Ik heb op mijn stage aardig wat met Macs moeten werken en ze moeten supporten dus ik weet wel een beetje hoe het in elkaar steekt (plus ik kijk wel alle keynotes van Apple en lees bijna alle reviews), maar wat is er nu echt zo veel beter aan OSX vergeleken met Windows 10?
Windows 10 is wat mij betreft een enorme stap vooruit op Windows 7 en 8 op elk front, ik vind het zelf heerlijk werken.
Ik wil al jaren de overstap naar Linux maken voor alles behalve gamen omdat ik ook van allerlei professionals en een aantal Youtubers hoor dat dat dé shit is (en ik heb redelijk wat ervaring er mee vanuit mijn vorige opleiding), maar dat is dus hetzelfde als met OSX, ik zie niet echt een redenen om over te stappen buitenom wat ik van andere mensen hoor, maar ik wil het wel proberen.
En je moet niet vergeten, jij bent wel een OSX gebruiker en geen Windows gebruiker en je roept wel dat OSX zoveel beter is terwijl je volgens mij geen fatsoenlijk vergelijkingsmateriaal hebt (geen soortelijke laptop op Windows oid).
Zelfde geldt voor mij natuurlijk maar ik roep ook niet dingen als "Windows is het meest gebruikersvriendelijke, snelle..." omdat ik voornamelijk Windows gewend ben en het voor mij dus moeilijk te vergelijken is, en nu zeg je zelf wel dat je vroeger Windows gebruikte maar dat is waarschijnlijk ook met oudere versies en mindere hardware.
En wat is er dan zo met die "synergie" tussen Apple producten wat ik niet met mijn Android telefoon, Chromecast en Windows PC/laptop kan?
Dingen als met je Macbook telefoontjes opnemen en notificaties krijgen (wat Windows trouwens ook krijgt met de Anniversary update volgende maand) snap ik, maar verder?
Nogmaals, ik ben helemaal niet pro-Windows of anti-Apple maar ik ben oprecht benieuwd.
In het kort, ik hoor wel van mensen dat OSX allemaal zoveel beter is maar wat is er dan precies beter, buiten vage termen als "het is gebruikersvriendelijker" of "het werkt allemaal zo goed samen", maar wat specifiekere dingen.
Hier nog een vergelijking die kijkt naar hoe snel een XPS 15 vs een Macbook is:
Beetje een domme video maar je ziet wel dat de Macbook wat sneller is in het beperkt aantal test wat deze meneer doet (alhoewel ik vooral benieuwd ben naar bv Cinebench), dat kan omdat OSX beter op de hardware is afgestemd maar ook omdat de ssd van de Macbook sneller is.
Als je een XPS 15 koopt met een 1tb hdd voor 2100 en er
deze ssd bij in steekt voor 240 euro (die nog een stuk sneller is dan die in de Macbook) dan is de vergelijking misschien al een stuk eerlijker qua snelheid (en is de XPS 15 voor de rest naar mijn mening de betere laptop, OS buiten beschouwing glaten) en dan zit je nog steeds 460 euro onder een Macbook van 2800 euro.
Om even terug te komen op wat voor laptop Fiasco het beste kan halen: Ik zou inderdaad ook gewoon lekker even wachten tot Apple met nieuwe Macbooks komt en het wat logischer word om er zoveel geld voor neer te leggen als er echt nieuwe nuttige dingen in zitten zoals een vingerafdrukscanner en de laatste hardware, maar als je nu een laptop zou kopen zou ik voor een Windows ultrabook gaan.
Klik om te vergroten...