Ik weet niet hoe de andere bezoekers van Xboxworld.nl (en in het bijzonder het subforum X-Bazar) hierover denken, maar ik vroeg me af waarom de moderators @ X-Bazar er zo'n strikt "Niet
kicken binnen 24 uur"-beleid op nahouden. Ik bedoel, ik begrijp dat het niet nodig is om vaker dan eens per periode van 24 uur je topic 'omhoog te schoppen' als er geen nieuwe reacties zijn, maar maakt het nu echt uit als iemand dat een keer een uurtje eerder doet?
Ik zie onderwerpen gesloten worden enkel en alleen omdat iemand (al dan niet per ongeluk) een uurtje of twee te vroeg is met het plaatsen van een bericht. Zou het niet veel makkelijker zijn als je de regel hanteert: een
kick per dag? Zo zou het onderwerp van iemand die om 23:59 uur een bericht plaatst om zijn onderwerp bovenaan de lijst te krijgen en dat om bijvoorbeeld 00:01 de volgende dag nog een keer doet, niet gesloten hoeven worden. Wel heeft zo iemand dan zijn 'recht op het
kicken van een onderwerp' voor die dag verspeeld. (Of het slim is om zo snel achter elkaar je onderwerp te
kicken is nog maar de vraag, maar daar gaat het niet om.)
Stel bijvoorbeeld dat ik gisteren om 11:00 uur een '
kick-bericht' plaatste, maar vandaag om 9:00 uur naar school/werk moet. Is het dan zo erg dat ik een keertje een paar uurtjes eerder mijn onderwerp weer onder de aandacht breng? Want als ik dan 's avonds laat thuiskom en dan pas een bericht kan plaatsen, heeft dat als gevolg dat de volgende erna pas weer een bericht kan plaatsen als het nog later is -- uit strategisch oogpunt bezien doorgaans niet het tijdstip waarop je je onderwerp een schop wilt verkopen.
Het lijkt me dat de regel '
one kick a day' beter hanteerbaar is (en minder gesloten topics oplevert) dan dat wanneer je telkens op de klok moet kijken of je weer mag
kicken. Maar misschien ben ik wel de enige die er zo over denkt?
Daarnaast zou ik graag willen zien dat men in de toekomst onderwerpen die niet de juiste titel hebben (voor wat betreft X-Bazar is dit: geen [TK],
, [GEZ] in de titel), standaard door de moderators zonder notificatie worden aangepast. Nu is het zo dat wanneer iemand een onderwerp plaatst dat niet aan deze regel voldoet, horden mensen als volgt reageren: "Slotje! Je topictitel is fout!" Stop deze onzin! Verander gewoon de titel wanneer je als moderator ziet dat hij niet aan de voorwaarden voldoet en maak dit de regel (soms gebeurt het namelijk wel, maar er is blijkbaar geen eenduidige oplossing voor dit soort zaken).
Natuurlijk zou iedereen de regels moeten doorlezen voordat hij gebruik maakt van het forum, maar we weten allemaal dat niet iedereen (zelfs de moderators niet) de handleiding van een spel doorleest voordat hij/zij aan een spel begint (om maar een passende analogie te gebruiken). Maak desnoods een standaardtekst voor zulke gevallen waarin je de desbetreffende persoon per PM en/of e-mail uitlegt waarom de titel is aangepast en verwijs hem naar de beleidsregels. Eenmaal Copy/Paste en weer een geinformeerde (en hopelijk tevreden) klant...
Tot zover mijn beperkte bijdrage voor vandaag, ik ben benieuwd of ik de enige ben die er zo over denkt.
Klik om te vergroten...