Grand Theft Auto IV
Je hebt van die games waarvoor je een moord zou willen plegen. Een game die iedereen zal kopen, of spelen. Een game waarvan je al voor de deur staat van je plaatselijke gameshop op de release wanneer hij opengaat, waarna je hem snel koopt en naar huis vliegt. Hem vervolgens in je console stopt en een lange tijd niet uit je kamer komt. En dan kan ik het maar over een game hebben, Grand Theft Auto. Grand Theft Auto IV, de nieuwe game van Rockstar. Grand Theft Auto, een reeks die staat voor kwaliteit.
Dit keer volgen we het verhaal van Niko Bellic een persoon uit Oost Europa, die naar Liberty City is gekomen om ‘The American Dream’ te beleven, dat zegt zijn neef Roman Bellic tenminste. Wat meteen opvalt is dat het dit keer wat meer serieuzer is, dit keer is het geen personage meer die in een tank berooft van het leger, alles verwoest wat hij tegenkomt en dan naar het vliegveld rijd en vervolgens een vliegtuig steelt om parachute te springen. Niko is een persoon, iemand die leeft met emoties. Dat merk je vooral in tussenfilmpjes, een goede voorbeeld daarvan is dat hij ergens zit en verteld over zijn verleden .
“After you walk into a village and you see 50 children, all sitting neatly in a row, against a church wall, each with their throats cut and their hands chopped off, you realize that the creature that could do this doesn't have a soul.’
Rockstar heeft geprobeerd om Niko menselijk te maken en voor mij is dat totaal gelukt. Als speler van de game wil je Niko helpen, met hem proberen de draad op te pakken en te genieten van zijn leven in Liberty City. Het is namelijk zo dat hij niet alleen in Liberty City is gekomen om een beter leven te krijgen, hij is tevens op zoek naar iemand. Dit alles zorgt ervoor dat je een wordt met Niko en zo de drang krijgt om door te spelen.
"Vlad: Who are you ?
Niko: big mouth prick'
Tevens krijg je meer met Niko te maken door zijn vrienden. Je hebt een aantal mensen in de game die je vriend of vriendin kunnen worden. Hiermee kun je afspraken maken, zo kun je met je neef Roman je vol zuipen in een van de vele cafés in Liberty City om vervolgens met je vriendin naar een show te gaan. Dit zijn leuke dingen om te doen en zorgen voor meer plezier in de game. Mocht je dit niet willen dan kan dat, Niko verteld ze dan gewoon dat je geen tijd hebt. Hierdoor worden je vrienden wel wat minder blij en dat kan ervoor zorgen dat je hun speciale abbilities niet vrijspeeld. Zo kan je via Little Jacob wapens kopen of kan Brucie je ophalen met zijn helikopter.
Vlad: "Is my nose bleeding'
Niko: "not yet'
De stad zelf voelt ook levendiger aan. De een belt haar vriend op terwijl de ander een krant aan het lezen is. Terwijl het regent halen ze hun paraplu te voorschijn of gaan ergens schuilen. Dit allemaal zorgt ervoor dat Liberty City echt leeft, bij de oude GTA’s waren voetgangers er vooral om dood te gaan, maar nu leiden ze allemaal hun eigen leven. Mocht je iemand doodschieten dan zullen de mensen in de buurt wegrennen, en tevens de politie bellen. Doordat de stad leeft is het een genot om elke plek te bezichtigen. Elke deel van de stad is anders, waar je in Bohan vooral veel arme mensen en hoeren ziet zul je in Algonquin vooral zakenlui en toeristen zien. De stad leeft en dat merk je gewoon. Dit alles merk je ook aan de grahpics van de game, de game ziet er voor een free roaming game ongelofelijk mooi eruit, alles ziet er verzorgd uit en tevens zal je ook bijna geen glitches of bugs tegen komen. Dit alleen al zorgt ervoor dat Rockstar opnieuw een legendarische game heeft gemaakt.
IV is vergeleken met de oude GTA’s in ieder geval heel anders. Mensen die iets in de zin verwachten van ‘Laat ik een fiets pakken, vervolgens iedereen in fik steken met mijn vlammenwerper waarna ik daarna me spieren laat kweken in de gym’ komen bedrogen uit. Zo kan je Niko dit keer niet dikker of dunner maken, hem een ander kapsel geven of in zijn onderbroek op straat laten lopen. Dit is in mijn ogen alleen maar beter, Rockstar wilt met Niko een echt personage maken en dat zou niet kunnen als je hem een roze afro geeft. Ook qua wapens en voertuigen is er minder te beleven in IV, zo zal je niet kunnen fietsen of vliegen. Zul je niet met een zaag hoeren kunnen kapot zagen of iedereen in fik steken. Voordat ik de game had was dit voor mij toch wel een twijfelgeval of het goed zou uitpakken en uiteindelijk heeft Rockstar daarmee een goede zet gedaan. Wat tevens is veranderd is het gedrag van auto’s, je zal niet makkelijk meer met topsnelheid zo in een keer naar rechts of links kunnen. Mocht je ergens met topsnelheid tegen aan rijden dan heb je tevens kans dat Niko door de voorruit vliegt, hiermee zul je ook meteen zien hoe goed de psychics zijn. Niko valt niet als een speelgoedpop neer, nee hij valt als een echt mens.
Maar niet getreurd, gelukkig zit de humor ook dit keer gewoon weer helemaal goed. Zo zal je ook een aantal keer hard kunnen lachen om Niko en de andere personen. Zo heb je Roman je neef, een dikke gek die verslaafd is aan gokken en tevens veel drinkt. Om maar niet over zijn vriend te spreken, Brucie.
“Vlad: Oh, that's funny. You know, for a damn yokel you're a very funny guy.
Niko: Yes. And for an annoying dick, you're really an annoying dick.’
Ook zijn de grappige radiozenders weer van de partij, zo heb je een zender met alleen maar muziek uit Oost Europa, voor de echte gangster een Hip Hop kanaal en komt de enige echte Lazlow weer terug. Dit is niet natuurlijk niet alles, voor iedereen zit er wel wat tussen en het is een must om eens naar de zender te luisteren waar Lazlow over zijn avonturen praat. Maar ook heb je natuurlijk de TV in je huis staan, ook dit moet je gewoon een keer hebben gezien. Er zitten veel zenders tussen met leuke programma's, zo heb je toch wel de bekendste “Republican Space Rangers’, deze serie gaat over 3 soldaten in een schip met een Penis achtige vorm. Wat meteen opvalt is dat ze een Master Chief pak aan hebben en allemaal avonturen beleven op verschillende planeten. Ook heb je internet waarvan je gebruik kan maken in de game, zo heb je een aantal dating sites waar je verschillende meisjes mee op date kan vragen, een site voor pedo’s en nog veel meer.
“Lazlow : I have a penis like a tube of tennis balls.’
De missies zijn ook dit keer weer sterk, de meeste keren is het gewoon iemand vermoorden maar door de cover-systeem die nu ook in de game zit is elke missie anders. Dit zorgt dan ook meestal voor hele vette shoot-outs. Ik kan in ieder geval voor mezelf zeggen dat het verhaal van Grand Theft Auto IV tot het beste verhaal van alle GTA’s kan worden vernoemd. Waar je vroeger nadat een missie was mislukt weer helemaal opnieuw vanaf het ziekenhuis naar je missie moest rijden kan je nu er voor zorgen dat je de missie meteen opnieuw start.
“Gracie: I'll scratch your fuckin' eyes out!
Niko: Scratch my fuckin' balls, bitch!’
Waar veel mensen dan alleen nog op hebben gewacht is een Multiplayer, en die zit dit keer in Grand Theft Auto IV. Je hebt veertien verschillende dingen om te doen, van een simpele race tot en met coöperatieve missies. Wat voor mij dan wel het beste is, is Free Mode. Het zegt het al, met 16 man door heel Liberty City lol plegen. Iedereen die een free roaming game heeft gespeeld heeft hier ooit wel eens van gedroomd.
Ik kan nog zoveel vertellen over Grand Theft Auto IV, dit alles is maar een stukje van wat je allemaal te wachten staat in Liberty City. Iemand die zich een gamer noemt moet deze game gewoon hebben, en al ben je dat niet deze shit moet je gewoon hebben gespeeld! De game doet wat het moet doen, een prachtig verhaal met een van de beste personages ooit, een prachtige stad en een dikke Multiplayer. Hier ga je maanden zoet mee zijn!
+ Niko Bellic
+ Verhaal
+ Liberty City
+ Grahpics
+ Humor
+ Dikke Multiplayer
- Geen
Cijfer: 10
Klik om te vergroten...