Interessant artikel over de Xbox.

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Aart, 24 jul 2003.

1. Billbox

Billbox Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    en toen was het stil....

2. Jerhui

Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    @Billbox: Als je het te stil vindt, dan zou je ook mee kunnen doen aan deze "discussie" en jou visie geven op dit alles... :{

3. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Jerhui ik heb ook niks tegen jouw, maar tegen degenen die lopen te roepen van, Pointless topic, interesseert me niet enz..........

4. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    nog steeds heb je je uitspraken niet onderbouwd.. doe dat eerst voordat je weer deze crap post :eek:

5. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Deze enorme bedragen zullen ooit terugverdiend moeten worden, maar Microsoft kan echter niet rekenen op inkomsten uit de consoleverkoop. Alleen al het verkopen van de console kost het bedrijf zo’n €175,- per verkochte console. Een bedrag dat terugverdiend moet worden door de verkoop van games. De huidige videogamemarkt beslaat zo’n 23 miljard euro omzet, maar Microsoft is gedwongen zijn titels flink in prijs te verlagen om de markt te kunnen penetreren. Winst die Sony boekt per verkochte titel zit er dus voorlopig nog niet in voor Microsoft.

Dit is gewoon waar. Msoft maakt nog teveel verlies en zelfs voor Msoft is dat niet goed.

Het verlies aan ontwikkelaars en uitgevers door bindende contracten met Sony en Nintendo wordt versterkt door het business-model van Microsoft. De onderhandelingstactiek van de Windows divisie, keihard en geen inbreng van de derde, heeft de Xbox divisie overgenomen, derden hebben weinig tot niets te zeggen. Het bedrijf lag daarom ook meerdere malen in de clinch met de hardwareleveranciers over de prijs van de onderdelen. Dit was enigszins logisch, de kosten zijn enorm bij de Xbox. Vorig jaar zijn er zo’n 9 miljoen consoles verkocht, een verlies van 1.5 miljard euro voor het bedrijf. Het punt is echter dat Microsoft geen ijzeren vuist kan maken zoals het kan met Windows. In tegenstelling tot de Windows markt bezit het bedrijf geen 90% van de markt, maar eerder het tegenovergestelde. Vorig jaar verkocht Sony immers bijna 75% van het totaal aantal verkochte consoles. Dit is alleen van vorig jaar, de jaren ervoor verkocht de PS2 ook erg goed. Het marktaandeel van Microsoft is dan ook veel te klein om een tactiek te gebruiken die de Windows divisie gebruikt. Als er een bedrijf is die de ontwikkelaars hard nodig heeft en ze juist niet tegen zich moet keren is het Microsoft wel.

Het gaat zo als Msoft dat zegt en de ontwikkelaars hadden niks in te brengen. Bij een monopolie kan je dat doen, maar op een markt van concurrentie niet. De ontwikkelaars vinden dat teveel gezeik en gaan naar een concurrent waar ze wel eigen inbreng hebben.

De grootste tegenslag van de Xbox werd 2 maanden geleden bekend gemaakt. Electronic Arts heeft Microsoft de rug toegekeerd als het gaat om online gamen. EA is echter geen bedrijf zoals Opera voor Internet Explorer is, het is de marktleider in de gamewereld. Met een omzet van 2.0 miljard dollar per jaar mag het zich met recht een grote jongen noemen, een bedrijf dat Microsoft dus nodig heeft. EA volgt met deze beslissing Eidos, een ander bedrijf dat niets zag in het business-model van Xbox Live. Logisch, want EA heeft er baat bij dat het verzekerd is van inkomsten na verkoop bij games als The Sims of Battlefield 1942. Online games waarbij een team constant bezig is met het verbeteren van de game. Microsoft bleef echter voet bij stuk houden en claimt de volledige opbrengsten van Live en al haar abonnementen erom heen. Een onacceptabel feit en EA ontwikkelt daarom ook geen games die Live ondersteunen. Dit lijkt een stap in de fatale richting te zijn voor de Xbox, EA heeft namelijk nu ook aangekondigd volledig samen te werken met Sony op het online gebied. De “Live” ervaring voor Sony gamers begint rond september in Nederland, maar Amerikaanse gamers kunnen al een tijd genieten van het online genot. Iets wat niet bepaald onsuccesvol is.

EA is een van ´s werelds grootste ontwikkelaars en dus belangrijk dat die aan jouw kant staat. En dat is dus niet zo. Daar hun instelling zullen ze zo steeds meer ontwikkelaars verliezen.

De Microsoft tactiek van keiharde eisen lijkt dus de eerste keer in een lange geschiedenis van het bedrijf een grote klap te hebben bezorgd aan de Xbox divisie. Want in tegenstelling tot Windows kan het niet zonder de medewerking van een softwareleverancier. Games zijn namelijk van vitaal belang in de consolemarkt en Live markt. Menig gamer keek uit naar de Live ervaring van Fifa 2003 of andere EA games, maar Xbox gamers kunnen sowieso fluiten naar deze droom.
    Microsoft heeft nog geen goede compromis voor dit verlies, maar weigert tegelijkertijd toe te geven aan de eisen van de ontwikkelaars. Iets wat de Xbox compleet de das om kan doen, want wie wil er nu een Xbox console als EA straks ook stopt met het uitgeven van offline games op de Xbox. Toekomstige Fifa games zullen meer gamers lokken naar Sony of Nintendo dan Halo 2 zal doen. In tegenstelling tot Sony (met haar solide basis in de gamewereld) en Nintendo (met de GBA) heeft Microsoft in de gameswereld niets om op terug te vallen.

Die harde tactiek zal ze uiteindelijk de das om doen.
    En wat heeft Msoft nou om op terug te vallen??? Helemaal niks.
    Sony en Nintendo hebben dat wel.

Laatst bewerkt: 12 aug 2003
  6. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    MS heeft dit jaar meer winst gemaakt dan sony of nintendo.. MS red het wel..

maar tog leuk dat je is eindelijk een goed onderbouwd stukje post..

7. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Nintendo is juist de enige die winst maakt. Sony maakt ook verlies net zoals microsoft (van de laatste dingen die ik heb gezien, dus pin me er niet op vast)

Dank je:)

8. stefsybo

stefsybo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nintendo is de enige die winst maakt op hun consoledivisie, maar over het hele bedrijf gezien maakt Microsoft de meeste winst en heeft Sony ook winst gemaakt.

:confused: Volgens mij is Microsoft juist heel erg developer-vriendelijk, wat de Xbox-zaken betreft dan. Sony is juist de meest onvriendelijke, door een systeem te maken waarvoor je moeilijk kan programmeren en ook slechte documentatie te maken voor developers.

Dit is natuurlijk een mening, maar EA maakt niet meer spellen die ik wil hebben dan een gemiddelde andere publisher, dus mij interesseert het allemaal niet zoveel

Volgens mij hebben ze het afgelopen jaar 8 miljard Dollar winst gemaakt, dus ze hebben toch wel iets om op terug te vallen.

Laatst bewerkt: 13 aug 2003
  9. Jerhui

Leuk Bevonden:
    0
    Zoals ik al eerder heb aangegeven zegt het businessmodel van een onderneming niets over hoe succesvol hun product is. Microsoft heeft voor dit model gekozen en wisten dus van te voren dat ze flinke verliezen zouden moeten incasseren op de verkoop van hun hardware. Te vaak wordt dit argument gebruik om aan te geven dat de Xbox niet zo succesvol is, maar dat zegt totaal niets, hooguit illustreert het de lange termijn visie die Microsoft heeft met de Xbox.

Ik ben het met je eens als je zou stellen dat de productie prijs van de hardware ondertussen lager had moeten zijn dan het op dit moment is, maar dat is meer een interne overweging.

Ik heb eens een uitspraak van Bill Gates gelezen dat ging over de CD-I van Philips (ik dacht in de PU). Er werd gevraagd of de CD-I een succes zou gaan worden, waarop Gates antwoorden met "dat ligt helemaal aan Philips" (dit is niet het exacte antwoordt, maar het komt wel op hetzelfde neer).

Wat interessant is aan deze uitspraak, is dat dit een hele andere manier van denken is dan gebruikelijk is. Normaal wordt het succes van een product bepaald door de vraag die vanuit de markt komt. Microsoft stelt dat een producent bepaalt hoe succesvol een product zal gaan worden. Het ligt er aan hoever een producent bereid is te gaan bij het ondersteunen van haar product.

Wat bepaalt of een product succesvol is? Volgens mij is een product succesvol op het moment dat de afzet gelijk of beter is dan vooraf werd voorzien. Als je dit als definitie neemt is de Xbox dus succesvol. De verkoop cijfers liggen redelijk in lijn met de verwachtingen, al zijn de prognoses in de loop der tijd wat naar beneden bijgesteld vanwege de huidige economische situatie, maar daar hebben alle bedrijven last van.

In de vele interviews die ik gelezen heb komt juist naar voren dat Microsoft erg veel ruimte geeft aan de ontwikkelaars (dan heb ik het juist over onafhankelijke ontwikkelaars). Als er een bedrijf bekent staat om haar wurg contracten, dan is het Nintendo wel (vooral in de N64 periode).

EA ondersteunt de Xbox ook volledig, alleen hebben ze er voor gekozen om het online gedeelte exclusies onder te brengen bij de Playstation. De rede hiervoor heb ik al eerder gegeven.

Het is waar dat de PS beter door EA wordt ondersteund dan de Xbox (en Gamecube), maar dat komt ook door het simpele feit dat de PS een veel interessantere markt is vanwege de veel grotere omvang. EA maakt spellen voor de massa en de massa heeft een PS... dat is de voornaamste rede denk ik en niet de manier waarop Sony, Nintendo of Sony zaken doet.

Microsoft maakt nog steeds vele malen meer winst dan heel Sony en al helemaal meer dan Nintendo, voldoende om op terug te vallen denk is zo.

Ik ben blij dat je serieus heb gereageerd... zouden meer mensen moeten doen. :)

@stefsybo: Ik las je reactie pas nadat ik die van mij geplaats had, maar het ziet er naaruit dat we bijna hetzelfde zeggen.... ;)

10. Jeruzame

Jeruzame www.JeroenWesten.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Het uitstapje in het artikel naar EA is inderdaad een beetje vreemd, maar de schrijver heeft wel gelijk met de slotzin:

In tegenstelling tot Sony (met haar solide basis in de gamewereld) en Nintendo (met de GBA) heeft Microsoft in de gameswereld niets om op terug te vallen.

En dat kan MS/Xbox de kop gaan kosten. Iedereen weet waarschijnlijk hoe het met Sega/Dreamcast is afgelopen...

Ik blijf uiteraard optimistisch, want ik vind zelf dat de Xbox meer te bieden heeft dan de PS2 en de GC. Maar ik vind het wel goed dat er kritische artikelen zoals deze worden geschreven, dat houdt iedereen scherp... :)

11. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    waarom zou het MS de kop kunnen gaan kosten?
    De Dreamcast van Sega was vanaf het begin af aan de verkeerde kant op gegaan, De Xbox staat nu gelijk met de Gamecube.. MS heeft nu ook een solide basis.. steviger dan Nintendo iig.. want als nintendo het van de gba moet hebben .. tja.. MS heeft de rest van het bedrijf nog, Sony ook, Nintendo alleen de gba?? volgens mij kan je dan beter Nintendo een beetje angst aan jagen, want sony komt binnenkort ook met een handheld op de proppen.. en dan komt ook nog de n-gage van Nokia.. Nintendo zal het niet breed krijgen, en ik denk ook dat de volgende console van Nintendo veel minder zal verkopen dan de Xbox 2..

12. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Nintendo heeft idd als enige winst gemaakt op hun consoledivisie.
    En microsoft heeft als bedrijf idd ook winst gemaakt, maar ik hoorde dat sony op de consoledivisie verlies had gemaakt, maar ook als bedrijf.

Dat blijft natuurlijk altijd speculeren. De N-Cage schijnt helemaal niet zo populair te zijn. Ik heb op het ding gespeeld en geef mij maar de gba.

Of als het kan mee concurerren.

Idd. Maar het blijft natuurlijk een gemiste kans. Stel je eens voor: Fifa 2004 of Battlefield via xboxlive, dat zou toch leuk zijn:)

Van die documentatie weet ik niks af. De PS2 was in het begin idd erg slecht te programmeren, maar dat is inmiddels verholpen.
    Maar waar het om ging was dat microsoft de ontwikkelaars geen tot zeer weinig invloed geeft.

13. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    Ik denk dat jij mayb de selectie bedoeld van MS.. er is een selectie voor xbox games, en die bepaald of de game wordt uitgebracht of niet, en daar heeft idd de developer niks bij in te brengen.. (al is dit alleen voor first party zo?)
    maar voor de rest hebben de ontwikkelaars alle vrijheid..

14. Clawviper

Clawviper New Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je snapt het echt niet he? Ea is misschien wel de grootste ontwikkelaar van heel de business. Als je dit bedrijf als hulpende hand kwijt raakt dan kan je fluiten naar je consumenten. Casual gamers kijken naar waar hun favoriete games uitkomen. "Fifa 2005 online op de PS2 en niet op de Xbox? PS2 dan maar", om maar een citaat te geven. Die zien gewoon het hoesje en zien alle 'bekende games', die dan dus niet op de Xbox verschijnen. Ea in éen alinea van het artikel betrekken is dus ook niet meer dan logisch.

Over het artikel zelf: Ik ben het het niet met de auteur eens in de zin van het floppen van de Xbox omdat Microsoft een slechte taktiek heeft en zo uitgevers verspildt. Microsoft doet het juist slim door kleinere bedrijven als Bungie aan te trekken en via hun goed verkopende games te leveren. Met een beetje reclame zouden deze games zelfs kunnen leiden tot aanzienlijk meer verkopen. Hier doet MS jammer genoeg erg weinig aan. Maar als je dan ziet dat de Xbox qua verkopen alsnog boven Nintendo's Gamecube staat dan zou je wel tot de conclusie kunnen komen dat floppen niet meer kan gebeuren.

15. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    EA blijft gewoon al de games op de xbox uitbrengen die sowieso al multiconsole zijn.. maar de Xbox krijgt zoals het er nu uitziet, geen online functie bij..

16. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Idd ja. Dat klopt.
    Maar het is wel een gemiste kans:mad:
    Stel je eens voor: Battlefield of Fifa 2004 op xboxlive. Dat zou toch erg gaaf zijn:)

17. stefsybo

stefsybo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie EA er best voor aan dat ze de servers van Fifa 2004 uit zetten als Fifa 2005 uitkomt, zodat je die ook weer mag gaan kopen om online te kunnen blijven spelen en waarschijnlijk mag je daarvoor ook nog betalen.

Trouwens, Battlefield is zo'n beetje het enige EA-spel dat ik echt wil hebben (en mijn pc kan het niet aan :mad:), dus zo erg vind ik het nu ook weer niet

18. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Dat vind jij. Andere mensen vinden dat EA meer te bieden heeft.

19. Jerhui

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is waar ja. Dat was 1 van de struikel punten voor Microsoft.

20. rich11224

rich11224 Guest

Battlefield komt voor de game cube (online natuurlijk) en effe terugvallen op de ondergrond van nintendo.
    De gba is nu ongeveer 40 miljoen keer verkocht en de gba sp heeft ondertussen ook al vet goed verkocht.
    Dus nintendo heeft nog altijd een dikke troef achter de hand.
    En de n-gage zuigt vergeleken bij de gba (sp). Kijk maar naar goldensun the lost age en een spelletje van de n-gage.
    Stel dat je zou moeten kiezen (aleen voor het gamen)tussen de n-gage en de gba (sp) dan weet ik het wel. En er is ook weer een nieuwe (niet weer een soort update) gameboy in de maak.

Deel Deze Pagina