In het begin was vooral de standby erg populair, sommige(vooral amerikanen) konden hun modem op standby zetten, als ze host waren, zodat andere mensen een blauw beeld kregen en hij steeds opnieuw met de host ging verbinden. Als de modem op standby stond dan kon diegene gewoon de heletijd zijn gang gaan zonder ook maar iets tegenstand te hebben. Zo kon hij de vlag pakken en direct terug lopen naar zijn basis.
Toen de patch uitkwam was dit een tijdje voorbij, omdat er moeilijker te zien was wie de host was en het was vaak random.
Toen kwamen de nieuwe maps uit(in het begin: Warlock, Sanctuary enz.) toen hadden hackers het voor elkaar gekregen om de map zo te maken zodat zij heel hoog konden springen en een battle rifle had die zo snel schoot als een SMG en de kracht had van een sniper. Zij hadden ook nog auto-aim dus als ze hoog in de lucht zaten en totale controle over de map hadden was je gewoon kansloos. Vraag me niet hoe ze alle bestandjes op hun xbox krijgen want ik zou het niet weten.
Daarna was er iemand in Engeland die met Zone-allarm IP''s kon blocken om iemand uit zijn team automatisch de host te geven. In het begin wist niemand hoe dat moest en iedereen joinde dus gewoon de lobby in matchmaking. Daarna werd het bekend dat je moest party hosten en moest wachten in de game-lobby op mensen. Het is denk ik de meest gebruikte cheat want host in halo2 is nogal belangrijk.
Toen de cheaters eenmaal lekker opgang waren was er dus van het matchmaking niks meer over en was het totaal niet competatief meer. In het begin was het allemaal erg goed geregeld en elke game verliep eerlijk, maar toen eenmaal de standby-cheat uitgevonden was. Was dit verleden tijd
Laatst bewerkt: 10 feb 2006