Co-op is de afkorting voor co-operation, samenwerken dus. Speel je offline (alleen dus), dan neem jij één karakter voor je rekening, terwijl de AI de andere bestuurt. Caddoc en E'lara zijn in dit spel altijd samen, dus je vecht en avonturiert altijd in teamverband. Op verschillende momenten krijg je de mogelijkheid om van karakter te wisselen... dit kan dus niet met een druk op een toets op een willekeurig moment (wat ik zelf eerst dacht). Is verder geen probleem, maar wel iets om mee rekening te houden. Dit systeem werkt wel lekker eigenlijk, want zo leer je even goed met beide karakters te spelen (als je zelf zou mogen kiezen zou je waarschijnlijk steeds dezelfde pakken).
Co-op wil in dit geval ook zeggen dat online een tweede speler de AI overneemt. Dan speel je dus met z'n twee. Samenwerken is wel aanbevolen, want beide karakters hebben elkaar nodig in verschillende gevechtssituaties. Caddoc heeft moeite met ranged tegenstanders. Hij heeft wel een kruisboog, maar is veel sterker met melee wapens als zwaarden en bijlen. Alleen moet hij dan wel in de buurt van die boogschutters komen. Gelukkig heeft hij wel een groot schild om zichzelf mee te beschermen, maar met vooruitgestoken schild loopt hij natuurlijk erg traag. E'lara daarentegen is een killer op afstand, maar zodra monsters dichtbij komen kan ze maar weinig klappen opvangen. Ze is wel snel, lenig en heeft een zwaard en schild. Maar die snelheid is handiger om snel bij het gevaar weg te komen. Speel je offline met de AI, dan werkt die redelijk goed met je samen. Speel je online, dan is zeker op de hogere moeilijkheidsgraden goed overleggen vaak belangrijk.
Buiten de gevechten zijn er ook puzzels en deuren die je alleen met z'n tweeen open krijgt. Eigenlijk niks nieuws, het is in andere games ook wel eens gedaan. Maar het is wel vermakelijk.
Naast schilden slijten ook de magische wapens. Of eigenlijk: de charges raken op. Bijvoorbeeld een ice burst zwaard heeft 20 charges ijs. Regelmatig bevries je dan een tegenstanders (valt in stukjes uiteen bij de juiste harde klap), maar bij elke freezing effect verlies je wel een charge. Die charges kun je niet bijladen en zonder charge zijn de magische wapens zelfs iets zwakker als de gewone wapens. Vond ik eerst wel jammer, maar dit zorgt er wel voor dat de reguliere wapens wel nuttig blijven. Zo heb ik een geweldig (gewoon) sniperbow gevonden. Nu moet ik steeds twee keer nadenken of ik wel die nieuwe magische sniperbow wil meenemen, omdat die gewone al zo goed is. Nog best een lastige keuze!
Het is verder geen RPG, dus je kunt geen equipment kopen. Je vind alle wapens en schilden in rekken en kisten. Ook is er armor in meerdere upgrades te vinden. Verwacht van die harnassen niet teveel, het zijn alleen een soort shoulder plates. Ze beschermen je wel tegen alle schade (gaan niet kapot) en alle beetjes helpen als je omver wordt gekegeld door een aanstormende minotaur.
EDIT: Nog vergeten te zeggen. Statistieken van je helden verbeteren wel iets in dit spel, dus het is in dat opzicht wel RPGish. Dat gebeurd door secrets te vinden, special moves uit te voeren of gewoon tegenstanders met een bepaald type wapenn te doden. Of dit spel ook met z'n tweeen offline (splitscreen) is te spelen weet ik niet. Het leukste is online met iemand waarmee je vaker samen speelt, maar tot nu toe speel ik het ook in mijn eentje en dat is ook goed te doen.
Laatst bewerkt: 16 jun 2011