Goed, tijd weer voor een kritische blik… iemand?
Vanmorgen de tutorial missions gespeeld en tot nu toe is mijn indruk heel wisselend geweest. Over de besturing heb ik weinig te klagen. Voor een RTS op de console bestuurt het heel redelijk. Het kan natuurlijk nooit de muis/toetsenbord combo verslaan, maar om eerlijk te zijn heeft deze besturing ook wel wat. Scrollen vind ik snel gaan en je kunt ook snel tussen gebeurtenissen op de kaart op en neer jumpen via de Y en X button. Dit spel bewijst dat een RTS besturen op de controller goed mogelijk is; laten we hopen dat dit een positieve ontwikkeling stimuleert naar nog meer RTS games op de console.
Grafisch… oei, dat valt me toch wel een beetje tegen. En dan val ik vooral over de godsgruwelijk lelijke schaduwen… Het is alweer lang geleden dat ik ze zo lelijk heb gezien, volgens mij in een Dune RTS van 8 jaar geleden (!). Daar had je ook van die lelijke, trillende, blokkerige shadows. En nu, 8 jaar later, op hardware die minstens 10x zo krachtig is zijn ze weer terug. Wat het vooral zo ondragelijk maakt is dat alle shaduwen zo lelijk zijn. Dus niet alleen de unit shadows, maar ook de schaduwen die bijvoorbeeld gebouwen en bomen werpen. Ik verwacht echt stukken beter van de Xbox. Dan had ik nog liever gehad dat ze alle schaduwen compleet hadden weggelaten. Zelfs eenvoudige zwarte cirkels onder de units waren nog beter geweest (ja zo lelijk is het). De framedrops vallen me eigenlijk nog wel mee. Idd zijn ze in de eerste tutorial missie erg aanwezig, maar in de tweede missie is dit al stukken minder. Ik hoop dat het zo blijft. Verder ziet het spel er redelijk uit. IMHO is het duidelijk te zien dat dit een port is en geen spel dat van de grond af aan is opgebouwd voor de Xbox. Gameplay is, voor zover ik heb gezien, heel aardig. Leuke RTS, niets nieuws als je vaker RTS games op de PC hebt gespeeld. Maar zeker leuk omdat dit speltype qua games erg dungezaaid is op de consoles.
More to follow.
Laatst bewerkt: 12 jul 2006