Zoals al gezegd is, met slim programeer werk kunnen de laadtijden zo beperkt worden dat je ze haast niet meer opmerkt. Kijk nu bv. naar Jak 3 op ps2, in heel het spel kom je geen enkel loadscreen tegen, geen enkel! Het spel laadt uiteraard wel, maar dat merk je als speler niet op omdat er tijdens de ps2 aan het laden is nog vanalles op het scherm gebeurd.
Om een voorbeeld te geven, soms ga je via een lift naar een ander level, terwijl de lift naar boven of beneden gaat, laad het spel het volgend level, maar omdat je op dat moment enkel de lift in beeld hebt heeft de ps2 nog rekenkracht over om allerlei tandwieltjes van de deuren enz ...te laten bewegen. En omdat je hierdoor afgeleid wordt heb je helemaal niet door dat dit eigenlijk de periode (van een paar seconden) is waarop de ps2 het volgende deel laadt.
En dat is enkel mogelijk door slim programeerwerk en op basis van de laadtijden kan je dan ook eigenlijk zien of een developer eerder lui is inde afwerking of gewoon niet genoeg tijd had om dat beter te programeren.
Laatst bewerkt: 9 feb 2005