wapens van vijanden oververhit raken, waardoor ze onmogelijk zijn om aan te vallen. Dit kan je vergelijken met het verliezen van je zwaartekracht, echt tof.
    Dit zijn allemaal erg goede toevoegingen, waarbij ik me uitstekend vermaakt heb. Wat zeg ik nou? Ik ben nog steeds ermee bezig, met mij vermaken met Mass Effect.

    Conclusie
    Mass Effect is een erg tof spel, maar dat niet alleen. Ik kan dit het beste beschrijven als “een pareltje”. De gameplay is uitstekend en verassend en houdt je wel even zoet. Eigenlijk is het heel simpel te zeggen. Heb je het nog niet gespeeld, zou ik beginnen met je te schamen :)

    Pluspunten:
    - Tof Verhaal
    - Toffe gameplay
    - Aliëns
    - Technisch in orde


    Minpunten:
    - Minder afwisseling op planeten
    - Nog meer?



    Cijfer: 9.8
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2009
  17. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Review - Forza Motorsport

    Forza Motorsport was de sim primeur voor de X Box,de game had een
    fantastische slogan 'You are what you race' wat slaat op dat jij uiteindelijk
    de wagen werd in de spreekwoordelijke vorm.Met die insteek begon Forza al
    tijdens de developement al wat naam te maken,tja het zou en moest de sim worden
    voor de X Box die eindelijk die eeuwige vervelende Gran turismo van de troon
    moest gaan stoten.Dat waren dan de woorden van de game journalisten,maar was
    deze FM game dat wel van plan,en wilde het inderdaad tegen dat succes gaan
    opboxen die Sony al jarenlang in stabiele staat hield voor de Playstation?



    De verwachtingen waren hoog en zelfs zo hoog,doordat Microsoft deze FM titel
    met trots en een hoop poeha al begon te representeren.De makers van onder ander
    de Project gotham serie werkten aan de game mee,en dat kon dan al niet anders
    dat deze race sim een geheid succes moest gaan worden.Maar het werd opeens
    wel heel erg stil nadat het spel zijn beelden liet zien op de gameshows,de
    hele ontwikkeling scheen zelfs al bijna zo erg vast te lopen dat de game al
    uit het zicht leek te verdwijnen.Een hoop technische kinderziektes teisterden
    de developement fase van het spel,die de heer en meester moest worden van het
    race genre.De makers kregen het niet voorelkaar om elk gewenst aspect die ze
    in gedachten hadden waar te maken,zo zou er een speciale view vanuit de auto
    gepland zijn geweest,die uiteindelijke het spel niet gehaald heeft doordat
    de tecnniek het even niet toeliet.Wat grappig is als je het intro van het spel
    bekijkt,zie je op een gegeven moment een crash gebeuren vanuit de cokpit van
    1 van de wagens,een heel kort fragment maar wat me wel even was opgemerkt.
    Ook beloofde de game een zeer intelligente AI,dat jouwn tegenstanders echt op
    jouwn toedoen mochten reageren.Dat laatste is zeker wel geslaagd al is het
    niet perfect,maar je ziet wel echt dat de andere wagens echt op de rem trapte
    en onstonden er gevechten tussen jou en de CPU rijders onderling.Helaas was
    het wel nog zo dat ze af en toe achter je inknalde,als je op de rem ging staan
    om een bocht te nemen.Maar het was redelijk uitgewerkt en zeker voor die tijd,
    ook het schade model was zeer hoog en hierin speelde Forza in op de gebreken
    van Gran turismo.



    Forza Motorsport versus Gran Turismo

    Om eerlijk te zijn ben ik het zelf een beetje beu als race sims met elkaar
    worden vergeleken,iedere racegame is anders en speelt anders.Elke simulatie
    heeft zijn eigen doel en staat het voor een eigen thema en setting,en is het
    dan ook terecht dat zo ook FM en GT met elkaar in de ring worden gezet?

    Om eerlijk te zijn vind ik van niet,Forza is wel degelijk een ander soort
    simulatie dan die van Pholyphony.In de wereld van Forza draait het veel meer
    om karakter en race spirit,niet alleen bouw je je eigen wagens tesamen maar de
    manier van presentatie en stijl is ook van een hele andere slag.Als je GT een
    tof spel vind,wil dat niet zeggen dat je FM ook prachtig gaat vinden.Nee
    integendeel zelfs,in FM word je al direkt duidelijk dat het hier gaat om een
    echt racespel waar je een hoop toewijding aan mag gaan geven.Bij GT ligt dat
    meer in de rijbewijzen die je moet verkrijgen om stages te openen,in Forza doe
    je dat door race evenementen door te knallen en hoe!Niks eerst even een license
    A en B doen en dan pas beginnen aan je eigen career en auto,bij Forza werd je
    al direkt bij je strot gepakt met het vertegenwoordigen van een auto en zijn land!
    Je hoort het goed,een keus die alles behalve makkelijk is omdat dit invloed heeft
    op de verderen verloop in je career als virtueel Coureur.

    Daarnaast is Forza een keiharde wereld waar absoluut geen kadotjes worden
    uitgedeelt zoals Olav Mol het zo mooi zou zeggen.Nee hier moet je echt werken in
    de vorm van knalhard racen,heel erg hard!In Forza word er gespeeld op levels wat
    een beetje een RPG achtig effect heeft op jou als rijder,zo is het ook mogenlijk
    om je eigen coureur op te leiden wat overgens heel leuk is gedaan.De sfeer in
    Forza is echt fantastisch,de racesfeer druipt ervan af waar ik echt iedere minuut
    van genoten heb.In GT vind ik de race sfeer ook erg goed,maar mist bij mij toch
    wel wat sfeer.In Forza draait het echt veel meer om dynamiek en spektakel,en dat
    is gewoon helemaal mijn stijl.

    De simulatie

    Laat ik maar ingaan op het rijgedrag van de bolides,het hele sim gebeuren
    is niet van het hoge nivo zoals GT je geeft.Nee de wagens rijden aanzienlijk wel
    aardig en is het vooral erg pittig,om vooral de brute racewagens in toom te houden
    in hetbochtenwerk.Hierin is GT nog steeds heer en meester,maar nu kom ik gelijk op
    mijn punt.

    In Forza wilden de makers je meer het gevoel brengen van,hoe zou het zijn om een
    snelle racewagen te besturen?In de GT games draait het meer om het rijgedrag van
    die wagens zelf,en hoe ze dus wereklijk in het echt rijden.In Forza word er meer
    gekeken naar de race ervaring,en niet zozeer op het rijgedrag van de auto's zelf.
    Je voelt je in Forza echt een Coureur,en dat was voor mij de ultieme kick die ik
    zo miste in GT algemeen.Als je in Forza een fout maakt,voelt het ook aan dat je
    zelf die fout gemaakt hebt.Je zult echt moeten leren de bochten goed aan te snijden
    want anders beland je genadeloos in de grindbak of erger raak je de railing of
    bandenstapel.Zoals je dus las heeft Forza een schade model,en die is zeker niet mis
    te noemen.Als je je vleugels kwijtraakt is dat gelijk merkbaar,ook als de as van
    de auto verbogen is word hij onstabiel en held die naar een tegengestelde
    richting tijdens de race.Echt geweldig gedaan wat zeer uniek was op de console,en
    vaak moest je jezelf wel dwingen om toch als een echte coureur de race te stoppen
    met een irritatie.Hoezo emotie ontbreekt in racespellen,hier merk je wel echt de
    passie voor het racen en dat heb ik eigenlijk nog niet eerder meegemaakt.

    Kortom is het sim gehalte niet zo uitgedost als de Gran Turismo serie,maar draait
    het in Forza meer om de semi realiteit van het race aspect en persoonlijk heb ik
    dat juist veel liever.

    Tracks

    De racebanen in Forza zijn echt one of a kind,vooral de Fujimi Kaido heb ik volledig
    aan gort gereden.Ook het nachtelijke level The shipyards leek net alsof het vanuit
    Need for speed Underground kwam,echt prachtige tracks wat een waar genot was om op
    te racen.De Nurburgring Nordschleife vanuit PGR2 was hier ook al genietbaar gesteld,
    het parcour in Rio was heel erg apart wat je een beetje het project gotham gevoel
    gaf.Helaas hebben deze favoriete tracks van me zoals de Fujimi kaido,The shipyards
    en Rio,het leven gelaten in Forza Motorsport 2 en hoop ik op een comeback van ze in
    deel 3.Wat opvallend is is dat deel 2 totaal gaan nachtelijke races bevat,en dat vind
    ik wel ietwat vreemd om eerlijk te zijn.Ook zat er in FM deel 1 een langere versie in
    van NewYork,in Forza 2 alleen de korte versie.Een beetje een vreemde wending van de
    makers,en voelt deel 2 daarom voor mij ook een beetje kaal aan.De eerste Forza is om
    die reden dan ook de klassieker voor me,en ik hoop echt dat Turn 10 deze pracht weer
    retourneerd naar het nieuwe Forza 3 deel.

    De auto's en zijn customizing

    De wagens in Forza zijn goed ingedeeld,waarin ik in GT de echte exotic namen
    miste zijn ze hier volop aanwezig.De mogenlijkheden op tuning en customizing waren
    echt uitermate uitgebreid,je kon je echt voor het eerst een wagen bouwen naar jouwn
    eigen smaak en dan heb ik het niet alleen over het upgrade nivo.Je kunt je in Forza
    je hele eigen bestickering aanbrengen,wat leide tot echte kunstwerken en je zag
    iedereen opeens rijden in zijn meest wilde eigengemaakte creaties.Ook weer voor mij
    was dat als kunstenaar zijnde natuurlijk een waar genot,uren heb ik gekloot aan mijn
    eigen ontwerpen.Er begon een echte heuze community te ontstaan,die vooral werd vergroot
    door Forza 2 die zelfs een Photomode bevatte en iedereen met trots zijn bakkie liet zien.
    Je kreeg hier al echt een band met je eigen auto,en de slogan 'You are what you race'
    deed dan ook in de eerste Forza oprecht zijn eer aan.

    Graphics en geluid

    De graphics in Forza zijn redelijk tot zeer goed,maar niet bijster bijzonder en mist
    het de flair van GT4 die er prachtig uitzag.Sommige parcouren zagen er wel extreem
    realistisch uit met name Silverstone en Road America,Fujimi Kaido,maar anderen zoals
    Maple valley en Rio konden nog veel beter.Ook het geluid was nogal wisselvallig,bij
    sommige wagens ronkten het geluid heel goed maar bij sommigen auto's leek het net alsof
    er een klein motortje in zat van een senseo apperaat.Kortom hier moest nog flink aan
    gewerkt worden,en gelukkig werd het in FM2 al beter.

    Wat ik zelf wel echter jammer vond,was dat de spiegeling niet geheel vloeiend met
    de frames van de omgevingen gelijkliep op de auto's zelf.Ook de schaduw effecten op
    de bolides waren nogal erg slordig en kartelig wat helaas afbreuk deed aan de charme
    van het spel.Maar ondanks dat heb ik me hier verder niet teveel aan laten storen,omdat
    Forza zoveel goed deed wat ik ervan verlangden.

    Forza Motorsport,als klassieker

    Voordat ik na het eindverdict ga wilde ik nog even iets toelichten als gepassioneerde
    racegemer,waarom Forza voor mij de klassieker is geworden komt door zijn echte race
    spirit.De plezier die ik ermee gehad hebt is echt niet te beschrijven,en ik heb er
    prachtige herinneringen aan hoe ik avonden heb gespendeerd met deze game.Net als PGR2
    staat Forza motorsport bij mij als een heilige graal,en meest gespeelde game op de oude
    zwarte doos van oom Bill.Echter als ik naar de technische mankementen van het spel kijk,
    hadden de makers naar mijn mening Forza beter kunnen ontwikkelen voor de X Box 360.Deze
    game zou in deze next gen fase echt schitterend hebben uitgezien,met name de line up van
    de parcouren alleen al.

    Cijfer 9

    + Fantastische racesfeer
    + Veel spektakel
    + Sterke track line up
    + Uitgebreide Customizing
    + Schademodel werkt super
    + Tegenstand

    - Framedrops op de spiegeling van de wagens
    - Geluid te wisselvallig
    - Voor sommigen misschien een te hoog instap gehalte

     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2009
  18. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    @KEN

    Een goede review,informatief en krachtig en je hebt het leuk opgelost omdat je niet al teveel over de game verklappen wilt.:)
     
  19. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.709
    Leuk Bevonden:
    574
    Mag je ook games voor andere platformen plaatsen of niet? :)
     
  20. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    Ik zit net de Forza review te lezen, maar ik kan mij al die dingen niet meer herinneren joh. Zoals jij het beschrijft was het eigenlijk een toppertje. Echter ik herinner mij alleen frustratie. :+ Slecht uitgewerkt schade model, trage besturing en ga zo maar door. Ik denk dat ik hem maar even opnieuw moet gaan kopen. Ik heb mij er ook niet zo erg in verdiept, toch bijzonder dat ervaringen met games zo kunnen verschillen. :)
     

Deel Deze Pagina