Interessant artikel over de Xbox.

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Aart, 24 jul 2003.

1. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb eens in een artikel gelezen dat voor dat het bekend was dat de Gamecube en Xbox zouden komen Sony behoorlijk lomp is omgegaan met de developers. Ze konden toch nergens anders hun games kwijt.

2. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    True, hoewel datd e uitgever/ontwikkelaar alsnog geld gaat kosten om een service te bouwen - Waar de devs voor de Xbox slechts de netcode moeten schrijven.

In de tijd dat de PS2 nog de enige next gen console was (DC er even buitengelaten) is men idd redelijk bot omgegaan met ontwikkelaars, maar dat 'recht' hadden ze - NIet echt iets om opt e bitchen.

Wél is het algemeen bekend dat er weinig support vanuit Sony is wat betreft het optimaal gebruiken van de PS2's kracht - Het is vaak te ingewikkeld, en moeten de ontwikkelaars allemaal zelf uitzoeken.

3. thedutchterror

thedutchterror Noobienoobienoobie

Leuk Bevonden:
    0
    sorry maar ik ben het niet helemaal eens met he artikel het klopt dat sony veel meer verkoopt en zo maar dat komt omdat de xbox nog nieuw is en hij heeft al veeel grote titels vind ik vb pgr,halo,...
    en ik denk dat microsoft er echt nog wel iets goeds van maakt

4. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Maar Sony bouwt ook door, de PSX laat al zien wat Sony van plan is.

5. Eckse_boer

Eckse_boer Life is a Fable.....

Leuk Bevonden:
    0
    Nou jah ok, tis op zich wel klote dat er geen EA sport games met live optie op de xbox komen. Ik zelf ben niet zon sportgamer maar ik begrijp dat dat voor andere echt balen is. Maar vergeet niet dat EA sports weliswaar bekend is, maar zeker niet GOED is. Veel gamers kopen blindelings FIFA gewoon puur voor de naam en hoe het spel speelt interreseert ze geen reet. Maar wat kan het ons schelen dat wij geen EA sport games met live optie hebben! Laat die ps2ers maar lekker. Wij krijgen toch XSN sports. En dat is toch echt (als we msoft mogen geloven) 10 x bter dan EA sports.

6. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Wat in het artikel staat klopt wel.

7. Jerhui

Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het stukje ook even gelezen en dit is mijn reactie erop:

Er staan in deze zin twee dingen die erg suggestief zijn en nergens op zijn gebaseerd. Ten eerste de prijs. Het idee dat Windows te duur zou zijn slaat nergens op als je kijkt hoe vaak er gebruik gemaakt wordt van dit programma. Ik (en dat geld voor de meeste werkende mensen) werk gemiddeld zo'n 10 uur per dag met Windows, dat is meer dan wat voor een programma dan ook. Als je de prijs van Windows gaat vergelijken met dat van een game waar je 70 euro voor betaalt en maar een paar uur gebruik van maakt, dan is Windows spot goedkoop. Als tegen argument kun je aandragen dat programma's als Linux een stuk goedkoper zijn, maar ik betwijfel of dat in de praktijk werkelijk het geval is. Tevens kun je niet stellen dat het ene programma te duur is op het moment dat een ander goedkoper is.

Vervolgens heeft de schrijver het over een teruglopende verkoop van Windows, maar zover ik het weet is daar geen spraken van. Het zou kunnen dat het marktaandeel terug loopt, maar tegenover staat dat de markt van besturingssystemen verre van verzadigd is en dat er nog een zeer grote markt is die nog ontgonnen kan worden (denk hierbij vooral aan Azië) Uit de laatste jaarcijfers van Microsoft is te lezen dat de winst die uit Windows wordt gehaald nog steeds toeneemt ten opzichte van de jaren daarvoor, dus dit is verre van een teruggang.

Dit is een van de grootste misverstanden die er zijn rond Microsoft. Het is waar dat Microsoft gebruik (heeft) maakt van ongeoorloofde koppel verkoop, maar dit is iets dat dat ieder bedrijf zou doen in dezelfde situatie. Uiteraard is dit niet goed te praten, maar het moet wel even in perspectief gezien worden.

Vervolgens geeft de schrijver een voorbeeld dat juist niet illustreert wat hij wil zeggen. Netscape en Microsoft hebben beide hun browsers gratis verstrekt en staan daarbij op gelijke voet. Dat Microsoft een veel groter distributie kanaal heeft dan Netscape wil opzich niet zeggen dat MS hiermee verkeert heeft gehandeld. De rechtszaken rond de koppeling van Explorer in Windows was opzich geen probleem, het probleem zat het hem erin dat de koppeling in de latere versies zo ver was geïntegreerd dat het bijna onmogelijk werd gemaakt voor klanten om nog te kunnen kiezen en daarvoor is Microsoft op de vingers getikt. Maar dat was in eerste instantie niet de rede dat Netscape het moest afleggen tegenover Explorer. De nekslag had daarvoor al plaats gevonden en kwam voort uit het simpele feit dat Explorer gewoon een beter programma was dan Netscape.

Hetgeen ik als laatste aangeef is ook direct hetgeen ik me het meeste aan irriteer als ik stukken over Microsoft lees. Ja, Microsoft heeft een aantal marken weten te domineren door aankopen en ongeoorloofd misbruik van haar marktpositie, maar een groter deel van haar succes komt ook voort uit het hebben van betere producten dan de concurrentie en ik vind dat dit nogal eens te makkelijk wordt vergeten.

Hoewel Japan van oudsher de bakermat is geweest van de games industrie is dit een beetje achterhaald. Japan blijft belangrijk, maar is niet meer noodzakelijk om in leven te blijven. Van de drie regio's (Europa, Amerika en Japan) is Japan de kleinste qua potentiële consumenten. Japan heeft op dit moment wel de grootste penetratie wat betreft console gebruik, maar de kansen liggen juist in de twee veel grotere groeimarkten. Als de trend zich voortzet en de penetratie in Europa en Amerika blijft stijgen, zal Japan steeds minder belangrijk worden.

Ik kan lijden aan geheugen verlies, maar dit komt mij niet bekent voor.

Dit is erg achterhaald. Microsoft maakt nog steeds verlies per verkochte console, maar niet zoveel als de schrijver hier aangeeft. Verder lees ik dit argument te vaak om aan te geven dat Microsoft het niet goed zou doen. Dit is totale onzin. Het verlies maken op de hardware om vervolgens geld terug te verdienen op de software is een erg oude marketing strategie die ook wel het scheermesjes principe wordt genoemd. De houders worden met verlies of tegen kostprijs verkocht en de winst wordt gehaald uit de verkoop van de mesjes.

Daarbuiten wordt er ook vergeten wat de strategie van Microsoft is met de Xbox, namelijk dat ze deze generatie een naam willen vestigen in de console wereld en pas met de Xbox 2 serieus willen gaan concurreren met Sony en Nintendo. Microsoft heeft van te voren ingepland dat ze deze generatie vele miljoenen zullen verliezen, maar dat heeft allemaal te maken met de lange termijn visie waar ik later op terug zal komen.

Het is duidelijk dat de schrijver niet door heeft dat de console industrie niet om liefdadigheid draait, maar dat er commerciële bedrijven in opereren die financiële belangen hebben. Dit geld zowel voor Microsoft als voor EA. Zoals Wouter al aangaf (ik heb het er al eens met hem overgehad) zijn de motieven van EA ook puur eigenbelang en is het niet enkel Microsoft die moeilijk loopt te doen. EA heeft enorm veel geïnvesteerd in een serverpark op te zetten voor haar online spellen. Tot nu toe heeft hun online strategie nog niet echt haar vruchten kunnen afwerpen. EA had goede hoop dat de Sims Online en Need for Speed Motorcity een grote groep betalende klanten zou gaan trekken, maar dat is niet gebeurd, waarna zij met een enorm dure investering bleven zitten zonder dat dit iets op bracht. Als EA er voor zou kiezen om mee te doen aan Xbox Live, dan zouden deze investeringen gedeeltelijk voor niets zijn geweest. Sony levert enkel de hardware voor haar online strategie en laat het aan de individuele uitgevers over om voor de infrastructuur te zorgen. Dit is voor EA een uitgelezen kans voor EA om een deel van haar investeringen terug te verdienen.

Simpelweg gaat het enkel om geld. ;)

Wederom erg suggestief... misschien waren de eisen van EA wel totaal onredelijk. Waarom wordt er nu direct van uitgegaan dat Microsoft degene is die de breuk heeft veroorzaakt?

Microsoft heeft bijna de totale OS markt in handen en is dominant in bijna iedere technologie georiënteerde markt. Dit lijkt me een voldoende basis om op terug te vallen.

Om even terug te komen op iets waar ik het eerder over had, namelijk de lange termijn visie van Microsoft met de Xbox. Het is allemaal zo simpel. De rede dat Microsoft op dit moment actief is in de game industrie is omdat Microsoft een manier heeft gevonden om haar heilige graal te kunnen verwezenlijken, namelijk een set-top-box in iedere huiskamer. Al jaren probeert Microsoft een ingang te vinden in de huiskamer, maar tot op heden zonder al te veel succes.

Microsoft heeft goed gekeken naar Sony met haar Playstation en heeft daarin zowel een bedreiging als een kans gezien. De PS1 was niets meer dan een console, maar met de PS2 heeft Sony niet opnieuw een console gemaakt, maar een entertainment apparaat. Dit beschouwde Microsoft als een enorm gevaar en realiseerde zich dat ze snel deel moesten gaan uitmaken van deze markt, omdat deze ontwikkeling wel eens een belangrijk deel van hun activiteiten zou kunnen gaan ondermijnen. Als Sony er namelijk in zou slagen een media apparaat in iedere huiskamer te krijgen, dan zou MS buitenspel gezet kunnen worden.

De PS2 is misschien (nog) niet wat men van te voren had verwacht wat betreft een portal in de huiskamer, maar met iedere nieuwe generatie zullen ze steeds dichter bij komen.

De strategie van zowel Sony als Microsoft is om een gesloten systeem in iedere huiskamer te krijgen dat het middelpunt zal moeten vormen van alle toekomstige digitale activiteiten binnen het huis, van spelletjes spelen, internetten als zakelijke toepassingen. Dit is de rede dat bedrijven als Sony en Microsoft actief zijn in de console markt... niet om ons een plezier te doen, maar om de huiskamer van de toekomst te kunnen domineren.

Zo, het is wat langer geworden dan ik had gepland en ik zou nog wel even door kunnen gaan, maar dit lijkt me voorlopig voldoende. ;)

Laatst bewerkt: 11 aug 2003
  8. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    daarmee is denk ik alles gezegt en gedaan, nice job Jerhui! :)
    ben het er mee eens!

9. Jerhui

Leuk Bevonden:
    0
    Dankje ;)

Het lijkt nu alsof ik een enorme Microsoft lover ben, maar dat valt mel mee hoor :)

Het is alleen dat ik een beetje tegen gas wilde geven tegenover de schrijver van dat stukje en omdat ik het erg knap vindt op het moment dat (wat voor bedrijf dan ook) een bedrijf in zo'n korte tijd zo'n enorm marktaandeel kan vergaren.

Daar heb je veel visie voor nodig... en je kunt veel zegen over Gates en Balmer, maar visie hebben ze. :)

10. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    ja idd, MS heeft tog geweldig gepresteerd, en ik denk persoonlijk dat alleen MS het heeft kunnen presteren om een derde console op de markt te brengen..

en de kritiek op MS is meestal ongegrond..

11. Jerhui

Leuk Bevonden:
    0
    Het is niet zo zeer ongegrond, maar vele lijken het niet te snappen dat het puur om geld gaat en dat alle partijen daarom actief zijn in deze markt.

Er wordt nogal eens gedaan of Microsoft de enige is die bezig is met geld te verdienen, terwijl ze dat allemaal doen... misschien is MS wel de enige die het met open vizier doet??

Ik volg de Xbox al voor dat dat ding een naam heeft en heb alles gelezen van de zogenaamde kenners uit de industrie. Van begin af aan ben ik het al niet met ze eens geweest en alhoewel de ene wat positiever was dan de ander had geen van hen verwacht dat de Xbox zo zou verkopen als hij nu doet... dat illustreert maar weer eens dat iedere boerenlul zich een deskundige mag noemen.

Even voor de duidelijkheid. Ik ga er niet van uit dat mijn visie de ware is, maar ik heb al vaker zulke stukken geschreven zelfs ver voordat de Xbox uit was... en als ik nu kijk hoe het tot nu toe verloopt zat ik er niet ver naast. Dat geeft me wel recht van spreken.... toch :cool:

12. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    ik volg sinds de 1e geruchten al de komst van de xbox:) en met ongegrond bedoel ik niet dat er nooit goede kritiek is.. maar de meeste kritiek die de mensen uiten doen ze om de verkeerde redenen.. kijk als je gewoon kritiek uit, en je kan aantonen dat het egt zo is, dan is er niks aan de hand, maar die soort van fanboy achtige kritiek, die is ongegrond..

13. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Het is helemaal geen pointless artikel!!! Het is een artikel met keiharde feiten!!

14. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    uhm wouter xbox, het is al lang en breed bekend dat je een domme hersenloze xbox hater bent :eek:, mayb is het beter als je je ps2 en ngc fanboys maar is gaat verwennen he.. mij irriteert het iig dat je hier post, en ik dat dat meerdere members daar last van hebben.. je posts hebben namelijk een inhoud van 0.0

15. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Om de 1 of andere reden vond ik Jerhui's post beter onderbouwd....zou niet weten waarom |:- Bij deze dan ook meteen mijn *thumbs up* voor Jerhui's post die de zwakke punten in het artikel goed onderuit haalt

16. Bitten Wolf

Bitten Wolf Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja Jerhui heeft alles wel eens gezegd en alles lijkt ook te kloppen. Nu maar hopen dat de tactiek van Microsoft lukt en dat we in ieder geval 1 mooi gameplatform in de huiskamer krijgen (en of dat nou de Xbox is of een PS, dat maakt me niet uit, als hij maar goed is)

17. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Jullie vinden het zwakke punten, omdat jullie het er niet mee eens zijn.

18. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    vertel dan eens waarom t wel waar is ipv dit geblaat....

19. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    De ene keer zeg je dus dat er feiten worden genoemd in het artikel, en nu suggereer je dat het allemaal subjectief is? :{

20. Jerhui

Leuk Bevonden:
    0
    Zou je a.u.b met wat argumenten kunnen aankomen waarom je het niet eens ben met mijn mening, zodat ik daar op kan reageren. ;)

Deel Deze Pagina