Hoe wijzig je je naam?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Sam Fisher Jr, 19 mei 2004.

1. Ik heb een probleem.

Ik heb een broers wiens voornaam begint met een E (net als mij). Heel vervelend als je post krijgt (weet zelfs niet of het nou voor mij is of voor me broer). We hebben ook geen doopnamen.

Daarbij komt nog eens dat iemand uit hetzelfde dorp waar ik woon exact hetzelfde heet (voor én achternaam). Stond laatst in de krant: E..... ..... kleurplaten wedstrijd gewonnen en vroeger wel meer dingen. Die gast staat ook nog eens bekend als een nerd.

Wat kan ik doen? Kan ik geen extra naam aanvragen? En hoe zou ik dat moeten doen?

2. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Tja, naar de burgelijke stand oid tog? :p

3. Martijn

Martijn I have returned!

Leuk Bevonden:
    1
    Naar het gemeentehuis gaan en het daar vragen ipv hier :)

4. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Whaha zo kan het ook ja

5. Ja maar wil het gewoon ff weten voordat ik moeite ga doen :)

6. Exige

Exige PS3: Miqe

Leuk Bevonden:
    0
    Xboxworld.nl Forums > Non-Xbox hokken. > Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle

Dit valt in de categorie: Entertainment :p

Nee, even serieus: waarom plaats je zo'n bericht in dit, nee uberhaubt in "een" forum?! Zoals Martijn al zei: bij het gemeentehuis kun je terecht voor dergelijke zaken.

7. Dodgie

Dodgie Beat me up Scotty

Leuk Bevonden:
    10
    Hehe, waar/wat wil je je naam in veranderen/toevoegen dan? :D

8. The Dark Prince

The Dark Prince xboxworld.nl

Leuk Bevonden:
    0
    Als je naar de afdeling ''burgerzaken'' in het gemeente huis gaat en dan zegt dat je je naam wilt veranderen vragen zij waarom en jij geeft de reden en na wat gedoe zou het gebeurt moeten zijn. succes:)

9. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Hier heb je wat info betreffende het wijzigen van je voor of achternaam. Veel plezier met lezen :cool:

Wijziging van de voornaam:

Als u uw voornaam wilt wijzigen moet u met behulp van een advocaat een verzoek indienen bij de rechtbank. Wijst de rechter uw verzoek toe, dan stuurt de griffier van de rechtbank een kennisgeving aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand zorgt voor aanpassing van de geboorteakte door middel van het plaatsen van een zogenaamde latere vermelding. Zodra de ambtenaar van de burgerlijke stand de latere vermelding heeft geplaatst, wordt de wijziging van uw voornaam ook doorgevoerd in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA of bevolkingsregister). Via de GBA worden alle (semi) overheidsinstanties op de hoogte gebracht van uw voornaamswijziging. Dit geldt ook voor alle grote pensioenfondsen. U moet zelf zorgdragen voor de wijziging van de voornaam op documenten zoals uw bankpas, uw rijbewijs, reisdocument of verzekeringspapieren. Schooldiploma's worden in de regel niet aangepast aan de gewijzigde voornaam.

Kosten

Voor het voeren van een procedure tot voornaamswijziging bent u aan de rechtbank griffierecht verschuldigd. U zult ook kosten moeten maken voor de inschakeling van een advocaat. Indien uw inkomsten onvoldoende zijn om deze procedure te kunnen betalen, kunt u een 'Verklaring omtrent inkomen en vermogen' aanvragen. Een formulier daartoe kan afgehaald worden bij de Informatiebalie of de balies van Burgerzaken.

Voor het verwerken van de voornaamswijziging bij de burgerlijke stand bent u geen kosten verschuldigd.

Wijzigen van achternaam:

Een meerderjarige kan de naamskeuze herzien, die zijn ouders voor hem hebben gedaan bij zijn geboorteaangifte. De herziening moet worden gedaan binnen 3 jaar na het bereiken van de meerderjarigheid.
    U kunt naamswijziging vragen indien uw geslachtsnaam onwelvoeglijk of bespottelijk is.
    U kunt naamswijziging vragen als uw naam zo vaak voorkomt, dat hij problemen oplevert.
    U kunt een geslachtsnaam toevoegen aan uw bestaande geslachtsnaam, indien u kunt aantonen dat de dubbele geslachtsnaam al voorkwam bij de invoering van de registers van de burgerlijke stand. U kunt de naam van uw moeder toevoegen aan uw geslachtsnaam als deze naam is uitgestorven of dreigt uit te sterven, omdat er geen nakomelingen meer zijn of kunnen komen, die deze naam dragen.
    U kunt uw geslachtsnaam wijzigen als uw bestaande geslachtsnaam uw lichamelijke of geestelijke gezondheid in ernstige mate schaadt.

Het verzoek tot geslachtsnaamwijziging moet u indienen bij het Ministerie van Justitie, Directie Bestuurszaken, Postbus 20300, 2500 EH Den Haag. U moet een afschrift van uw geboorteakte meesturen. Indien u wijziging vraagt van de geslachtsnaam van uw kinderen, dan moet u een afschrift van de geboorteakte van uw kinderen meesturen. Verder moet u kopieën meesturen van alle van belang zijnde stukken.

Een medewerker van de afdeling Burgerzaken van de woongemeente zal de aanvrager en alle belanghebbenden horen over het verzoek en stuurt zijn bevindingen naar het Ministerie van Justitie. Wanneer het verzoek wordt ingewilligd vindt de naamswijziging plaats bij Koninklijk Besluit. De ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt een afschrift van het Koninklijk Besluit en past de geboorteakte aan door middel van het plaatsen van een zogenaamde latere vermelding. De gehele procedure duurt ca. 9 maanden.

Zodra de ambtenaar van de burgerlijke stand de latere vermelding heeft geplaatst, wordt de wijziging van de geslachtsnaam ook doorgevoerd in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA of bevolkingsregister). Via de GBA worden alle (semi) overheidsinstanties op de hoogte gebracht van de geslachtsnaamwijziging. Dit geldt ook voor alle grote pensioenfondsen. U moet zelf zorgdragen voor de wijziging van de geslachtsnaam op documenten zoals uw bankpas, uw rijbewijs, reisdocument of verzekeringspapieren. Schooldiploma's worden in de regel niet aangepast aan de gewijzigde geslachtsnaam.

10. Thnx

Maar ik wil mijn naam niet veranderen, ik wil er een toevoegen. Een soort doopnaam.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2004
  11. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Zeg nu maar gewoon dat je in plaats van Sam voortaan als Sandra door het leven wil gaan :+

12. Wat vind je ervan? Nu nog een leuke naam:D

13. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Denk wel even na voordat je voortaan als Mr. Xbox door het leven gaat ofzo :)

14. Of Ms. Xbox:D

15. Fearless[NL]

Fearless[NL] Ik zit niet op deze

Leuk Bevonden:
    0
    Wat dacht je van : Johannes nicolaas Sam de 3de ?

16. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    Liever niet Johannes. Anders raken we weer in de war met die J's wat ook vrij vervelend is enzo... :+

Deel Deze Pagina