Hoe beter beeld op de XBox ?!

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Seven_of_Nine, 19 mrt 2002.

1. softrunner

softrunner Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hier komt ie
    amerika heeft het ntsc systeem (manier waarop beelden op tv gezet worden (aantal beeld lijnen en herzen is niet belangrijk)

europa heeft het pal systeem

oftewel op een tv uit amerika (ntsc) kun je in europa (pal) geen tv kijken

dus b.v. een psx uit amerika met een standaard kabel (3x tulp, net als xbox) zal in europa een zwart/wit beeld geven

zou je nu op die psx een rgb kabel doen (wereld standaard, oftewel de rgb in amerika is gelijk aan de rgb in europa of japan)zal dus in alle landen gewoon in kleur te zien zijn.

hoop dat het nu iets beter gaat.

als je nog vragen hebt, ga je gang
    of als iemand iets toe te voegen heeft.

2. borkaenjo

borkaenjo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Of je een tv die ntsc aankan dan maakt het niet uit. Zowat alle nieuwe modellen hebben dat wel.

3. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Nou niet helemaal waar, die tulpies geven gewoon beeld kleur hier. Was hier eens een topic over waardoor alles duidelijk was.. iemand die ff n search wil doen :) RGB geeft beter beeld dan die tulpies iig..

4. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Als je mooier beeld wil, moet je de Advanced Scart Cable hebben omdat die via RGB het beeld doorgeeft naar de scart aansluiting van je TV. RGB is gewoon beter dan de standaard aansluiting die bij je xbox zit. Daar kun je lang over praten, maar het is gewoon zo.
    Je moet wel even kijken of jouw TV wel RGB ondersteunt. Mijn Sony TV heeft 2 aansluitingen, waarvan er slechts eentje RGB ondersteunt, hierop moet je dus die Advanced Scart Cable aansluiten.
    Verder zit er op die Advanced Scart Cable een optische digitale uitgang voor Dolby Digital 5.1 geluid. Je moet dus ook nog een optisch kabeltje kopen van ongeveer 25 Euro. Kijk dan nog even of jouw Dolby Digital versterker wel genoeg optische ingangen heeft. Mijn Kenwood versterker heeft er namelijk maar 1. Dus mijn DVD moet dan via Coax aangesloten worden en de Xbox Optisch.
    Jammer dat de Xbox niet via Coax kan, behalve dan via een omvormer, die van optisch weer Coax maakt, maar dan wordt het een beetje te gek allemaal.

Je kunt wel met de standaard kabel het geluid instellen op Dolby Surround. Je hoort dan wel ruimtelijk geluid, maar natuurlijk niet zo mooi als DD 5.1.

Eigenlijk had die Xbox gewoon een Optische of Coax DD 5.1 aansluiting moeten hebben en andere normale aansluitingen en niet die vage MS connector.

Nog 1 vraag: Waar koop ik die kabel in Rotterdam of omgeving??? Ik ben het hele Alexandrium doorgeweest zonder success.

5. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Vorig weekend heb ik die kabel bij Media Markt Rotterdam centrum gehaald, lagen er toen nog een paar.

Tipex

6. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb eindelijk een Advanced Scart Cable gekocht. Dat RGB signaal is eigenlijk niet echt te onderscheiden van het gewone Video Signaal. Niet echt het resultaat wat ik had verwacht dus. Misschien is mijn Sony Trinitron 72cm gewoon niet goed genoeg???
    Maarja, ik kocht hem dan ook voor de Dolby Digital aansluiting, dus nog even een optisch kabeltje erbij van 25 euro erbij gekocht en nu heb ik wel erg vet geluid van alle kanten!

Dolby Digital 5.1 is echt aan te raden!

kabel gekocht bij informatique.nl, was wel 35,- euro maarja, ik had mijn xbox erg goedkoop...

update:
    na een hele tijd vergelijken kom ik toch tot de conclusie dat RGB mooier is. Maar of dat 30 euro waard is??? Voor Dolby Digital 5.1 dus wel!

Laatst bewerkt: 3 apr 2002
  7. mrhalolover

mrhalolover XBX

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe weet je of je tv rgb ondersteunt? Want ik ben van plan ff een rgb kabeltje te kopen bij een lokale gameshop(heb geen dolby, dus is rgb lekker goedkoop):D

8. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Hoe weet je of je tv rgb ondersteunt? Want ik ben van plan ff een rgb kabeltje te kopen bij een lokale gameshop(heb geen dolby, dus is rgb lekker goedkoop):D [/QUOTE]

Ehm... de handleiding? ;) Of anders misschien op internet zoeken naar die TV met typenummer?

Op mijn Sony tv zitten twee scart aansluitingen, de ene ondersteunt RGB, de andere niet. Goedkopere TV's ondersteunen meestal geen RGB. Ik geloof dat die Advanced Scartkabel ook het gewone video signaal doorgeeft, dus het zal altijd werken, RGB of niet. Maar als je DD 5.1 audio hebt is het echt aan te raden!

Overigens, als ik switch tussen het "gewone" video kanaal en het RGB kanaal, kan ik weinig of eigenlijk geen verschil ontdekken... Misschien moet ik het beeld eens wat beter gaan bestuderen... Eigenlijk is dus de investering van 30 euro voor alleen maar RGB het niet echt waard denk ik.

Ik heb even gekeken in de handleiding van mijn tv. De onderste scart aansluiting ondersteunt RGB, de bovenste niet. Het RGB kanaal is het videokanaal met het rechthoekje met drie stipjes erin. Maarja, dat is dus bij mijn Sony tv zo, andere tv's zijn meestal anders...

9. Yaz

Yaz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een JVCtje die 4 SCART aansluitingen hebben.. alle 4 ondersteunen ze RGB :D altijd makkelijk..

Dat is geen zonde hoor.. Digitale COAX is beter dan Optisch.. waarom? Omdat om het signaal naar optisch te krijgen moet er een converter komen die jou digitale signaal naar optisch vormt. het optische signaal word dan verstuurd naar je receiver en gaat dan weer door een converter om er weer een bruikbaar digitaal signaal van te maken. De kwalitiet van die converters verschilt heel erg per type versterker en dus ook de kwaliteit van je geluid.
    Als je een Coax aansluiting neemt heb je niet die converters en heb je het beste signaal.

Let wel dat als je daar echt plezier van wilt hebben niet een kabeltje van E25 moet kopen maar echt spul.. en dat kost al snel E100.. Monsterkabel is geweldige kwaliteit.. o.a. te verkrijgen bij Ro-disc in Rotterdam

10. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4

Ik vraag me af hoe het kan dat je op een Digitaal signaal toch nog kwaliteitsverlies kunt hebben. Raak je onderweg dan "eenen" en "nullen" kwijt?

Ik heb het verschil geluisterd op mijn DVD speler:

Ik had eerst het meegeleverde "coax" kabeltje aan mijn DVD speler hangen. Ik heb laatst die Optische kabel even geprobeerd en die klinkt stukken beter, ik hoor meer hoge en lage tonen en een helderder geluid.
    Maarja, mijn Xbox moet op die optische ingang, dus nu moet mijn DVD speler natuurlijk ook een betere kabel... Ik ga wel een andere betere coax kabel kopen want die standaard kabeltjes zijn dus erg slecht. Maar ik ga daar geen belachelijk bedrag voor uitgeven. Als hij goed afgeschermd is en vergulde contacten heeft is het prima.

Dan zal ik weer eens gaan luisteren of ik NOG een verbetering hoor ten opzichte van die Optische kabel.

(Moet ik wel weer achter dat ding kruipen om al die kabeltjes weer te verwisselen....)

Kabeltjes van 100 euro vind ik wel een beetje te duur!

4 Scart aansluitingen! Ja, dat wil ik ook wel! Tegenwoordig heb je al snel een DVD, een Video, een Xbox en dan heb je er nog maar 1 vrij!
    Bij die Sony van mij ondersteunt de ene Scart RGB en de andere S-video. Ik heb ook nog ergens een scart select boxje, om 3 apparaten op 1 aan te sluiten, maar daarvan is er ook maar 1 RGB.. :mad: Daar moet ik dus nog iets op verzinnen...

Laatst bewerkt: 28 mrt 2002
  11. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hier sluit ik me volledig bij aan. Wordt vaak nogal lachend gedaan over kwaliteit van kabels maar je zult echt merken dat er wel degelijk verschil zit tussen een kabeltje van een paar euro en een kabel van een wat beter merk.

Hans

12. Guardian

Guardian ------------

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gisteren een een of ander goedkoop rgb scart kabeltje gehaald bij de FR. Ik zag het verschil met de meegeleverde kabel direct. De randen van kleurovergangen staan nu stil terwijl bij de originele kabel dat continue stond te trillen en bewegen.
    Koste €9,99 van team5 ofzo. Niet echt een dikke kabel dus misschien is de kwaliteit nog niet optimaal maar in mij geval stukken beter dan de originele kabel die erbij zat.

13. mrhalolover

mrhalolover XBX

Leuk Bevonden:
    0
    Kan je die gewoon weer in je scart blok doen ofzo?

14. Thijs

Thijs You like Pain?

Leuk Bevonden:
    0
    Schijnt dat nederlands de moeilijkste taal te leren is voor buitenlanders

15. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Wat dacht je van chinees??!

16. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Dat is inderdaad helemaal waar, er is een duidelijk kwaliteitsverschil tussen de "goedkope kabels" en de "dure kabels".

Maar wat ik me afvraag is of dat kwaliteitsverschil nog even groot is tussen de "dure kabels" en de "nog veel duurdere kabels"? En wat heb je nodig om dat waar te kunnen nemen? (Behalve een goed gevulde portemonnee dan)

Ik heb nu twee audiokabels gekocht van Vivanco, bij de MediaMarkt.
    Een Coax babel voor de DVD en een Toslink voor de Xbox.
    De Toslink kabel van 2 meter was 27,99 euro.
    De Coax kabel van 2 meter was 13,99 euro.
    Het is de "High End Connection for Home Cinema Surround Systems" lijn. Ze zijn erg mooi afgewerkt, de coax kabel is dubbel afgeschermd, 24k goldplated contacten, 99,96% Oxygen free copper. Het is een blauwe verpakking. Er was ook nog de "rode" lijn, maar die was ruim 2 keer zo duur.

Overigens, ik heb nog zitten zoeken naar verschillen in het beeld, en dat RGB is ietsjes scherper inderdaad, maar niet zo veel mooier als ik had verwacht. Misschien heb je daar een (nog) duurdere TV voor nodig?

17. Guardian

Guardian ------------

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zag het duidelijk misschien dat het komt doordat ik een 100Hz breedbeeld Philips heb? (ik weet niet wat jij hebt staan?) Ik zag het meteen al in het menu waar het witte binnen stuk van de X overgaat in het groen. Op die rand had ik vroeger echt rommel 'lopen'. Nu niet meer alleen heb ik met deze kabel wel lichte diagonalen lijntje door mijn beeld, heel lichtjes, in de meeste gevallen niet opvallend maar soms zie je op een strakke texture dan die banen lopen. Beetje jammer maar ik weet niet of die verdwijnen met een nog betere rgb-kabel? Met mijn dc had ik daar geen last van namelijk.

18. TheOne2000

TheOne2000 Oldschool Xboxer

Leuk Bevonden:
    0
    moet toch ook eens een scart kopen :9

19. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het verschil tuseen een dure en een nog net iets duurdure kabel zal nooit zo groot zijn als tussen en goedkope een een dure kabel. Het hangt natuurlijk ook heel sterk van de rest van je hardware af, als je een yoko tv en versterker heb kun je der nog van die dure kabels of boxen aanhangen het zal altijd minder zijn dan een beetje knappuh versterker met middelmatige speakers.

Der is een soort van gouden regel dat je aan kabels ongeveer 10% van je hifi setup budget uitgeeft.

Hans

20. Yaz

Yaz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Onder andere.. Je hebt toch last van ruis en die kan storing veroorzaken en dus verlies van signaal....

Iets wat ook alleen audiofilen?? horen.. gewoon een betere kwaliteit dan "prut" nemen en je zit gebakken..

true true.. gelukkig kreeg ik hele goede kabels gratiz bij mijn audioset.. lekkaahhh... ik heb nog 100 meter van dat spul.. beter hoor.

Deel Deze Pagina