Metro is een shooter serie, meer gericht op verhaalelementen en met wat lichte survival elementen. Het is geen survival game, maar je zult regelmatig het filter in je masker moeten vervangen en de batterij van je helmlamp moeten opladen. Of de voorkant van je helm beslaat en je moet hem schoonwrijven. Ammunitie is relatief beperkt. In alle Metro games heb je daarom ook de mogelijkheid een luchtdruk wapen mee te nemen, die je regelmatig moet oppompen. Dit wapen schiet metalen balletjes, omdat echte kogels zo zeldzaam zijn. Metro Exodus is de laatste en mooiste in de serie, maar alle Metro games zijn speelbaar en erg sfeervol. Denk aan Fallout als shooter, vooral ondergronds, zonder de RPG elementen. Exodus werkt met hub gebieden, de eerdere delen zijn strict lineair waarbij je minimaal van het hoofdpad kunt afwijken.
Ben benieuwd na dit verhaal of Metro me aanspreek. Want hoorde ook een keer de vergelijking met Bioshock en laat dat nou net wel games zijn die ik erg tof vond. Maar dat kwam ook voor een groot gedeelte door de unieke wereld. Normaal ben ik niet zo van RPG elementen en hocus pocus, maar bij Bioshock vond ik het prima. Naja proberen kan altijd!
Bioshock is denk ik sterker op dat punt, vooral omdat het "aha" moment tegen het einde zo sterk is neergezet. Metro heeft dat minder. Het is een wereld waarin de laatste mensen proberen te overleven na een nucleaire oorlog. Er zijn wel wat twists & turns in het verhaal, maar ik vond de algemene sfeer sterker dan de main plotline.