Kwijlend keken we naar de trailer van Mafia II, maar zelfs na de trailer meermaals bekeken te hebben blijven natuurlijk vragen overeind staan. Tomas Hrebicek, de Lead Animator bij ontwikkelaar 2K Czech nam de tijd om de trailer uit te diepen aan de hand van screenshots uit deze zelfde trailer.
Onderstaande screenshot laat het interieur zien van een kathedraal die gemaakt is door 2K Czech. Het combineert elementen van de Romaans-Katholieke kerken in Europa en Amerika. Tomas en de rest van zijn artistieke team kregen referentiematerialen van Amerikaanse kerken en kathedralen, maar kwamen met het bovenstaande resultaat. Het team werd weggeblazen bij deze beelden, iets wat nog eens versterkt werd toen de lichteffecten werden toegevoegd.
De kathedraal werd speciaal gecreëerd om in de trailer naar voren te laten komen, het is echter nog niet bekend of deze zelfde kathedraal ook in de game zal zitten. Hoewel er een kerk in het script van de game zit, valt nog te bezien of het deze grote kathedraal betreft of dat ze een kleinere zullen maken, het is iets dat de programmeurs moeten beslissen. Mocht het niet in het geheugen passen, dan zal deze verkleind moeten worden, of zelfs compleet worden weggehaald. Dit is meteen één van de lastigste aspecten wanneer je aan een game werkt, kijken wat er in je script staat, en daar het geheugen bij bekijken en beslissen welke elementen je wil behouden en welke af moeten vallen. Iedere persoon, plaats en ding in de stad - denk aan mensen, auto’s, bussen, gebouwen, muziek, geluidseffecten, dialogen, de A.I., etc. – moet binnen het beschikbare geheugen passen.
Eén van de mooie dingen van de Mafia franchise is dat ze aan beide kanten van de oceaan zeer gewaardeerd is. Maar hierbij komt wel een uitdaging – hoe spreek je zowel Europeanen als Amerikanen aan in een trailer? Dat was één van de grootste vragen waar het team mee worstelde toen het script geschreven werd. Enkele van de eerdere ideeën waren ideaal voor de gemiddelde Amerikaan in het kantoor, maar zorgde voor verbaasde blikken bij Europeanen. Een voorbeeld is de term ‘donkey punch’, die zich lastig laat vertalen.
Na enkele gefaalde pogingen realiseerde Hrebicek zich dat een tweetal dingen mensen samenbrengen, ongeacht van welke cultuur je komt, en dat zijn familie en religie. Hij leende hierbij iets van zijn eigen verleden en besloot de trailer in een kathedraal te laten beginnen, waarbij Vito komt biechten omdat zijn moeder dit graag van hem wel. Iedereen bij 2K vond dit een goede opening en het team van 2K Czech vond het zelfs zo’n goed idee dat ze nachten en weekenden doorwerkten om de trailer klaar te krijgen, gebruikmakend van de engine achter de game en dezelfde tools die ze voor de game gebruiken.
De muziek waarmee de trailer opent, is het populaire kerstlied Deck the Halls.. Hrebicek werkt al zo’n twee jaar hard aan de soundtrack, een tijd waarin hij bijna ieder liedje heeft beluisterd dat uitkwam in de veertiger en vijftiger jaren, de periode waarin Mafia II zich afspeelt. Op een nacht werkte het team aan concepten voor de trailer, terwijl geluisterd werd naar het kerstalbum van Dean Martin, toen het nummer I’ll be Home for Christmas voorbij kwam, en dit nummer was perfect. Na het nog enkele keren beluisterd te hebben realiseerden ze zich waarom het zo perfect was, het gedeelte dat ze in de trailer wilden gebruiken (de eerste twintig seconden) was eigenlijk Decks the Halls en dat is dus wat ze gebruikt hebben.
Daar waar de muziek over gaat in de actie wilden ze muziek dat niet alleen de actiemontage voort kon stuwen, maar ook representatief was voor de periode waarin de game zich afspeelt. Wanneer er gedacht werd aan de vijftiger jaren, was het vooral de rock n’ roll die naar voren kwam. Het is een fenomeen dat niet alleen Amerika veranderde, maar tegelijkertijd de rest van de wereld. Wanneer je terug gaat en luistert naar de vroege periode, dan is het één persoon die echt naar voren komt, en dat is Little Richard. Enkele tracks werden uitgeprobeerd en Long Tall Sally was uiteindelijk de beste, welke dan ook gebruikt werd. Gekeken naar de feedback die ze kregen is het ook de juiste keus geweest.
Bovenstaand plaatje laat één van de karakters uit de game zien, en hij heeft de rol van een detective. Veel willen ze nog niet weggeven, maar hij zal halverwege de game zijn intrede doen en het plezier van Vito ruïneren.
Hierboven zien we Joe Barbaro, volgens het team misschien wel één van de beste videogame karakters die ooit gemaakt is. Joe is je compagnon voor bijna de gehele game, en de persoonlijke favoriet van Hrebicek, waarmee het meteen één van de leukste karakters is om dialogen voor te schrijven. Joe is de beste vriend van Vito sinds hun kindertijd, en zijn hobby’s bestaan uit drank, hoeren en geweld. Zijn nauwe banden met Vito maken hem een centraal karakter in de game.
Eén van de grootste klachten uit de eerste Mafia game was dat de auto’s te langzaam werden bevonden. Het is een klacht die aangepakt is in Mafia II, zeker ook omdat het spel zich in de vijftiger jaren afspeelt, toen de geboorte van de Amerikaanse autocultuur plaatsvond. Er zitten vele toffe auto’s in Mafia II en het team loopt zelfs met ideeën rond om spelers te laten racen tegen andere coureurs. Misschien voor geld, misschien voor auto’s, het is iets dat ze nog willen bekijken. Het was een populaire activiteit voor de jeugd in deze tijd en er is zeker interesse om dit in de game te verwerken.
Zoals in het screenshot te zien is zijn de auto’s compleet vernietigbaar. Alle auto’s in Mafia II gedragen zich realistisch en kunnen dan ook kapot. Wanneer je iets raakt, beschadig je de auto. Je kunt dit laten maken bij één van de autoshops in de stad, of je kunt het verder beschadigen waarna je de auto helemaal niet meer kunt gebruiken.
Het team is zeer trots op de stad, en wat ook heel belangrijk is, is dat deze er levend uitziet. Er zijn mensen op straat, er rijden auto’s, kortom: er is veel detail. Toen de stad werd ontworpen was dit ook het belangrijkste doel. Ieder deel van de stad moet ademen om het geloofwaardigheid mee te geven.
In de uitgebreide versie van de trailer zit een extra scène waarin Joe achter in de auto zit, Henry stuurt en Eddie een shotgun in handen heeft. Henry heet voluit Henry Tomasino en je zult hem later in het spel ontmoeten. Het is een man met een ‘no-nonsense’ instelling die lid is van de machtigste maffia familie in de stad. Nadat er meer dingen gebeuren en de tijd verder gaat ontmoet je Eddie Scarpa, een onderbaas van een andere familie. Dit is wanneer het zeer interessant gaat worden.
Mafia II zal later dit jaar verschijnen op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.
Klik om te vergroten...