Het Senioren gamertopic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door MaxxRaptor, 23 dec 2008.

1. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Ja het leek me wel leuk om een topic te starten wat gaat over senior gamers,en dan bedoel ik gamers die het Atari/PSX/Sega tijdperk bewust hebben meegemaakt en de gaming expierence hebben zien groeien.
    Deze topic gaat niet over je leeftijd als gamer,maar naar je kijk op vroeger en nu en ervaren hebt hoe het nu allemaal is geworden.

En hoe zie je het gamen nu,en wat vond je beter of juist slechter met betrekking de oude en nieuwere games en hun ervaringen in gameplay?
    Je kan het allemaal hier bespreken,maar dat betekent niet dat andere van de jongere generatie niet mogen meepraten.
    Integedeel,praat gerust mee en is altijd leuk om de gamevizie van de 2 werelden met elkaar te vergelijken of uit te leggen aan elkaar wat de oude games zo maakte met hun charme.
    Bespreek hier ook de debatten van wat je vind van dat realistische versus de arcade van toen,bijvoorbeeld ik vind dat sommige games al aardig te ver gaan in zijn realistische speelbaarheid en de fun daardoor wegzakt.
    En ikzelf ga steeds meer terug naar de arcade principes,en hou ik me een grens aan omdat sommige games voor mij al to much zijn.

Als ik over mezelf spreek,Ridge racer revoltion was voor mij de racegame en is dat nog steeds en wat mij betreft mogen ze daar een remake van maken.
    Waarom,omdat het echt racen was zoals het hoort,leuke parcouren en goede snelheden met die geweldige atmosphere plus die gele racewagen die je eeuwige concurent was.
    Need for speed 2 komt dan op de 2de plaats,met precies dezelfde redenen omdat het leuk racen was.
    Funfactor versus realisme,of vind je juist het realisme de funfactor geworden?

Laatst bewerkt: 23 dec 2008
  2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Argh, ik erger me hier zo aan. Je bent 25+, en je voelt je gelijk beter dan de rest. Ga lekker naar oldskool.nl, dit forum is voor iedereen.

En ga je schamen dat je op je 32e nog zo brak Nederlands beheerst.
    Groetjes, een tiener.

/Mod Deze keer heb je een OW te pakken voor zo'n belachelijke reply. ~Arjan

3. Elvini

Elvini Paramore

Leuk Bevonden:
    0
    Doe eens rustig, waar zie jij staan dat hij zich beter voelt dan de rest, hij moedigt het juist aan dat ´jonge´ mensen meepraten |:-. Als iemand hier zich beter beter voelt dan de ander dan ben jij het wel, wat opmerkingen maken over iemand anders zijn taalgebruik... Net alsof jij nooit taalfouten maakt.

Groetjes, een andere tiener.

4. Ypuh

Ypuh Active Member

Leuk Bevonden:
    203
    Just my 2 cent's. Nu had ik het nog iets formeler willen omschrijven, maar dat veranderd de inhoud niet.

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Ok, ik was misschien iets te eerlijk. Maar voor mij is een gamer een gamer.
    @Elvini: ja, ik maak ook spellingsfouten. Maar er zit een verschil tussen een onleesbare tekst en 1 verkeerd getypt woordje.

6. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Dit is inderdaad een forum voor iedereen. Dus wie denk je wel dat je bent om hem op zo'n idiote manier op zijn 'plek' te zetten? Als iemand hier zich zou moeten schamen, dan ben jij dat wel.... Staat de inhoud van deze thread je niet aan? Kijk dan zelf lekker een threadje verder.

Nu weer ontopic aub!

7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Praten over de oude Ridge Racer heeft volgens mij weinig te maken met Xbox 360 games Arjan.

/Mod Nou, omdat deze thread een smet is op het 360 games forum, zal ik hem wel verplaatsen naar Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle. :):

8. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    Adem in, adem uit.

Zelf ben ik 16 dus meepraten over de oudere gametijdperken kan ik niet. Ik beleef echter net zo veel lol met oude(re) games als met nieuwe. Zo vind ik Starcraft ( 1998 ) nog altijd geweldig, een spel dat ik wekelijks speel.
    Als jongeman heb ik veel gespeeld op de Playstation en Ninento 64, waar spellen als Crash Bandicoot, Spider-Man en Red Alert mijn favorieten waren. Op de N64 veel goede momenten beleefd met Mario 64 en Crash Bandicoot.

9. bunne

bunne Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    need for speed 2, een van mijn eerste games op pc, samen met age of empires.
    Ik weet nog dat je "hollywood" kon typen in het startmenu als cheat om het hollywood-level vrij te spelen.
    Mss kon je dat vrij spelen, ik weet het niet, want ik had toen echt moeite om een racegame te starten. (Door gebrek aan de engelse taal op 8-jarige leeftijd :))

Het level in Tibet was me favoriete track, omdat je ergens e belletje kon doen rinkelen in de bergen.

need for speed 2 is voor mij het beste racespel ooit gespeeld!!!

10. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Wanneer ben je nou echt een Senior gamer? Ik voel me niet zo. ;)

Maar ik heb wel de gamewereld zien groeien. Internet was ook een stuk minder groot om een hype te creëren en en releasedatum van een spel wist je nooit precies je zag het wel als die in de winkel lag.

Maar internet speelt daar dus een grote rol in en de welvaart en de ontwikkeling van de technologie, ik zie veel 16 jarige mensen op het forum en ik weet toen ik 16 was dat ik niet de mogelijkheid had om over een game te praten op een forum.

11. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    XBW bestaat al wel sinds 2001 hoor :+

12. azzkickr

azzkickr Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet nog zo goed dat ik de eerste keer Wolfenstein opstarte bij een neef van me. Ik had toen een atari en een comodore 64 gehad, maar toen ik wolfenstein opstarte wist ik echt dat dit "next generation" was.

Ik denk dat het "toen" ook allemaal beter leek omdat alles nieuw was. De eerste shooter, de eerste RTS etc.. En tegenwoordig zijn alle genre's wel zo'n beetje uitgevonden maar worden de games steeds dieper.

Het heeft allebei wat....

13. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
  14. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Realisme is/kan zeker de funfactor zijn. Voor mijzelf is realisme niet altijd de beslissende factor of ik wel of geen plezier aan een spel heb. Maar bij sommige spelgenre's heeft realisme wel mijn voorkeur. Racespellen is daar dan 1 van. Ridge Racer vond ik zelf ook zeer vermakelijk, maar toch is dat een spel wat ik heden ten dagen minder snel zou pakken. Tenminste, als ik de keuze moet maken tussen een Ridge Racer en een Gran Turismo, Forza of de komende Race Pro. De simulatie racers hebben dan zeker mijn voorkeur. Bij een genre als shooters kan ik van beide soorten genieten, de wat meer arcade gerichte maar ook zeker simulatie gerichte. Waar/in welke periode het zich dan afspeeld is wel van belang. Call of Dutie's zijn goede titels, maar toch speel ik die minder omdat het te arcade is voor mijn gevoel. Brothers in Arms heeft dan weer mijn voorkeur. Bij een meer SF gerichte shooter heeft arcade juist weer mijn voorkeur.

Ik ben ook van de leeftijd dat ik de ontwikkeling van het gamen heb meegemaakt. Van de tijd dat je een nerd was als je een spelletje speelde tot nu. Er zijn titels uit die periode die imo nog steeds niet zijn overtroffen. Alleen is het dan wel altijd de vraag of die titel nou echt zo goed was of dat het meer de herinnering is. Er komt wel steeds meer diepte in spellen en dat is zeker een vooruitgang. Als we terug gaan naar de 8-bit periode dan was het aantal verschillende genre's vrij beperkt en was de gameplay ook vaak vrij beperkt. Het waren nog steeds wel goede spellen maar als je het vergelijkt met nu, met de mogelijkheden die nu in spellen worden geboden dan moet je toch zeggen dat dat echt wel een verbetering is.

Old skool spellen en nu-generatie spellen, ik speel ze beide en allebei hebben ze hun charme's. Zolang ze een goede gameplay hebben en veel speelplezier bezorgen vind ik het allang best.

15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    'Vroeger' wordt imo schromelijk overdreven. Ik speelde vroeger nooit een spel uit omdat het me gewoon niet lang genoeg kon boeien. Natuurlijk de wereld voelde magischer, grootser en ga zo maar door, maar dat komt omdat ik toen nog nieuw was in de wereld van gamen en als je maar lang genoeg games speelt wordt dat toch wat minder. Al kan ik overigens nog steeds kinderlijk enthousiast zijn.

De eerste spellen die ik uitspeelde waren Syphon Filter, Driver en Silent Hill 1, daarvoor nooit een spel uitgespeeld.

Wat ik wel zonde vindt is dat tegenwoordig het realisme steeds meer naar voren wordt gedrukt. Deze generatie is het voor het eerst gebeurd dat ik games daarom links laat liggen; Brothers in Arms en de laatste CoD vind ik gewoon niet leuk meer. De fun mist.

Geweld mag zeker wel in games, maar dan heb ik gewoon meer met geweld a la Saint's Row of Crackdown. Overduidelijk over de top.

16. Sjakiejojo

Sjakiejojo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Heb je soms last van een minderwaardigheidscomplex? En ben je soms vaak buitengesloten? Vanwaar anders deze reactie. ALs je namelijk zijn post leest gaat het hem alleen maar om de ontwikkeling van de gameindustrie vanaf een tijd die velen hier niet hebben meegemaakt en mag zelfs jij hier over meepraten als je daar behoefte aan hebt.

OVer de games. Ik vind de games nu velen malen beter dan 10 a 12 jaar geleden. Hoewel ik het toen natuurlijk heel anders ervaarde omdat ik weinig gewend was. Op grafisch en technisch gebied gaat het natuurlijk heel snel maar ook op gameplay gebied wordt de standaard steeds hoger. Echter verwachten wij ook steeds meer. Games van vroeger is nu nog vooral nostalgie en sommige spellen vallen behoorlijk tegen als je ze nog een keer speelt. Andere spellen blijven weer voor eeuwig houdbaar zoals mario bros, tetris, mario kart, street fighter.

17. Ashavan

Ashavan Guest

Ben pas 25, dus echt senior zijn is nog niet van toepassing. Weet niet op welk apparaat het was, maar het begon bij mij met Pong. Hele tijd zo'n domme bliep als het vierkantje (balletje) tegen een balkje kwam. En dat balkje kon je naar boven en beneden bewegen met een simpele joystick.

Even later had je een apparaat waarbij je de hele gamecode kon overtypen uit maandbladen. Was je uren mee bezig en als je een typfout had gemaakt startte de game niet op en was je nog meer tijd kwijt om de fout te zoeken.

Rond die tijd had je ook de 386 pc's met van die groene schermen. Een game met een loodgieter die blokjes moest plaatsen. De allereerste puzzle game die ik ooit gespeeld had. En natuurlijk de eerste Prince of Persia, Commander Keen en dat soort games.

Toen de NES met Mario en Zelda...of de eerste Atari's en Sega Mega Drive met allerlei toffe games zoals Sonic. Gevolgd door de SNES, Nintendo64, Playstation 1 en 2 en nu de Xbox360 voor me. Vage race games and voetbal games waar ik me uren heb vermaakt.

Heb zelf nooit echt in de Arcade hallen gestaand. Druktes en menigten hebben me nooit aangesproken...eerder irritaties. En wachten op je buurt om te spelen had ik geen geduld voor. Dus was erg blij toen Double Dragon e.d. op de consoles kwamen.

Het is op zich wel apart om alle ontwikkelingen mee gemaakt te hebben als je er bij stil staat, maar doet me verder niks. Internet wat met een 16kb modempje ging wat enorm kraakte en piepte en internetten via niks meer dan dos commando's en af en toe een tekst based browsertje als je mazzel had. Totaal anders dan hedendaagse grafische omgevingen. Spelletjes downloaden vroeger duurden dagen en dan was het iets van 50-60floppies rofl. Of dan had je 2 floppie drives voor die enorme dingen met donut gaten er in en moest je steeds wisselen.

Zag bij een maat de eerste Command and Conquer game...toen zo revolutionair dat ik er aan verslaagd was geraakt hehe.

Realisme is niet echt belangrijk vind ik, maar tegenwoordig ben ik zo verwend met grafische zooi dat me ogen ook enigsinds wat willen. Maar ben verre van een graphicshoer. Het enige wat ik jammer vind is dat het merendeel van de hedendaagse games zo weinig uitdaging bieden. En oude games die nieuw leven ingeblazen krijgen zijn echt kut te noemen. Missen de oude feel. Net zoals de nieuwe 3 Star Wars films...leuk...maar ik mis totaal het gevoel wat ik bij de oudere Star Wars films had. Idem met de laatste nieuwe Indiana Jones vergeleken met de oudere.

Wat dat betreft is het vaak toch...Vroeger was het beter. In de zin dat wat er toen was...toen moet blijven. En nu, moet nu blijven.

18. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Als eerst even aan Tyrant,maar ik ben absoluut niet beter hoor en ik weet zeker als ik tegen je een game zou spelen dat je me diversen keren ass whiped hoor.:b:;)

Maar inderdaad had ik dat zo niet bedoelt,en excuzes als dat zo overkwam voor sommige.
    Klopt inderdaad van of het de vraag is van of die oude game dan beter word en niet een 1 of ander nostalgische herbeleving op next gen,neem bijvoorbeeld de nieuwe varianten van Ridge racer 6 en 7 wat zeker goede games zijn en net zo cool.
    Maar ze leveren te weinig aan om mee te komen op wat de gamesmarkt nu wilt en kiest,en ik kan me dan ook voorstellen dat de jongere basis die de eerdere serie niet kennen de game niet gaan gamen.

De Need for speed serie heeft zich gevorderd met zijn climax Hot Pursuit 2,de Underground reeksen waren leuk tot matig maar absoluut niet van de klasse als de oude delen.
    Grappig is dat het rijgedrag van de wagens realisticher was dan de moderne NFS,met name in deel 4 en Porsche.
    Gran Turismo is welleswaar een sim,maar omdat de rest van het spel zoals geen echt schade model blijft de game wel speelbaar en toegankelijker dan een Forza 2 bijvoorbeeld.
    Ook ik heb vroeger een tijd gehad dat ik realisme wilde en daar echt voor ging toen de X Box periode aanbrak,zoals de allereerste Forza was de sim voor mij.
    Naderhand met de komst van de 360 ben ik wat van insteek veranderd,en hield ik het meer op de PGR serie tot deel 4 me wat teleurstelde omdat het teveel leek op zijn voorganger.

PGR 2 was voor mij echt perfectie,de game was totaal anders dan het eerste deel en had zich zeker gevordert met zijn content.
    Wat ik nu ook best wel mis zijn games zoals Road rash,een simpele racer met totaal nietszeggende gameplay maar gewoon lol was om te spelen.
    De nieuwe Outrun heb ik dan helemaal niets mee,terwijl ik de oude game geweldig vond en er heel wat guldens aan besteden veneens als aan Afterburner,deze klassiekers zijn gewoon niet echt meer om te zetten naar next gen omdat de gameplay te revolutionair is geworden.
    En daar zit net het probleem als men een oude titel nieuw maakt,de charme is er niet meer wat de orginele game juist zo goed maakte.

Edit

Onder senior gamer doelde ik je gamer tijdsperiodes mee en dat je die oude meuk nog gekent heb,niet zozeer de leeftijd.:)

19. Ashavan

Ashavan Guest

Weet niet hoe oud je bent, maar toen ik 14-16 jaar was had je Mplayer.com. Dit is later Gamespy geworden. Op Mplayer.com kon je via lobbies online gamen en waren er toernooien met de eerste Quake en Unreal Tournament. Je kon je inschrijven en geld winnen. Heb toen aardig wat bij elkaar gesprokkeld. Maar merkte op een gegeven moment dat ik gewoon traag was vergeleken met de jongere gamers die er opeens verschenen. Dus speel eigenlijk weinig tot niet meer online.

En The Realm en Ultima Online als de eerste MMORPG's. Was verslaafd aan dat genre dus heb echt veel MMORPG's gezien en gespeeld. World of Warcraft is de laatste geweest...zij hebben het einde van een tijdperk ingeluid voor mij.

Singleplayer games is hoe het begonnen is. En dat trekt me ook enorm. Alleen jammer dat de games binnen 3-4 avondjes game al uit zijn. Als je de oudere games speelt ben je er nu in een uur of 2 doorheen, maar denk eens terug toen je het voor het eerst deed? Was weken zoet :D

Speelde toen ook Delta Force de eerste online. Je had toen net de ISDN2 en Kabel geloof ik als verbinding. Dus 258kb internet. Heel wat anders dan 20mb verbindingen die je nu hebt :D

Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2008
  20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640

Dat is zooo waar.. Je koestert goede herinneringen aan oude games, en daarom zijn ze in je beleving veel vetter.

Deel Deze Pagina