alles wat je kwijt wilt over rugby
zelf speel ik bij RFC Gouda
zelf ben ik flancer, nummer 6. als je meer over mijn team wilt weten ga dan naar www.rfcgouda.nl en als je meer over rugby wilt weten ga dan naar www.rugby.nl
mijn team logo
plaatje van de all blacks en engeland.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Scrum.JPG/800px-Scrum.JPG
scrum
maar iedereen vergelijkt rugby met american football, maar dat is echt NIET zo. bij american football(AF) als je een keer de bal laat vallen moet je opnieuw, of als je getackeld word. bij rugby speel je gewoon door, rugby gaat veel sneller.
ook zijn AF spelers watjes want ze hebben fucking veel bescherming aan, wij alleen een bitje.
ik zal nu even een beetje de spelregels uitleggen:
als je het aanvalende team bent, dan sta je in een diepe lijn. dat betekend dat iedereen schuin achter de gene met de bal staat. je moet ook altijd achter de speler met de bal staan, want je mag alleen naar achter pasen. anders heet het een forward pass, en dan krijg je een free kick tegen. een free kick neem je door een schop te geven tegen de bal( hij moet in de lucht zijn geweest, of in iedergeval van je voet los) en in de lijn te pasen. de bedoeling is om steeds een klein(of een groot) stuk tereinwinst te maken. om een try(doelpunt voor voetballers) moet je de bal op de grond drukken, niet zoals bij AF in de touchdown area te gaan staan met de bal in je handen. daarom is het ook leuk om te duiken naar de try-lijn, en volop op je bek te gaan met de bal in je handen.
nu het verdedigende team. het verdedigende team staat altijd vlak, dat voorkomt dat er gaten in d elijn ontstaan waar de tegemstander doorheen kan komen. en dan nu het tackelen\o/, tackelen is moeilijker dan je denkt(als je het goed wilt doen tenminste:{) de bedoeling is dat je schouder precies op de heup van je tegenstander komt, en dat je je dan mee laat gaan met de tegenstander die naar de grond gaat. high-tackels zijn verboden. ze bedoelen hiermee de tackels om de nek of hoofd. een tackel tegen je neus is geen pretje geloof mij.... als iemand getackeld is en op de grond ligt, zijn er twee mogelijk heden. 1: je pakt snel de bal en rent ermee weg(pas hiermee op als iemand van de tegenstander over de gene op de grond staat en je pakt de bal is het een overtreding) en 2: je maakt een ruck. dat betekend dat er twee groepen van beide teams over de getackelde speler staan en elkaar proberen weg te duwen voor de bal.
er is ook nog een scrum, daar sta ik in. dat zijn twee groepen van ieder 8 personen( 16 in totaal, voor de wat domere onder ons). en die staan in elkaar "geklemt" en die duwen tegen elkaar voor de bal alweer, wat een toeval. de scrum word gebruikt als een soort van vrije bal. om de scrum te starten zegt de refschijdsrechter,afkorting van referie)touch, hold, engage/ de scrum-half van het team dat de scrum gekregen heeft gooit de bal in het midden en dan duwen maar.
boven een plaatje van de scrum, het 3de plaatje.
hopelijk weten jullie nu wat meer!
groetjes
Laatst bewerkt: 21 nov 2008