Korte Review
Om even een compleet te geven van de game, post ik hierbij een korte review voor iedereen die geinteresseerd is. Ik heb hem gisteren uitgespeeld en ik ben zeer tevreden.
Inleiding
Hitman is een actie game die al enkele delen telt. Je speelt hierbij Agent 47, een gecloonde 'super'-mens in die zin, dat je de beste kwaliteiten van de mens hebt, maar niet dat je super krachten hebt. Omdat je #47 bent en dus niet de enige was, heb je een leuke tattoo van een streepjescode op je achterhoofd. Je bent huurmoordenaar (Hitman) en krijgt je opdrachten van 'The Agency'. Overigens is het hele spel een flashback.
Gameplay
In het kort
Voor diegenen die bekend zijn met de Hitman Serie, ook deze Hitman werkt weer als van ouds. Onze Agent 47 heeft echter wel wat extra moves erbij, maar daar zal ik zo meteen op terug komen.
Voor de newbies onderons alvast wat algemene informatie. Hitman speel je niet in Rambo stijl. De mogelijkheid is er, maar de kans dat je dit overleefd is al nihil en de kans op vele ooggetuigen neemt dan ook drastisch toe, maar daar straks meer over.
Je speelt natuurlijk een huurmoordenaar en die wil zo min mogelijk aandacht opzich of The Agency vestigen. Dit betekent: Zo min mogelijk doden (liefst alleen die persoon/personen waar je voor ingehuurd bent), je gezicht niet of nauwelijks laten zien en geen bewijs achterlaten. Kortom: Stealth.
Hoe kom ik bij mijn doel
Ondanks het misschien absurde verhaal, ligt Hitman vaak erg dicht tegen de realiteit aan. Je wordt komt aan bij de locatie waar de targets zijn en vanaf daar weet je niks. Helemaal niks. Je weet niet hoe de locatie eruit ziet, waar je moet zijn, of wie het is. Je hebt alleen maar een foto van de target(s). Je hebt wel een digitale kaart, maar deze is 2d en hij werkt gewoon niet lekker. Hij is wel makkelijk om bepaalde doelen te vinden.
Verkenning is het sleutelwoord. Je zult eerst hele levels moeten verkennen om te kijken waar je gebruik van kan maken. Welke voorwerpen zijn er te vinden? Kan ik deze toepassen? Hoe kan ik deze toepassen? Hoe zorg ik dat ik aan een outfit kom waarmee ik privileges krijg?
Wanneer je weet wat de mogelijkheden zijn, dan kun je aan de slag. En mogelijkheden zijn er veel. Vergiftigen (zowel fataal als alleen verdoven), verkleden (van bewaking tot kerstman), sabotage (van electriciteit, camera's, barbeques of gasflessen, etc.), wapens in kisten verstoppen zodat je ze ongemerkt kunt meenemen, etc.
Gevolgen van acties
Je kan natuurlijk niet rechtstreeks op je doelwit aflopen om deze vervolgens te liquideren. Correctie, dat kan in principe wel, kans is daarentegen wel vrij groot dat je halverwege al doorzeefd bent met kogels
Om dit bloedbad te voorkomen, kan je je verkleden door bijvoorbeeld de kleding van een bewaker te stelen. Je zult daarvoor dan wel eerst een bewaker moeten verdoven of omleggen. Om het kort te houden: Zorg wel dat het lichaam van de bewaker niet gevonden wordt, anders is er (spreekwoordelijke) stront aan de (spreekwoordelijke) knikker. Alle acties die je doet zullen gevolgen hebben.
Wordt je gezicht tijdens een missie gezien door iemand, dan zal deze kunnen getuigen en een profielschets van je kunnen maken. Het wordt helemaal lastig als je gezicht op camera staat. Heb je het in eerdere missies te bont gemaakt, dan zal dat de missies die er op volgen een stuk lastiger worden omdat de mensen weten dat je gevaarlijk bent.
Reacties van de NPCs verschillen per moeilijkheidsgraad. Op Rookie zullen ze wel reageren, maar op Professional lijkt het wel echt. Sommige dingen zijn echter wel fout. Zo had ik iemand ongezien gesniped van ver weg, nadat ik vervolgens op de crime scene aan kwam, werd ik spontaan aangevallen door alles en iedereen. Kleding die je laat liggen doet ook geen belletje rinkelen bij de NPCs, maar goed, laten we niet gaan mierenneuken.
Besturing
Je kan het spel op twee modi/modussen (whatever) spelen. In 1st Person en in 3rd Person. Laten we zeggen dat het spel eigenlijk gemaakt is voor de 3rd Person View en dat je dat in de 1st Person View ook wel merkt. Niet dat de 1st Person View slecht is, maar je mist er gewoon wat aan.
De controls zijn in principe heel simpel. Linker Thumb is bewegen, Rechter Thumb is kijken, Rechter Trigger om Acties zoals duwen, schieten, etc te doen, en A,B,X,Y om dingen te doen als oppakken, laten vallen, verkleden, sleep lichaam mee, etc. 't Werkt allemaal goed, het vergt wel wat gewenning omdat de functies van de knoppen wisselen afhankelijk van de situatie. Hierdoor doe je soms dingen die je niet wilde doen. Na een uurtje spelen heb je het wel door!
- Alle knoppen worden in principe wel gebruikt, maar dat voegde niet echt iets toe aan deze tekst, dus dat heb ik achterwege gelaten -
Enige echte minpunt heb ik ondervonden met het richten, zeker in 1st Person View. De thumb begint namelijk laat te werken en werkt dan net iets te snel waardoor het erg lastig wordt om exact te mikken, maar misschien ligt dat aan mijn controller.
Save Functies
Ik heb een apart kopje gemaakt voor de save functie, daar valt namelijk het één en ander over te vertellen. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je instelt kun je wel, gematigd of niet saven tijdens de missie. Anders zou je alles stapje voor stapje kunnen doen.
Wat wel bij tijd en wijlen ergerlijk is, is dat de savegames alleen maar gelden wanneer je daadwerkelijk de missie aan het spelen bent.
Voorbeeld: Je speelt op Rookie (het makkelijkste niveau, je mag oneindig vaak saven), je zit in de missie en hebt 3 savegames gemaakt. Stel je stopt het spel en gaat iets anders doen, je laad vervolgens Hitman weer, dan kan je niet de savegame laden van tijdens je game, die zijn dan weg. Dat is geen bug, je moet gewoon de missie uitspelen.
Dat heeft ergens een groot minpunt.
Graphics
Ik zal niet te veel in gaan op het grafisch aspect. Ik ben al sinds het eerste deel van mening dat dat bij Hitman niet het meest belangrijke van de game is. De graphics zijn gewoon goed. Niet super, dat moet ik zeker te kennen geven.
Ik verwoord de graphics het liefst als "functioneel". Ze doen wat ze moeten doen.
Als je character een ladder op klimt dan houdt hij ook daadwerkelijk met z'n hand de... ja tredes van de ladder vast en stapt ook daadwerlijk op de tredes. Als je een normale trap hebt, dan zullen de characters ook daadwerkelijk op de treden lopen en dus ook hun beweging aanpassen. Beter dan bij de meeste spellen, die er bovendien nog mooier uit zien ook.
Wat mindere grafische moment zijn de 'clipping' momenten (clipping is het door een muur heen vallen, bijvoorbeeld dat een hand door de muur heen steekt). Zo wurgde ik op een gegeven moment iemand in de lift en toen viel het lijk door de lift heen. Voordeel was wel dat ik het lijk niet hoefde op te ruimen, maar het klopt natuurlijk niet!
Wat wel heel mooi gedaan is, is een level met een Mardi Grass party (groot feest in de VS), hier lopen werkelijk honderden NPCs door de straten zodat het werkelijk een grote massa beweging is. Heel netjes gedaan!
Sommige textures zijn wel wat minder mooi gemaakt. Je ziet soms echt dat de textures zich herhalen, bijvoorbeeld bij rocky mountains achtige muren. Maar dat mag niet te veel af doen aan de grafische kwaliteit, de graphics zijn gewoon af.
Geluid
Over het geluid kan ik heel kort zijn. Het klopt gewoon en het is een grote toevoeging aan het geheel. Als er spanningsmomenten in het spel zijn, dan speelt de muziek daar heel mooi op in. De geluiden van de omgeving zijn zeer goed gedaan en het er is gewoon niks negatiefs wat ik over het geluid kan zeggen.
Conclusie
Laat ik beginnen met de opmerking, dat dit spel zeker niet voor iedereen leuk zal zijn. Ik denk dat de fans van Splinter Cell zich hier erg mee kunnen vermaken, hoewel er minder technische snufjes in zitten. Je moet veel geduld hebben. Ook kost de game veel tijd, je moet de missie uitspelen omdat saven niet echt een mogelijkheid is.
De game steekt goed in elkaar en ik hou er wel van een flink de vrijheid te krijgen met wat je doet.
Grafisch is de game niet perfect en misschien (net) niet next-gen, maar ik vind het nog steeds mooi om naar te kijken en ik denk niet dat het de fans van het genre ook maar 1 minuut stoort dat het er niet als Gears of War uitziet.
Wat wel jammer is, maar misschien erg logisch, is dat de Hitman geen multiplayer bevat. Je kan daar waarde aan hechten, Hitman vind ik de game daar niet echt voor. Een co-op mode als in Splinter Cell had misschien wel leuk geweest, moet ik toegeven. Laten we dat op het verlanglijstje zettten voor de volgende Hitman!
Plus- & Minpunten
+ Beste Hitman tot nu toe
+ Verzorgd en afgewerkt
+ Als je van Stealth houdt, dan is dit je game
- Als je niet van Stealth houdt, dan is dit niet je game
- Save functie
- Geen multiplayer (of je dat erg vindt is een tweede)
Je moet dan de missie echt gruwelijk perfect uitspelen. Geen andere slachtoffers behalve degenen die je dood moet maken en dan het liefst zonder dat iemand uberhaupt wist dat je er was, dus net te laten lijken of het een ongeluk was.
En ja, dat is heel moeilijk!
Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2006