Zoals MAD zegt. Ik heb me een beetje vergist, verwarde me inderdaad met Shepard. Maar goed, vind eigenlijks alles wel best. ME universum mag van mij uitgemolken worden, zolang ze het maar over een aantal jaren per game doen en dus niet ieder jaar. Kwaliteit en kwantiteit verhaal staan voorop.
Dark energy zou zeker tof zijn. Was oorspronkelijk ook één van de eindes waar ze aan dachten. En omdat dark energy i.t.t. bijv. Mass Relays ook in het echte leven bestaat (althans, er wordt gedacht dat het bestaat). Ik hoop echt op een sequel.
Sequel met een andere character is naar mijn idee prima. Ze zijn in staat geweest een heel sterk karakter neer te zetten met Shepard en ook meerdere teammates die interessant zijn (en waarbij mij hun verhaal ook daadwerkelijk boeit, iets wat niet veel gebeurt voor mij bij team-based games of games waar je met een groep bent). Dus ik heb het volste vertrouwen er in dat zij wel een degelijke nieuwe character kunnen neerzetten. Het enige gevaar dat hier in zit, is dat deze ten onder doet aan Shepard.
Hij/Zij is ook moeilijk te overtreffen, behalve misschien door Garrus. Met Garrus kunnen spelen lijkt mij ook wel tof, of gewoon meerdere verhaallijnen die aan het eind weer bij elkaar komen. Maak je als Garrus een belissing, dan zou dat gevolgen kunnen hebben voor de verhaallijn van Ashley of Anderson, puur als voorbeeld gebruikend. Alleen een hele game met Garrus lijkt mij ook erg tof, maar een set nieuwe personages minder. De oude zijn moeilijk te overtreffen en dan voelen nieuwe personages als een nieuwe franchise aan en dat is altijd een risico voor een developer.
Nieuwe personages zijn juist verfrissend, enige wat ik wil is dat ze het verhaal laten plaatsvinden na de gebeurtenissen van de trilogie.
Dat heb ik ook het liefst, maar ben bang dat ze voor de veilige route zullen kiezen. Als ze wel voor een game na de Shepard verhaallijn kiezen, dan word het wat met je Mass Effect III save importeren als dat er dan nog in zit of überhaupt mogelijk gemaakt word.
Gezien de fascinatie voor prequels de afgelopen jaren (Gears of War Judgment, Batman Arkham Origins, Halo Reach, Deus Ex: HR, God of War: Ascension, AC IV (In principe ook prequel op AC III)) bestaat er zeker een kans dat het een prequel wordt. Met name omdat EA de controle heeft over de game, verwacht ik dat EA dit nog wel eens goed kan verkloten.
Dat deed EA al met Mass Effect 2, waar ze in feite een TPS van hebben gemaakt en van Dragon Age II, wat meer een action adventure is geworden. Sorry, maar EA heeft altijd 1 goede starter, daarna meestal veel poep, op de studio van BioWare na. Kijk hoe ze NFS reeks hebben verneukt.
Voor 1 deel is dat inderdaad niet erg. Maar ik ben egoïstisch; ik wil méér. Ik wil iets nieuws, ik wil iets waarvan ik het einde nog niet weet. Save importen lijkt mij niet gebeuren; die trilogie is inmiddels afgelopen. Maar nogmaals, als ze een sequel maken, MOETEN ze 1 einde als canon gebruiken....ik ben daar veel nieuwsgieriger naar dan wat dan ook eigenlijk bij deze serie. HOE gaan ze dat doen!!
Ik ben bang dat ze dat niet aandurven, of ze vinden hier een hele creatieve oplossing voor. Dit maakt de kans alleen maar aannemelijker dat ze inderdaad voor een prequel gaan. Maar hoe dan ook, ik ga de game toch wel kopen. Ik heb zo genoten van alle drie de delen dat ik de nieuwe game ook wel zou halen. Puur om me weer te wanen in het geweldige universum. Dit hebben ze nu al eenmaal neergezet, dus kunnen ze hier vrij weinig meer aan verkloten mag ik aannemen. Of ze moeten iets grandioos fout doen.
Ik zal ook niet zeggen dat hun games slechte cijfers verdienen, paar games en/of series misschien. Het zijn meer kleine irritaties, zoals goedkoop cashen. Persoonlijk vind ik het de minst vernieuwende studio, op de voet gevolgd door Ubisoft. EA heeft meer een publisher rol de laatste jaren en daarin draait bijna alles om geld, niet kwaliteit of kwantiteit. De reden dat ze nog zo groot zijn, is omdat ze al veel langer bestaan dan de meeste studio's vandaag de dag. Ze bestaan ook al langer onder hun huidige naam.
EA is redelijk bezig de laatste tijd. Ja ze creëren cash cows, maar tegenwoordig gebeurd dit helaas bij bijna elke game. Maar Mass Effect 2 was ook gemaakt onder EA, en die game vond ik persoonlijk de beste van de serie. Maar goed, het is inderdaad altijd maar afwachten met EA. Maar nogmaals: het universum staat er. De verschillende species met achtergrond, werelden, en sfeer. Ik neem niet aan dat omdat EA toevallig een publisher rol speelt, dit ontzettend zal veranderen.
Smaken verschillen Laat ik er wel bij zeggen dat ik ze allemaal te vet vond, maar Mass Effect 2 stak er net wat bovenuit. Met name omdat je toewerkt naar die climax. Bij die laatste missie zat ik ook helemaal vol adrenaline. Mass Effect 1 is ook erg sterk, alleen ergerde ik mij aan de bergen nutteloze loot die je automatisch oppikte. Maakte item management echt een hel. Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Eens. Qua gameplay: ME2 ME3 ME1 Qua story zitten ME1 en 2 op 1 lijn, met ME2 nét een stipje voor puur omdat de sidequests interessanter zijn dan van deel 1. Deel 3 vond ik echt de minste, en niet vanwege het einde. MP echter was vermakelijker dan ik verwacht had. De free DLC alleen al was reden om het te blijven spelen; zouden ze vaker moeten doen.
Bij mij is het ME1>ME3>ME2. Het verhaal was echt briljant (moest wel wat op gang komen) in deel 1 met de beste antagonist van de hele serie. Ik vond de hele Harvesters niet echt bijzonder. Wel was de eindmissie subliem.