Hoe processor veilig overclocken??

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door x-boxter2003, 17 mei 2004.

1. MasterChief_007

MasterChief_007 Hellas Power ^_^

Leuk Bevonden:
    6
    Voordat je gaat overclocken kan je het beter vragen bij je computerleverancier/bouwer. Zij weten het precies.

Gister nog nagevraagd toen ik 2 inktcartridges voor mijn HP all in one moest kopen :p:

AMD's zijn heel goed over te clocken maar pas op dat ze niet te heet worden want dan heb je fik in de tent. Inderdaad moet ook het moederbord dit ondersteunen.

Bij Intels zitten er veel beveiligingen op en die wordt lang niet zo heet als AMD. Deze is ook wel over te clocken maar dan stukje minder.

2. xboxmaniaxx

xboxmaniaxx Loyal to the game

Leuk Bevonden:
    0
    Een stuk minder? Dan vergis je je heel lelijk.

Intel processoren zijn veel makkelijker over te klokken, zelfs al met de bijgeleverder boxed cooler.

Bij de AMD is het inderdaad ontzettend letten op de juiste koeler en de temperaturen. Maar neem van mij maar aan dat je bij de Intel minder zorgen hebt.

Niet om stoer te doen: Maar ik haal met mijn 2.8 GHZ al 3.5 GHZ met de boxed cooler. Bij een AMD zal dit nooit lukken. :{

3. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Dat AMD's warmer worden als Intel is bullshit.
    Misschien met vroegere modellen, maar tegenwoordig niet meer hoor :eek:.

Ter vergelijking:

Intel P4(C) 3.0GHz: Maximale warmte afgifte is 81,9W
    AMD Athlon XP 3000+: Maximale warmte afgifte 74,3W

Voordeel van Intel is dat die een zogenaamde heatspreader over de core hebben aangebracht, tussen de core en de heatspreader zit nog een speciale geleider. Hierdoor heeft de processor een veel groter oppervlak om de warmte af te geven. Dat moet AMD missen met hun XP reeks. De 64bit serie van AMD gebruikt ook zo'n heatspreader.

Tevens heeft o.a. de Intel P4 een thermische beveiliging, die er voor zorgt dat de kloksnelheid terug loopt wanneer de core te warm word. De maximale temperatuur ligt voor een 3.0GHz op 70 graden Celsius, dan begint de beveiliging met terugschakelen. Zo kan je nooit je processor verkloten doordat ie te warm wordt :cool:.
    Deze techniek heeft AMD enkel in hun 64bit versies, de andere modellen moeten dit helaas missen.

Ook het materiaal van de heatsink is erg belangrijk!!
    Zijn 3 soorten te verkrijgen:
    - Aluminium
    - Koper
    - En jawel, aluminium met koper :cool:

Voordeel van aluminium is dat het goed en snel warmte afgeeft, nadeel is dat het langzaam warmte opneemt.
    Voor- en nadeel van koper is precies het tegenovergestelde van aluminium, snelle opname en slechte afgifte van warmte.

Alhoewel je dan zou denken dat de combinatie van deze twee perfect zou zijn, is dat helaas niet zo. Omdat het koelblok is vervaardigt uit meerdere onderdelen, gaat er veel van het warmtegeleidings vermogen af.

Wel grappig, heb hier nog een AMD Athlon XP 2000+ staan met boxed koeler, die wordt minimaal 54 graden en maximaal 68 graden. Terwijl m'n Intel P4 3.0GHz min. 31 graden is en max. 56 graden, ook met boxed koeler. Zitten beiden in een zelfde type behuizing enzo. Toch geeft die 2000+ max. 60W aan warmte af, en de P4 3.0GHz 81,9.

Laatst bewerkt: 23 mei 2004
    1 persoon vindt dit leuk.
  4. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    De warmteontwikkeling wisselt heel erg per model. Een snellere processor van hetzelfde productieproces zal warmer worden. De modellen die volgens een nieuwer procede zijn vervaardigd worden meestal minder warm in verhouding tot de oudere processoren van dezelfde snelheid. Dat komt omdat de core dan nog kleiner gemaakt is. Als ze die vervolgens weer volknallen met 1 Mb Cache dan zal hij wel weer warmer worden...

Mijn P4 van 2,8GHz met 800MHz FSB draait op 3,08GHz en is nu 28 graden. Bij 100% belasting zit hij op ongeveer 38 graden. Ik heb er een Zalman CNPS7000A-AlCu koeler op zitten. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een Servertower heb met daarin o.a. zes 80mm fans en een 92mm fan.

Als je gaat overklokken kan je stabiliteitstests uitvoeren met memtset x86 (vanaf floppy) of bv. 3DMark of SiSoft Sandra.

1 persoon vindt dit leuk.
  5. MasterChief_007

MasterChief_007 Hellas Power ^_^

Leuk Bevonden:
    6
    Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe pc te gaan kopen.

Ik twijfel heel erg tussen de Athlon 64 of een P4.
    Ik ben van plan om de processor een beetje te gaan overclocken.
    Uiteraard moeten er goede koelingen bij.

Wat adviseren jullie wat ik dan het beste kan nemen kwa processor?

6. Tha Mike

Tha Mike The Good Die Young

Leuk Bevonden:
    1
    Volgens mij hebben de meeste mb's dat wel. (zo niet alle!!!!)

7. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Die zitten tegenwoordig in de cpu zelf, in ieder geval wel bij de P4. Vroeger zag je nog echt zo'n temeratuursensor in de cpu-voet zitten, maar dat heb je nu niet meer.

Goede koeling is meestal iets wat je zelf toe moet voegen aan een systeem. Kant en klaar is het een standaard koeling, welke niet voldoet als je gaat uitbreiden of overclocken.

8. Paauwtje

Paauwtje Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    niet waar kijk maar eens op sites van fabrikanten
    klopt maar tegen woordig heb je bijv bij de neiuwe msi in de bios een menutje pc health status daar kan je de status van het aantal volt zien maar ook de status van bijv de temperatuur van allerlei dingen

9. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ja klopt, en waar denk je dat de bios die temperatuur van uitleest? Via de sensor in de CPU :).

Veel moederborden hebben zelf ook een temperatuursensor, deze dient alleen voor de temperatuur van het moederboard. Aparatuur zoals hardeschijven en processoren beschikken zelf over de sensoren.

10. Paauwtje

Paauwtje Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    kijk ik zei dat dat dus klopte maar ik zei ook dat er op meeerdere plekken een zit lees maar eens goed

en kan best hoor maar ik heb nog nooit van HDs gehoord met sensorren weet je toevallig ook een fabrikant

Laatst bewerkt: 24 mei 2004
  11. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ghehe, sorry te snel overheen gelezen O-)

Het zijn verschillende merken die een sensor in hun hd's inbouwen, Maxtor, Seagate, Western Digital, IBM/Hitachi. Is per model/type verschillend. De uitlezing van deze temperatuur geschied door het zogenaamde SMART. Dit kan je in de bios aan zetten. Het is een diagnostische functie voor hd's, zo geeft de chip op de hd tijdens het booten aan of er iets mis is.

12. Paauwtje

Paauwtje Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    ok en dan heb ik ook nog een cooldrive 4 waar 4 sensorren aan zitten:p dus temperatuur genoeg

13. Rayquaza

Rayquaza lopen biatch:P

Leuk Bevonden:
    0
    ik ga het ook na mijn examens proberen. Heb al enkele tuts op internet gelezen, nu alleen nog een goede cooler van zalman oid.

Heb nu een:
    AMD 3000+ 333mhz, 512kb cache
    EPoX 8RDA3+ nForce2 Ultra 400 mobo
    Kingston Dimm 512 ddr pc3200
    Seagate Barracuda 7200.7 (nieuwe versie met 80 gig platter). Binnenkort een tweede schijf erin en dan raid 0..:)

14. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Wees heel voorzichtig met het vervangen van die koeler op een AMD. De core is namelijk heel kwetsbaar en als je de koeler maar een keetje scheef houdt brokkelt er een randje af, en dan kan je de cpu weggooien... En dat is natuurlijk zonde.

15. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Zie wel dat er in je case een goede airflow is want anders kan het wel is zeer heet worden (het is voor iets zomer hé).

16. Rayquaza

Rayquaza lopen biatch:P

Leuk Bevonden:
    0
    ja idd..daarom zat ik te denken aan een blowhole on the top of my case..:) immers warme lucht stijgt op..dus lijkt een logische plaats..daarnaast zal ik nog een tweede coolermaster casefan erin zetten..:)

Deel Deze Pagina