IRL Indy Racing League

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Ramon NL, 27 mrt 2006.

1. Ramon NL

Ramon NL Damn I'm Fast!

Leuk Bevonden:
    0
    Het IRL seizoen is van start in Homestead Florida, en hoe. In de Warm-Up is het helaas al helemaal misgegaan. Ed Carpenter spinde en crashte hard in de muur. Een aantal coureurs ontweken hem, maar Rookie Paul Dana (Rahal - Letterman) reed er vol op, waarbij Ed Carpentars wagen in een dodenspin raakte (Kenny Brack zijn crash was er niets bij). Wonder boven wonder overleeft Carpenter het zonder een enkele verwonding, maar is Paul Dana in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen.

De race is later die dag gewoon doorgegaan, al dan niet zonder de Rahal Letterman wagens. Danny Wheldon won vlak voor Helio Castroneves, maar begrijpelijk ging alles zonder al teveel vreugde.

De Link, met ook beelden van de crash:

Klik

IRL blijft gevaarlijk, toch sta ik er van te kijken dat Carpenter niets heeft, Als je kijkt naar Zanardi in 2001, die op het oog een minder zware crash mee maakt, maar veel meer letsel eraan over houdt. Natuurlijk zijn die wagens daar nu een stuk steviger, maar Carpenter mag van geluk spreken. Die crash alleen al tegen de muur lijkt me al 2x zo zwaar als die van Ralf Schumacher 2 jaar geleden op Indy. Ik kan me herinneren dat Reyna of Brayton ook zo'n ongeluk had en daaraan overleed. De andere wagen ging vliegen volgens mij.

Blijft verschrikkelijk om dit te zien. Ik heb Ratzenbergers en Senna's crash Live gezien, en dat vond ik al verschrikkelijk. Ik heb Krosnoff op Eurosport gezien. Ik raad niemand aan om die crashed op te zoeken. Ook de Crash van Marco Campos in F3000 was een verschrikkelijke. Die jongen was kansloos.

Zonde

2. Rick

Rick Extreme gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Bizar :'-(

3. Revan NL

Revan NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    echt te erg. Ik heb ook live de dood van ratzenberger en mijn favoriet senna gezien, maar ik was nog toen nog erg jong en heb er nadien niet al te veel meer van gezien. Wat ik ook volledig heb gezien en me nog goed kan herrineren is de dood van Greg Moore. Met name het moment dat je zijn armen uit de cockpit ziet wapperen terwijl de auto nog doorrolt staat mij nog goed bij.

4. JeePee

JeePee Guest

Echt kut.
    Ik heb zelf geen één fatale crash live gezien. Wel crashes waarbij marshalls om het leven kwamen, maar nooit een coureur. Ik heb de crashes van Senna en Ratzenberger wel een keer op het net gezien. Vooral in die van Senna heb ik me erg verdiept.

Maarja, autosport is gevaarlijk, en shit happens. Het is eigenlijk spelen met de dood wanneer je met bijna 360km/h rakelings langs een muur rijdt. De F1 is niks qua OvalRacing.

Moge dit de laatste zijn.

5. Tim

Tim Active Member

Leuk Bevonden:
    1.947
    Heb de race gezien (meen op de Eurospeedway) toen Zanardi zijn benen verloor.

De crash van Senna vergeet ik ook niet meer zo snel (van Ratzenberger heb ik niet live gezien). Ben wel blij dat de F1 nu zo veilig is dat geen dodelijke ongelukken meer gebeuren. Schrok wel even bij Ralfs crash in Indy en de crash van Burti op Spa

6. SPiRiT

SPiRiT lekker scheuren

Leuk Bevonden:
    2
    Ed Carpenter had geluk omdat ie links achter bij zijn wiel werd geraakt terwijl Zanardi in de flank van zijn monocoque werdt geraakt, die daar versplinterden, samen met zijn benen.

Ik heb die crash toen (helaas) live op de duitse TV gezien, en ik dacht dat hij wel dood moest zijn, terwijl ik die race ook alleen zat te kijken vanwege Zanardi, want ik was toen (en nu nog steeds) een grote fan van Zanardi. Het ergste vond ik toen wel die onzekerheid omdat de Duitse TV meteen de uitzending stopzette, en ik wist eigelijk wel zeker dat het een fataal ongeluk moest zijn. Ik was blij verrast toen ik hoorde dat hij nog leefde.

Ook die crash van Greg Moore zag ik op Eurosport, en ik kan me er nog steeds boos om maken want dat ongeluk was gewoon volkomen onnodig. De auto werd namelijk gelanceerd door een hobbel in het erg hobbelige en slordig onderhouden grasveldje dat aan de binnenkant van de oval lag, daardoor ging de auto rollen en raakte hij met zijn hoofd de betonnen muur, en brak zijn nek, volkomen kansloos. Terwijl je van tevoren weet dat zoites ooit zal gebeuren, want een klein hobbeltje werk met zulke snelheden als een schans.

Senna en Ratzenberger heb ik ook gezien, ook de bijna fatale crash van Karl Wendlinger in Monaco in de volgende GP was verschrikkelijk, gelukkig heeft het de veiligheid wel ontzettend goed verbeterd in de F1. Anders had Jos Verstappen zijn crash op Spa '96 ook niet overleefd zonder de verhoogde cockpitrand (volgens een officeel onderzoek van de FIA). De oorzaak daarvan was volgens mij een afgebroken voorwiel-ophanging, dan ben je behoorlijk kansloos in een volgas bocht.

En die crash van Burti was helemaal zijn eigen schuld, daar heb ik totaal geen medelijden mee, die jongen hoorde ook niet thuis in de F1 en dus was het eigenlijk de schuld van Alain Prost, de teammanager, waarvan je misschien toch wel zou verwachten dat ie een groter oog voor talent en kunde zou hebben gehad. Ik was toen wel erg blij dat Irvine daar toen goed vanaf kwam. In mijn ogen was het namelijk een bewuste aanslag op Irvine zijn leven, en dat klinkt hard maar zo denk ik er nog steeds over. Burti was 'way over the edge'.

Deel Deze Pagina