1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kickin' it @ X-Bazar...

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door aa_koch, 4 apr 2005.

1. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee dat vraag ik niet we hebben hier een discussie en jij komt alleen maar met het argument dat er een regel is. Hij komt hier met een suggestie om het beleid misschien anders te maken vandaar ook mijn vraag wat heb jij er persoonlijk op tegen op zijn voorstel. Jij verkoopt hier ook regelmatig wat dus is het voor jou ook een voordeel als je 1x per dag zou mogen kicken. Dus snap ik niet wat je er op tegen hebt.

Laatst bewerkt: 4 apr 2005
  2. BeZaX

BeZaX Plop...

Leuk Bevonden:
    0
    "Kick per dag" lijkt me een goed idee...

3. aa_koch

aa_koch Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @Cyrax77

Ik weet niet op welke 'grote boze mensenwereld' jij doelt, maar in die van mij worden regels keer op keer geschonden omdat het niet voor iedereen even duidelijk is waarom ze de ene keer wel en de andere keer niet gehanteerd worden. Dat lijkt me hier ook het geval; waarom de thread van Jantje wel sluiten omdat 'ie een uur te vroeg kickt, maar niet de thread van Pietje die dat ook doet? Vind je het gek dat Pietje het doet, als 'ie ziet dat Jantje er mee wegkomt? En ik vind het begrijpelijk dat Pietje kwaad wordt als hij wel wordt bestraft, maar Jantje niet. Dus maak het voor iedereen makkelijker, maar pas deze regels dan wel toe op iedereen en onder iedere gelijkwaardige omstandigheid en ga geen uitzonderingen maken.

4. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Dat is deels wat ik zeg. Ik zeg ook dat ik het kan accepteren dat als ik een keer te vroeg kick dat ik dan bestraft kan worden. En dat ik vind dat iedereen daar niet zo moeilijk over moet doen. Je zegt dat je dit niet kunt vergelijken met het echt leven, maar tot op zekere hoogte zie ik dat toch anders: ook hier zijn regels die worden (vanuit het oogpunt van de bezoeker) door anderen bepaald, net zoals in het echte leven. Daar dien je je aan te houden, als ik 15 kilometer te hard rijd, kan ik door agent X worden aangehouden en agent Y laat het maar lopen omdat het zulk mooi weer is.

En speciaal voor mijn vriend MisTicMac:

Zo is het nu eenmaal, en imo lost een kick per dag niets op want als ik nu om 06.00 in de ochtend kick en een keer om 23.56, wat maken die 4 minuten nou uit? Dan hou je volgens mij dezelfde discussie want de ene moderator die laat het op dat moment toe en de andere die treed op. Kun je niets aan veranderen, we zijn allemaal mensen en de moderators bepalen gewoon of ze 4 minuten van belang vinden of niet.....

5. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Dat gaat toch niet werken man! We zijn allemaal mensen, de moderators ook. Het kan ook zijn dat een moderator een kick over het hoofd ziet bij Pietje en bij Jantje toevallig niet. Dat kan toch gebeuren of niet soms?

6. aa_koch

aa_koch Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kom hier zeker nog op terug (Cyrax77, I will get you for this! :)), maar ik moet over vijf minuten weg... maar misschien kunnen we een stemming houden onder de gebruikers? :)

7. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903

En dan ga ik maar door ook haha ;) :

In het eerste geval van de kick binnen 24 uur vs kick per dag heb ik al gezegd dat ik denk dat het geen verschil maakt omdat mensen er dan alsnog misbruik van maken door bijvoorbeeld om 00.01 te kicken en om 23.00 nogmaals, dat zijn 2 kickjes per dag en als een moderator dan het topic sluit dan is het alsnog het gezever van "wat maakt een uurtje nou uit" aan de orde van de dag. Dan zal nog altijd de ene moderator het wel toelaten en de andere niet, of de een ziet het niet en de andere ziet het wel.

En over de verkeerde topictitel kan ik alweer niet met je meegaan. Het lijkt mij niet de bedoeling dat de moderators steeds maar weer de verkeerde topictitels moeten gaan aanpassen want waar ligt de grens dan? Mijn inziens leren -al dan niet nieuwe- members sneller wanneer ze dus op hun fout worden gewezen en een nieuw (juist) topic moeten starten dan wanneer de moderators de titel aanpassen en de member er niet op hoeft te letten, want de moderator past de eventuele fouten wel aan. Dan krijg je gemakzucht van de member en overwerkte moderators....

8. Vinnie 78

Vinnie 78 Vinnie vinyl

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het wel met aa_koch eens.
    1 kick per dag lijkt me een prima plan, i.i.g beter als om de 24 uur.

9. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    En heb je ook een argument of is dit het? Wat is er dan beter aan?

10. Opheodrys

Opheodrys Allround gamer

Leuk Bevonden:
    1
    Ben het ook met Koch eens!!!
    Argumentatie=dezelfde als koch(maak ik me er makkelijk vanaf,maar ben het echt met hem eens)

En voor cyrax,die alle regels strikt wil houden...er staat toch ook iets in over de edit knop?...kom geregeld threads tegen waar mensen gewezen worden op de edit-knop..dit word soms gezien als een undercover-kick...
    Je hebt het dus toch niet zo op regeltjes?

11. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Pfff, kunnen mensen niet lezen of willen ze niet lezen? Het gaat er niet om dat ik wil dat alle regels strikt worden gehouden. Het gaat erom dat we niet zo moeten emmeren over het feit dat je soms ergens mee wegkomt en soms niet. De regels zijn er, en daar moeten we ons dan aan houden. Tuurlijk is elk idee dat leidt tot verbetering van harte welkom maar 1 kick per dag levert mijn inziens precies dezelfde problemen op als de 24 uurs regel.

En wat bedoel je met dat de editknop een undercover-kick is?

12. Vinnie 78

Vinnie 78 Vinnie vinyl

Leuk Bevonden:
    0
    Het zelfde argument als aa_koch. Ik werk in ploegen dienst, dus als ik zondag om 15.00 kick, kan ik maandag pas om 23.30 kicken omdat ik om 14.00 uur thuis vertrek om te gaan werken.

13. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Flinke lappen tekst al.
    Ik kijk niet op een paar minuten en met een uurtje te vroeg of te laat zie ik het ook vaak door de vingers.

En wat is het voordeel van kicken per dag t.o.v. kicken om de 24 uur? Dat je misschien een keer meer kan kicken, omdat je anders een dag moet wachten?

14. DS The Best

DS The Best Whitepoison

Leuk Bevonden:
    0
    Nou het voordeel is dus, dat als je b.v op woensdag om 18:00 uur een topic aanmaakt, en je moet op donderdag om 11:00 uur weg, dan kun je om 10:00 uur je topic nog even kicken, nu kan dit dus niet (omdat het topic dan gesloten wordt). De volgende keer dat je dan weer kan kicken is in dit geval dus vrijdag, op een willekeurig tijdstip.
    Je kan dus zelf bepalen hoelaat je gaat kicken.

15. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Dan wacht je toch een dag met kicken?

Ik zie het voordeel van het één keer per dag kicken wel in hoor, maar om daarvoor nu wéér een beleidswijziging door te voeren met alle problemen van dien vind ik iets te ver gaan. Als het je even niet uitkomt om 24 uur te wachten, dan wacht je maar iets langer dan 24 uur, is mijn bescheiden mening.

16. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wat voor problemen geeft dat dan dat is toch gewoon een tekstwijzigen in de begin post. Of zitten er scripts achter dat de mod´s tevroeg gepost post kunnen zien.

17. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Er zit geen script achter. Vind het zelf iets te veel van het goede. Men kan best wel een dagje zonder kicken. Want waarom zou je kicken als je de thread anderhalve dag alsnog niet kan zien?
    Dan krijg je straks nog dat iemand anders voor jou mag gaan kicken.

18. aa_koch

aa_koch Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    En daar zijn we weer... :)

Ik zal nog eens proberen uit te leggen waarom mijn voorkeur uitgaat naar een kick per dag in plaats van 24 uur na je laatste reactie.

Ik denk deze regel makkelijker te hanteren is dan wanneer je telkens op de klok moet kijken om te zien of je (eindelijk) weer een bericht 'mag' plaatsen. Je logt bijvoorbeeld 's middags is en je weet dat je niet bestraft zult worden wanneer je je onderwerp nu een rotschop verkoopt omdat je later die dag -- wanneer je volgens de huidige regels pas weer mag reageren -- niet thuis bent. Of geef je liever de voorkeur aan een kick in de vroege avond, wanneer er meer mensen op het subforum actief zijn? Dat is geen probleem, ook niet wanneer je de dag ervoor om 22:30 uur nog een bericht geplaatst hebt. Dit is allemaal toegestaan, mits je je maar aan de regel 'een kick per dag' houdt. Op welk tijdstip dat exact is, doet niet terzake.

Ik denk dat de 'kick-regel' op deze manier minder vaak zal worden overtreden dan wanneer je mensen dwingt om nog een uurtje te wachten omdat hun onderwerp anders gesloten zal worden. Soms zie je dat iemand z'n onderwerp kickt en dan zijn bericht wijzigt en toevoegt dat hij per ongeluk te vroeg heeft gepost, terwijl hij dat vantevoren wel wist maar het gewoon niet goed uitkwam om nog langer te wachten. En natuurlijk is het nog steeds mogelijk dat mensen om 01:15 uur hun onderwerp kicken, en dan nog eens op dezelfde dag om 23:00 uur. Maar dat is niet alleen een excuus voor de moderator om het onderwerp te sluiten (hoeft niet permanent als het de eerste keer is dat het gebeurt; ik neem aan dat de moderators dat ook voor 24 of 48 uur kunnen doen?), maar ook nog eens niet erg strategisch (want hoeveel gebruikers zijn er op dat moment actief en zien jouw onderwerp?). Maar als het toegestaan is om op elk gewenst tijdstip -- maar maximaal een keer per dag -- je thread omhoog te brengen, dan geef je de gebruiker meer vrijheid/flexibiliteit en dat zal volgens mij tot gevolg hebben dat er minder 'kick-overtredingen' worden begaan. Men kan zelf kiezen op welk tijdstip het onderwerp weer bovenaan de lijst komt te staan.

Voor wat betreft de titel van het onderwerp: ja, iedereen moet gebruik maken van zogenaamde 'tags' ([TK], , [GEZ]...) om duidelijk naar de andere gebruikers te communiceren of en welke objecten worden aangeboden of gevraagd. Op de een of andere manier schijnt men (zie reacties hierboven) te denken dat ik het daar niet mee eens ben, terwijl ik dat zeer zeker wel ben. Ik vind alleen dat als het dan een keertje mis gaat, je niet meteen het onderwerp hoeft te sluiten. (En ik weet dat dat nu ook niet altijd gebeurt, maar de regel op dit moment is dat onderwerpen die niet aan deze regel voldoen zonder pardon gesloten worden.)

Een titel is -- denk ik -- voor een moderator vrij makkelijk aan te passen, en een (vriendelijk) verzoek aan de desbetreffende gebruiker om de volgende keer beter op te letten en misschien toch maar een keer de huisregels door te nemen is meestal afdoende. Gebeurt het meermaals bij dezelfde persoon, dan heeft de moderator natuurlijk alle recht om het topic op slot te doen of misschien zelfs wel helemaal te verwijderen. Maar behalve wanneer je ervoor kunt zorgen dat iedereen gedwongen wordt om het 'huishoudelijk reglement' door te nemen (bijvoorbeeld door een pop-up tijdens het registratieproces), kun je er niet van uitgaan dat iedere gebruiker deze gezien laat staan gelezen heeft.

Waar het mij in bovenstaande gevallen om gaat is dat het voor iedereen makkelijk(er) en aangena(a)m(er) is (wordt) om van het forum gebruik te maken. Natuurlijk heb je regels en voorschriften nodig, maar er moet ook een zekere mate van vrijheid en flexibiliteit zijn. Je hoeft niet meteen iemand tot water en brood te veroordelen wanneer een tik op de vingers afdoende is. Ik stel me wel beschikbaar om die paar regels in het reglement te wijzigen -- en dan wil ik ook wel de moeite nemen om de type- en stijlfouten in dat document te verbeteren. :)

Laatst bewerkt: 6 apr 2005
  19. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    De mods en de admins hebben toch een duidelijk antwoord gegeven? zoals ze zeggen maakt het niet veel uit ... en titels veranderen ... tja ... dat gebeurt niet zo vaak en daarna houden ze zich wel aan de regels ...

een moderator kan een thread niet sluiten voor 24 of 48 uur ... dan moeten ze deze zelf weer heropenen en dat is veel werk en als ik in xbazar kijk ziet ik weinig mensen die niet aan de regels houden ... dus waarom een goed concept veranderen?

Laatst bewerkt: 5 apr 2005
  20. aa_koch

aa_koch Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @Fardo

Ik vind juist dat het enorm uitmaakt: iemand kan zelf beslissen op welk moment van de dag hij zijn thread weer onder de aandacht brengt. Ik vind alleen dat je de gebruiker de vrijheid moet gunnen om zelf te bepalen wanneer dat is. Het is ook niet zo dat de huidige werkwijze problemen oplevert, maar het is wel erg restrictief. En waarom een goed concept veranderen? Tja, als we dat niet zouden doen dan reden we vandaag de dag nog in dezelfde auto's als 100 jaar geleden... ;)

Deel Deze Pagina