[Irak] Oorlog in Irak ja of nee?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 4 mrt 2003.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Hans Blix moet deze week opnieuw verslag uitbrengen en men verwacht dat daarna de knoop wrodt doorgehakt. Wat willen jullie? Steunen jullie bij een negatief rapport de oorlog of ben je nog voor de vreedzame en humane weg?

Iedereen zal mijn standpunt nu wel kennen maar ik zal hem nogmaals geven. Uiteraard moet er eerst geprobeerd worden om dit zonder oorlog op te lossen. Echter dit gebeurd al heel lang en Irak heeft al veel resoluties aan zijn ont gehad. Dit is de zoveelste resolutie waarin niks concreets staat over de straf die erop staat als Irak de resolutie overtreed. Resultaat is een EU die zegt dat straffen niet de manier is. Eenzelfde EU waaruit Frankrijk en Duitsland express tegen het handels embargo van de VN zijn ingegaan.

Irak moet de kans krijgen om te ontwapenen, maar zoals het er nu uitziet heeft Saddam daar totaal geen zin in en speelt hij liever kat en muis. Vergeet niet dat we eigenlijk niet eens hoeven te zoeken in Irak omdat hij al helemaal geen wapens meer mocht hebben. Dat we nu ineens raketten vinden met een langer bereik bewijst alleen maar dat Irak dingen niet verteld en vast nog wel meer achterhoudt. Wil Irak niet meewerken dan zal militair ingrijpen niet te voorkomen zijn. Uiteraard jammer voor alle slachtoffers die gaan vallen en het zou beter zijn om gericht een aanval uit te voeren op Saddam, maar dan zouden al die manschappen daar voor niks zijn dus dat zal wel niet gebeuren.

Jouw onderbouwde mening over dit onderwerp graag. Vind je een oorlog gerechtvaardigd als Irak deze week weer niet goed uit de bus komt? Of moeten we blijven streven naar de humane en vreedzame manier waarin geen slachtoffers vallen?

2. orgaZm

orgaZm CEV's

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind oorlog ook de last resort, zolang het niet nodig is niet doen. Ik bedoel wat heeft Saddam nou de hele tijd gedaan dat ons niet aanstaat, hij onderdrukt wel zen eigen volk, maar als er oorlog komt zijn de gevolgen voor die bevolking een stuk erger, en volges mij ALS saddam al biologische wapens heeft gebruikt hij ze ook alleen als we ze aanvallen.
    Maar face it Saddam is ook vet slim, heeft Amerika weer een reden gevonden om eventueel aan te vallen, nl. die Al-Sammoud raketten, en Saddam vernietigd ze, hij outsmart Amerika gewoon en daarom krijgen ze ook geen goede reden tot een aanval.

3. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Die oorlog komt er. Ben ik van overtuigd. Alleen is het een erg moeilijke kwestie; Hoessein zit fout, Hoessein zit al jaren fout. Het is hypocriet om te denken dat hij geen wapens meer bezit. Waarom is hij zo dom geweest om ze anders te vernietigen zonder dat die dat later aan kan tonen? Het is duidelijk dat hij dingen verzwijgt, hell, dat is nu gewoon bewezen. Saddam zit fout.

Is het dan gerechtvaardigt Irak binnen te vallen? Ja. Moet Amerika dit doen onder VN support? Nee. De kracht hebben ze, de kennis en de wapens. Wat als het hele Midden Oosten uitelkaar valt? Of Amerika grootschalig wordt afgeslacht (bio/checmische wapens van Saddam?). Europa keert de rug naar Bush en de Amerikaanse economie zakt nog verder in.

Als Hoessein weer hetzelfde spelletje gaat spelen door SCUDs op Israel af te schieten en daarmee nogmaals probeert het het een wereld-oorlog te maken wordt ben je nog niet jarig. It's getting ugly daar. Er is alleen geen ontkomen aan, lijkt mij.

4. scweek

scweek Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    just war

/Mod Beargumenteren, of eerst de FAQ lezen.

5. orgaZm

orgaZm CEV's

Leuk Bevonden:
    0
    nou dat begint al goed zeg :mad: waar slaat dit nou op.

Ik ben ook overtuigd dat die oorlog er wel komt, maar ik ben het er deels wel, en deels niet mee eens. Net als iedereen denk ik eigelijk, Saddam moet weg maar de consequenties voor het land mogen verder niet te groot zijn.

6. scweek

scweek Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    maar weet je, ik zou liever dood zijn door zoon oorlog dan onder saddam's regieme leven

7. orgaZm

orgaZm CEV's

Leuk Bevonden:
    0
    dat misschien wel, maar de kwart van je familie die over blkijft heeft niks meer, huis weg gebombardeerd, geen eten en als het tegenzit allerlei ziektes door saddams aanvallen. Nou dan toch maar even wachten hoor.

hoe weet letsbee BTW waar we et over hebben :confused:

Laatst bewerkt: 4 mrt 2003
  8. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Ik ben het met Ugamer eens.

Wat ik vreemd vind is dat het verder niet uitmaakt wat er met die mensen in Irak gebeurd. Maar als er een actie word opgezet om een nieuwe regering op te zetten is iedereen er tegen omdat er doden vallen. Zonder deze oorlog lijden die mensen er toch ook onder, en nog een stuk langer ook. :{

9. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Onder Saddam's regime zijn al zo enorm veel doden gevallen en er gaan nog heel veel meer mensen het leven laten als Hoessein daar blijft zitten. Let alone de gevangenis-kampen die zich daar bevinden.. De Irakezen in het buitenland zijn allemaal voor een aanval.

Nouja, het is allemaal eigenbelang. Duits en Frankrijk verdienen veel geld aan Irak (=wrong imho) en Amerika gaat voor de olie, maar bevrijd daarmee wel de Irakezen van Hoessein en dat klinkt mij een heel stuk beter in de oren dan Duitsers die hun mercedessen verkopen aan Irak...

10. letsbee

letsbee who are u?

Leuk Bevonden:
    6
    ..

usa and bush very bad

go hell

:mad:

peace want

Laatst bewerkt: 4 mrt 2003
  11. Elitian

Elitian Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind die hele oorlog maar kinderachtig van Bush.
    Die gozer heeft ze niet op een rijtje net als zijn vader.
    Die familie heeft iets met de golfoorlog.

Er is ook helemaal geen reden voor een oorlog. Okee Saddam heeft een bloederig verleden maar wat dan?

En waarom mag alleen Amerika beschikken over nuclaire - chemische wapens? Amerika is nu het land met een gek aan de macht. Bush is gewone moordenaar maar dan met de macht over een leger.
    Na Irak zoekt tie wel een ander land om aan te vallen (Noord-Korea bijvoorbeeld).

Ik ben tegen de oorlog en tegen Amerika. Een machtspelletje in real time. Bush moet wakker worden uit zijn godsim |:-

12. mischa

mischa Guest

al die amerikanen zijn al zoow stom dat ze bush en niet el gore as president gekozen hebben maar dat was toen ook al zoon gezeik met die stemmen werd toen ecgt wel met gesjoemeld
    ik ben van de ene kant voor een aanval want sadam moet oprotten
    van de andere kant tegen want al die mensen die daar wonen moeten vreselijk bang zijn voor een aanval
    volgens mij heeft sadam wel chemishe wapens, ik weet niet waarom maar ik zie de gast er wel voor aan

13. Lorre

Lorre Brrrrrrrrmmm

Leuk Bevonden:
    0
    Het is heel simpel (of toch niet):

Een oorlog komt er zowiezo , anders maakt Bush zich straalbelachelijk en is heel die troepenontplooiing miljarden weggesmeten geld.

MAAR
    Er zou geen oorlog mogen komen want daar is geen enkele reden toe:
    Saddam heeft de laatste 10 jaar niets misdaan en ik denk niet dat Irak de grootste bedreiging voor de USA is op dit moment.

Bovendien is het grootste deel van de armoede en miserie in Irak veroorzaakt door dat handelsembargo tegen Irak.

Bush zou beter iets doen waardoor de economie terug verbetert in plaats van altijd maatregelen te nemen waardoor de beurzen nog dieper wegzakken.

14. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    Saddam zit fout.
    Maar waarom moet Bush zich daarmee bemoeien?
    Irak had niks te maken met de aanslagen op het WTC.
    En daar begon het toch allemaal mee?
    Is Bush de baas van de wereld, die stoute landen straft?
    Nee, want dictaturen in Afrika ofzo mogen voort blijven bestaan.
    En dan hoor ik nu telkens de argumenten dat Irak een spelletje speelt en tijd rekt.
    Maar de VS heeft toch het meest geavanceerde inlichtingen dienst? Laat me dan ten minste fu©king bewijs zien!
    Maar dat zullen we nooit zien, en Irak wordt hoe dan ook aangevallen.

15. mischa

mischa Guest

bgush is een gek, iedereen zegt het volges mij is 80% van de mensen uit zijn land wel tegen een oorlog. je luistert toch naar wat je vollk wilt. bush is volgens mij niet eens op een eerlijke manier aan de macht gekomen.
    ik ben het helemaal met pacboyslim eens. irak ligt binnen 2 dagen na die eerste aanval helemaal in puin lijkt me.

16. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Irak is alles behalve arm hoor ze hebben meer dan genoeg geld en je kunt niet zeggen dat ze super veel hinder ondervinden van dat handel embargo. Dat bestaat niet eens eigenlijk want Frankrijk en Duitsland trekken zich er niks van aan.

De laatste 10 jaar is er niks gebeurd maar daarvoor was er een golfoorlog. Als het aan de meeste lag was er nu helemaal geen toezich in Irak, en ook geen inspecties die dus nu raketten hebben gevonden. Als je niks doet en alles laat begaan krijg je wat er in september is gebeurd.

17. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Irak steunt het tereurnetwerk van Bin Laden en Irak geeft gezinnen die hun kinderen opgeven als zeldmoord eenheid een financiele vergoeding. Ze zijn dus weldegelijk actief bij terrorisme en omdat hun niemand toelaten kan er nog wel veel meer aan de hand zijn daarbinnen.

18. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Uhum. Amerika is begin jaren 90 ook zwaar actief geweest in Somalie en nu nog steeds (Nederland zit er ook). Het is allemaal eigenbelang, natuurlijk is het allemaal eigenbelang. Betekend echter niet dat er geen reden is om Hoessein van de troon te stoten. Hoeveel bloed hij al heeeft laten vloeien weet niemand precies. De wapens die hij gebruikt heeft tegen Iran (en Iran tegen Irak) (verstrekt door de US btw) zijn nog lang niet 'op' en wie weet wat hij er binnenkort weer mee gaat doen.

19. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    Een typische Bush uitspraak.

Ik wil bewijs zien, geen theoriën...

20. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Als je Irak volledig met rust laat vraag je om problemen. Het is nogal vreemd om te denken dat Saddam opeens een lieverdje is geworden niet?

Deel Deze Pagina