Leerplicht?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Nosh, 8 jun 2004.

1. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    Iedere scholier ontkomt er niet aan, je MOET naar school. Of je het nu wilt of niet, je wordt geacht in school te zitten, daar kennis op te doen over allerhande zaken, om vervolgens met een papiertje trecht te komen in een kuttig baantje, om langzaam weg te zinken in het moeras van irritante kinderen, hypotheken, en een vrouw die alles wilt kopen. Enfin, leerplicht dus.

Ik zat vandaag me af te vragen wat ik eigenlijk deed op school. Kijk, ik zit in 4Havo. Ongeveer 30% van mijn klas heeft net te horen gekregen dat ze dit jaar nooit meer kunnen redden, dus die voeren (terecht) geen fuck meer uit. Door het warme weer zijn er ontzettend veel mensen rusteloos, waardoor geen les normaal voorbij gaat. Zlfs de leraren hebben er geen zin meer in, en ongelooflijk veel lessen bestaan uit de vermoeiende opmerking: 'ga maar iets voor jezelf doen'
    Kijk, ik ben echt geen leergierig studiebolletje, dat zo snel zo veel mogelijk kennis wilt opdoen. Ben ook geen slacker, maar goed. Maar ik doe graag dingen die nuttig zijn. School is op het moment verre van nuttig voor mij, thuis kan ik ook zelfstandig werken (zelfs beter dan op school, doordat het thuis stil is) en de vakken waar ik moeite mee heb vallen uit door mondelinge tentamens.

Zou het dan eigenlijk niet mogelijk moeten zijn om de leerplichtwet flexibeler te maken? Ook bijvoorbeeld voor de mensen die alle hoop al hebben opgegeven, en nu anderen van hun werk afhouden? Of is het recht op onderwijs heilig, en mag er niet aan gezeten worden?

2. ThaLikz

ThaLikz -

Leuk Bevonden:
    0
    Vrouwen gaan ook naar school he ;)

Het zou opzich kunnen want het is elke jaar hetzlefde, aan het einde heet er niemand meer zin in, leraren en leerlingen. Maar het is haast onuitvoerbaar, want er moeten natuurlijk wel bepaalde grenzen zijn. Iemand die het nog wellicht kan halen, moet natuurlijk niet de laatste weken in de verleiding gebracht worden om vrij te nemen. Van diegene waar het zeker van is dat ze niet over zullen gaan, die mogen het zelf weten vind ik.

3. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    dit is echt de grootste boel onzin die ik ooit bij elkaar gezien heb.. je leert voor jezelf.. niet voor die leerplicht.. als je het niet haalt zul je een hoop omwegen moeten bewandelen om toch weer op hetzlefde uit te komen. En dat kost je wat jaren.

4. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    Nuttelose vakken als ANW en CKV mogen ze er echt wel uithalen hoor. Nutteloosheid uber alles. Beetje naar sterren kijken en naar voorstellingen gaan, om er vervolgens een verslag van te schrijven. Deze vakke slaan (naar mijn mening) echt helemaal nergens op.

5. DarkSoldier

DarkSoldier Sniper

Leuk Bevonden:
    3
    jip, k ben ook geen stuut of zo, maar je leert toch echt voor je toekomst later, het is wat je zelf wil. Als je atheneum kan an mavo doet, dan kies je voor het minder luxe leventje misschien. Maar ja, is het nou zó erg om dat uurtje of anderhalf uurtje per dag te leren.

6. geertbargeman

Leuk Bevonden:
    308
    Vriend van me is gecrashed met zijn scooter. Die is vanaf kerst ofzo niet meer op school geweest. Hij had in het ziekenhuis gelegen en is daarna thuis gebleven omdat hij teveel had gemist. Ook de zitteblijvers hoeven de laatste proefwerkweek en mondelingen niet meer te doen.

7. Offtrack

Offtrack ForzaGT :)

Leuk Bevonden:
    6
    De leerplicht is er juist om zoveel mogelijk mensen binnen te houden. We zitten niet op dropouts te wachten, en zonder leerplicht zouden dat er veel meer zijn.
    En zeg nou zelf, de middelbare school is gewoon bezigheidstherapie. Je moet dat nou eenmaal uitzitten, en je steekt heus wel dingen op. Misschien niet direct uit je boeken, maar het is wel de periode waarin jezelf verandert en anders met mensen om begint te gaan en tegen de wereld aan begint te kijken blaat blaat....
    Het is toch juist relaxt om deze jaren nix te hoeven en in feite te kunnen doen wat je wil.
    Ik heb net vwo achter de rug en nu ik er op terugkijk was het allemaal niezo verkeerd. Huiswerk is zwaar overrated... net als het examen zelf. Je hoeft eigenlijk nix te doen. En je krijgt toch je papiertje en de wereld ligt aan je voeten, als je de goeie opleiding erna kiest :p
    Ik ouwehoer een beetje slap, maar dat past wel in deze bullshit thread...

8. Rodger Young

Rodger Young Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    ik herken jouw verhaal wel en bij ons gaat het bijna hetzelfde nu, alleen proberen de leraren ons nog wel een beetje aan te moedigen. Niemand werkte vandaag en ik ook niet meer omdat ik het niet meer haal. Maar ik wil toch echt nog wel verder leren en echt zelfstandig kan ik dat niet. Daarom moeten mensen gewoon naar school blijven gaan. Zelfs jij Nosh

9. geertbargeman

Leuk Bevonden:
    308
    Als je zelf de dicipline (wat is de juiste spelling?), dan is het niet zo'n probleem. Het hangt van deze proefwerkweek af of ik over ga of niet, en ik zit fanatiek op xbw ipv. te leren.

10. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8
    CKV mogen ze idd afschaffen. Slaat werkelijk nergens op vind ik..

11. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    Jongens, ik heb het het niet over iets als legaal spijbelen, maar gewoon een soort van regeling voor mensen die het toch niet gaan redden (dit jaar). Ja, je leert voor jezelf, maar als je al weet dat je blijft zitten, en het dus allemaal volgend jaar weer krijgt, waarom zou je dan die laatste week op school blijven?

12. MORPHEUS

MORPHEUS SNAKE

Leuk Bevonden:
    0
    flexibeler?dan ga je bijna spijbelen legaaliseren,vind dan ipv school dan maar werken maar niet thuis nutteloos rond gaan hangen of buiten een beetje de boel aan t schijten brengen want dan ga je toch weer meer hangjongeren creeren en die hebben toch al zon slechte naam,ik zou zeggen werken of school dan daar uit kiezen maar niet op de kosten van de maatschapij niks gaan doen oja en xboxen valt ook voor een deel onder nutteloos thuis hangen als je dat gaat doen onder school/werk tijd en in het ergste geval:DIENSTPLICHT :D

13. DarkSoldier

DarkSoldier Sniper

Leuk Bevonden:
    3
    Ik vind dat je zeker dingen opsteekt op school, dat iemand zei dat je niet veel opsteekt uit je boeken.. . ok, die bullshit als frans en ak en gs. Maar denk eens aan WI en NA. Dat zijn misschien wel de 2 belangrijkste vakken te noemen. Wiskunden en natuurkunde geven je een heleboel inzicht in dingen, en hja, tegenwoordig vragen ze gewoon ernaar of je WI hebt als je een baan op VWO niveau wil doen ( dan heb ik et niet ovet tolk etc.)

14. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Leerplicht is wel nodig vind ik. Maar ik kreeg dus net te horen dat ik ineens weer levensbeschouwing krijg in de bovenbouw.:confused: Sorry hoor, maar als je al zoveel uren hebt, waarom de hel krijg je dan nog vakken als Levensbeschouwing??? Dat vak ging nergens over, in de 1e en 2e had ik het maar ik ben er niks van opgestoken. Het is alleen maar vaag gelul over communicatie, andermans geloof enz. Maar al die dingen wisten we al.

Maar ook sommige dingen bij wiskunde. Ik ga volgend jaar NT doen. Maar ik vraag me serieus af wanneer ik nou in mijn leven later vergelijkingen moet gaan oplossen? Of dat ik grafieken moet afleiden, of goniometrie moet toepassen (misschien die ene enkele keer dat ik iets in mijn huis verbouw? maar verder?).

Het probleem ligt hem in mijn ogen eerder bij de motivatie van de leerlingen en dus eigenlijk grotendeels de leraren. Ik merk het bij mezelf en ook bij anderen dat als je een stomme leraar hebt dat je je dan ook veel minder inzet. Maar helaas, de meeste leraren zijn nou eenmaal saaie mensen die gewoon een hele les doorlullen, terwijl je niks mag doen. :mad:

Laatst bewerkt: 8 jun 2004
  15. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Das zeker waar, maar wat heeft dat met het topic te maken....

Ik vind dat TS gelijk heeft, mensen voor wie het eigenlijk geen zin heeft om nog op school te zitten, hoeven daar wat mij betreft ook niet de zijn. Voor de anderen vind ik eigenlijk ook dat het je eigen verantwoordelijkheid is. :{

Laatst bewerkt: 8 jun 2004
  16. DarkSoldier

DarkSoldier Sniper

Leuk Bevonden:
    3
    vergelijkingen oplossen gaat niet zozeer om het oplossen zelf, maar om de dingen die je er mee kunt doen. Het ligt eraan wat je wil worden laten, maar geloof me maart, wiskunde heb je voor veel vakken toch nodig, niet bijvoorbeeld zozeer die vergelijking nog letterlijk oplossen, maar daardoor begrip opdoen voor de dingen die je met zo'n vergelijking kan doen. Ik denk dat je er later versteld vabn zult staan hoeveel je nog gebruikt van wiskunde en natuurkunde. Maar ja, ligt er aan wat je gaat doen

PS: Bijv, mijn zus wilde eerst een toelatingsexamen doen voor geneeskunde in belgie, maar alleeen omdat de belgen andere wiskunde krijgen geleerd, is m'n zus niet geslaagd, en dan denk je, je bent niet goed genoeg in die soort wiskunde en toch zak je, terwijl je geneeskunde wil doen. Blijkbaar wel

17. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Ok, met dit verhaal kom jij over als een 15 jarig depressief pubertje dat school "haat".

Leren doe je voor jezelf, voor je eigen toekomst en niet voor de staat, voor de leerplicht of je vrienden. Dus als je besluit niet te leren is dat best, maar verwacht dan niet al te veel van je toekomst, want van alle moeite die je nu doet voor school heb je later het meeste plezier van.

Helemaal als je later echt iets wilt doen wat je zo leuk vindt om er een carriëre van te maken (bijvoorbeeld Piloot, of het leger in weet ik veel) maar je mag die beroepen niet uitoefenen omdat je niet je best op school hebt gedaan. Dat klinkt toch triest?

Dus haal dat toetsenbord afdruk uit je gezicht, pak een zonnebankje en ga je huiswerk maken }:] :9

18. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Dit dacht ik dus ook vorig jaar, daarom ben ik ook bijna blijven zitten en zit nu in 2 havo i.p.v. 2 vwo. Ik had het hele jaar heel erg m'n best gedaan alleen stonden m'n cijfers er niet naar, dus heb ik in de proefwerkweek geen flikker gedaan omdat ik toch niet over zou gaan.

Het blijven zitten of overgaan ligt helemaal aan jezelf, en het is dus (naar mijn weten) fout om te denken "mijn cijfers waren vandaag niet zo goed, dus morgen doe ik lekker niks want ik verneuk het proefwerk toch wel".

19. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Bij mij is het net andersom. Ik ben "te slim" voor het werk dat ik graag zou willen doen. :+

20. DarkSoldier

DarkSoldier Sniper

Leuk Bevonden:
    3
    hoezo is dat?Bedoel je dat je bijv atheneum doet en iets wil doen waar je bijv. havo voor nog hebt en dus miss zonde van je opleiding is?

Deel Deze Pagina