Het verschil tussen democraat en republiekijn

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door <:.oRoBBeRTo.:>, 9 feb 2004.

1. <:.oRoBBeRTo.:>

<:.oRoBBeRTo.:> .

Leuk Bevonden:
    1
    Weet iemand het veschil, want iemand vroeg het mij en ik wist het eigenlijk niet. Kan iemand het mij ff uitleggen:)

2. loode

loode Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het heeft allemaal met de Amerikaanse politiek te maken, toch kan je het ook goed vergelijken met de Nederlandse (in mijn geval Belgische) politiek.

Zo symplistisch mogelijk: democraten zijn linkser, en de republikeinen zijn meer rechts geaard.

Omdat volgens mij veel Amerikanen nogal rechttoe rechtaan zijn, is het bij hen volgens mij (en hen) niet echt nodig om - gelijk hier - meerdere partijen te kennen, en komen toe met een 2-tal.
    Daar draait het dan ook niet echt op welke partij je stemt, natuurlijk wel voor 50%, maar eerder op wie je stemt. Daar hebben ze de politiekers tot bijna een even hoge status verheven als de plaatselijke filmsterren.

Om het actueler te houden:

Bush is een republikein (rechtser)
    en de naam van zijn grootste democratische tegenstander ontglipt me voor het moment -

hoop dat je hier wat aan hebt :p

3. ThaRealPlayer

ThaRealPlayer Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    waarschijnlijk wordt Kerry de tegenstander van Bush bij de komende verkiezingen.

4. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Echter, de democraten daar zijn te vergelijken met de VVD in Nederland, wat hier weer tot rechts wordt gebombardeerd.

Een beter onderscheid is de opstelling van de partijen. Democraten pleiten voor een uitgebreid Medicare systeem, betere schoolvoorzieningen voor iedereen, hogere belastingen, meer buitenland politiek (in de zin van vredeontwikkelingen), belangen van de middenpartij behartigen.
    De republikeinen zijn meer voor een klassieke staat, waarbij de overheid zicht richt op veiligheid (genoeg ziekenhuizen, politie), leger en min mogelijk buitenland politiek. Zij hebben het volle vertrouwen in de markteconomie waarbij de overheid zich zo min mogelijk bedoelt.

Binnen die partijen zijn er nog echte grote (!) verschillen, waarbij je extreem fanatieke republikeinen hebt en wat mildere.

5. <:.oRoBBeRTo.:>

<:.oRoBBeRTo.:> .

Leuk Bevonden:
    1
    Ah tnx! Mijn geheugen is weer wat opgefrist:D

6. x-box player

x-box player Just because

Leuk Bevonden:
    1
    Voor de europeanen heb je zeg maar in de VS de conservatieven en de iets minder conservatieven. Ze verschillen in onze ogen dus erg weinig.

7. Jerhui

Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Het is niet enkel links en rechts, maar eerder progesief (democraten) en conservatief (republikeinen).

8. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ach, de republikeinen en democraten in de VS ontlopen elkaar op details. In feite zijn het twee partijen die in het midden zitten. Een tje iets meer naar links, ander iets meer naar rechts.

9. Jerhui

Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Ze zitten juist totaal niet in het midden... beide zijn het (naar Nederlandse standaard) rechtse partijen alleen is de ene rechtser dan de ander... :)

10. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    De enige echt linkse partij zijn de liberalen, en dat is eigenlijk altijd de eeuwige derde.

11. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    in de praktijk is er geen verschil
    in officieel zijn de democraten zijn wat meer voor het volk.. de republikeinen wat meer voor de industrie..
    geen echt verschil eigenlijk.

Deel Deze Pagina