1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp bij nieuwe PC samenstellen !

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Benny, 4 dec 2003.

1. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Ik heb het vergeleken met de Asus deluxe moederborden en die van MSI waren beter.

De 9800 XT is sneller dan de Pro. Maar de 9800 XL (van de Aldi-pc's) is een geoverclockte 9800.

Wat bedoel je daar mee?

Dat vraag ik me ook af of dat er een onboard LAN op dat moederbord zit, maar ik ga binnekort toch naar die winkel om wat meer info te vragen.
    Zoals ik zei: ik wil het beste van het beste en dat geld ook voor netwerkkaarten.

2. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Die Fans zijn dus Koelsystemen die er gewoon in te "klikken" zijn ?

En hoeveel kost een dure en hoeveel kost een goedkope ongeveer?

Maar ik kan dus simpelweg niet aan de gang met dit systeem, omdat de koeling te "min" is?

3. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    1 fan is er blijkbaar in te klikken, de rest niet.

Een fan kost gemiddeld €20.

Je kan wel aan de gang met je systeem, maar als je alles (ooit) volop gaat benutten vrees ik dat je case een oven wordt.

4. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat gebeurd dus pas met de extreem veeleisende games die in de toekomst nog komen?

5. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Onder andere. Maar als je bv. Unreal II met 6x FSAA en 16X Ani filter aan speelt dan kan die kaart wel eens warm worden (tomshardware heeft 60°C voor de XTgemeten zonder overclocking). Sommige moederborden overclocken je grafisch kaart automatisch (niet echt de moeite) en dan stijgt de temperatuur nog een graad of twee (of meer), wat dan dat fataal kan zijn. En dan te bedenken dat je CPU ook nog eens (zeer) warm wordt.

Als ik jou was zou ik die fans er laten inzetten. Liever nu €50 (2 fans) extra dan later €x00 voor een nieuwe grafische kaart en/of CPU.

Laatst bewerkt: 6 dec 2003
  6. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm oke, dan neem ik die wel erbij..

bij www.norrod.nl hebben ze coolers (systeem coolers) voor 7.50 euro, als ik er daar 2 van laat inzetten extra is dat toch wel genoeg?

En moeten dat dan Processor, Systeem of Harde schijf coolers zijn ?

7. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Systeem coolers. De welke je moet pakken, denk ik, ligt aan je case. Voor meer info over je case, kan je het best op de site van Chieftec gaan zien of eens naar je leveranciers gaan.

8. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    En hoeveel Milimeter Fans moet ik dan hebben?

80, 90 of 120 MM ??

En hoeveel moet ik er hebben? En waar moeten ze bevestigd worden?

9. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb de chieftec dragon servertower, daar zitten aan de voorkant 6 5,25" sloten in (achter een klepje), dus er zouden 6 cdromdrives in kunnen, dan herken je hem misschien als je hem ziet. Daar kunnen aan de voorkant 3 gewone 80mm fans in, aan de achterkant bij het moederbord 2 80mm fans en helemaal bovenin, boven de voeding dus, daar kan een 90mm fan.

Een Chieftec Dragin miditower heeft minder plaatsen voor koelers. Laat je hierover ook door de winkelier informeren.

Aan de voorkant zitten twee removable rekjes om harddisks in te doen. In zo'n rekje kan je aan de voorkant zo'n fan klikken, heel simpel. Dan het rekje terugzetten in de kast en klaar. Wel even het powerkabeltje aansluiten natuurlijk. Ik zou de fan bij de harddisk zetten om ook de HD optimaal te koelen. Deze fan zuigt lucht aan, dus blaast naar binnen.

Dan aan de achterkant, direct boven de videokaart nog zo'n 80mm fan. Deze kun je ook zo vastklikken. Deze blaast naar buiten. Zo heb je en goede luchtstroom en koel je tevens de videokaart.

Voor 4 euro een fannetje erin "kan", maar maakt meer lawaai. Een duurdere is meestal stiller en gaat langer mee. Je wilt een PC en geen stofzuiger neem ik aan, dus vraag om een fan die voldoende koelt en niet te veel lawaai maakt.
    Ik heb even de prijzen bekeken bij Informatique. Papst fans kosten 15 a 17 euro, Enermax fans zijn 13 euro per stuk. Meer dan 20 euro voor een 80mm fan is echt te duur vind ik.

Enermax is regelbaar, dat is het makkelijkste, dan kun je het zelf aanpassen. Ik heb zelf allemaal enermax fans.
    Hoe hoger de snelheid van de fan, hoe meer lawaai, dat naast de kwaliteit en het ontwerp ervan. 2500rpm is best wel rumoerig, hoger wil je zeker niet. 2000rpm is denk ik een goede snelheid en 1500rpm is wat stiller, maar verplaatst ook mider lucht dus koelt iets minder.

Zonder fans werkt het systeem ook, maar ik zou zeker de 2 fans aanraden. In de zomer kon je zonder fans wel eens problemen krijgen tijdens het gamen.

Natuurlijk kan de winkel je hier ook over informeren.

PS, met de 3200 MEGAHertzen (= 3,2 GHz) doelde ik op de gigantische snelheid van tegenwoordig. Nog niet zo lang geleden was je stoer met 16MHz. Ik heb zelf 2,8GHz.

10. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Oke, dus als ik 2 Fans extra koop bij NoRRoD (7.50 per stuk) en die bevestig boven mijn videokaart en bij mijn Hard Disk kan ik wel ff vooruit ?

Geluid maakt me namelijk niet zo veel uit, want de Pentium 3 800 MhZ die ik nu heb lijkt wel een Stofzuiger 8)

In ieder geval bedankt voor alle info !

11. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Dat is waar. 3-4 jaar geleden was mijn ex-P3 550 Mhz nog state of the art. Momenteel heb ik 2.5 Ghz en een trage harde schijf en een oude video kaart (Radeon 9000 Pro) op een slecht moederbord gemonteerd.

Tja, wat wil je met zo'n 'oude' pc. Je nieuwe pc zal wel niet zoveel lawaai maken, tenzij je je fans op +2000 rpm zet.

12. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Oke dan

Ik heb NoRRoD een mailtje gestuurd waarin ik vraag of ze de 2 extra Fans (van 7.50 euro) er gelijk inzetten..

En weet iemand hoeveel Milimeter Fans ik nodig heb?

Ik wil er een achterin bij mijn Videokaart en een bij mijn Harde Schijf..

En ik wil geen OS erbij (Windows 2000 heb ik hier nog liggen), krijg ik mijn computer dan geleverd met DOS erop? Zodat ik Windows 2000 erop kan installeren zonder al te veel moeite?

Alvast bedankt..

13. Barbatruuk

Barbatruuk huub huub huub

Leuk Bevonden:
    2
    Je windows 2000 is een bootdisk dus je hoeft 'm er alleen in te stoppen en dan begint de installatie. Als er nog geen cd-rom drivers zijn geïnstalleerd heb je dacht ik je boot diskette nodig. Die installeert dan cd-rom drivers en dan kan je windows installeren. Ik hoop wel dat je de originele 2000 hebt want soms is een illegale geen boot disk.

14. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat zit wel goed ja! Bedankt! :)

15. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    80 mm fans.

En als je er geen OS bijkoopt staat er helemaal niets op en is het vaak ook niet helemaal 100% getest. Je moet dus zelf alle drivers voor 2000 gaan zoeken (voor zover die niet meegeleverd zijn) en zelf alles installeren. Vaak is de installatie bij een systeem gratis als je er een OS bijkoopt.

Windows 2000 start inderdaad op vanaf CD. Je moet in de BIOS even de cdrom als 1st boot device instellen.

16. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Oh, dus ik moet allemaal drivers gaan zoeken? Laat maar dan, dan neem ik Windows XP er wel bij en laat ik hem wel installeren..

Dat moet alleen wel ten koste gaan van iets anders, maar van wat?? 8)

17. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Meestal staan de drivers op de bijgeleverde cd's, maar soms zitten die er niet bij, of je moet net een andere versie.. Dan moet je op internet gaan zoeken bij de diverse fabrikanten naar de juiste drivers.
    En de volgorde van installatie is vaak erg belangrijk. Als je er handig mee bent en er tijd voor hebt is het geen probleem, maar het kan ook wel een probleem opleveren, en dan moet je dat zelf oplossen...

Ik zeg dus niet dat je gegarandeerd problemen krijgt, maar het komt vaak voor dat mensen een Windows installatie (met drivers etc.) onderschatten.

Oh, vraag wel even of ze de laatste BIOS op dat moederbord zetten. Dan hoef je dat risico niet zelf te nemen.

PS. Je ging toch dit kopen?

QUOTE:
    Ik heb met mijn ouders gepraat, en ik mag het volgende systeem kopen:

-Chieftec Bigtower (zilver)
    -Asus MB P4C800 Deluxe Intel P4 DDR
    -Intel Pentium4 3.0GHz 800MHz
    -Cooler CPU AMD/Intel
    -ValueRam 512Mb DDRAM 400MHz
    -HDD 160Gb 7200rpm SATA
    -DVD ROM 16x Speler
    -DVD +/- Rewriter 4 speed
    -FDD Diskettestation 3.5 inch
    -IDE kabel systeem
    -Asus A9800XT TVD Pro ATI Radeon 256Mb AGP
    -Systeemassemblage
    -Microsoft Windows XP Home NL
    -Philips 107T51 17 inch CRT monitor

Laatst bewerkt: 8 dec 2003
  18. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan nu niks meer veranderen, en het is dit systeem geworden:

-Chieftec Bigtower (zilver) [360 Watt]
    -Asus MB P4C800 Deluxe Intel P4 DDR
    -Intel Pentium4 3.0GHz 800MHz
    -Cooler CPU AMD/Intel
    -HDD 120Gb 7200rpm SATA
    -DVD ROM 16x Speler
    -DVD +/- Rewriter 4 speed
    -IDE kabel systeem
    -Asus A9800XT TVD Pro ATI Radeon 256Mb AGP
    -Systeemassemblage
    -Microsoft Windows XP Home NL
    -Installatie van OS software
    -Philips 107P40 17 inch CRT monitor

+ 2 Extra Cooling Fans (80 bij 80 Milimeter)

Dat is het systeem dus geworden..

Ik weet niet of ik die 2 extra Fans allebei erop kan zetten, want mijn vaders PC (ook niet kinderachtig, Pentium 4 2.6 Gigahertz) heeft volgens mij geen extra aansluitingen voor Fans.. Ik hoop die van mij wel :confused:

Iemand die dit weet?

19. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Dat heeft allemaal te maken met de case (en het moederbord), niets met de CPU.

Als jij mij zegt welke Chieftec Big Tower, dan kan ik je misschien helpen.

Btw, dat is een goed systeem.

20. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is een plaatje van de kast:

En het typenummer is: "WX-01GND"

Nog wat informatie:

Omschrijving:
    Deze Chieftec kast heeft een metallic zilverkleurige behuizing en is voorzien van een 360watt voeding geschikt voor Intel Pentium 4 en AMD XP processoren. De kast heeft 4x een 5 1/4 inch slot, 2x een 3,5 inch slot en is voorzien van een cooler aan de zijkant van de kast. Tevens kunt u deze behuizing uitbreiden met de volgende accessoires: Chieftec Lightbar blauw, USB/1394 front en Chieftec sidepanel.

Technische specificaties:
    - 360 Watt voeding
    - 4 x 5,25 inch slot
    - 2 x 3,5 inch slot
    - Kleur: zilver

Officiële site: http://www.chieftec.com
    Fabrikant code: BX-02SL-SL-SL

En ik bedoelde trouwens dat mijn vader geen extra aansluitingen voor Fans op zijn moederbord heeft... en of ik dat misschien wel heb..

Ik hoop dat dit genoeg zegt :)

Deel Deze Pagina